Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@21:58:25 GMT

روستای «خوبکوه» الموت به دلیل رانش باید جابه‌جا شود

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۸۸۷۹

روستای «خوبکوه» الموت به دلیل رانش باید جابه‌جا شود

ایسنا/قزوین مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین با اشاره به رانش زمین در الموت گفت: ۱۵ خانوار در روستای «خوبکوه» الموت سکونت دارند که به‌دنبال جابه‌جایی روستا هستیم چون سکونت در منطقه امکان ندارد؛ البته لازم به ذکر است که این روستا در ۵۰ سال گذشته هم سابقه رانش داشته است.

قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استان در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: روز گذشته در پی بارش‌های بهاری شاهد آبگرفتگی در پل‌های ولایت، مطهری، امام رضا(ع) و چوبیندر بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بنا داریم جلسه‌ای برگزار شود و کارشناسان زیرساخت‌های شهری را بررسی کنند ولی نباید تمامی مشکلات آبگرفتگی را ناشی از زیرساخت‌های شهری بدانیم چون ظرفیت خیابان، کوچه و پل و نهرهای ایجاد شده تا حد مشخصی است وقتی بیشتر از ظرفیت باران ببارد احتمال اینکه آب سرریز شده و وارد خیابان و کوچه و حتی منازل مردم شود وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین عنوان کرد: شب گذشته از رودخانه‌های قزوین بازدید داشتیم که هیچ یک مشکلی ایجاد نکردند؛ رودخانه شریف‌آباد پرآب شده بود که خوشبختانه با لایروبی انجام شده در سال گذشته مشکل خاصی به وجود نیامد؛ اگر لایروبی انجام نمی‌شد شدت آب موجب آسیب رساندن به ساختمان‌های حریم رودخانه و اطراف آن می‌شد.

وی تصریح کرد: آمادگی در حوزه مدیریت بحران همیشگی است و دستگاه‌های امدادی مانند هلال‌احمر، اورژانس و آتش‌نشانی آماده‌باش هستند و با توجه به ورود سامانه بارشی جدید دیگر دستگاه‌ها را در صورت نیاز آماده‌باش خواهیم کرد.

مهدیخانی افزود: منتظرپیش‌بینی هواشناسی هستیم تا ببینیم بارش‌ها را برای کدام مناطق پیش‌بینی می‌کنند که دستگاه‌ها را در آن مناطق آماده‌باش کنیم.

وی در خصوص رانش زمین گفت: رانش‌های منطقه الموت به‌دلیل شرایط خاص توپوگرافی اتفاق می‌افتد و معمولاً بعد از بارندگی‌ها دچار رانش می‌شوند. الموت غربی و شرقی از گذشته هم سابقه رانش داشتند امسال رانش در چند روستا مانند «توان»، «خوبکوه» و «خشکچال» شدیدتر شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین با اشاره به اینکه در چند روز گذشته از روستای «خوبکوه» بازدید کردیم، بیان کرد: ۱۵ خانوار در این روستا سکونت دارند که به‌دنبال جابه‌جایی روستای خوبکوه هستیم چون سکونت در منطقه امکان ندارد؛ البته لازم به ذکر است که این روستا در ۵۰ سال گذشته هم سابقه رانش داشته است.

مهدیخانی یادآور شد: به دلیل برداشت بی‌رویه آب شاهد فرونشست دشت قزوین نیز هستیم و به غیر شهر آوج در تمامی مناطق استان سالانه یک تا ۱۷ سانتی‌متر فرونشست اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی آب گرفتگی معابر رانش زمين مدیریت بحران مدیرکل مدیریت بحران استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۸۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای هجیج جزو روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی

داریوش فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به ارسال پرونده روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی به سازمان جهانی گردشگری، گفت : وزارت میراث فرهنگی امسال پرونده هشت روستا را به عنوان روستا‌های گردشگری به سازمان جهانی گردشگری ارسال کرده که متاسفانه بنا به دلایلی نامی از روستا‌های کرمانشاه در این لیست نبود. 

وی تصریح کرد: هر چند در سطح استان تعداد زیادی روستای گردشگری وجود دارد که میزبان گردشگران زیادی از داخل و خارج از استان هستند، اما در بین این روستاها، روستای هجیج ظرفیت‌های بسیاری برای قرار گرفتن در لیست روستا‌های ثبت جهانی شدن دارد. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به وجود مشکلات زیرساختی موجود در این روستا برای قرار گرفتن در فهرست روستا‌های ثبت جهانی شده، اظهار کرد: بنابر اعلام سازمان جهانی گردشگری، روستا‌هایی که کاندیدای ثبت جهانی شوند، باید دارای یکسری ویژگی‌ها و شاخص‌ها باشند که روستای هجیج تعدادی از این شاخص‌ها را ندارد و باید در قالب یک پروژه مهم استانی با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی مشکلات آن را برطرف کنیم. 

وی اضافه کرد: برای نمونه در زمان‌های پیک سفر در مسیر‌های منتهی به روستای هجیج به دلیل حجم انبوه خودرو‌های ورودی با ترافیک بسیار شدیدی مواجه هستیم و عملا ورودی این روستا کاملا قفل می‌شود که در این زمینه لازم است دستگاه‌های مربوطه اقداماتی را انجام دهند. 

فرمانی عدم رویدادسازی را یکی دیگر از مشکلات پیش روی هجیج برای ثبت جهانی شدن عنوان کرد و گفت: دراین رابطه نیاز به مشارکت مردم محلی است و آنها باید همکاری لازم را برای برگزاری رویداد‌های گردشگری منظم داشته باشند. 

وی بر لزوم ساماندهی و توسعه مراکز اقامتی این روستا هم تاکید کرد و افزود: متاسفانه علیرغم اقبال بسیار بالای گردشگران به این روستا، به دلیل عدم استقبال سرمایه‌گذاران تاکنون هتلی در آن احداث نشده، لذا باید سرمایه‌گذاران پای کار بیایند تا یک هتل در هجیج احداث شود. ما نیز در بحث صدور مجوز احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی و ساماندهی خانه مسافر‌های غیرمجاز اقداماتی را در دستور کار قرار خواهیم داد. 

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه به ناکافی بودن تعداد مراکز پذیرایی در این روستای گردشگرپذیر هم اشاره داشت و گفت: در این زمینه نیز نیاز است که تعداد واحد‌های پذیرایی بیشتری فعال شوند تا بتوانند خدمات‌رسانی مناسبی به گردشگران داشته باشند و از طرفی غذا‌های بومی محلی این منطقه را به خوبی معرفی کنند. 

وی با تاکید براینکه آماده‌سازی هجیج برای قرار گرفتن در لیست روستا‌های کاندیدای جهانی شدن به همکاری و مشارکت خود مردم این روستا و سایر دستگاه‌های اجرایی نیاز دارد، عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی را برای حل این مشکلات آغاز کرده‌ایم و قطعا برای سال آینده هجیج را در فهرست روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی شده قرار خواهیم داد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • بسته شدن ورودی روستای ماربین
  • درختان محور قزوین به اقبالیه جابه جا می‌شوند
  • خسارت بارش باران درشمال اصفهان/سیلاب در روستای صالح‌آباد جاری شد
  • تامین آب آشامیدنی برای روستای آزاد ده تاکستان
  • برق ۴۴۵ روستا‌ی سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • روستای هجیج جزو روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی
  • روستای ورقستان شهرستان رزن قطب تولید موزیک سازی استان همدان
  • نجات ۲۱ روستای در معرض خطر رانش سنگ و سیلاب شهرستان کلات در گرو احداث دیوار ساحلی
  • رشد ۲۵ درصدی جابه‌جایی کالا در کرمانشاه
  • رشد ۲۵ درصدی جابه‌جایی کالا در استان کرمانشاه