کتاب «مکتب سیاسی امام خمینی(ره) در بستر تاریخ انقلاب» منتشر شد
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۱۴۷۷
به گزارش خبرنگار مهر، بدون شک نام امام خمینی (ره) با تاریخ معاصر جهان آمیخته و بهویژه برای مسلمانان نامی آشنا و محبوب است. امام خمینی مرد قرن و احیاگر میراث عظیم اسلامی در جهان امروز است. به رغم سیطرهی تمدن غرب بر جهان امروز و شیفتگی بسیاری به زرق و برق آن، امام خمینی (ره) راه جدیدی را برای انسان امروز ارائه کرده و منادی معنویت و روحی جدید برای جهان بیروح در عصر حاضر گردید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام خمینی (ره) احیاگر اسلام ناب محمدی (ص)، تجسم وحدت دین و سیاست بود. ایشان با طرد نگاه حداقلی به دین، قلمرو آن را گسترده و جامع معرفی کرد. دینی یکپارچه با سیاستی الهی که سکولاریزم در آن جایگاهی ندارد؛ حوزه قدسی از حوزه عرفی جدایی ناپذیر است و معنویت گرایی، تهذیب نفس و سلوک عرفانی مغایر با حضور در متن سیاست و اجتماع نیست.
جامعِ عرفان نظری و سلوک عملی با سیاست، در شرایطی مکتب خود را ارائه کرد که پارادایم حاکم بر دنیا سکولاریزم با دو ویژگی جدایی دین از سیاست و تفکیک دولت از معنویت بود.
راههای مختلفی برای شناسایی آرا و اندیشههای سیاسی یک اندیشمند وجود دارد. یک راه مناسب برای شناخت امام خمینی (ره) شناسایی اصول مکتب سیاسی و گفتمان ایشان است. مکتب سیاسی عبارت است از منظومهی دیدگاهها و آرای یک اندیشمند یا اندیشمندانی که یک دیدگاه نظام مند درباره ی عرصهی سیاست عرضه میکنند.
در یک تعریف اجمالی گفتمان عبارت است از مجموعهای از احکام، گزارهها و نشانهها که سازندهی یک نظام معنایی متمایز از دیگر گفتمانها هستند. گفتمانها در واقع منظومههای از معانی هستند که در آنها نشانهها با توجه به تمایزی که با یکدیگر دارند هویت و معنا مییابند. گفتمانها تصور و فهم ما از واقعیت و جهان را شکل میدهند.
در کتاب " مکتب سیاسی امام خمینی (ره) در بستر تاریخ انقلاب" سعی شده است با روش تحلیل گفتمانی مکتب سیاسی امام خمینی، تا حدودی نسل جدید را با آرا و افکار امام راحل آشنا سازند.
این کتاب توسط حجت الاسلام محمد طلایی در ۳۸۶ صفحه به رشته تحریر درآمده است و توسط انتشارات پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام به زیور تبع آراسته شده است.
برشی از کتاب:
راه مبارزه با اسلام آمریکایی از پیچیدگی خاصی بر خوردار است که تمامی زوایای آن باید برای مسلمانان پا برهنه روشن گردد، که متأسفانه هنوز برای بسیاری از ملتهای اسلامی مرز بین " اسلام آمریکایی" و "اسلام ناب محمدی" اسلام پا برهنگان و محرومان و اسلام مقدس نماهای متحجر و سرمایه داران خدا نشناس و مرفهین بی درد، کاملاً مشخص نشده است. و روشن ساختن این حقیقت که، ممکن نیست در یک مکتب و در یک آئین دو فکر متضاد رودررو وجود داشته باشد از واجبات سیاسی بسیار مهم است. امام خمینی (ره)
کد خبر 4914903منبع: مهر
کلیدواژه: امام خمینی ره پژوهشکده باقرالعلوم ع فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی ایران ماه مبارك رمضان ویروس کرونا ماه رمضان ۹۹ کنفرانس بین المللی شهید مطهری قرآن دعا و نیایش شبکه چهار سیما تفسیر قرآن نشست علمی فلسفه کاظم صدیقی معرفی نشریات سازمان تبلیغات اسلامی مکتب سیاسی امام خمینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۱۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عملیات «وعده صادق» سربلندی جهان اسلام
این عملیات غرورآفرین که در بحبوحه جنگ غزه و همزمان با جنایات رژیم کودککش صهیونیستی علیه فلسطینیان رخ داد، با استقبال ملتهای جهان و خصوصا مسلمانان روبهرو شده است. دراینخصوص به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس، گفتوگویی با دکتر خالد شوکت، وزیر و سخنگوی سابق دولت تونس انجام دادهایم که از نظرتان میگذرد.عملیات اخیر جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم اشغالگر در واکنش به اقدام این رژیم در حمله به حریم دیپلماتیک کشورمان در دمشق را چگونه ارزیابی میکنید؟
قطعا این عملیات، در بطن خود دارای نوعی ارزش راهبردی بوده و منجر به تغییر قواعد بازی در منطقه به سود جبهه مقاومت خواهد شد. یک پروژه امپریالیستی در جهان وجود دارد که مطابق آن، شاهد حمایت گروههای اوانجلیستی و حتی مسیحیان پروتستان از جنایات رژیم اشغالگر در نوار غزه هستیم. آنها خشنترین، غیرقانونیترین و تهاجمیترین نسخه یهودیت (صهیونیسم) را پذیرفته و حتی خود را وابستهای به این رژیم در بسیاری از موارد تلقی کردهاند. انسانهای آگاه باید از خود بپرسند که پشت پرده این پروژه که امروز شاهد تبلور آن در برخی دولتها (دولتهای غربی) هستیم، چیست؟ همچنین شاهد شکلگیری گروههایی مانند القاعده و داعش هستیم. گروههایی که حتی یک تیر به سوی رژیمصهیونیستی و اراضی اشغالی شلیک نکرده و در مقابل، مسلمانان بیگناه را به خاک و خون کشیدند. این صحنهای بسیار پیچیده است. در چنین شرایطی اقدام جمهوری اسلامی ایران، منجر به عزت ملتهای مسلمان شد.
رویکرد رسانههای غربی و دولتمردان آمریکایی و اروپایی، نسبت به عملیات وعده صادق را چگونه تحلیل و ارزیابی میکنید؟
به طور کلی غرب با ماهیت و موجودیت ایران اسلامی و قدرت رو به رشد آن در منطقه و جهان مشکل ذاتی دارد. زمانی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، مسأله آزادی فلسطین در صدر خواستههای برونمرزی این انقلاب مورد توجه قرار گرفت. حتی شاهد بستهشدن سفارت رژیم اشغالگر در تهران و تحویل آن به ساف (سازمان آزادیبخش فلسطین) بودیم. اگر ایران نیز به مانند برخی کشورهای عربی، سکوت و سازش با رژیم صهیونیستی را درپیش میگرفت، امروز فلسطین اوضاعی به مراتب بدتر از آنچه مشاهده میکنیم داشت. بهراستی اگر رژیم شاه سابق ایران پابرجا بود، امروز شاهد اقتدار ایران در برابر این حجم از تهدیدات و جنایات رژیم اشغالگر قدس بودیم؟ قطعا اینگونه نبود.
تقابل و منازعه دو گفتمان سازش و مقاومت را در برهه حساس کنونی از حیات منطقه و جهان اسلام چگونه ارزیابی میکنید؟ اکنون گفتمان مقاومت چه جایگاهی در این معادله دارد؟
جایگاه گفتمان و مسلک مقاومت را امروز در صحنه مشاهده میکنیم؛ جایی که دشمن صهیونیستی و حامیان آن در برابر اضلاع جبهه مقاومت و فراتر از آن، گفتماتی که بر این اساس در جهان شکل گرفته، مستاصل شدهاند. پایتختهای غربی، خصوصا آنهایی که شعار عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی را سر میدهند، باید به خود بیایند. آنها نباید نماد صداهای تفرقهانگیز در جهان اسلام باشند. آموزههای دینی ما تسلیم در برابر دشمن، آن هم دشمنی مانند رژیم اشغالگر را برنمیتابد. بازگشت به این رویکرد اصیل که تبلور آن را در گفتمان مقاومت مشاهده میکنیم، تنها راهکارواقعی حل مسأله فلسطین است.دربرخی کشورهای عربی، هوا و هوس بر عقیده و گفتمان واقعی اسلام غلبه پیدا کرده است. این روند باید متوقف شود. امروز ما مقاومت پویا و موثر در برابر دشمنان را در فلسطین، لبنان، عراق و یمن نیزمشاهده میکنیم. این همان راه و روش صحیح در مواجهه با دشمنی است که اساسا نامشروع بوده و زبانی جز زور نمیفهمد. در صورتی که امت اسلامی واحد شکل گیرد، قطعا قدرت جمعی جهان اسلام جایی برای اشغالگران صهیونیست و موجودیت آن باقی نخواهد گذاشت.بدون دلیل نیست که دشمنان پروژههای مخفی و آشکار فرهنگی را برای دوری از گفتمان مقاومت و درمقابل، روی آوردن به سازش با دشمن صهیونیستی را برنامهریزی و اجرا میکنند. اما حوادث اخیر نشان داد که گفتمان مقاومت تا چه اندازهای قاطعیت و اصالت دارد. قطعا نتیجه این منازعه(چنانچه خداوند متعال در قرآن کریم وعده داده)، به سود جریان حق وبه ضررجریان باطل خواهد بود.جریان باطل امروزهمان رژیم صهیونیستی و حامیان آن هستند.