Web Analytics Made Easy - Statcounter

زلیخه امیرزهی، معلم نمونه شهرستان چابهار گفت: اگر وضعیت کشور برایمان مهم و دوست داریم مصرف گرا نباشیم فقط کافیه برای نسل آینده در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از عصرهامون، هر ساله روز ۱۲ اردیبهشت را به نام هفته معلم نامگذاری کردند تا هم یادی باشد برای منزلت مقام معلم و هم از رشادت های معلم تجلیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اهمیت نقش معلمان در جامعه و همچنین با توجه به فرا رسیدن هفته معلم بر آن شدیم تا در خصوص جایگاه معلمان و نقش مهم آنان در جامعه گفت وگویی را با یکی از معلمان نمونه شهرستان چابهار داشته باشیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

همکاران و اولیای دانش آموزان ویژگی های ممتاز وی را پشتکار فراوان، توانمندی درسی، ارتباط مناسب با دانش آموزان و اولیا، خستگی ناپذیری در کار، تواضع و فروتنی و خودش را برتر از دیگران نمی دانند و بسیار وقت شناس عنوان می کنند.

انتخاب وی به عنوان معلم نمونه شهرستان چابهار بهانه شد تا با این آموزگار به گفتگو بنشینیم:

تشکر میکنم از اینکه به درخواست مصاحبه ما جواب مثبت دادید.. در ابتدا اگر تمایل دارید یک سری از اطلاعات مختصری از خودتان در اختیارمان قرار دهید.


اینجانب زلیخه امیرزهی متولد شهرستان بمپور روستای ملک آباد از یک خانواده بلوچ سنتی مذهب هستم.

تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان را شهرستان بمپور و کاردانی کارشناسی را در شهرستان چابهار گذراندم.
 
از کجا شروع کردید؟

سال 1379بعد از پایان تحصیلات پیش دانشگاهی به عنوان نیروی حق التدریس استخدام آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر بخش بنت شدم.
 
تدریس را از چه سالی شروع کردید؟ چه عاملی باعث شد به فکر افتادین که معلمی را انتخاب کنید؟

سال 79که استخدام شدم ابتدای امر چون بلافاصله از محیط دانش آموزی وارد محیط آموزگاری شدم چون اطلاعات و تجربه تدریس نداشتم خیلی سخت بود اما کم کم از آموزش به بچه های کلاس اولی تجربه کسب کردم و لذت در کارم بیشتر شد.
 


چه فعالیت های خاصی داشتید که باعث شد معلم نمونه شهرستان شوید؟

وقتی معلم شدی دیگه یک فرد عادی نیستی که فقط به فکر بچه های تنی خودت باشی دانش آموزانت می شوند بچه های خودت و هر تلاشی که برای پیشرفت بچه هات می کنی چند برابرش رو برای دانش آموزان انجام می دهید؛ من مطمئنم کار بیشتری نسبت به همکاران دیگه انجام ندادم و هرچه بوده فقط وظیفه من است و همیشه هدفم بجای تلمبار کردن مطالب حفظی در ذهن بچه ها سعی کنم دانش آموزانی خلاق با ذهنهای جویای علم پرورش بدهم.
 
 احساستان را هم بگید وقتی به عنوان معلم نمونه انتخاب شدید؟

مثل همه وقتی به موفقیت می رسند خوشحال شدم؛ البته در ادامه باید بگم که انگیزه ام برای تلاش بیشتر شد.
 
از نظر شما یک معلم نمونه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

به نظر من یک معلم نمونه باید از تجربیاتش درس گرفته باشد که بتواند از پس تمام سوالات و نیازهای علمی دانش آموزان بربیاد.
 
آیا انتخاب کردن معلم نمونه تاثیری در جهت پیشرفت و رقابت سالم بین همکاران می گذارد؟

صد در صد تاثیر مسقیم دارد؛ چون طبیعت انسان بر پایه رقابت است چه رقابت سالم و چه ناسالم، به هر حال این رقابتها انسان را به تلاش و تکاپو وادار میکند.
 
 

برای پیشرفت بیشتر و توسعه فرهنگی در زمینه شکوفایی استعدادهای دانش آموزان چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟

با توجه به زندگی های امروزی و تغییر خلق و خوی بچه ها با زمانه و برای داشتن زندگی فعال نیازمند افکار خلاق، مبتکر و تنوع طلب هستیم که خشت اول اون در مدرسه است و تا شرایطش محیا نباشد به نتیجه مطلوب نمیرسد و معلم یکی از مولفه های به فعلیت رسیدن آنهاست. 
 
اگه ارگان های زیربط شرایط را به روز برای دانش آموزان محیا کنند مطمئناً شکوفایی و رشد همه جانبه کشور درآینده تضمین می شود چون سکان داران آینده کشور همین دانش آموزان هستند. 
 
یکی از موانع در رسیدن به این هدف؛ کمبود فضای آموزشی استاندارد است، نبود حداقل امکانات آموزشی برای انجام فعالیت ها، تالیف کتب به صورت فعالیت محور انجام شده ولی تدریس دروس به صورت سنتی صورت می گیرد و عدم آگاهی معلم نسبت به روش تدریس های نوین و خلاق مهم ترین موانع عدم پیشرفت است.
 
 درخصوص استفاده دانش آموزان از فضای مجازی و همراه آوردن موبایل به مدرسه چیست؟

با توجه به نیاز کشور برای نخبه پروری و  پرورش نیروی کارآمد، می توانیم از وسیله ای مثل موبایل به جای ابزاری برای وقت کشی و هدر دادن این طلای گرانبها به عنوان ابزاری برای یادگیری و رشد علمی استفاده کرد و به صورت هدفمند از اون برای پیشبرد اهدافمون استفاده کنیم.
 


دانش آموزان دیروز و امروز را چطور ارزیابی می کنید؟

نمیشه تفاوتی برایشان قائل شد چون بچه ها به اقتضای زمان و محیط اطرافشان رفتار می کنند اگه بچه های دیروز کمتر خانواده را اذیت می کردند برای این بوده که بیشتربا دیگرهمسالان در کوچه و پس کوچه معاشرت داشته تا والدین ولی الان به خاطر زمانه و سبک زندگی با خانواده بیشتر معاشرت دارند تا همسالان؛ بنابراین بچه های دیروز و امروز مثل هم هستند و زمانه در حال تغییر کردن است.
 
درخصوص معلمان هم بفرمایید .. تفاوت معلمان دیروز با امروز؟

معلمان دیروز کتابهایی را درس می دادند که مطالبش کلیشه ای بود و دانش آموز همون مطالب را می خواند و به معلم پس می داد برای همینه که اولیا مرتب تکرار می کنند زمان قدیم بچه ها درسخوان تر و زرنگ تر بودند، ولی معلمان امروز چون در طرح توصیفی ساختار کتاب عوض شد و قرار شد معلم راهنمایی کند و دانش آموز بر اساس هدایت معلم به هدف اصلی درس برسند و فهم علم در اطراف و باید درک از درس داشته باشند نه اینکه چندتا جملهٔ نامفهومه که باید حفظ کنند و دوباره تحویل معلم بدهند. 
 
پس معلمان دیروز با احترام به همه معلمان پیشکسوت برای دانش آموزان رهبر بودند اما معلمان امروز راهنما هستند. 
 
چند سال سابقه درکسوت معلمی دارید و بهترین و بدترین خاطره ای که در ذهن دارید بفرمایید؟

بنده با احتساب زمان حق التدریسی 20سال سابقه کار دارم.

خاطرات تلخ و شیرین زیاد است ولی بهترین خاطره ام زمانی بود که مدیر ابتدایی بودم و یکی از دانش آموزانم را که ناسازگار و پرخاشگر بود وازنظر درسی ضعیف بود مرتب به خاطر دعوا و ضعف در درسها به دفتر فرستاده می شد من هم اوایل خدمتم بود و هنوز تجربه چندانی نداشتم اما خوشبختانه با وارد شدن از در دوستی و محبت توانستم این دانش آموز را اصلاح کنم و تبدیل شد به دختری مهربون و درس خوان و همیشه از یاد این خاطره قلبم غرق شادی می شود و از آن لحظه تصمیم گرفتم اول قلب بچه ها رو بدست بیارم. 
 
وبدترین خاطره ام که با هر بار یاد آوری قلبم به درد میاد روزیست که دانش آموز قدیمی خودم را بعد چندسال که گذشته بود نشناختمت و ایشون بسیار ناراحت شدن و فرصتی برای جبران هم نبود و دیگر ندیدمش تا ازش دلجویی کنم و متاسفانه هنوز هم بابت این موضوع ناراحتم.
 
 برنامه و ایده جدیدی برای آینده دانش آموزان دارید؟

بزرگترین دقیقه من پرورش دانش آموزانی است که برای آینده کشورم مفید باشند و مهم نیست که همه مهندس و دکتر نشوند، مهم منفعت جمع را منفعت شخص ترجیح بدهند و شغلی انتخاب کنند که نیاز جامعه ست نه خودشان؛ برای همین بیشتر سعی می کنم تدریسام با بازی و شادی همراه باشد تا از درس خواندن خسته نشوند و مفهوم درس را بهتر درک کنند.
 
برنامه ام برای آینده تجربیات سایر همکاران را جمع آوری کنم و در اختیار سایر دوستان قرار دهم.
 


 مهم ترین دغدغه حال حاضر قشر معلم چیست؟

کمبود امکانات، کمبود فضای آموزشی، نبود آزادی عمل، نوشتن گزارش ها و دفترها و...دست و پا گیر و عدم همکاری اولیا 
 
برای رفع مشکل معلمان باید چه راهکاری درپیش بگیریم؟

یه معلم اگه از نظر روحی تغذیه شود هیچ مشکلی جلودار آن نیست و با کمترین امکانات بهترین تدریس را انجام می دهد.
ولی متاسفانه در جامعه امروز اجر معلم خیلی پایین آمده و باعث تضعیف روحیه همکاران شده و به همین دلیل کمبودهای دیگه بیشتر نمود پیدا میکند.
 
چه عاملی مانع پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود؟

عوامل زیادی باعث عدم پیشرفت دانش آموزان هم در مدرسه و خانه می شود؛ از جمله موانع در مدرسه کمبود فضای آموزشی و زیرساختی مدارس و تعداد زیاد دانش آموزان در یک کلاس درس است و معلم از ارزشیابی کل دانش آموزان غافل می ماند و از نظر روانی نمی تواند با همه ارتباط گیرد و این باعث سرخوردگی دانش آموز و از پیشرفت و درسش عقب می افتد و در خانه فضای سر و خشنی که در زندگی ها وجود دارد و مشکلات مالی خانواده ها باعث عدم پیشرفت دانش آموزان می شود.
 
بهترین روش ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان ضعیف از نظر شما چیست؟

باید به دانش آموز انگیزه توجه و خودباوری را تلقین کرد تا به خود اتکا کند و البته معلم باید پیگیر درس و انجام تکالیفش در بیرون مدرسه و ارتباط با خانواده دانش آموز داشته باشد.
 
اگر به سال ها قبل بازگردیم شما باز هم شغل معلمی انتخاب می کنید ؟

بله من حتما این شغل انتخاب خواهم کرد.
 
نگاه مردم نسبت به شغل معلمی چگونه است؟

خدا را شاکر هستم نگاه مردم نسبت به شغل معلمی مثبت و شخص فرهنگی مورد احترام مردم است.
 
بهترین هدیه ای که در دوران معلمی گرفتید چه بود؟

همیشه نامه های پر احساس دانش آموزانم و ابراز احساسات نابشان برام بهترین هدیه بوده است.
 


چندمین بار است که به عنوان معلم نمونه شهرستان انتخاب شده اید؟

اولین بار است.
 
خودتان چه اندازه اهل مطالعه هستید و چه پیشنهادی برای دانش آموزان دارید که به مطالعه علاقمند شوند؟

بله وقتی معلم باشی ممکن است دانش آموزان هر سوالی بپرسند پس مطالعه کردن جزء لاینفک معلمی است.

کلمات زیر را با یک کلمه یا یک جمله توصیف کنید..

معلم: فریاد بی صدا 
دانش آموز: نبض مدرسه
نمره بیست: هیچ وقت از یاد نرفت 
دوران ابتدایی: بازی های زنگ تفریح 
کتاب: یار مهربان 
آموزش و پرورش: رگ حیات یک کشور 
تعلیم وتربیت: نیاز اساسی جامعه
 اپلیکیشن شاد: خیلی کار داره 
حروف الفبا: زبان واحد
تشویق: زیادشم خوبه 
تنبیه:کمشم زیاده
گچ و تخته سیاه: از یاد رفته
مشق شب: باید باشه
چابهار: دروازه اقیانوس 
 
و سخن آخر؛

سخن آخر؛ ما ایرانی هستیم و یک ایرانی اگه بخواد قادر به انجام هر کاری است 
اگه وطن پرستیم 
اگه ایران رو دوست داریم 
اگه وضعیت کشورمون برامون مهمه 
اگه دوست داریم مردم خدارو یاد کنن و احتکارو گران فروشی و... نباشد
اگه دوست داریم بی کاری نباشد 
اگه دوست داریم مصرف گرا نباشیم
و خیلی اگه های دیگه
فقط کافیه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنیم.
 
 
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: معلم نمونه شهرستان برای دانش آموزان شهرستان چابهار آموزش و پرورش دوست داریم بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۲۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنها استان محروم از استخر دانش‌آموزی برخوردار شد

وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح استخر شهدای دانش‌آموز سمنان گفت: بیان اینکه ضریب هوشی جوانان و نوجوانان ایرانی بسیار بالاست، گفت: بعد از افتتاح این استخر،ساخت ۲ استخر دیگر در دستور کار قرار گرفته است که در همین سال تحصیلی افتتاح خواهد شد.

رضامراد صحرایی بیان کرد: ‌۲ استخر دیگر به غیر از گرمسار، متوقف بود و تلاش دولت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است.

وی بیان کرد:‌ بیشتر این طرح‌ها بیش از یک دهه توقف داشته‌اند و تکمیل این طرح‌ها سرمایه‌هایی است که به مردم برمی‌گردد و مصداق بارز افزایش بهره‌وری است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: استخر دانش‌آموزی سمنان باید با بالاترین ظرفیت استفاده شود. گاهی مشاهده می‌شود که یک استخر افتتاح و فقط بعدازظهرها کار می‌کند درحالی‌که باید در ۲ شیفت صبح و بعدازظهر به نحو مطلوب از فضاهای در اختیار استفاده شود.

صحرایی بیان کرد: هم همکاران فرهنگی باید از این فضاها استفاده کنند وهم خانواده‌هایشان و به‌ویژه دانش‌آموزان را به سمت استفاده از این فضاها سوق دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم
  • تنها استان محروم از استخر دانش‌آموزی برخوردار شد
  • این افراد معلم می‌شوند
  • معرفی ۵ معلم کردستانی به مرحله نهایی انتخاب معلمان نمونه
  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشد
  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشند
  • مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم
  • شرکت ۴۵۰ هزار معلم در طرح مسطورا/ ثبت نام ۶۰۰ هزار داوطلب در کنکور تربیت معلم 
  • میزان افزایش حقوق فرهنگیان و استخدام معلم جدید در ۱۴۰۳
  • آزمایشگاه سیار در اختیار دانش‌آموزان محروم