Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله هادوی تهرانی نظر خود را در مورد این سؤال که «برخی از مردم مال خود را برای اطعام و مراسم عزا در ماه رمضان نذر کرده‌اند. امسال به دلیل شرایط کرونا و فاصلۀ اجتماعی این پول‌ها به چه نحو باید خرج شود» اعلام کرد.

خبرگزاری شبستان،گروه قرآن و معارف، به نقل از روابط عمومی دفتر آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، این استاد سطح عالی فقه و اصول حوزه نظر خود را در  پاسخ به سؤالی در مورد اطعام و ادای نذر در ایام کرونا اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن سؤال و پاسخ این استاد سطح عالی فقه حوزه به شرح زیر است:

 

سؤال

برخی از مردم مال خود را برای اطعام(ماه رمضان) و مراسم عزا نذر کرده‌اند. امسال به دلیل شرایط کرونا و فاصلۀ اجتماعی این پول‌ها به چه نحو باید خرج شود؟.

در بین شیعیان مرسوم است که در ماه مبارک رمضان به ویژه در ایام سوگواری شهادت مولای متقیان مجالس عزاداری برگزار می‌کنند و به نذر و نیاز و اطعام اهتمام می‌ورزند و برخی از مردم مال خود را برای این کار وقف نموده‌اند. امسال به دلیل شرایط سخت و دشوار و شیوع ویروس کرونا و رعایت فاصلۀ اجتماعی برگزاری مراسم عزاداری به صورت معمول مقدور نیست. حال پول‌هایی که برای نذر و اطعام جمع می‌شود، به چه نحو باید خرج شود؟ آیا می‌توان برای کمک‌رسانی به مردم مستمند صرف کرد و برای آن‌ها بسته‌های معیشتی خرید؟

پاسخ

باسمه تعالی

۱. در صورتی که این نذر‌ها با صیغۀ شرعی نباشد، عمل به مفاد آن‌ها واجب نیست؛ البته بهتر است مطابق آن عمل شود؛ بنابراین می‌توانید با اجازه صاحبان پول‌ها، آن‌ها را برای امور خیر از جمله مورد سؤال مصرف کنید. اما اگر نذر با صیغه باشد، حتماً باید به مفاد نذر عمل شود.

 

۲. اگر نذرکننده در هنگام نذر، شرایط خاصی را ملاحظه کند که از ابتدا می‌داند امکان تحقق ندارد، نذرش منعقد نمی‌شود و مثلاً در شرایط شیوع کرونا شرط کند در همین ایام کرونا فقرا را به صورت دسته جمعی و در مجالس عزا اطعام کند. در این فرض می‌توانید با اجازه صاحبان پول‌ها، آن‌ها را برای امور خیر از جمله مورد سؤال مصرف کنید.

 

۳. اگر نذرکننده در گذشته نذری کرده و شرایطی را در نذرش ملاحظه کرده است که الآن تحقق آن شرایط فعلاً ممکن نیست، ولی در آینده مقدور خواهد شد، باید برای اجرای آن تا زمان تحقق شرایط صبر کرد؛ بنابراین اگر نذر‌های مورد سؤال از این قبیل باشد، نمی‌توانید پول‌های مزبور را به مصرفی غیر از مورد نذر برسانید.

 

۴. اگر نذرکننده در گذشته نذری کرده و شرایطی را در نذرش ملاحظه کرده است که الآن تحقق آن شرایط فعلاً ممکن نیست و نذرش مخصوص همین زمان بوده است، نذرش منعقد نمی‌شود؛ بنابراین اگر نذر‌های مورد سؤال از این قبیل باشد، می‌توانید پول‌های مزبور را با رضایت صاحبان آن‌ها به مصرفی غیر از مورد نذر برسانید.

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: فاصله اجتماعی آیت الله هادوی تهرانی کرونا مورد سؤال اگر نذر پول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۰۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوغات منشی ناصرالدین‌شاه برای تهرانی‌ها

پیچ امین‌الدوله گیاهی بوته‌ای و بالا رونده است و روی دیوار، تنه درختان و چَپَرها رشد می‌کند و بالا می‌رود. به همین دلیل از این گیاه برای پوشش آلاچیق‌ها و نرده خانه‌های قدیمی استفاده می‌شد و رویش آن در تهران از دوره ناصرالدین‌شاه شروع شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، نام‌گذاری این گیاه هم حکایت جالبی دارد. ماجرا از این قرار است که امین‌الدوله، منشی ناصرالدین‌شاه که معمولاً در سفر‌های پادشاه همراه او به کشور‌های اروپایی می‌رفت، در یکی از سفرهایش به اروپا با گیاهی به نام «کاپری فولیاسه» آشنا می‌شود و آن را با خودش به تهران می‌آورد.

امین‌الدوله مردی باسواد بود که به زبان فرانسه تسلط داشت و در سفر‌های ناصرالدین‌شاه به فرانسه حضور داشت. به همین دلیل، احتمال می‌رود که این گونه گیاهی را از فرانسه به ایران آورده باشد تا در باغی که آن موقع در دست احداث داشت بکارد. او این گونه گیاهی را ابتدا در باغ بزرگش در محله زرگنده کاشت و از آنجا که نام لاتینش سخت بود با گذشت زمان به پیچ امین‌الدوله معروف شد. این گیاه در باغ امین‌الدوله تکثیر شد و به سایر نقاط تهران انتقال پیدا کرد و امروز در بیشتر بوستان‌ها تهران اثری از آن دیده می‌شود.

یک روایت دیگر این است که امین‌الدوله با کارمندان سفارت انگلیس که برای تفرج به باغش می‌آمدند رابطه خوبی داشته و انگلیسی‌ها در این رفت‌وآمد‌ها گونه گیاهی «کاپری فولیاسه» را کاشته‌اند. این روایت چندان موثق نیست و به نظر می‌رسد پیچ امین‌الدوله را باید سوغات منشی ناصرالدین‌شاه از فرنگ بدانیم.

دیگر خبرها

  • سوغات منشی ناصرالدین‌شاه برای تهرانی‌ها
  • اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی دعوت شد
  • دعوت از بازیکن پرسپولیس به کمیته انضباطی
  • یادی از سردار شهید تهرانی مقدم + فیلم
  • در اعتراضات ۱۴۰۱ همه با «گشت ارشاد» مخالف بودند | چرا دوباره ون‌ها برگشتند؟
  • پرویز برومند: تلاش کردند تیم‌های تهرانی را تضعیف کنند؛ زمان ما اداهایی مثل کلین‌شیت نبود!
  • احداث پارکینگ جدید در مهران
  • رویکردهای تازه قوه قضائیه در سند تحول
  • ادای احترام رییس جمهور به جانبازان در مراسم رژه نیروهای مسلح
  • خبر خوش زاکانی برای تهرانی ها | پله های برقی بالاخره نونوار می شوند