Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، هر وقت خیابان‌ها را حفاری کردند، یا برای فاضلاب شهری بوده یا برای کابل‌کشی تلفن، اما همچنان نه زیرساخت‌های فاضلاب شهری به جایی رسیده و نه مردم از برقراری اتصلات مخابرات راضی هستند. چرایی آن هم جوابی ساده دارد، سال‌هاست اعتبارات شهری و دولت صرف کاری می‌شود که فقط تا درِ خانه مردم اجرا شده و هنوز مهمان خانه‌ها نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثل کابل‌های فیبر نوری یا به تعبیر ساده‌تر، کابل‌کشی‌های جدید برای سرویس‌دهی بهتر مخابرات، که چندین سال است مردم برخی از مناطق با مشکلات آن دست و پنجه نرم می‌کنند. موضوعی که محمدرضا بیدخام مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، آن را رَد کرد و گفت:

«درحال حاضر بر روی همه شبکه مسی ایران در تمامی نقاط کشور اینترنت ارائه می‌شود، اما با توجه به شرایط هر منطقه ممکن است اختلالی در بعضی از مقاطع زمانی وجود داشته باشد؛ همچنین امکان استفاده از اینترنت در همه مناطق شهر‌ها وجود دارد.»

در این مصاحبه بیدخام با اشاره به استفاده مشترکین تلفن ثابت از فیبرنوری، بیان کرده بود که بیش از نود هزار مشترکین اینترنت ثابت، از فیبر نوری استفاده می‌کنند و هیچ اختلالی در اینترنت مخابرات وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: ۹۰ هزار مشترک اینترنت ثابت از فیبر نوری استفاده می‌کنند/ افزایش دوبرابری استفاده از اینترنت ثابت در روز‌های قرنطینه

یکی از شاخص‌ترین شبکه‌های اینترنتی در جهان، اینترنت ثابت خانگی است؛ شبکه‌ای که فراهم آوردن تجهیزاتش و به روز کردن آن در کشورمان، با کمترین اعتبارات پیش خواهد رفت و تقریبا کمترین هزینه را برای مشترکین به همراه دارد، اما این سوال مطرح است که چرا مدیران حوزه ارتباطات و فناوری ما بیشترین تمرکزشان به روی اپراتور‌های سیار مانند اپراتور‌های تلفن همراه است؟!

برای پاسخ این سوال، موضوع را در بین مردم پیگیری کردیم؛ خانواده‌هایی در نقاط مختلف تهران که به دلیل وجود سیم‌کشی‌های کهنه و قدیمی قادر به اتصال شبکه اینترنت ثابت مخابرات نیستند و ماهانه مجبورند هزینه گزافی را برای تأمین اینترنت خانه پرداخت کنند.

رضایی یکی از اهالی قدیمی محله پونک در غرب استان تهران است، که اعضای خانواده او از اینترنت تلفن همراه استفاده می‌کنند، یعنی خانواده‌ای سه نفره که هر کدامشان در ماه یا هفتگی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برای اینترنت پرداخت می‌کنند.

او دراین باره به خبرنگار ما گفت: حدود چهار سال پیش بود که برای اینترنت مخابرات درخواست دادیم، اما گفتند، چون سیم‌کشی تلفن خانه‌تان قدیمی است، نمی‌شود و باید برای این کار کابل‌های تلفن خانه را عوض کنید.

رضایی ادامه داد: با اینکه تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه روز به روز افزایش پیدا می‌کند، هزینه تعویض سیم‌کشی داخل خانه و دوندگی‌های اداری آن را به خرید بسته‌های اینترنتی ترجیح دادیم و هیچ اقدامی برای کابل کشی نکردیم.

در گوشه‌ای دیگر در جنوب شرقی تهران، حوالی خیابان شکوفه هم وضع برهمین منوال است، متقی یکی از اهالی محله شکوفه درخصوص مشکلات برقراری اینترنت خانگی گفت: حدود پنج سال پیش بود که برای اینترنت تلفن ثابت به مخابرات درخواست دادیم، به ما گفتند که، چون خانه و محله قدیمی است، برای خانه‌های شما نمی‌شود اینترنت وصل کرد، ما هم بعد از یک سال مودم ایرانسل خریدیم و ماهانه بسته اینترنت می‌خریم که آن هم روز به روز درحال افزایش است.

او با اشاره به اینکه قریب به دو سال است، کابل فیبر نوری را به محله کشیده‌اند، گفت: بعد از درخواست ما و همسایه‌ها برای اینترنت مخابرات، کابل فیبر نوری را به صورت رایگان برایمان کشیدند، اما مشکل اصلی ما عوض کردن سیم‌های کهنه و قدیمی است که آن هم هزینه‌ها و دردسر‌های خاص خودش را دارد.

متقی تاکید کرد: یکی از اساسی‌ترین مشکل ما تعرفه‌های بالای بسته‌های اینترنت است. در این روز‌های کرونایی که همه اعضای خانواده، کارهایشان را در خانه انجام می‌دهند، هم سرعت اینترنت به شدت پایین آمده و هم بسته‌های اینترنت خیلی زودتر از موعد انقضایشان تمام می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ظرفیت سازی تبدیل ۲۴۸ هزار پورت اینترنت پرسرعت و واگذاری به ۶۲ هزار مشترک در تهران

اینترنت خانگی در تمام دنیا از اهمیت بالاتری نسبت به اپراتورهای همراه برخوردار است

داوود زارعیان معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برطرف کردن مشکلات مشترکین تلفن ثابت در حوزه اینترنت اظهار کرد: تغییر کابل‌ها از مسی به فیبر نوری در محلات هزینه‌ای برای مردم ندارد و به صورت رایگان انجام می‌شود، اما تعویض سیم‌کشی‌های تلفن در خانه هزینه‌ای درپی دارد که آن هم مبلغ هنگفتی نیست، چراکه پلان سیم‌کشی تلفن، برخلاف پلان برق در منازل تجهیزات کمتری دارد و هر خانه می‌تواند برای تغییر سیم‌کشی‌ها با واحد مخابراتی منطقه خود تماس بگیرد و مأموران مخابرات آن را برایشان انجام دهند.

وی با بیان اینکه در این ایام حق را به مردم می‌دهیم، گفت: در همه دنیا، اپراتور‌ها و شرکت‌هایی مانند برق، آب، گاز و ...، به دلیل مسائل ایمنی و حفظ حریم، اجازه وارد شدن به حریم مردم را ندارند. البته در برخی از مواقع اپراتور‌ها مانند مخابرات می‌توانند ورود کنند که آن هم باز بستگی به درخواست مردم دارد.

معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران، درباره تاکید مدیران وزارت ارتباطات بر استفاده از اینترنت اپراتور‌های سیار در کشور، بیان کرد: یکی از دلایل مهم مدیران در استفاده از اینترنت اپراتورها، در دسترس بودن و قابلیت‌های حداکثری آن است، چرا که هر مشترک تلفن همراه می‌تواند قابلیت‌های متفاوتی را روی یک سیم‌کارت تجربه کند، البته باید توجه داشت که اینترنت تمام دنیا به سمت ثابت و خانگی پیش رفته و بستر اینترنت خانگی از اهمیت بالاتری برخوردار است.

زارعیان در ادامه افزود: تا ۶ ماه گذشته، حدود ۵۰ تا ۴۰ درصد مشترکین از اینترنت برای شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها استفاده می‌کردند و تا حدی که امروز آموزش از راه دور و کار از راه دور مطرح شده، اینترنت بستری جدی برای مردم نبود. شاید به همین دلیل هم باشد که توجه بیشتر مسئولان به روی اینترنت همراه است تا اینترنت ثابت.

او با بیان اینکه فیبر نوری در کشور ما فرآیندی تازه است، گفت: فیبر نوری فرآیند توسعه یافته‌ای است که آرام آرام دارد جای خودش را در کشور باز می‌کند و حدود دو سال است که وارد ایران شده و برای همین است که وجود آن را در خانه‌های نوساز بیشتر از بافت قدیمی و خانه‌های قدیمی ساخت مشاهده می‌کنیم.

زارعیان ادامه داد: ما با توسعه ADSL، مشکل نداریم، حتی با روند VDSL هم مشکل نخواهیم نداشت، چراکه ما امروز این امکان را داریم تا در بستر اینترنت اینترنت ثابت خانگی سرعتی بالاتر را به مشترکین منتقل کنیم. توسعه اینترنت در ایران نمودار روی به رشدی دارد که ان‌شاالله از این به بعد هم روز به روز بهتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علت اتمام سریع اینترنت همراه در تماس تصویری پیام‌رسان‌های داخلی

گفتنی است؛ تانوما طرحی در شبکه مخابراتی ایران است که به واسطه آن اینترنت پرسرعت و بدون قطعی و نویز با سرعتی در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه به مشترکان ارائه می‌شود.

با وجود امکان استفاده مشترکان از این سرویس مخابرات، هنوز بخش بزرگی از مشترکان اینترنت ثابت، خدمات اینترنتی خود را بر بستر کابل‌های مسی دریافت می‌کنند و همچون گذشته مشکلات زیادی با این موضوع دارند و نسبت به آن‌ها معترض هستند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مخابرات تلفن ثابت فیبر نوری استفاده از اینترنت شرکت مخابرات اینترنت ثابت برای اینترنت تلفن همراه اپراتور ها فیبر نوری کابل ها سیم کشی خانه ها کشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۲۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقاء زیرساخت‌های مخابراتی برای ۱۲۰۰ مشترک بلوار ۱۷ شهریور سمنان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، ابوطالب دارائی در تکمیل این خبر گفت: با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد ریال کافو مسی بلوار ۱۷ شهریور با حداکثر ظرفیت ۱۲۰۰ مشترک به کافو نوری برگردان شد.

سرپرست مدیریت مخابرات شهرستان سمنان تصریح کرد: با تلاش پرسنل حوزه شبکه مخابرات سمنان، در حال حاضر ۹۰۰ مشترک این محدوده تحت پوشش این کافو، از خدمات تلفن ثابت و اینترنت پرسرعت بر بستر فیبر بهره‌مند شدند.

وی افزود: از جمله مزایای این عملیات، آماده‌سازی بستر برای تأمین نیازهای ارتباطی و ارائه خدمات پیشرفته سرویس‌های تلفن ثابت و اینترنت پرسرعت خانگی، افزایش ظرفیت پهنای باند و پایداری سیستم‌های مخابراتی برای مشترکین این منطقه می‌باشد.

دارائی خاطرنشان کرد: طی این عملیات، علاوه بر برگردان بستر ارتباطی مشترکین از کافوی مسی بر روی فیبرنوری، ظرفیت‌سازی برای ارائه سرویس دیتا بر بستر این شبکه امن و پرسرعت نیز انجام شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897880

دیگر خبرها

  • توسعه سیستم‌های مخابراتی کردستان با سرمایه‌گذاری ۹۱ میلیارد ریالی
  • ثبت تمامی آگهی‌های انتشار در سکو‌های اینترنتی در سامانه املاک و اسکان الزامی شد
  • افت و خیز سرعت اینترنت ایران در داشبوردهای جهانی
  • رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران : بی‌کیفیتی مودم های تولید داخل بهانه است؛ به دنبال خرید مودم های ارزان‌قیمت و بنجل چینی اند
  • علت مشکل اینترنت در برخی نقاط از زبان مدیر شرکت مخابرات
  • اعلام جرم علیه مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان
  • اپراتور‌ها چقدر به تعهدات خود عمل کردند؟/ مردم بهبود کیفیت اینترنت را احساس نمی‌کنند
  • راه اندازی سایت جدید موبایل همراه اول در روستای دودر سیریک
  • نسل چهارم تلفن همراه در ۲ روستای نیکشهر راه‌اندازی شد
  • ارتقاء زیرساخت‌های مخابراتی برای ۱۲۰۰ مشترک بلوار ۱۷ شهریور سمنان