Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@20:42:00 GMT

آشنایی با آثار نویسنده‌ای از دیار نائین

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۲۴۹۴۳

آشنایی با آثار نویسنده‌ای از دیار نائین

ایسنا/اصفهان اسدالله بقایی، به روایت خودش در کتاب «کجاوۀ سخن»، سال ۱۳۲۷ در روستای آبچویۀ شهر نائین متولد شده و تاکنون کتاب‌های بسیاری را در زمینه شعر، داستان، سفرنامه و... تألیف کرده است.

از جمله سفرنامه‌های اسدالله بقایی می‌توان به آثاری چون «سفر اصفهان»، «شام، سرزمین تاریخ»، «ز ملک تا ملکوت»، «هند و هندو»، «بوی جوی مولیان»، «کربلایی که من دیدم» و «سرزمین تزارها» (روسیه) اشاره کرد که حاصل سفر او به کشور و شهرهایی چون اصفهان، سوریه، مکه، هندوستان، سمرقند و بخارا، کربلا و سوریه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او علاوه بر خلق رمان‌ «سیاووشان»، کتاب «سهراب رستم، سهراب تهمینه»، مجموعه شعری به نام «قرابۀ خورشید» و کتابی نیز با نام «کوثر عشق» دربارۀ زندگی حضرت فاطمه (س) دارد. در این مجال به معرفی چند اثر از این نویسندۀ نائینی خواهیم پرداخت.

کجاوۀ سخن
کتاب «کجاوه سخن» با عنوان فرعی «گزیده نظم و نثر پارسی» در ۸۵۲ صفحه و با همت انتشارات سوره مهر در اختیار علاقه‌مندان به ادبیات فارسی و سیر تاریخی آن قرار گرفته است. بقایی در پیشگفتار این کتاب می‌نویسد: «کجاوه سخن سر آن دارد که با یاری مهرورزان فرهیخته این سرزمین و در این وانفسای تهاجم همه جانبه به ساحت منیر زبان شیرین پارسی که از شبه قاره هند تا زادگاه نخستینش هرات و مرو و سمرقند و بخارا را در نوردیده و گستاخانه حلقه محاصره را تنگ‌تر می‌کند، به تبیین شمه‌ای از احتشام و بزرگی و حلاوت این زبان کهن بپردازد، باشد که سند قومیت و ملیت این قوم کهن همچنان از گزند باد و طوفان حوادث مصون و محفوظ بماند.» کتاب، به جز مقدمه و پیشگفتار در هفت فصل با عنوان‌های «در بیان سخن»، «شاعران شعر پارسی»، «شاعران نوپرداز»، «لطیفه و بدیهه‌ها در ادب فارسی»، «گزیده از ساقی نامه‌ها»، «گلچینی در باغ خوش شعر» و «گزیده‌هایی از نثر شیرین فارسی» تدوین شده است.

شیخ بهائی در آیینۀ عشق
کتاب «شیخ بهائی در آیینه عشق» در ۳۲۸ صفحه و با همت انتشارات بوستان کتاب به جمع کتاب‌های زندگینامه، تاریخ مشاهیر و اصفهان شناسی پیوسته است. بقایی در صفحه ۱۱ کتاب آورده: «قصه زندگانی آن عزیز شریف (شیخ بهائی) را در قالب داستانی تاریخی با چاشنی و حلاوت تخیل معقول، چنان پرداختم و به خدمت ارباب ذوق عرضه داشتم که در سیاق کلام وقایع نگاران صرفا ثبات روزگار نیاید و با این که از خدشه مذموم تحریف، منزه و عاری است، فی الحال، جذبه و شور و سرمستی حیات شیخ را نیز بر ناصیه دارد، باشد که از تلألؤ شب‌چراغ منیر خویش، جان جان یاران همراه سرمست دارد.» این اثر در بیست بخش تنظیم شده و در آن به زندگی شخصی، کتاب‌ها، موقعیت اجتماعی و دیگر آثار شیخ بهائی پرداخته شده است.

ز ملک تا ملکوت
کتاب «ز ملک تا ملکوت»  همان سفرنامه حاج بقایی است که با مقدمه محمد شفیعی و همت انتشارات فرزانه به جمع مجموعه سفرنامه‌های این نویسنده پیوسته. این اثر  ۲۰۶ صفحه‌ای ۶۶ قطعه متمایز دارد. در بخشی از قطعه دوم کتاب، بقایی نوشته است: «من در لابلای اوراق روزگار بسی سفر کرده‌ام، با ابن خلدون از دیار ملوک بابل و قبطیان تا سرزمین محصوره بنی حسنویه و صامغان و احد و خندق و بدر و حدیبیه و تبوک و مکه سفر کرده‌ام. با محمد بن جریر طبری از سرزمین عاد و ثمود و تا سواد کوفه زمان قرمطیان و مهبط وحی و غار حرا و ثور و چاه‌های شن گرفتۀ بدر سفر کرده‌ام. با احمد بن ابی یعقوب از موطن شیث بن آدم تا سرزمین پادشاهان دهریه و آن‌گاه محل جنگ‌های احد و بنی قرظیه و غزوات خیبر و حنین سفر کرده‌ام. با ناصر خسرو قبادیانی از بلخ و مرو و ری و اسیوط و اسوان و حلب و شامات تا یثرب و طائف و صحاری حجاز و کعبه و زمزم سفر کرده‌ام.»

سهراب رستم، سهراب تهمینه
«سهراب رستم، سهراب تهمینه» نقد و نگاه بقایی به شعر رستم و سهراب فردوسی است که توسط انتشارات فردا روانه بازار نشر شده. کتاب حاضر با ویراستاری حشمت الله انتخابی در ۱۹۲ صفحه تهیه و تنظیم شده و در اختیار علاقه‌مندان ادب فارسی قرار گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری کتاب سفر کرده ام شیخ بهائی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۴۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر 

به مناسبت روز جهانی کارگر، نشست خوانش و تحلیل کتاب «خاک کارخانه» اثر شیوا خادمی، روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، توسط موسسه فرهنگی هنری حقوق و هنر با حمایت موسسه پژوهش تعالی حقوق از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

در این برنامه که ورود برای عموم آزاد و رایگان است، وحید آگاه (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) طراح و دبیر رویداد، در مورد ابعاد حقوقی مطرح در تحولات مربوط به این کارخانه، سخن می‌گوید. شیوا خادمی (عکاس و نویسنده کتاب) از تجربه پنج سال پژوهش در مورد این کتاب توضیحاتی را ارائه می‌دهد و خسرو معصومی (نویسنده و کارگردان سینما) از تجربه ساخت فیلم در فضاهای مختلف کارخانه و خاطرات خود به عنوان یکی از فرزندان کارگران کارخانه بیان می‌کند. نوید پورمحمدرضا (نویسنده و پژوهشگر مطالعات شهری) نیز از تاثیر کارخانه بر بهشهر و خرده فرهنگ‌هایی که‌ به واسطه کارخانه شکل گرفته، سخن می‌گوید. همچنین، الهام کردا (بازیگر تئاتر و سینما) بخش‌هایی از کتاب را برای حاضران قرائت می‌کند.

"خاک کارخانه" ثبت تجربه‌های ناشنیده‌ترین حلقه‌های زنجیره کار در ایران، تاریخ شفاهی یک صنعت و روایت یک مکان است از زبان زنان و مردانی که شورمندانه محیط کارشان را دوست داشته‌اند و با تعطیلی آن، طعم فقدانی بزرگ را چشیده‌اند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899019

دیگر خبرها

  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • بزرگداشت «فرانتس کافکا» در جشنواره کارلوی واری
  • الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر 
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • «قصه‌هایی از دری‌کنده» نمایش آثار مکرمه قنبری در گالری سهراب