غیرممکنهایی که با جلوههای ویژه در سینما ممکن شدند
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۲۲۰۴۲
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان جلوههای ویژه پیشرفت زیادی کرده اند و این روزها حتی میتوان وحشیترین موجود دنیا را نیز در پرده نقرهای سینما نمایش داد.
مطمئناً ضبط تصاویر متحرک و اصطلاحاً موشن کپچر یکی از خاصترین بخشهای جلوههای ویژه است. لباس خاص و معروفی که بازیگران زیادی آن را پوشیده اند و این امکان را فراهم میسازد که حرکات صورت و لحظات آنها به طور کامل ضبط شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از فضاییها تا هیولاها و تمام موجوداتی که در این زمینه قرار میگیرند، از این تکنولوژی نوآورانه خلق شدند. با در نظر گرفتن این مطالب ده مورد از بهترین موشن کپچرها را در ادامه ببینید:
کینگ کونگ «King Kong»
شاید معروفترین گزینهای که از این تکنولوژی به ذهن ما برسد، «کینگ کونک» به کارگردانی پیتر جکسون باشد. اندی سرکیس در این فیلم با جان بخشی و بازی در نقش میمون غول پیکر در سال ۲۰۰۵ کاری تقریبا غیر ممکن را انجام داد. این شخصیت با بهترین جلوههای کامپیوتری در آن زمان که هنوز هم فوق العاده هستند، خلق شد.
اسماگ در سه گانه هابیت به کارگردانی پیتر جکسون یک اژدهای ترسناک و گرسنه طلا بود که نقش آن توسط بندیکت کمبربچ بازی شد. صدای او برای این نقش تغییر و تحولهای زیادی را برای رسیدن به نتیجه مطلوب تجربه کرد، اما در واقع اجرای فیزیکی او بود که تعهدش نسبت به این شخصیت را نشان داد. در ویدئوی پشت صحنهای که از او منتشر شده بود او به معنای واقعی خودش را در نقش اسماگ غرق کرد.
با استفاده از این تکنولوژی پیشگامانه، فیلم سینمایی آواتار تبدیل به یکی از پدیدهها و بهترین فیلمهای تاریخ سینما شد. در این فیلم نژاد فضایی که با نام ناوی شناخته میشود ویژگیهای ظاهری خاصی دارند (قد بلند و چهرهای گربه مانند) که به همین خاطر به تصویر کشیدن آنها با گریم غیرممکن است. آواتار راهی را رفت که فیلمهایی مثل «قطار سریع السیر قطبی» در آن کابوس وار عمل کردند.
بعد از استقبالی که از طراحی هالک در فیلم سینمایی «هالک شگفت انگیز» در سال ۲۰۰۸ شد، مارول از این شخصیت در فیلمهای انتقام جویان استفاده کرد. هالک یکی از شخیصتهای اصلی فیلم بود و عدهای معتقد بودند بهترین هالک سینما در این فیلمها دیده شده. شخصیت هالک توسط مارلک رافلو بازی شده بود.
بیش از یک دهه گذشته در فیلم سینمایی «دزدان دریایی دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده» در سال ۲۰۰۶ یکی از بهترین جلوههای ویژه در تاریخ سینما را شاهد بودیم. به تصویر کشیدن یک ناخدای کشتی با چهرهای مثل ماهیهای مرکب، مورد عجیب و باور نکردنی به نظر میرسید. همه چیز از پوست صورت تا شاخکهای در حال حرکت روی صورت او باعث شد این شخصیت بسیار به واقعیت نزدیک باشد.
اندی سرکیس در این فیلم سینمایی هم یک اجرای خارق العاده به جا گذاشت و شاید هیچ کدام از این موارد را نتوان با سختی کار او در این فیلمهای سه گانه مقایسه کرد. فناوری پیشرفته با بازی سرکیس ترکیب شد و باعث شد که مخاطبان بتوانند به خوبی با میمون این فیلم ارتباط برقرار کنند.
بعد از سالها انتظار بالاخره مارول تصمیم میگیرد که شرورترین شخصیت خود را قربانی انتقام جویان کند. شخصیتی که توسط جاش برولین بازی شد و یکی از معروفترین شخصیتهای شرور دنیای سینمایی بود. بازی برولین در این نقش باعث شد تا یکی از بهترین نقش آفرینیها در لباس این نقش رقم بخورد؛ چرا که شخصیتی با انسانیت و اهداف منطقی بود.
اندی سرکیس پادشاه ضبط حرکات، در این لیست با یکی از تحسین شدهترین شخصیتهای خلق شده در دنیای سینما سومین حضورش را در این لیست تجربه میکند. بازی در این شخصیت میزان زیادی از آمادگی فیزیکی را خواستار بود که سرکیس به خوبی از پس آن بر آمد. اما فراتر از جنبه فیزیکی گالوم، صدای آن بود که تاثیر زیادی در زنده کردن شخصیت داشت که توسط خود سرکیس انجام شد.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: سینمای جهان فیلم سینمایی جلوه های ویژه فیلم سینمایی فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۲۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تلویزیون و سازمانهای سینمایی آثار برتر رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی را تولید کنند
نشست هماندیشی فیلمنامه نویسی و هماهنگی برگزاری رویداد استارت آپی فیلمنامه نویسی با حضور رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، مدیران این رویداد و جمعی از مدیران، فیلمنامه نویسان و کارگردانهای مطرح کشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، در نشست هماندیشی فیلمنامه نویسی و هماهنگی برگزاری رویداد استارت آپی فیلمنامه نویسی که عصر روز سه شنبه 28 فروردین ماه در پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد، دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو رئیس این پارک، مهدی سجاده چی رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینما، پوران درخشنده نویسنده و کارگردان، دکتر محمود اربابی نویسنده و عضو هیات علمی دانشگاه، هومان فاضل عضو هیات مدیره کانون فیلمنامه نویسان، مهدی احمدی فیلمنامه نویس و تهیه کننده، حجت الاسلام حسین رحیمزاده عضو شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش و همچنین مدیران بخشهای مختلف این رویداد حضور داشتند و در مورد مسائل مختلف فیلمنامه نویسی در سینمای ایران و فرایند برگزاری این رویداد سینمایی، هم اندیشی کردند.
رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی با تشریح نحوه شکلگیری این پارک و ضرورت و اهمیتِ اقتصادِ فرهنگ، گفت: رشتههای علوم انسانی و هنر ظرفیت بسیار بالایی در کمک به تمدن سازی و توسعه اقتصاد فرهنگ در کشور دارند، اما کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. خوشبختانه امروز پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی به محل رجوع دستگاههای مرتبط و صنوف مختلف تبدیل شده ست.
دکتر ایمانی خوشخو با اشاره به نقش و اهمیت ایده و فیلمنامه در صنعت سینما، گفت: رویداد استارت آپی فیلمنامه نویسی با شناسایی استعدادهای جدید و جوان و پرورش ایدهها تا رسیدن به فیلمنامه، به دنبال کمک به هنر - صنعت سینما است و انشالله این رویداد تا رسیدن به اهداف خود تداوم خواهد یافت.
در ادامه نشست دکتر محمود اربابی گفت: رویداد استارتآپی فیلم نامه نویسی کار مهم و مبارکی است و در صورتی موفق خواهد شد که بتواند مراکزی همچون سازمان سینمایی، رسانه ملی، حوزه هنری و سرمایه گذاران بخش خصوصی را پای کار بیاورد تا آثار برگزیده این رویداد به تولید برسند و یا حداقل طرحهای برگزیده توسط آنها خریداری شود.
در ادامه این نشست پوران درخشنده نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به سوابق و اعتبار جهاد دانشگاهی، این سوابق را پشتیبان رویداد فیلمنامه نویسی قلمداد کرد و آنرا دلگرم کننده خواند و تاکید کرد: تجربههای قبلی در مورد جشنوارههای فیلم نامه نویسی نشان میدهد همیشه در مرحله تولید آثار برتر، سرمایهگذاران حضور نداشته اند و کار به نتیجه نرسیده است.
وی ابراز امیدواری کرد با وجود روحیه پیگیری و جدیتی که در مدیران جهاد دانشگاهی وجود دارد این رویداد بتواند مدیران سینمایی، سازمانها، افراد سرمایه گذار و صاحبان آثار برگزیده را کنار هم جمع کند تا آثار برگزیده به تولید برسند.
این فیلم ساز مطرح کشور با اشاره به نگاه حاکم بر رسانه ملی، افزود: متاسفانه پژوهش و فیلمنامه ارزش چندانی در تلویزیون ندارد و این رسانه ملی تعامل و همکاری مطلوبی با سینما گران ندارد. امیدوارم پارک فناوریهای نرم بتواند مشارکت مدیران سینما و سایر سرمایه گذاران را جلب کند.
مهدی سجاده چی در ادامه این نشست سخن گفت. رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینما با اشاره به تجربههای ناموفق قبلی در زمینه رویدادهای فیلمنامه نویسی، گفت: صرف وجود ایده لزوماً کافی نیست و ما باید همیشه به یک داستان قانع کننده و جذاب هم برسیم.
وی حلقه مفقوده این رویدادها را حضور و مشارکت جدی سرمایهگذارانی مثل فارابی، سازمان سینمایی، اوج و حوزه هنری و همچنین سرمایهگذاران حقیقی و بخش خصوص دانست و گفت: امروز دیگر ماموریتها و رویکردهای این سازمانها شفاف و مشخص است و این دستگاهها می توانند درست در راستا و چارچوب ماموریتشان بیایند و آثار برگزیده ای که با آنها همسو و هماهنگ است را تولید کرده و یا مورد حمایت قرار دهند.
در ادامه نشست مهدی احمدی فیلمنامه نویس و تهیه کننده سینما رویداد فیلمنامه نویسی را مهم خواند و گفت: چنین رویدادهایی میتوانند سینمای ایران را نجات بدهند به شرط اینکه سرمایهگذاران دولتی و خصوصی همراه آن باشند.
در ادامه هومان فاضل عضو هیئت مدیره کانون فیلمنامه نویسان سینما موفقیت رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی را مستلزم دائمی شدن دبیرخانه و تداوم آن دانست و گفت: اگر مخاطبان ببینند دورههای قبلی، به ثمر رسیده و آثقاری به تولید رسیده، حتماً حضور و مشارکتشان روز به روز بیشتر خواهد شد.
حجت الاسلام حسین رحیمزاده نیز در این رویداد گفت این رویداد مسیر زایش، پرورش و گسترش ایدهها را هموار میکند و پیشنهاد داد: پارک فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی بازار ایده تا تولید را در سینما شکل دهد.
این کارشناس فرهنگی و سینمایی با اشاره به مشکلات جوانان و هنرمندان حاضر در صنعت سینما، گفت: اگر چنین رویدادهایی بتوانند به این قشر کمک کنند آثار و برکات زیادی برای سینمای ایران خواهد داشت.
در ابتدای این نشست نیز دکتر برزین ضرغامی مدیر برگزاری رویداد، سید جلال چاوشیان دبیر هنری رویداد و بهزاد رشیدی مدیر روابط عمومی پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی هریک گزارشهایی در مورد فعالیتهای دبیرخانه و فرایند ارزیابی آثار و نحوه برگزاری آن ارائه کردند.