Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@16:01:07 GMT

مردودی کرونا با جلوه‌هایی زیبا از تلاشگران آموزش

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۱۵۰۵

مردودی کرونا با جلوه‌هایی زیبا از تلاشگران آموزش

قصه روز معلم امسال متفاوت تر از سال‌های گذشته است چراکه کرونا نزدیک به سه ماه مدارس را به تعطیلی کشانده اما با این وجود به همت معلمان آموزش تعطیل نشده است.

گرچه کرونا درهای مدارس را به روی دانش‌آموزان بست اما آموزگاران با بهره گیری از فضای مجازی، آینده سازان این مرز و بوم را آموزش می‌دهند، جهادگران عرصه علم به هر روشی هر لحظه‌ای در اندیشه انتقال دانش و علم خود به دانش آموزان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی این هفته مقام معلم را گرامی می‌داریم که شرایط کاری بسیاری از معلمان به دلیل تعطیلی‌های مربوط به گسترش ویروس کرونا تغییر کرده است. معلمان با استفاده از امکانات موجود در روزهای تعطیلی ارتباط خود را با داش آموزان حفظ کردند.

با وجود مشکلات فراوان، آموزش‌ها به صورت مجازی و با استفاده از شبکه های اجتماعی به دانش‌آموزان منتقل می‌شود.

معلمان به عنوان اصلی‌ترین عنصر در نظام تعلیم و تربیت انسان‌های دلسوزی هستند که حتی در بحرانی‌ترین شرایط آموزش به آینده سازان کشور را رها نکرده و از هر طریق به انجام رسالت خویش می‌پردازند.

برخی از سامانه شاد برای آموزش دانش‌آموزان از راه دور استفاده می کنند. بسیاری هم با اپلیکیشن‌هایی مانند واتس‌اپ وتلگرام آموزش راه دور را ادامه داده‌اند. اما همه دانش آموزان دسترسی به تلفن هوشمند هم ندارند و برای همین تصاویر معلمانی که به روستاهای دور دست رفته‌اند و در دشت‌ها کلاس‌های درس را برپا کرده‌اند در شبکه های اجتماعی دست‌به دست می‌شود.

استودیو الفبا نیز در صدا و سیمای مرکز همدان راه‌اندازی شده تا معلمان دانش خود را از طریق آنتن این سازمان به دانش‌آموزان منتقل کنند.

اما حالا که آموزش ها مجازی شده، دانش آموزان نیز جشن روز معلم را به پاس قدردانی از زحمات معلم خود به صورت مجازی برپا می‌کنند. آموزگارانی که هیچ چشم‌داشتی برای این جشن ندارند و موفقیت دانش‌آموزانشان بزرگ‌ترین هدیه برای آن‌هاست.

به پای صحبت‌های یکی از معلمان دوره ابتدایی که می‌نشینم از دلتنگی‌هایش برای دانش‌آموزان و مدرسه سخن می‌گوید.

آقای رحیمی معلم پایه چهارم ابتدایی است و می گوید: برای بازگشایی مدرسه لحظه شماری می‌کنم تا به عنوان یک معلم بتوانم رسالت خود را به جا بیاورم.

وی افزود: با وجود تعطیلی مدرسه‌ها آموزش تعطیل نشده است و تحصیل دانش آموزان که همانند فرزندان خودمان هستند ادامه دارد.

رحیمی ادامه داد: آموزگاران و دبیران با کار بیشتر، حتی در روزهای تعطیل عید نوروز نیز تمام وقت در خدمت دانش آموزان بودند.

وی عنوان کرد: بهترین لحظات دوران کرونا شنیدن صدای دانش آموزان از طریق تماس تلفنی یا تماشای عکس آنها در پروفایلشان در برنامه شبکه شاد است.

این معلم پایه ابتدایی با بیان مشکلات و سختی های کادر آموزشی مدارس در دوران شیوع بیماری کرونا گفت: به همراه همکارانم از ابتدای شیوع این بیماری همه روزها را دنبال کار مدرسه و دانش آموزان هستیم.

بزرگترین آرزوی یک معلم برای دانش آموزان سلامتی و تندرستی است و ما سعی داریم این سلامتی همواره ادامه داشته باشد.

وی تاکید کرد: بزرگترین آرزوی یک معلم برای دانش آموزان سلامتی و تندرستی است و ما سعی داریم این سلامتی همواره ادامه داشته باشد.

مدیر یکی از مدارس همدان نیز با اشاره به نظم مدارس در دوران کرونا می‌گوید: کلاس‌های مجازی با نظم به خصوصی برگزار می‌شود و حضور غیاب مجازی نیز صورت می‌گیرد.

عبدالهی ادامه داد: تنها نگرانی ما سلامت دانش آموزان است که امیدواریم آن هم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در منزل و محل سکونت برقرار باشد.

وی افزود: دبیرستان ما از پیشگامان اجرای کلاس در شبکه شاد بود و همچنان هم این روند آموزشی با استفاده از شبکه شاد، ادامه دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش همدان نیز گفت: با توجه به تعطیلی مدارس و به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، امسال برنامه‌های هفته معلم به صورت مجازی در این استان در حال برگزاری است. با توجه به تعطیلی مدارس و به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، امسال برنامه‌های هفته معلم به صورت مجازی در این استان در حال برگزاری است.

محمد پورداود با گرامیداشت یاد شهید مرتضی مطهری و تبریک هفته معلم، افزود: کرامت معلم به عنوان مرجع علمی و اخلاقی در جامعه از اولویت های اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی مدارس به علت پیشگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا تعطیل هستند، اظهار داشت: در این شرایط شاهد همت و تلاش بیشتر معلمان فرهیخته در تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم به صورت مجازی و غیرحضوری هستیم.

پورداود عنوان کرد: امروز همان‌طور که پزشکان، پرستاران و سایر اعضای کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا قرار دارند، فعالان عرصه تعلیم و تربیت به ویژه معلمان به عنوان جهادگران آموزشی نیز جلوه‌های زیبایی از ایثار و فداکاری را به نمایش گذاشته اند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود ناشی از بیماری کرونا و تاکید بر ضرورت توجه به پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی، برنامه‌های بزرگداشت هفته معلم امسال بیشتر به صورت مجازی و غیرحضوری اجرا می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه امسال برنامه های متنوع و مختلفی ویژه هفته بزرگداشت مقام معلم تدارک دیده شده است، افزود: در همین راستا به دنبال برنامه های ابتکاری و خلاقانه هستیم تا از ظرفیت‌های موجود بیشترین استفاده برای تکریم مقام معلم شود.

وی اظهار داشت: در کنار برنامه‌های امسال سه تن از همکاران به عنوان معلم نمونه کشوری‌ به ستاد مرکزی معرفی می‌شوند.

چهار هزار بسته آموزشی برای توزیع بین دانش آموزان روستایی، دورافتاده و عشایر این استان تهیه شد.

مدیرکل آموزش و پرورش همدان گفت: چهار هزار بسته آموزشی برای توزیع بین دانش آموزان روستایی، دورافتاده و عشایر این استان تهیه شد.

محمد پور داود با بیان اینکه در آموزش‌های غیر حضوری و مجازی، بیشتر دانش‌آموزان این استان پوشش داده شده‌اند اظهار داشت: همکاران ما در صف و ستاد تمام ظرفیت‌ها و امکانات را به کار گرفته‌اند تا در شرایط کنونی تعطیلی مدارس موجب وقفه تحصیلی دانش‌آموزان نشود. 

وی  اضافه کرد: نقش معلمان در صحنه‌های مختلف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست و این قشر از جامعه در حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله نیز برای کمک به هموطنان و رفع مشکلات پیشگام بوده‌اند.

وی با بیان اینکه برای مناطق کمتر توسعه یافته که دسترسی به اینترنت ندارند، محتواهای آموزشی و پرورشی در قالب لوح فشرده ارسال می شود و حتی با تماس های تلفنی سعی در رفع مشکلات دانش آموزان دارند، افزود: برنامه هایی چون جهادگران آموزش و تولید محتواهای صوتی نیز در همین راستا اجرا شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش همدان با اشاره به هماهنگی گروه‌های آموزشی استان برای تولید محتوای آموزشی، گفت: در حال حاضر محتواهای آموزشی تولید شده توسط معلمان استان از شبکه های سراسری آموزش و چهار سیما و همچنین شبکه استانی همدان پخش می شود. 

پورداود افزود: علاوه بر این ها همکاران ما در فضای مجازی با بهره گیری از تمام امکانات توانسته اند آموزش دانش آموزان در منازل را به صورت غیر حضوری پیگیری و دنبال کنند.

وی گفت: با راه اندازی شبکه شاد نیز این مهم در فضایی مناسب تر دنبال می‌شود تا روند تحصیل و آموزش فرزندان این مرز و بوم با قوت ادامه داشته باشد. 

پورداود بیان کرد: آموزش و پرورش این استان با تلاش ها و زحمات شبانه روزی همکاران فرهنگی توانسته است در موضوع آموزش‌های مجازی بدرخشد و پویش "آموزش جریان دارد" را به معنای واقعی محقق سازد.

استودیو الفبا در راستای بیشترین استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و با هدف اطلاع رسانی، تبیین برنامه‌های آموزشی و پرورشی و انعکاس بیش از پیش فعالیت‌های معلمان و دانش‌آموزان در این استان به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل آموزش و پرورش همدان گفت: استودیو الفبا در راستای بیشترین استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و با هدف اطلاع رسانی، تبیین برنامه‌های آموزشی و پرورشی و انعکاس بیش از پیش فعالیت‌های معلمان و دانش‌آموزان در این استان به بهره‌برداری رسید.

پورداود افزود: بخش عمده‌ای از محتواهای آموزشی در این استودیو توسط معلمان آموزش و پروش استان تهیه و برای پخش در شبکه‌های آموزش، چهار سیما و شبکه استانی همدان آماده می‌شود.

وی عنوان کرد: این محتواها از سامانه آموزش مجازی اداره کل آموزش و پرورش استان به نشانی lms.hedu.ir نیز قابل دریافت است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: برنامه‌های ورزشی با قابلیت اجرا در منزل با حضور دبیران تربیت بدنی در استودیو الفبا تهیه و از سیمای مرکز همدان پخش می‌شود.

پورداود با قدردانی از تلاش‌های فرهنگیان استان و همکاری خوب رسانه‌ها، بیان کرد: تولید برنامه‌های آموزشی در استودیو الفبا همچنان با قوت ادامه دارد و محتواهای درسی در سطح ملی و استانی ارائه می شود.

وی عنوان کرد: از تمام ظرفیت‌ها و امکانات برای توسعه آموزش‌های غیر حضوری و مجازی در استان استفاده شده است.

به دنبال تعطیلی مدارس و به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، دانش‌آموزان عشایر این استان از طریق رادیو همدان آموزش‌های مجازی فرا می‌گیرند.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش همدان نیز گفت: به دنبال تعطیلی مدارس و به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، دانش‌آموزان عشایر این استان از طریق رادیو همدان آموزش‌های مجازی فرا می‌گیرند.

یاسر نانکلی افزود: ۶۶۰ دانش آموز عشایر در آموزش و پرورش این استان تحصیل می کنند که ۳۰۰ تن از آنها در کوچ بهاره از استان خوزستان وارد همدان می‌شوند.

وی اظهار داشت: در مدت تعطیلی مدارس، ارتباط بین دانش‌آموزان مناطق دور افتاده با معلمان برقرار است و از طریق ارتباط تلفنی آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

نانکلی بیان کرد: در روستاهای دور افتاده نیز درس‌نامه‌هایی در لوح فشرده تهیه و با مراجعه به درب منازل این لوح ها در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از عشایر به تلویزیون دسترسی ندارند، استفاده از رادیو فرصت مناسبی است تا دانش‌آموزان آموزش‌های لازم را فرا گیرند.

معاون دوره ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش همدان عنوان کرد: برخی از دانش آموزان عشایر تلفن همراه هوشمند دارند که معلمان محتوای آموزش مجازی را از طریق پیام رسان‌های مختلف برای آنها ارسال می کنند.

وی افزود: ۳۰۰ تن از دانش‌آموزان عشایر خوزستان از اسفند سال گذشته کوچ خود را به سمت همدان آغاز کردند و هم اکنون در استان لرستان مستقر هستند و از ۱۵ اردیبهشت وارد همدان می شوند.

نانکلی تاکید کرد: به والدین و همه دانش‌آموزان عشایر، با استفاده از ارسال پیامک، زمان پخش محتوای آموزش مجازی از رادیو همدان اطلاع رسانی شده است.

رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش همدان نیز گفت: برنامه‌های آموزشی مکمل دوره‌های اول و دوم متوسطه، از شبکه استانی صدا و سیمای مرکز همدان پخش می شود.

محمد سهرابی افزود: محتواهای درسی دوره متوسطه تولید شده در استودیو الفبای اداره کل آموزش و پرورش همدان در قالب برنامه آموزشی مکمل از روز شنبه ۲۳ فروردین ماه سال روی آنتن شبکه تلویزیونی همدان رفت. براساس برنامه‌ریزی و هماهنگی صورت گرفته، برنامه‌های آموزشی به تفکیک پایه‌ها و درس‌ها، هر روز در سه نوبت از این شبکه پخش می‌شود.

وی اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی و هماهنگی صورت گرفته، برنامه‌های آموزشی به تفکیک پایه‌ها و درس‌ها، هر روز در سه نوبت از این شبکه پخش می‌شود.

سهرابی زمان پخش این برنامه ها را هر روز در ساعت‌های  هشت تا ۹،  ۱۱ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه و ۱۴ تا ۱۵ دانست و ادامه داد: جدول پخش برنامه‌ها به صورت روزانه اطلاع رسانی می‌شود.

وی عنوان کرد: این محتواها در سامانه آموزش مجازی آموزش و پرورش همدان به نشانی www.lms.hedu.ir  نیز بارگذاری شده و قابل دریافت است.

رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش همدان اضافه کرد: از تمام ظرفیت‌ها و امکانات برای توسعه آموزش‌های غیر حضوری و مجازی در استان استفاده شده است.

با این حال روز معلم، فرصتی برای یادآوری فداکاری‌های این قشر دلسوز است. معلمان فداکار که عاشقانه به تعلیم وتربیت فرزندان این مرز و بوم می‌پردازند و ای کاش همه ما بدانیم انسان دو نوع معلم دارد، آموزگار و روزگار؛ هرچه با شیرینی از اولی نیاموزی، دومی با تلخی به تو می آموزد، اولی به قیمت جانش، دومی به قیمت جانت.

برچسب‌ها مرتضی مطهری ویروس کرونا همدان فضای مجازی معلم دانش‌آموزان پروندهٔ خبری آموزش مجازی ؛ تجربه ای نو در سایه کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرتضی مطهری ویروس کرونا همدان فضای مجازی معلم دانش آموزان مرتضی مطهری ویروس کرونا همدان فضای مجازی معلم دانش آموزان تعطیلی مدارس و به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مدیرکل آموزش و پرورش همدان کل آموزش و پرورش همدان اداره کل آموزش و پرورش برنامه های آموزشی دانش آموزان عشایر عشایر این استان استودیو الفبا صورت مجازی تعلیم و تربیت مرز و بوم آموزش مجازی اطلاع رسانی پخش می شود همدان نیز هفته معلم غیر حضوری برنامه ها ظرفیت ها آموزش ها شبکه شاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۱۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند

حسین اسداللهی، دبیر كمیته ملی شیر وزارت آموزش و پرورش در ارتباط تلفنی با برنامه صبح و گفتگو رادیو گفت و گو در مورد توزیع شیر مدارس در ۱۴۰۳ ضمن تبریک سال نو گفت:  طرح توزیع شیر در مدارس پس از توقف ده ساله از سال گذشته مجددا احیا شد.در این طرح بیش از ۸ میلیون دانش‌‌آموز دوره ابتدایی تحت پوشش شیر رایگان قرار گرفتند. امسال نیز این طرح با برنامه منسجم تری پیگیری می‌شود.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ میانگین توزیع ۲۸ نوبت وعده شیر رایگان در اختیار دانش آموزان ابتدایی مدارس قرار گرفت و در نیمه پایانی سال تحصیلی از پس از تعطیلات عید نوروز، توزیع شیر در مدارس آغاز شده و تا پایان امتحانات نیز شاهد توزیع میانگین ۱۵ نوبت شیر در مدارس خواهیم بود.

دبیر كمیته ملی شیر وزارت آموزش و پرورش اظهار كرد: این برنامه در سال تحصیلی جدید منسجم تر و قوی تر از گذشته برگزار می‌شود و امیدواریم زنگ مهر و مدرسه با زنگ شیر آغاز شود.

وی افزود: از ۲۳ مهر سال گذشته وزارت آموزش و پرورش تمام زیرساخت‌های خود را برای اجرای این طرح فراهم كرد و شركت‌های لبنی در استان‌های مختلف برای كسب آمادگی فرصت خواستند. در برخی از استان‌ها شاهد توزیع شیر از دی آغاز شده اما ۷۰ درصد كشور از آذر تحت پوشش قرار گرفت.

وی با بیان این كه بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد دانش آموز ابتدایی مدارس دولتی كشور شیر دریافت می‌كنند، گفت: در كشور ۵۰۰ واحد تولید لبنی وجود دارد و استانداردهای شیر مدارس بسیار سختگیرانه از شیر بازار است. از بین ۵۰۰ شركت ۸۴ شركت واجد شرایط شدند كه براساس رتبه بندی و تمایل آن‌ها ۲۰ تای آن‌ها وارد طرح شده‌اند. برخی از شركت‌های لبنی نیز در صف انتظار قرار دارند تا در صورت عدم توانایی شركتی در تامین شیر، این مسئولیت بر عهده شركت دیگری نهاده شود.

دبیر كمیته ملی شیر وزارت آموزش و پرورش بابیان این که عمده چالش در تامین شیر مدارس، تامین پاكت استریل است؛ تصریح کرد:  سهم تولید شیر مدارس در كشور تنها ۲۰۰ میلیون پاكت استریل است.  در حالی  كه برای تامین شیر مدارس به ۴۰۰ میلیون پاكت استریل نیاز داریم.

وی افزود: به واسطه تامین شیر مدارس، چند واحد لبنی كه با ظرفیت كمتری كار می‌كردند به ظرفیت آن‌ها اضافه شده و تولید پاكت نیز افزایش یافته است. به دلیل كمبود این پاكت‌ها در هفته‌های منتهی به سال ۱۴۰۳ در شهر تهران به جای توزیع شیر در پاكت ۲۰۰ سی‌سی از پاكت یك لیتری استفاده شد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است
  • مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم
  • آموزش یک رشته ورزشی برای دانش‌آموزان در برنامه هفتم توسعه از الزامات است
  • آغاز ساخت ۵۰ فضای آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد
  • بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور
  • جشن تکلیف دانش آموزان دختر خوانساری
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟ / استعدادیابی تنها روی کاغذ
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دست‌آوردی داشته؟ / استعدادیابی تنها روی کاغذ