Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@17:25:01 GMT

واحدهای اقامتی دولتی؛ بزرگ‌ترین مانع بر سر راه گردشگری

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۴۳۲۹۹

واحدهای اقامتی دولتی؛ بزرگ‌ترین مانع بر سر راه گردشگری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران با توجه به اینکه از بهشهر تا رامسر عمده این واحدها به‌ویژه در کنار دریا سهم دستگاه دولتی است، گفت: بزرگترین مانع در ارتباط با گردشگری در استان این واحدهای اقامتی هستند و قرار شد در سطح ملی پیگیری شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، سیف‌الله فرزانه صبح امروز در جلسه بررسی محورها، پروژ‌ه‌ها و برنامه‌های عملیاتی «برنامه جهش تولید در بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی»، اظهار کرد: در راستای برنامه‌های جهش تولید در استان دو برنامه بوم‌گردی و اسکله تفریحی بود که اگر قرار است در استان مازندران محور توسعه لقب بگیرد نیاز به مساعدت همه دستگاه‌ها داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*هویت  مازندران تاریخی و میراثی و صنایع دستی است 

وی با اعلام اینکه اعتقاد دارم تنها پروژه بوم‌گردی و اسکله تفریحی نمی‌تواند چاره‌ساز بسیاری از مشکلات باشد، افزود: علاوه بر قابلیت‌های گردشگری استان در طول این چند سال، هویت و ماهیت مازندران تاریخی و میراثی و صنایع دستی است و این موضوع را باید قبول کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بیان کرد: در کنار قابلیت‌های گردشگری، میراث و صنایع دستی می‌تواند یکی از محورهای توسعه باشد.

این مسؤول تصریح کرد: واحدهای اقامتی دولتی در محورهای ساحلی هستند که قرار بود در برنامه چهارم ساماندهی شود ولی هنوز هم اقدامی در این زمینه صورت نگرفته، که حل این موضوع چاره ساز بسیاری از مسائل باشد.

*رشد خوب شاخص‌های بخش میراثی

مفید غلامی‌راد رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران در ادامه این جلسه، اظهار کرد: شاخص‌های عمده بازار کار در سطح استان، براساس آخرین آمار نشان دهنده این بوده که بخش خدمات از میان بخش‌های سه‌گانه بالای ۵۰ درصد شاغلان را به خود اختصاص داده که بخشی از این شاخص‌ها مربوط به گردشگری است و همه ما اعتقاد داریم گردشگری به شدت در ارتباط با مقوله اشتغال هم‌افزایی دارد  که ازجمله  مباحثی است که باید به آن توجه ویژه شود.

وی با اشاره به رشد خوب شاخص‌های بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ اشاره کرد و افزود: تعداد آثار منقول ثبت شده در فهرست آثار ملی از صفر به ۹ اثر، تعداد آثار ناملموس از ۹ به ۱۸ اثر، آثار غیرمنقول فرهنگی و تاریخی از ۲۵ به،۳۵ بناهای مرمت شده از ۲۵ به ۳۵، تعداد گردشگران داخلی از ۵۸ میلیون به ۷۵ میلیون نفر رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران اضافه کرد: همچنین تعداد مراکز اقامتی اعم از هتل،هتل آپارتمان، مهمان‌پذیر، خانه مسافر، اقامتگاه بوم‌گردی و سنتی از یک‌هزار و ۹۸۲ مورد در سال ۹۷ به ۳هزار و ۲۴۷ مورد، تعداد هتل چهار و پنج ستاره از هشت به ۹ باب، تعداد تخت‌های اقامتی از ۶۴ هزار و ۱۶۴ به ۷۸هزار و ۴۵۳ نفر و تعداد گردشگران مقیم خارجی از ۸۶ هزار به ۱۰۶هزار نفر رسیده که می‌توان گفت از رشد خوبی برخوردار بوده است.

غلامی‌راد با اشاره به رشد شاخص‌های ارتقای حوزه صنایع دستی، تصریح کرد: برندسازی از اقدامات خوب در این حوزه بوده به‌طوری‌که برندها از ۱۳ به ۱۷ برند رسیده و همچنین در صادرات از ۱.۸ میلیون دلار به ۲.۲۵ میلیون دلار رسیده است.

*واحدهای اقامتی دولتی؛ بزرگ‌ترین مانع بر سر راه گردشگری

وی با بیان اینکه بحث ایجاد بازارچه دایمی صنایع دستی محمودآباد باید سرانجام برسد، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در حوزه گردشگری ظرفیت بحث عمومی سازی واحدهای دولتی بوده که ماده ۶۲ قانون برنامه چهارم بوده ولی متاسفانه اجرایی نشده است؛ باتوجه به اینکه از بهشهر تا رامسر عمده این واحدها به‌ویژه در کنار دریا سهم دستگاه دولتی است که بزرگترین مانع در ارتباط با گردشگری در استان مازندران این واحدهای اقامتی هستند و قرار شد در سطح ملی پیگیری شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مازندران با بیان اینکه همچنین در ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم سند راهبردی توسعه گردشگری را با استفاده از ظرفیت حداکثری بخش خصوصی استفاده شود، افزود: برای هر طرح بزرگ یک پیوست گردشگری، صنایع دستی و میراثی داشته باشد که باید پیگیری شود.

این مسؤول یادآور شد: در حوزه اقتصاد مقاومتی دو پروژه توسعه و بهسازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و شناسایی احداث اسکله‌ها و شناورهای دریایی است که برای هر بخش بسته جهش تولید خواهیم داشت.

* اعتبارات اندک حوزه زیرساخت گردشگری استان مازندران

غلامی‌راد به اعتبارات اندک حوزه زیرساخت گردشگری استان مازندران اشاره کرد و گفت: با این اعتبارات نمی‌توان کار خاصی انجام داد که از محل اعتبارات متوازن استانی در کنار اعتبارات ملی استفاده شود.

 

وی یادآور شد: امسال اعتبار حوزه زیرساخت خزر که مختص سه استان است تقریبا ۷میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است.

* اطلس گردشگری نداریم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مازندران با بیان اینکه اطلس گردشگری نداریم که تاکید ما این است باید تهیه شود، افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری با ظرفیت‌های استان برنامه‌ریزی شود و در کنار آن می‌توان از ظرفیت شهرداری‌ها برای معرفی جاذبه‌های شهری در حوزه‌های مختلف گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی بهره ببریم.

این مسؤول با تاکید بر اینکه در حوزه گردشگری انسجام بین دستگاهی نیاز داریم، خاطرنشان کرد: کمیته مشخصی شکل دهیم تا برنامه توسعه گردشگری به جلو ببریم.

حسن خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران در ادامه این جلسه اظهار کرد: با توجه به شعار امسال باعنوان جهش تولید برنامه‌ها باید دقیق و با آگاهی مناسب تدوین و تنظیم کنیم و این برنامه‌ها در قالب پروژه‌های مرتبط به عنوان اجرایی و عملیاتی محور کار همه ادارات ذیربط  دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد.

وی افزود: سه بخش محوری و عمده سطح استان شامل کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و گردشگری است که برای اینکه نتیجه‌گیری بهتر و موثرتری داشته باشیم جلسات را در قالب دستگاه و با بررسی دقیق‌تر پروژه‌های مرتبط داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران با اشاره به وجود ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه متعدد در حوزه گردشگری و صنایع دستی، اضافه کرد: درصورت احصا و شناسایی موارد متعددی مصادیق داریم که اگر متمرکز شویم می‌تواند جهش مناسبی را برای استان ایجاد کند.

*جانمایی ۱۶۵ اسکله تفریحی در دریا

این مسؤول با بیان اینکه در حوزه گردشگری دو ظرفیت بسیار مهم جنگل و دریا را داریم و حدفاصل دریا و جنگل دشت بسیار حاصلخیز و رودخانه‌های متعددی وجود دارد که هرکدام می تواند مصادیق گردشگری را به خود اختصاص دهد، اضافه کرد: در حوزه دریا براساس ۱۶۵ اسکله دریایی جانمایی شود که این اسکله‌ها می‌تواند چندمنظوره و از مصادیق گردشگری دریایی باشد که این مهم یکی از پروژه‌های مهم در حوزه دریا باشد که در سال ۹۹ باید روی آن متمرکز شویم.

خیریان‌پور بیان کرد: در حوزه جنگل بهترین، جذاب‌ترین، بدیع‌ترین و منحصر به فردترین طبیعت و زیبایی‌ها را داریم که طبیعت گردی و گردشگری در محور کار ما باشد و حداکثر ظرفیت را استفاده کنیم و در قالب شعار امسال به طور مشخص در قالب پروژه‌های مشخص برای پیگیری قرار گیرد.

* گردشگری کشاورزی؛ ظرفیتی خوب در مازندران

وی با اعلام اینکه در حوزه کشاورزی یکی از موارد تمرکز گردشگری کشاورزی باشد، تصریح کرد: باغ‌های مرکبات، کیوی و مزارع برنج بسیار می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد که در این زمینه باید پروژه تعریف شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران به وجود ۸۰۰ آب‌بندان در استان اشاره کرد و افزود: این مهم به عنوان کارکرد کشاورزی، گردشگری و حفظ محیط زیست باشد با که تاکید استاندار مازندران به عنوان پروژه مهم احیا و لایوبی در دستور کار قرار گرفت تا از این ظرفیت مهم برای هدف گردشگری برنامه‌ریزی کنیم.

این مسؤول اظهار کرد: کیفی‌سازی و استانداردسازی زمینه سازی برای صادرات صنایع دستی نیز می‌تواند به عنوان یکی از محورهای جهش تولید باشد.

وی یادآور شد: موضوع مهم  دیگر در بحث سرمایه‌گذاری، بحث اصلاح فرآیند، تقلیل بروکراسی اداری و تسریع در صدور مجوزها مورد تاکید است.

خیریان‌پور با اشاره به اینکه هلدینگ ثروت‌آفرینی یکی از ظرفیت‌های درحال شکل‌گیری است، گفت: مراحل اجرایی انجام شد که یکی از محورهای مهم سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است که باید از این ظرفیت استفاده شود.

 

وی ادامه داد: استانی دارای سه بندر فعال سه فرودگاه فعال و طولانی ترین ساحل در شمال کشور

 

و اتصال به ریل راه آهن کشور مواردی است که می تواند‌جهشی در حوزه گردشگری استان ایجاد کند.

*ثمرنشستن آرزوی دیرینه مردم مازندران

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران در پایان گفت: با پیگیری استاندار مازندران و تلاش مضاعف یکی از آرزوهای دیرینه مردم روز گذشته ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۹۹ در مجلس بعد از مصوبه هیات وزیران تحت عنوان منطقه آزاد استان به ثمر نشست که امیدوارین تحول شگرفی را در ابعاد مختلف برای استان مازندران به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: گردشگری جهش تولید مازندران سال 98 هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استاندار مازندران حوزه گردشگری استان مازندران واحدهای اقامتی گردشگری استان میراث فرهنگی صنایع دستی صنایع دستی بوم گردی برنامه ها جهش تولید ترین مانع شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۳۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغال دانشجویان در واحدهای بزرگ تولیدی بر مبنای توانایی/ پایان‌نامه‌ها را کاربردی کردیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، اکبر پیرستانی معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در هشتمین رویداد نوآورانه «ترنج» که با هدف توانمندسازی راهبردی نوآوران جوان برگزار شده بود، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های دانشگاه آزاد، مهارت‌آموزی است و دنبال خلّاقیت و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه هستیم.

وی افزود: به‌عنوان دانشگاهِ پیشرو، مبدع طرح پیش رو هستیم و تمایل داریم دانشجویان در کنار تحصیل مهارت‌آموزی هم داشته باشند و تیم‌هایی را پیدا کنند و کارآفرینی کنند.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان عنوان کرد: اتفاقات بسیار خوبی در دانشگاه رقم خورده و دنبال جذب و اشتغال دانشجویان خود پس از تحصیل هستیم؛ از این رو طرح پویش (اشتغال همزمان با تحصیل)) را رقم زدیم.

پیرستانی افزود: یکی از امتیازات طرح پویش این است که اگر دانشجو در دوران دانشجویی وارد محیط واقعی کار شود؛ از منظر میزان دستمزد و حقوق مقایسه نمی‌کند و در انجام کار راحت‌تر است، همچنین در بررسی‌های صورت گرفته در مراکز کارآفرینی و به دلیل اینکه ارتباط و تعامل بین دانشجو و صنعت اتفاق نمی‌افتاد؛ عملاً تناسب بین علاقه و شغل بررسی نمی‌شد، اما اکنون کارشناسان
شرکت‌های بزرگ با حضور در دانشگاه با دانشجو مصاحبه کرده و از توانمندی‌ها و علایق دانشجو برای حضور در عرصه اطلاع پیدا می‌کنند.

وی عنوان کرد: این پروسه دو امتیاز دارد؛ نخست اینکه دانشجو پس از گذار از فیلتر‌های مورد نظر وارد دستگاه مورد نظر شده و حضور ماندگارتر و مفیدتری خواهد داشت و هم اینکه برای صنعت یا آن مؤسسه تولیدی این اطمینان حاصل می‌شود که حمایت معنوی دانشگاه پشت سر دانشجوست و به‌لحاظ حفظ اموال و دستاورد‌های علمی و اختراعات به یک اطمینان خاطری می‌رسد.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: پایان‌نامه‌ها را نیز هدفمند و با شناسایی مشکلات صنایع موضوعات را احصاء کردیم تا کاربردی کنیم؛ به این صورت که یا قابلیت تبدیل شدن به صنعت داشته باشد یا گره‌ای از صنعت باز کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آخرین دستاوردهای حوزه پایداری انرژی بررسی شد
  • آتالانتا و لطف داور: کارت زردی که قرمز بود!
  • شناسایی ۶۰۰ ملک مازاد دولتی در استان یزد
  • برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان برای ۱۵۰۰ نفر از فعالان گردشگری
  • هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری
  • رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود
  • مجوز احداث ۲ باب هتل در تبریز صادر شد
  • اشتغال دانشجویان در واحدهای بزرگ تولیدی بر مبنای توانایی/ پایان‌نامه‌ها را کاربردی کردیم
  • توسعه متوازن آذربایجان شرقی اتفاق نیفتاده است
  • در تعطیلات نوروز ۶۱۵ هزار نفر در اماکن اقامتی استان کردستان اسکان یافتند