Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-24@04:35:11 GMT

دیوارکوبی سنت دیرینه کرمانی‌ها درماه مبارک رمضان

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۳۲۰۱۹

دیوارکوبی سنت دیرینه کرمانی‌ها درماه مبارک رمضان

گلاب زاده گفت: مردم برای اینکه یکدیگر را برای سحر بیدار کنند رسومات خاصی داشتند اگر تابستان بود همسایه ها به پشت بام ها می رفتند و هر کدام ظرف آبی روی حیاط نزدیک اتاقی که همسایه خواب بود می پاشیدند تا همسایه از صدای پاشیدن آب بیدار شود؛ یا برخی دیگر دیوار همسایه دیوار به دیوار خود را می‌کوبیدند تا برای فیض سحر جا نماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد گلاب زاده کرمان شناس در گفتگو با راه آرمان در رابطه با آداب و رسوم ماه رمضان در شهر کرمان اظهار کرد:  براساس شواهد و دلایل تاریخی از روزهایی که بانگ اسلام بر پهنه گیتی طنین انداخت مردم کرمان همواره به راه اسلام و خداجویی بودند  و این ریشه در سنت های ایرانیان باستان دارد که کرمانی ها همواره خداجویی را یکی از فریضه های خود به حساب می آوردند.

وی گفت : به همین دلیل در ماه مبارک رمضان در کرمان ویژگی های خاصی را لحاظ می کردند، اینکه قبل از ماه رمضان خانم ها و آقایان به حمام می رفتند و خضاب می بستند و این کاری را که انجام می دادند نتیجه مناسبی در تقویت روحی و جسمی در آغاز ماه مبارک رمضان و روزه داری می دانستند.

مراسم کلوخ اندازی

کارشناس کرمانشناسی افزود: نظراتی دیگر نیز بوده و اینکه مردم یکی دو روز قبل از ماه رمضان غذای مفصلی تهیه می کردند و در یک جای خوش و آب و هوا با دوستان و خویشان می نشستند و کلوخ اندازی یا سنگ اندازی می کردند.

زیارت اهل قبور

گلاب زاده اذعان کرد: اما آغاز ماه مبارک رمضان ابتدا با زیارت اهل قبور همراه بود مردم می رفتند از درگذشتگان مدد می طلبیدند و برای آنان آمرزش آرزو می کردند و در شبهای ماه مبارک رمضان آن دعاها و ادعیه ها مرسوم است به جا می آوردند و تلاش می کردند افطاری را حتما با خویش، دوست، آشنایی و یا کسی که از نظر مالی تمکن نداشت  صرف می کردند و این یکی از سنت های حسنه ای بود که مردم کرمان لحاظ می کردند.

بیداری در وقت سحر

وی تصریح کرد: یکی دیگر از سنت های ماه مبارک رمضان بیدار کردن همسایه و یا مردم محل در وقت سحر بود، زیرا در آن زمان امکاناتی وجود نداشت.

کارشناس کرمانشناسی عنوان کرد: مردم برای اینکه همدیگر را در موقع سحر بیدار کنند رسومات خاصی داشتند اگر تابستان بود همسایه ها به پشت بام ها می رفتند و هر کدام ظرفی آبی روی حیاط نزدیک اتاقی که همسایه خواب بود می پاشیدند تا همسایه از صدای پاشیدن آب بیدار شود و به خواب نیفتد و یا کسانی که همسایه دیوار به دیوار بودند با کوبیدن به دیوار یکدیگر را بیدار می کردند.

گلاب زاده اذعان کرد: در برخی از روستاها ساز و دهل بکار می رفت و کسانی که وسیله ساز نداشتند بر پشت یک حلب می زدند که مردم بیدار شوند و سحری بخورند.

الله رمضونی

وی گفت : یک رسم ویژه ای که در ماه مبارک رمضان وجود داشت الله رمضونی بود. عده ای از جوانان و نوجوانان راه می افتند دور خانه ها  و اشعاری می خواندند با این مضمون که ما از آن «بالای بالا اومدیم ما/ از آن صندوق اعلا اومدیم/ توی صندوق پر از نقش و نگار/  و الی آخر...» و چیزی را طلب می کردند  و اگر صاحب خانه کمک می کرد سپاسگذاری و تشکر می کردند و اگر جوابی نمی آمد باز آنها می خواندند «یا صوابی، یا جوابی و یا کاسه آبی» منظور آنها این بود که یا کاسه آبی در خانه بپاش و یا اینکه به ما ظرف آبی بده.

 

طومار چهل بسم الله

کارشناس کرمانشناسی افزود:مردم طوماری از چهل بسم الله تهیه می کردند و در مسجد جامع در 21 ماه رمضان که هیئت های عزاداری می آمدند این طومار را به چهل نفر می دادند که هر کدام یک بسم الله روی آن بنویسد و معتقد بودند این 40 بسم الله به عنوان حافظ و نگهبان پاسدار وجودی می تواند نقش آفرین باشد.

کلیدزنی

گلاب زاده با اشاره به اینکه کلید زنی یکی از آداب و رسوم مردم کرمان است، بیان کرد: این مراسم در شب‌های ماه مبارک برگزار می‌شود ، در این مراسم زنی داخل یک سینی آینه ، سرمه‌دان و یک جلد کلام‌الله مجید قرار داده به منازل اهل محل می‌رود و در حالی که صورت خود را با چادر پوشانده با کلید به سینی می‌زند.

وی تصریح کرد: اگر از سوی صاحبخانه پاسخ هایی چون «چراغ بیار» و یا «قند و شیرینی بیار» داده شود در این صورت زن کلید زن ، امیدوار شده و کمک هایی را دریافت می کند، در غیر این صورت محل را ترک می کند.کلید زن نباید تا آخر این برنامه حرف بزند (به خاطر اینکه شناخته نشود حرف نمی‌زند)

کارشناس کرمانشناسی ادامه داد: صاحبخانه پس از گشودن در، آینه داخل سینی را برمی‌دارد و چهره خود را می‌نگرد، سپس مقداری شیرینی، قند یا پول داخل سینی قرار می‌دهد.

گلاب زاده اذعان کرد: کلیدزن این عمل را با نیت از پیش تعیین شده انجام می‌دهد و در پایان صاحبخانه که می‌داند کلیدزن برای طلب حاجت آمده، می‌گوید: ان‌شاءالله حاجت روا بشید ،  در پایان خوراکی‌ها یا پول جمع‌آوری شده را به مستمندان می‌دهند.سنت کلید زنی همچنان در برخی از شهرهای کرمان انجام می شود .

شب های قدر و مراسم چهل منبرون

وی گفت: از جمله مهم ترین سنن کرمانی ها برپایی رسم چهل منبرون همزمان با شب های احیاء در ماه مبارک است.به این ترتیب هر فرد مومن باید پس از افطار و قبل از سحر روز بعد ، در شب احیاء چهل شمع را تهیه کند و با شرکت در چهل مراسم مذهبی در شب های احیا در کنار منبر هر مجلس ، شمعی روشن کند و به این ترتیب حاجاتش برآورده خواهد شد.

کارشناس کرمانشناسی یادآور شد: این رسم همچنان در کرمان وجود دارد و در شب های احیاء ماه مبارک رمضان تصویر آسمان پرستاره کرمان بر روی زمین می افتد و هزاران شمع در مناطق مختلف کرمان روشن می شود.

گلاب زاده تاکید کرد: مردم استان کرمان همچنین در شب‌های نوزدهم، بیستم و بیست و یکم ماه و بیست و سوم رمضان پس از نماز مغرب و عشا در مساجد و تکیه‌ها سینه و زنجیر می‌زنند.

وی ادامه داد:  آنان در شب‌های قدر شب زنده‌داری می‌کنند و تا سحر قرآن و دعا می‌خوانند و معتقدند دعا و مناجات در این شب‌ها باعث برآورده شدن حاجات می‌شود. همچنین بر این باورند که هر مسلمانی در این شب‌ها یک رکعت نماز بخواند به اندازه  ۱۰۰رکعت ثواب دارد.

 

رسم ابراهیم خانی

کارشناس کرمانشناسی ابراز کرد: از دیگر آداب و رسوم این ماه کمک به نیازمندان و فقرا و برپایی مجالس ختم قرآن در منازل اهالی هر محله است.کرمانی ها همانند سایر مسلمانان در روز عید فطر هم نماز عید فطر بجا می آورند و با دادن فطریه به یاری نیازمندان می شتابند.

توزیع شله زرد در روز عید فطر

وی خاطرنشان کرد: آنها در روز عید فطر همچنین به زیارت اهل قبور می روند و غذاهایی مانند شله زرد توزیع می کنند که در این منطقه به آن «ابراهیم خانی» می گویند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان ماه رمضان کرمانی ها گلاب زاده بسم الله عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۲۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاراته کا‌های کرمانی و صید ۵ مدال رنگارنگ از رقابت‌های کشوری

مسابقات کاراته قهرمانی کشور ـ انتخابی تیم ملی آقایان در بخش کاتا با حضور شرکت کنندگانی از سراسر ایران در سالن شهید کبگانیان تهران برگزار شد.

در پایان این رقابت ها، تیم استان کرمان در بخش کاتای تیمی بزرگسالان متشکل مهدی رضایی، مهدی شجاعی، رضا پور دهقان به مربیگری مسعود دانشور به مقام سوم دست یافت.

دیگر تیم استان کرمان با ترکیب علیرضا ابوالحسنی، عباس حیاتی فر، بهروز حسینی نسب به مربیگری مصطفی پور جلالی سوم مشترک شد.

در بخش جوانان نیز تیم استان کرمان به مربیگری عابد علمدار متشکل از سبحان عوض پور، محمد علی مسلمی، امیر حسین عربی بر سکوی نخست ایستاد.

در بخش کاتای انفرادی و در رده زیر ۲۱ سال پسران، امیر حسن معین الدینی به مربیگری عابد علمدار زاده عنوان قهرمانی رقابت‌ها را به خود اختصاص داد.

در رده نوجوانان نیز یزدان قوام به مربیگری حمیدرضا طالبی زاده به مقام دوم دست یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • تجلیل از فعالان و عوامل برگزار کننده محفل قرآنی در ایلام
  • حقوق واقعی کارگران دیده شود
  • باران تا پایان هفته مهمان کرمانی‌هاست
  • طرح بازرسان و ناظران افتخاری اجرا می‌شود
  • لایحه تشکیل سازمان گردشگری روی میز شورای شهر تهران
  • کاراته کا‌های کرمانی و صید ۵ مدال رنگارنگ از رقابت‌های کشوری
  • ۱۲ هزار خادم در قم در ماه مبارک رمضان به زائران و روزه‌داران خدمت کردند
  • ۵۶۰ هزار افطاری ساده و گرم در حرم حضرت معصومه (س) توزیع شد
  • ۸۴۷ فرزند یتیم ومحسنین تحت حمایت در طرح اکرام ایتام بهشهر
  • هشدار نارنجی هواشناسی برای کرمانی‌ها