Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-20@01:52:00 GMT

نور قرآن را با تلاوت و تدبر دریافت کنیم

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۰۱۰۵

نور قرآن را با تلاوت و تدبر دریافت کنیم

سیدمحسن میرباقری گفت: هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن نیز ماه مبارک رمضان است. چون قرآن در این ماه نازل شده است. یعنی قرآن یک نزول یکجا بر قلب پیامبر اکرم (ص) دارد که در شب قدر و ماه رمضان بوده و به تدریج نیز در طول ۲۳ سال نازل شد که البته علما معتقدند این نزول دفعی در ماه رمضان اتفاق افتاده که بحث‌های مفصلی در این زمینه مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: برخی از بزرگان معتقدند قرآن هر سال در ماه رمضان بر قلب مطهر امام زمان (عج) نازل می‌شود، بنابراین فضای ماه رمضان یک فضای قرآنی و شب قدر مانند لامپی است که در مرکز روشنایی قرار دارد و ماه رمضان مثل محیط اطراف است که این روشنی به همه آن محیط می‌رسد. اگر کسی در ماه رمضان یک بار قرآن را بخواند و به ویژه معانی را درک کند، امید است نور قرآن بر قلب او وارد شود و هر کسی بر اساس ظرفیت خود می‌تواند بهره ببرد.

مدیرعامل موسسه نورالمجتبی (ع) اضافه کرد: کثرت تلاوت قرآن در ماه رمضان مطلوب است و گفته شده یک ختم قرآن در این ماه داشته باشیم و یک بار مفاهیم عالی قرآن را از قلب خود عبور دهیم، ولی از طرف دیگر قرآن برای تدبر است و حضرت علی (ع) فرمود: در قرائتی که همراه با تدبر نباشد، خیری نیست؛ بنابراین اگرچه تلاوت قرآن قطعا ثواب دارد کسانی که حتی ترجمه آیات را متوجه نمی‌شوند، این نیز نورانیتی ایجاد می‌کند. چون کلام قرآن و عبارات آن نور است.

نور قرآن در قلب کاظم ساروقی

میرباقری با اشاره به داستان حافظ شدن کربلایی کاظم ساروقی گفت: شاید داستان این مرد بزرگ با تقوا را همه شنیده باشند. این مساله که قرآن به صورت یک جا در قلب او قرار داده شده نشانه خلوص و پاکی این مرد است.

وی به نقل از یکی از اساتید همکار خود اظهار کرد: مرحوم کربلایی کاظم دو ماه در حجره ما بود و من شنیده بودم که خط قرآن را می‌شناسد و برای اطمینان روی برگه‌ای ۱۳ بار کلمه قال را به صورت ستونی نوشتم که اولین بار به نیت آیه‌ای از قرآن کلمه قال را نوشتم و کلمه دوم را به نیت یک شعر دوره جاهلی نوشتم. در مجموع چهار یا پنج مورد را به نیت قرآن نوشتم و در مقابل کربلایی کاظم قرار دادم و از او خواستم تا آیات قرآن را مشخص کند.

کربلایی کاظم روی اولین قال دست گذاشت و گفت: این کلمه، قرآن است و دومین کلمه یعنی مربوط به شعر جاهلیت را کثیف دانست و تمام موارد قرآن را تشخیص داد و زمانی که پرسیدم چگونه متوجه آیات می‌شوی، گفت که قرآن نور دارد. بنابر این خط قرآن، همراه داشتن قرآن و خواندن و نگاه به کلام الهی باعث القای نور به قلب ما می‌شود، ولی فهمیدن قرآن نور دیگری دارد.

وی با اشاره به آیه ۲۹ سوره ص. افزود: خدا خطاب به پیامبر می‌فرماید این قرآن کتاب مبارکی است که بر تو نازل کردیم تا مردم در آیات آن تدبر کنند و اولوالالباب یعنی صاحبان خرد آن را بفهمند. در آیات پایانی سوره آل عمران ویژگی‌های اولوالالباب بیان شده که یکی از این ویژگی‌های یاد خداست و، چون ممکن است کسی تدبر کند و متوجه نشود، باید ذاکر باشیم تا خدا در فهم قرآن به ما کمک کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: معمولا خلوص انسان در ماه رمضان بیشتر است و اگر قرآن را بخوانیم، آثار بسیاری در قلب ما بوجود خواهد آمد و اگر تدبر کنیم، آثار فراوانی خواهد داشت و تلاوت قرآن باید همراه با فهم باشد.

نکات جالب را هنگام تلاوت یادداشت کنید

وی افزود: برخی در کار تفسیر و مراحل دیگر فعالیت دارند که این‌ها نیز تدبر است، ولی بهتر است هنگام ختم قرآن به ترجمه آن نیز توجه کنند و حداقل ترجمه را متوجه شوند و در برخی موارد که دارای نکته‌ای است به آن نکته توجه کنیم. بر همین اساس بهتر است دفتر یادداشتی کنارمان بگذاریم و نکات جالب مانند اوامر و نواهی الهی را بنویسیم و اگر سوالی پیش آمد آن را یادداشت کنیم.

این خادم برگزیده قرآنی اضافه کرد: با توجه به وضعیت کنونی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، مساجد بسته شده و نمی‌توانیم در برنامه‌های ختم قرآن شرکت کنیم، می‌توانیم در خانه روزی یک جزء تلاوت کنیم و در ماه مبارک رمضان، قرآن را در حوزه درک و ظرفیت خودمان فهمیده باشیم.

وی اضافه کرد: اگر کسی فرصت بیشتری داشت، برای رسیدن به پاسخ سوالات خود می‌تواند از دیگران کمک بگیرد یا به تفاسیر مراجعه کند. بنا بر این یک بار قرآن را با تامل و فهم عبارات بخوانیم و ببینیم چه آثاری را در پی خواهد داشت.         منبع:بهداشت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسی خبر قرآن کربلایی کاظم ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۰۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ واحد صنفی در طبس پلمب شد

 

زارع نیا رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس از پلمب ۲ واحد متخلف در طرح نظارتی عید تا عید خبر داد و گفت: علاوه بر پلمب ۲ واحد متخلف، ۳۹ پرونده تخلف برای واحد‌های صنفی در طبس تشکیل شده است.

او افزود: در ۷۰ گشت مشترک در طرح نظارتی ویژه عید نوروز و ماه مبارک رمضان پرونده‌های تخلف تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

زارع نیا با اشاره به همزمانی تعطیلات عید با ماه مبارک رمضان و استقبال زیاد مسافران از شهرستان طبس در تعطیلات عید فطر اظهار کرد: از ۱۵ اسفند تا پایان ماه مبارک رمضان طرح نظارتی نوروز ۱۴۰۳ و ماه مبارک رمضان با نظارت بازرسان صنعت معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف برگزار شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس با اشاره به اینکه علاوه بر بازرسی ها، ۷۰ مورد گشت مشترک با اداراه‌های مرتبط برگزار شده است گفت: این میزان گشت مشترک  منجر به ۵۳۷ مورد بازرسی از واحد‌های صنفی و ۳۹ فقره پرونده‌ تخلف شامل گرانفروشی، کم فروشی، عدم درج قیمت و نرخنامه و عدم ارائه فاکتور به ارزش بیش از ۹۰ میلیون تومان  شده است. 

او گفت: در مدت یاد شده ۲۳ مورد گزارش مردمی به صورت حضوری و یا تلفنی اخذ شده که همگی مورد رسیدگی قرار گرفته و شهروندان می توانند برای  گزارش هرگونه تخلف واحد‌های صنفی با شماره ۱۲۴ تماس بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • ارتباط خوبی هم بین هیئت‌ها، قاریان و مجامع قرآنی برقرار شده است
  • پایان مسابقات فوتسال جام رمضان در گرمسار
  • پایان مسابقات فوتسال جام رمضان خوی
  • آیین تجلیل از برنامه سازان نوروز و ماه رمضان
  • ۲ واحد صنفی در طبس پلمب شد
  • پایان مسابقات فوتسال جام رمضان ملایر
  • تقدیر مدیرکل تبلیغات البرز از مشارکت مردم در برنامه های ماه رمضان
  • (ویدئو) تلاوت قاری نوجوان قرآن در تمرین پرسپولیس
  • کرسی ثابت تلاوت و تدبر در قرآن کریم در یاسوج
  • پرمخاطب‌های نوروز و رمضان ۱۴۰۳