Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@17:18:33 GMT

عکاس دفاع مقدس: در حال جراحت عکاسی می‌کردم

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۲۶۹۱۴

عکاس دفاع مقدس: در حال جراحت عکاسی می‌کردم

به گزارش دوشنبه ایرنا، بهزاد پروین قدس در بیستمین آیین شب خاطره حوزه هنری آذربایجان شرقی با موضوع «نقش هنر و هنرمندان در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی» که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: در کنار کسوت رزمندگی ام به عنوان بسیجی با کارهای هنری از جمله نقاشی، نویسندگی و طراحی عجین بودم و خاطرات روزشمار را در جنگ می نوشتم؛ در ابتدا با دورین فیلمبرداری سوپر هشت فیلم برداری و عکاسی می کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص اصلی ام عکاسی بود و قریب به اتفاق در هر عملیاتی که رهسپار جبهه می شدم یک دوربین عکاسی با خود به همراه می بردم و تصاویر بسیار زیادی را از تمامی لحظات جنگ ثبت کردم.

این عکاس دوران هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه  در هر کدام از عملیات خاطرات خاصی دارم، اظهار  کرد: در یکی از عملیات ها در حال مصاحبه بودیم که بمباران رخ داد و من خواستم مصاحبه قطع نشود و همزمان از آن حالت ها عکاسی کردم؛ حتی یک جای دیگر که عراقی ها آتش باران کرده بودند و خمپاره ها در کنار ما به صدا در می آمد من در حال ثبت لحظات بودم.

پروین قدس اضافه کرد: من در همه حالات از همرزمان و خودم در این عملیات تصویری ثبت کرده ام. حتی در نقاطی که محاصره شده بودیم با دورین لویتر 2 که عکاسی با آن بسیار سخت است، در حالی که ترکش وارد بدنم شده بود، عکاسی می کردم؛ با تمامی سختی ها و سماجت تمام فیلم های عکاسی را عوض می کردم تا لحظات را ماندگار کنم.

وی با اشاره به خاطره تلخش در یکی از عملیات ها  ادامه داد: متاسفانه در عملیاتی مجبور شدیم کوله حامی تجهیزات عکاسی را زمین بیندازم تا به دوستان مجروحم کمک کنم و به هیلیکوپتر برسیم؛ در مسافتی که پرواز می کردیم دو موضوع ذهنم را درگیر کرده بود؛ یکی اجساد شهدایی که در زمین ماندند و دیگری دوربینم که در آن میدان جا ماند.

وی یادآوری کرد: در عملیات والفجر هشت که غواصی شده بود، من هم در صدا وسیما کارمند بودم، مرا به جبهه راه ندادند و دلم آزرده خاطر شده بود؛ به شهید بزرگوار احد مقیمی قسم داده بودم که حتما مرا به عملیات دعوت کنند، زمانی که وقت موعود فرا رسیده بود من تجهیزاتی آن چنانی در دست نداشتم، تقلا کردم و یک دورین خریدم و به منطقه رفتم و در نهایت 20 حلقه فیلم تهیه کرده و رهسپار منطقه غواصی شدم.

پروین قدس ادامه داد: پس از اعزام به مناطق گروهان به گروهان و دسته به دسته عکس تمامی مبارزان و غواصان را ثبت می کردم و گاهی هم به دنبال سوژه بودم تا اثار ماندگاری را در خاطرات ثبت کنم.

این عکاس دوران دفاع مقدس اضافه کرد: یکی از همرزمان از طرف  فرمانده لشکر عازم تبریز بود که از طرف او امانتی را برای خانواده ام  فرستادم و گفتم که به خانواده ام بگو اگر شهید شدم این امانتی را باز کنند و اگر هم که نه خودم می آیم و باز می کنم. بعد از آن همه دنبال عکس های ثبت شده من بودند تا برای مراسم شهدا از آنها استفاده کنند.

 وی گفت: یک ماه بعد از آن به تبریز بازگشتم و دنبال همان همرزمان رفتم ولی هر بار با یک داستان دست به سرم می کرد، آخر سر یک روز تا دم مسجد تعیقب اش کردم و پس از بگو مگویی های داشتیم، گفت که امانتی من در راه مفقود شده و در داشبرد یک تویوتا جا مانده است؛ اما من موضوع را رها نکردم و با پیگیری از منطقه در نهایت آن خودرو را در حالی که بر اثر برخورد خمپاره سوخته بود یافتم. 

پروین قدس تشریح کرد: پس از بررسی ماشین سوخته بسته من به صورت سالم از داشبرد پیدا شد که توسط یکی از همرزمان به دستم رسید، به محض اینکه آنها را تحویل گرفتم، چاپ کردم تا به یادگار بمانند.

خانم جعفرزاده، نویسنده کتاب «سرای انقلاب»

«سرای انقلاب»، نخستین کتاب مرجع مبارزان انقلابی بازار تبریز

در ادامه شب خاطره مجازی، نویسنده کتاب «سرای انقلاب» نیز گفت: این کتاب نخستین اثر مرجع مبارزان انقلابی بازار تبریز در جریان پیروزی انقلاب اسلامی است.

معصومه جعفرزاده گفت: در کتاب «سرای انقلاب»، نقش بازاریان تبریز در جریان  پیروزی انقلاب اسلامی در فصل به تحریر درآمده است.

وی ادامه داد: این اثر اولین کتاب مرجع مکتوب است که خاطرات ۱۳ نفر از پیشکسوتان و مبارزان تاریخ انقلاب در تبریز در آن ثبت شده و در پنج فصل (فصل اول به صورت کتابخانه ای -فصل دوم تاریخ شفاهی -فصل سوم مربوط شهدای محراب -فصل چهارم مربوط به شهدای ۲۹ بهمن تبریز و فصل پنجم به صورت اسنادی) به رشته تحریر در آمده است.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا خودرو دفاع مقدس زمین عکاسی هشت سال دفاع مقدس سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی سرای انقلاب پروین قدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۶۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید زاهدی از عناصر تأثیرگذار در دفاع مقدس و بعد از آن بود

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، سردار رونده در یادواره شهدای جبهه مقاومت در حسینیه عاشقان ثارالله بندرعباس، اظهار کرد: بیان کرد: رمز و راز موفقیت‌ها و سربلندی‌های سردار زاهدی در عملیات و کارهای نظامی این بود که خود را خادم مردم می‌دانست و با فداکاری برای مردم و امنیت کشور از جان خود مایه  گذاشت و به آرزوی خود که همان شهادت است دست‌یافت.
وی افزود: این سردار شهید با رفتار و اخلاق ویژه خود توانسته بود در قلب فرماندهان و حتی در دوره فرماندهی قدس در لبنان توجه سید حسن نصرالله را به خود جلب کند.
این یادگار دفاع مقدس بیان کرد: رمز و راز موفقیت‌ها و سربلندی‌های این سردار در عملیات و کارهای نظامی، این بود که خود را خادم مردم می‌دانست و با فداکاری برای مردم و امنیت کشور از جان خود مایه گذاشت و به آرزوی خود که همان شهادت است دست‌یافت.
سردار رونده گفت: بعد از هشت سال دفاع مقدس در جایگاه‌های مختلفی قرار گرفت و خدمات بسیار را از خود به یادگار گذاشت؛ اما نگرانی داشت که توفیق شهادت نداشته باشد.
وی با بیان اینکه دشمن در چندین بار به دنبال شهادت این سردار بود و با تجهیزات الکترونیکی که در دسترس داشت اقدام کرد که نتوانستند او را به شهادت برسانند؛ اما هنگامی که خدا اراده کند شهادت نصیب خواهد شد.
سخنران یادواره شهدای جبهه مقاومت در بخش دیگر سخنرانی خود به عملیات طوفان الاقصی اشاره کرد و گفت: این عملیات آبروی مقاومت بود که با همت و تلاش و پشتکار و برنامه‌ریزی‌های خود فلسطینی ها رقم خورد و کسی باور نمی‌کرد که این ضربه جبران‌ناپذیری را برای رژیم صهیونیستی ایجاد کند.
این مشاور نظامی ادامه داد: هدف ایران از عملیات وعده صادق جنگ تمام‌عیار نبود بلکه خواست تا به‌طرف مقابل خود را نشان بدهد که قدرت توازن را دارد و اگر بخواهد بزند، زده خواهد شد و این عملیات خیلی از خودی‌ها در منطقه و بین‌الملل به قدرت موشکی ایران اذعان داشتند؛ ولی آن را در کمیت محدود کرده و در تنبیه فکر شلیک این قدر موشک از خاک ایران را نداشتند.
سردار رونده به دستاوردهای جمهوری اسلامی و توانایی مناسب جمهوری اسلامی و مقاومت در این عملیات اشاره کرد و گفت: اولین دستاورد این عملیات دنیا با گوشه‌ای از توانایی انقلاب اسلامی آشنا شد و ما از مرز بازدارندگی گذشته و به مرحله توازن رسیده‌ایم، و این قاعده عقلانیت در دهه‌ها میان ایران و آمریکا جواب داده و عامل درگیری مستقیم نبوده است.
وی اظهار کرد: بسیجیان پیشانی مقاومت هستند و از کمک‌های ارتش جمهوری اسلامی در طول این عملیات استفاده شده است و توانمندی‌های این عزیزان همیشه باعث پویایی و سرزندگی نیروهای مسلح بوده و هست.   انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مقاومت، ایران را به ملت تعیین‌کننده برای بشریت تبدیل کرده است
  • مشارکت باانگیزه کارگران، دفاع مقدس از عزت ملی
  • دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است
  • فتنه‌های بسیاری را پشت سرگذاشتیم تا به وعده صادق رسیدیم
  • طلاب نسبت به تبیین تاریخ دفاع مقدس اهتمام داشته باشند
  • درختان محور قزوین به اقبالیه جابه جا می‌شوند
  • همایش «شن‌ها مامور خدا بودند» برگزار شد
  • انقلاب اسلامی یک قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • شهید زاهدی از عناصر تأثیرگذار در دفاع مقدس و بعد از آن بود
  • آینده جهان از شب عملیات «وعده صادق» تغییر کرد