Web Analytics Made Easy - Statcounter

احسان کوزه‌گر شامگاه شنبه در نشست مشترک با جمعی از مسوولان و فعالان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری آران‌وبیدگل تشریح کرد: در این راستا ۲.۵ میلیارد ریال بودجه برای احیای خانه آقاسلیم و ۲.۵ میلیارد ریال به منظور مرمت خانه افتخارالاسلام اختصاص دادیم که این مهم سرآغاز احیای خانه‌ها و بافت تاریخی این شهر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: نباید البته فراموش کنیم که در شرایط حاضر شهرداری تنها مالکیت چند خانه تاریخی را دارد که تا کنون ۲ خانه به طور کامل احیا شده است و از چهار خانه تاریخی دانش، مسعودی، ایزدی و شیخ الاسلام که در آستانه تخریب قرار گرفتند نیز شهرداری تنها در یک خانه به صورت مشاعی سهم دارد.

شهردار آران‌وبیدگل به حاشیه ایجاد شده در بحث چهار خانه تاریخی فوق اشاره کرد و افزود: سال ۹۶ در تدوین طرح جامع این شهر خیابانی ۱۶ متری در بافت تاریخی در لابه‌لای این خانه‌ها جانمایی و ابلاغ شد که شاید در اشتباهی غیرعمد در نشست‌های مختلف استانی هم مورد تایید میراث فرهنگی استان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: سه باب خانه تاریخی هاشمی، مسعودی و شیخ الاسلام در مسیر این خیابان قرار داشت که اهالی محل هم با توجه به تایید این خیابان در طرح جامع اصرار بر ساخت آن داشتند و از این رو باید برای راهی جایگزین در این زمینه به توافق رسید.

خانه های تاریخی، امانت ملی

یک فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری هم در ادامه گفت: شهرستان آران‌وبیدگل دارای محله‌های کهنی است که مجموعه گذرها، ساباط‌ها، آب انبارها، آبراه‌های زیرزمینی و خانه‌های تاریخی و چیدمان پیچیده آنها، سبک و سیاق زندگی مردمان سخت‌کوش کویری را نشان می‌دهد که مانند کتابی سترگ نیازمند مطالعه و بررسی است.

محمد دهقانی یادآور شد: تشکیل محله‌های قدیمی و رونق زندگی در نبود امکانات امروزی و شرایط سخت آب و هوایی به ویژه با کمبود آب، نشان از نبوغ مهندسان گمنام این شهر کهن دارد که توانسته بودند از ساده‌ترین مصالح بومی و طبیعی مانند خاک، آب، چوب و دمیدن بر روح پاک هنر بناهای زیبا و سازگار با محیط زیست طبیعی و فرهنگ ایرانی- اسلامی و نوازشگر روح و روان انسانی برپا کنند.

وی افزود: نسل امروز می‌خواهد بداند گذشته‌اش چه بوده است تا بتواند پایه‌های توسعه امروز را بر پایه گذشته بنا نهاده و به پیشرفت پایدار برسد؛ نسلی که امروز در انبوه خیابان‌ها و ساختمان‌های یکسان، خسته کننده و ملال‌آور امروزی به دنبال هویت گمشده می‌گردد تا در پناه آن به آرامش برسد.

به گفته این فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، با ماشینی شدن زندگی این مجموعه‌های مهندسی قدیمی و نفیس مورد بی‌مهری قرار گرفتند که به تخریب هر روزه آنها می‌انجامد.

وی بیان کرد: محله دربند آخرین محله قدیمی باقی مانده در آران است که یک مجموعه کامل شامل مسجد، حمام، آب انبار، خانه‌های نفیس تاریخی و سیستم آبراهه‌ها و راه‌های پیچیده زیرزمینی دارد که خانه‌ها را به یکدیگر مربوط می‌کند.

دهقانی اضافه کرد: خانه‌های این محله از نظر هنرهای معماری، تزیینات و نقوش برجسته بی‌نظیر و یا کم‌نظیر اما بسیاری از مردم هنوز از وجود آنها بی‌خبر هستند، چنانچه از مشاهده عکس‌های داخل آنها شگفت‌زده می‌شوند.

وی تصریح کرد: این خانه‌ها نیاز فوری به مرمت دارند و همکاری میراث فرهنگی، شهرداری و انجمن‌های مردمی را می‌طلبد که دوست‌داران حوزه فرهنگ و بناهای تاریخی نگرانی خود را نسبت به وضعیت این بناهای بی‌نظیر و هر گونه مداخله در بافت دربند ابراز کردند و خواستار رسیدگی فوری برای نجات آنها و گذرهای منتهی به آنها شده‌اند.

این فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ضمن مخالفت شدید با تخریب حتی خشتی از خانه‌های تاریخی گفت: فعالان میراث فرهنگی آران‌وبیدگل تمام قد در میدان است و همه تلاش خود را برای حفظ و احیای خانه‌های تاریخی به کار خواهند برد و در این بین ضروری است شهرداری و شورای شهر که برخاسته از انتخاب مردم هستند، جدی‌تر وارد میدان حفاظت از بافت تاریخی شوند.

ضرورت تسهیل واگذاری خانه‌های تاریخی به بخش خصوصی

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران‌وبیدگل نیز اظهارداشت: نزدیک به ۱۵۰ خانه تاریخی با ارزش در این شهرستان داریم که ۴۰ خانه به ثبت ملی رسیده است و با توجه به تعداد بالای این بناها و کمبود اعتبار، ضروری است در واگذاری آنها به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تسریع شود.

سید حسین چاکری، به استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای خرید، احیا و بهره‌برداری از خانه‌های تاریخی این شهرستان اشاره کرد و افزود: با تاسف به دلیل مشاعی بودن و تعدد ورثه این خانه‌های تاریخی، روند واگذاری‌ها کند است که ضرورت دارد معتمدان، انجمن‌ها و فعالان گردشگری برای سرعت‌بخشی به موضوع ورود کنند.

وی با تاکید بر اینکه حفظ بناهای تاریخی به ویژه ثبتی خط قرمز میراث فرهنگی است، اضافه کرد: صحبت‌هایی بین فعالان گردشگری در چند وقت گذشته مبنی بر احتمال تخریب چند خانه تاریخی ثبتی این شهرستان وجود داشت که میراث فرهنگی به موضوع به طور جدی ورود کرد و نامه‌نگاری‌هایی با شهرداری و فرمانداری صورت گرفت تا در صورت درستی موضوع، اقدام‌های قانونی برای جلوگیری از این اقدام غیرقانونی انجام شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران‌وبیدگل به وجود سه اثر ثبتی با ارزش در مسیر ساخت خیابانی جدید اشاره کرد و گفت: این اثرهای ثبتی از نظر میراثی بسیار ارزشمند هستند و ظرفیت تبدیل شدن به اقامتگاه یا موزه را دارند که در این راستا میراث فرهنگی شهرستان برای امسال اعتباری نزدیک به یک میلیارد ریال در نظر گرفت.

وی بیان کرد: باید در این زمینه راهکاری اندیشیده شود و شهرداری با تغییر مسیر خیابان به نگرانی‌های مربوط به احتمال تخریب این خانه‌های ثبتی پایان دهد؛ چنان که تا کنون نیز در کنار میراث فرهنگی به احیای بناهای تاریخی کمک کرده است.

قرار بود خیابان جدید ۱۶ متری پس از ساخت، خیابان حضرت ابوالفضل (ع) آران‌وبیدگل را به خیابان محمد هلال (ع) متصل کند که با اجرای این طرح دست‌کم سه باب خانه تاریخی ثبتی تخریب می‌شود.

زمزمه‌های آغاز عملیات ساخت این خیابان جدید در هفته‌های گذشته واکنشی‌های زیادی در بین فعالان گردشگری و میراث فرهنگی آران‌وبیدگل به همراه داشته است.

نزدیک به ۱۵۰ خانه تاریخی ارزشمند تا کنون در آران‌وبیدگل شناسایی شدند که تنها ۳۹ باب در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

شهرستان آران‌وبیدگل با جمعیت بیش از ۱۰۳ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا سازگار با محیط زیست سرمایه گذاران صنایع دستی و گردشگری گردشگری موزه سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی حوزه میراث فرهنگی و گردشگری خانه های تاریخی خانه تاریخی آران وبیدگل خانه ها احیای خانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۹۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت : ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی ثبت شده و ۸ اثر جهانی ثبت شده در خراسان رضوی داریم. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، احسان زهره وندی به مناسبت روز ملی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی، در نشست علمی نویافته‌های باستان شناسی کشف رود در موزه بزرگ خراسان اظهارداشت: باتوجه به اینکه فرهنگهای مرتبط با پارینه سنگی قدیم ایران شامل فرهنگ ساطور ابزار الدوایی و فرهنگ تبر دستی آشولی هستند بنابراین کهن‌ترین شواهد این دوره که مربوط به فرهنگ الدوان است، در اطراف رودخانه کشف رود و در شرق مشهد یافت شده‌ است.

وی افزود: این شواهد شامل تعدادی ابزار سنگی ساخته شده از کوارتز است که شامل تراشه و ساطور ابزار هستند و طبق نظر کاشفین، این مجموعه حداقل 800 هزار سال قدمت دارد از فرهنگ آشولی نیز مدارک بیشتری در شمال غرب و غرب کشور بدست آمده‌است.

زهره وندی برخی از مکان‌های مهم شامل گنج پر در رستم‌آباد گیلان، شیوه تو در نزدیکی مهاباد، پل باریک در هلیلان بین کرمانشاه و ایلام دانست و گفت: اهمیت و جایگاه تاریخی خراسان بر کسی پوشیده نیست و ضرورت حفظ و نگهداری میراث فرهنگی آن، یک وظیفه عمومی است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به آثار متعدد تاریخی و ثبتی در این استان ادامه داد: در حال حاضر، 2 هزار و 100 اثر ثبتی همراه با 8 اثر جهانی در خراسان رضوی داریم و در کنار تفاخر به این داشته‌ها باید بدانیم حفظ و حراست از این میراث نیز اهمیت بالایی دارد.

زهره وندی با انتقاد از شرایط کنونی کشف رود خاطرنشان کرد: امروز در حاشیه این رود تاریخی و 220 کیلومتری، ساخت و ساز‌های متعدد و پسماند‌های مختلف داریم که هم تهدیدی برای محیط زیست و هم خطری برای حفاظت از محوطه‌های تاریخی به حساب می‌آید و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده  شود.

وی تصریح کرد:حفاظت از محوطه‌های تاریخی نه تنها برعهده میراث و در بخشی از وظیفه آن، بلکه از جمله وظایف محیط زیست، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است.

 همچنین درپایان نویافته هایی از آثار تمدنی دوره پارینه سنگی قدیم در منطقه «کشف رود» با حضور جمعی از پژوهشگران باستان شناسی رونمایی شد؛ این آثار مربوط به دوران پیشا تاریخ و در واقع، پیش از دوره‌های باستان شناسی و متعلق به عصر پارینه سنگی قدیم بود که به کوشش جمعی از پژوهشگران باستان شناسی کشف شده است.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید
  • بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد
  • اختصاص شعب ویژه قضایی برای رسیدگی تخصصی به پرونده های میراث فرهنگی گلستان
  • اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به پرونده‌های حوزه میراث فرهنگی در گلستان
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • تحویل سه شی تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل
  • ضرغامی: میراث ملموس و ناملموس از هم جدا نیستند