Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@06:12:38 GMT

حمایت از زنان روستایی و عشایری با سند ارتقا وضعیت زنان

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۷۴۵۳

حمایت از زنان روستایی و عشایری با سند ارتقا وضعیت زنان

به گزارش خبرگزاری مهر، معصومه ابتکار روز شنبه در نشست تصویب کلیات و رونمایی از سند ارتقای زنان کرمان که به صورت ویدئوکنفرانس در دفتر معاونت برگزار شد، افزود: شاخص‌هایی تحت عنوان شاخص‌های عدالت جنسیتی را در ستاد ملی زن و خانواده با حضور رئیس جمهور در سال ۹۶ به تصویب رساندیم که این شاخص‌ها خط کش‌های اندازه‌گیری تغییرات اتفاق افتاده در بهبود وضعیت زنان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در انتهای سند هم یک برنامه عملیاتی پایش و ارزیابی پیش بینی شده که بر مبنای شاخص‌های عدالت جنسیتی پایه ریزی شده و هر کدام یک شناسنامه دارد که در همین ماه برای همه استان‌ها ابلاغ می‌شود.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه رویکرد ما در عدالت جنسیتی بنابرآنچه در قرآن تعریف شده بنا گذاشته شده، تصریح کرد: خوشبختانه دولت نسبت به موضوع عدالت جنسیتی توجه ویژه داشته و با رویکرد برنامه‌ای به آن پرداخته است؛ این سند هم راهبرد و هم برنامه اجرایی دارد.

حمایت از زنان روستایی و عشایری یکی از پروژه‌ها و برنامه‌های سند ارتقای وضعیت زنان

ابتکار در بخشی دیگر از این نشست، درباره برنامه‌های اجرایی و راهبردهای این سند خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌های مشترک که نزدیک به سه سال در حال اجرا است، استاندارد سازی محصولات کشاورزی توسط زنان روستایی است که در کل کشور در حال اجرایی شدن است و زنان روستایی را در بحث تولیدات محصولات سالم توانمند می‌کند.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۰۶ محصول روستایی استاندارد سازی شده در سطح کشور داریم که از این میان ۴۶ برند به ثبت رسیده که قابلیت ارائه در صادرات دارند زیرا هر کدام گواهی استاندارد را دارا هستند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده به پروژه‌های ملی اجرا شده در استان‌ها اشاره کرد و افزود: در تعامل با سایر سازمان‌ها، طرح تولید محصولات سالم با جهاد کشاورزی را پیش گرفته‌ایم. همچنین امسال طرح حمایت از تولید گیاهان دارویی را داریم که حتماً در استان کرمان هم اجرا خواهد شد. علاوه بر آن، توانمندسازی زنان روستایی با تاکید بر بحث بوم گردی را داریم که فرصت خوبی برای معرفی محصولات زنان روستایی فراهم کرده است.

ابتکار خاطرنشان کرد: با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به حمایت از فعالیت‌ها و تولیدات تعاونی‌های زنان پرداختیم که بخشی روستایی است البته ساماندهی مشاغل خرد را هم تحت حمایت قرار داده‌ایم.

وی افزود: در بحث زنان سرپرست خانوار، با همکاری وزارت کشور، طرحی را با همکاری یک تشکل مردمی به نام کاردوک اجرا کردیم که بیش از ۸۰۰ نفر زن سرپرست خانوار استان کرمان را مورد توجه قرار دادیم.

طرح نهضت سواد آموزی و گفت و گوی ملی خانواده از دیگر راهبردها سند ارتقای زنان

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: طرح نهضت سواد آموزی برای حمایت از توسعه سواد آموزی زنان روستایی و عشایری و تولید محتوای آموزشی برای آنان را در دست اجرا داریم.

وی ادامه داد: در همکاری با وزارت آموزش و پرورش هم طرح گفت گوی ملی خانواده و مهارت گفت گوی مؤثر و افزایش مشارکت اجتماعی دختران دانش‌آموز را اجرا کردیم. شاخص‌های خانواده را هم در ستاد ملی زن و خانواده با حضور رئیس جمهوری در پایان سال ۹۸ برای نخستین بار بررسی و رصد و تصویب شد تا از ابعاد مختلف وضعیت خانواده ایرانی سنجیده شود. با دانشگاه فرهنگیان هم در جهت توان افزایی دانشجویان برنامه همکاری چیده شده است.

وی به توان افزایی سازمان‌های مردم نهاد هم اشاره کرد و یادآور شد: پرتال معاونت برای ثبت نام تشکل‌ها باز است و تشکل‌های توانمند می‌توانند برای ارتقای وضعیت زنان ثبت نام کنند.

ارتقای تاب آوری اجتماعی هم از دیگر برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده است که ابتکار از آن یاد کرد و گفت: تاکنون در ۹۵۰ نقطه کشور این طرح اجرا شده و به افراد در معرض آسیب و مشکلات کمک می‌کند تا در کنار افزایش خودباوری، بتوانند مسائل را با ارائه راهکار و راه حل در سطح محله مرتفع کنند. ما برای استان کرمان هم پروژه آماده‌ای داریم که پیشنهاد ما این است که در محل‌هایی که آسیب بیشتر دارد با قدرت و وسعت بیشتر اجرا شود.

ابتکار اعلام کرد: از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مبلغ ۷۰ میلیون تومان برای افزایش سطح تاب آوری مناطق پرخطر استان کرمان در نظر گرفته شد که ۷۰ میلیون تومان هم از سوی استاندار کرمان اختصاص یافت.

محتویات سند ارتقای وضعیت زنان، بومی هر استان است

معاون راهبردی و برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در این نشست درباره کلیات سند ارتقای وضعیت زنان توضیح داد: این سند تاکنون در شورای برنامه ریزی ۲۳ استان به تصویب رسیده که متأسفانه با شیوع ویروس کرونا، هشت استان باقی مانده که با تأخیر در یکی دو ماه اخیر همه این استان‌ها این سند را به تصویب می‌رسانند.

زهرا جواهریان درباره کلیات این سند خاطرنشان کرد: طبق ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه و همینطور سیاست‌های کلی خانواده ابلاغیه مقام معظم رهبری، معاونت امور زنان بنا دارد شاخص‌های عدالت جنسیتی را در تمام استان‌های کشور و در سطح ملی تحقق و اجرایی کند.

وی با ابراز خرسندی از مشارکت هر سه قوه در تصویب این شاخص‌ها، خاطرنشان کرد: در سال گذشته در هشت محور، ۲۵ شاخص و ۱۷۹ شاخص اصلی به تصویب رسید و به تمام بخش‌های مختلف کشور ابلاغ شد. ضمن اینکه بودجه‌ای برای این کار تخصیص یافت و ناظری هم به عنوان تسهیلگر و ناظر از تهران برای همه استان‌ها تعیین شده است.

معاون راهبردی و برنامه ریزی معاونت امور زنان یادآور شد: از ویژگی‌های مهم این سند نتیجه محور بودن آن و قابل اندازه‌گیری بودن اثربخشی آن است. همچنین این سند شامل شاخص‌ها و اهداف ویژه خود است.

وی تاکید کرد: مهم‌تر اینکه چارچوب این سند صرفاً برای همسانی اسناد توسعه تمام استان‌ها در سطح ملی تهیه شده و محتویات آن توسط خود استان‌ها به کمک دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد همان استان به صورت بومی تبیین می‌شود.

به گفته جواهریان، ویژگی دیگر این سند از این قرار است که در سطح شهرستان گسترش پیدا کرده و فقط استان را به عنوان مرکز نمی‌بیند. به این معنا که تفاوت‌هایی هم که بین شهرستان‌های مختلف در آمار و اطلاعات و مشکلات وجود دارد، در نظر گرفته شده است

کد خبر 4915151

منبع: مهر

کلیدواژه: معصومه ابتکار معاونت امور زنان ریاست جمهوری زنان اشتغال زنان ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش شهرداری تهران شورای شهر تهران کمیته امداد امام خمینی ماه مبارك رمضان قوه قضاییه روز معلم آموزش مکمل شیوع کرونا محسن حاجی میرزایی سیدابراهیم رئیسی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی شبکه شاد امور زنان و خانواده ارتقای وضعیت زنان معاونت امور زنان عدالت جنسیتی زنان روستایی استان کرمان رئیس جمهوری سند ارتقای استان ها شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۷۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت نام نویسی مادران روستایی و عشایر برای بیمه رایگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان گفت: از زمان اجرای طرح توسط دولت مردمی و انقلابی سیزدهم و بویژه درهفته گذشته که اطلاع رسانی گسترده‌ای در حوزه اجرای ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سطح ملی و استانی صورت گرفت، خوشبختانه تا کنون ۹ هزار و ۳۳۸ نفر از مشمولین استان دراین طرح نام نویسی کرده اند.


علیرضا اسدی افزود: مهلت ثبت نام مرحله اول پوشش بیمه رایگان مادران خانه دار داری ۳ فرزند و بیشتر ساکن در مناطق روستایی و عشایری توسط دولت تا ۳۱ فروردین امسال تعیین شده بود که به دلیل تعداد زیاد مراجعات، نام نویسی به مدت یکماه یعنی تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری تمدید شد.


وی از تمامی مادران خانه دار و غیر مزد بگیر مشمول ماده ۲۱- ساکن در مناطق روستایی و عشایری استان که تا کنون موفق به نام نویسی نشده اند درخواست کرد برای بهره مندی از مزایای رایگان بیمه‌های اجتماعی توسط دولت (بازنشستگی – ازکارافتادگی – مستمری بازماندگان و نقل و انتقال سوابق) به سایت صندوق به نشانی: www.roostaa.ir یا ۳۲ کارگزار این بیمه در استانف برای نام نویسی خود اقدام کنند.


بر اساس ماده ۲۱- قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت. دولت مکلف است با تقویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر نسبت به پوشش بیمه اجتماعی رایگان مادران خانه دار (غیرشاغل) دارای ۳ فرزند و بیشترِ ساکن در مناطق روستایی و عشایری اقدام کند.


همچنین اگر در مدت بیمه پردازی، فرزند چهارم و پنجم به جمعیت خانواده اضافه شود به ازای هر فرزند ۲ سال به تعهدات دولت اضافه می‌شود.

دیگر خبرها

  • همایش ملی پیاده روی بانوان در ۲۱ اردیبهشت ماه قم برگزار می شود
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • افزایش چشمگیر سطح اجرا‌ها در جشنواره سرود روستایی و عشایری رضوی
  • بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایری لرستان
  • افزایش چشمگیر سطح اجراها در جشنواره سرود روستایی و عشایری رضوی
  • «صفر» شدن تعداد زنان سرپرست خانوار پشت نوبت حمایت بهزیستی
  • خزعلی خبر داد : تعطیل شدن شیرخوارگاه ها
  • حمایت از همه زنان سرپرست خانوار نیازمند
  • تمدید ثبت نام بیمه بازنشستگی مادران روستایی و عشایری تا 31 اردیبهشت
  • تمدید مهلت نام نویسی مادران روستایی و عشایر برای بیمه رایگان