Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها گرانی چادر مشکی، معضل خانم‌های ایرانی شده است. اگر سری به فروشگاه‌های حجاب بزنید، دود از سرتان بلند خواهد شد.

در حال حاضر یک قواره چادر مشکی بدون نظارت حتی با قیمت ۲ میلیون تومان هم به فروش می‌رسد. جدا از بعد اقتصادی، چند برابر شدن قیمت چادر و گذشتن قیمت آن از مرزهای میلیونی، ابعاد فرهنگی هم پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گفته کارشناسان صنعت نساجی، تقاضا برای چادر مشکی در کشور سالانه حدود ۷۵ میلیون متر است و تولیدات داخلی نیاز کل بازارهای کشور را تامین نمی‌کند. البته گفته‌ها حاکی از این است که کمبود امکانات و بالا رفتن قیمت نخ و الیاف تاثیر بسزایی در کاهش تولیدات و قیمت آن‌ها دارد. از این رو حجم بالایی از چادرمشکی‌های موجود در بازار را کالاهای خارجی تشکیل می‌دهند.

با وجود توانمندی، صادرکننده چادر نشدیم

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه نساجی، پوشاک و پارچه نیاز زیادی به تولید داریم و امسال این حوزه جزو پروژه‌های ویژه این وزارتخانه است. امسال در حوزه پارچه و نساجی چند واحد به بهره‌برداری می‌رسند و چند واحد نیز در حال احداث هستند.

او با بیان اینکه در تولید برخی پارچه‌ها به خودکفایی رسیده‌ایم و واردات در این خصوص متوقف شده است، گفت: پیش از این در حوزه چادر مشکی حدود ۹۰ درصد نیاز کشور از خارج تامین می‌شد، اما با طرح‌های جدید در حوزه تولید پارچه چادر مشکی که به زودی به اجرا در می‌آید، طی ماه‌های آتی پارچه داخلی چادر مشکی با کیفیت مطلوب به بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: از اردیبهشت امسال تاکنون بسیاری از صنایع مانند فولاد، مس، آلومینیم و خودرو تحریم بودند، اما در این بخش افزایش تولید ویژه‌ای داشته‌ایم. امسال صنایع نساجی جزو پروژه‌های دارای اولویت است و دولت حوزه نساجی را جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قرار داده است.

رحمانی گفت: واردات کالا براساس ثبت سفارش و نیاز داخل انجام می‌شود و در صورتی که هر واحد تولیدی بتواند کالا را با کیفیت و به اندازه نیاز داخل تولید کند واردات آن کالا متوقف می‌شود که در این راستا امسال ۱۵۰۰ ردیف تعرفه وارداتی حذف شده و جلوی واردات این اقلام گرفته شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: با وجود این همه توانمندی که در کشور وجود دارد، نه تنها صادرکننده چادر نشده‌ایم، بلکه نیاز ۱۰۰ درصدی به واردات چادر هم داریم. این در حالی است که توان صادرات چادر به کشورهای عربی هم در کشور دیده می‌شود.

می توانیم صادر کننده چادر شویم

محمدجعفر شهلایی نژاد، رئیس انجمن صنایع نساجی ایران نیز گفت: توانایی تولید پارچه چادری در کشور به خوبی وجود دارد اما تولید کننده‌ها این ریسک را نمی پذیرند که در تولید این  کالا سرمایه‌گذاری کنند.

او بیان کرد: در حال حاضر در سال ۱۰ میلیون متر پارچه چادری توسط کارخانه حجاب شهرکرد تولید می‌شود. هم اکنون پروژه‌ای برای راه اندازی ۲۵ میلیون متر پارچه چادری در سال داریم که ۴ تا ۵ سال زمان خواهد برد.

شهلایی نژاد گفت: هم اکنون واردات چادر مشکی کاری انحصاری است و به نوعی به صورت قاچاق انجام می‌شود. مصرف کل کشور ۶۰ میلیون متر است که تنها ۱۰ میلیون آن در کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به گرانی قیمت چادر، تشریح کرد: متاسفانه کنترلی بر بازار چادر مشکی نیست و نظارتی هم صورت نمی‌گیرد. تولید این کالا کاری خاص و تک محصولی است. تولید کننده علاقه به تولید این کالا دارد، اما به دلیل اینکه هر لحظه ممکن است تولید این کالا به دست ارگان خاصی بیفتد تولید کننده ریسک نمی‌کند که در تولید این کالا سرمایه گذاری کند؛ چرا که نیاز به سرمایه گذاری زیاد است.

او ادامه داد: تولید پارچه چادری کاری ساده و آسان است. نخی که در تولید آن استفاده می شود پلی استر (فلامنت) است که کار کردن با این نخ بسیار راحت است و مشکلی در تولید آن وجود ندارد.

نیازمند همت نیروی انسانی و افزایش خط تولید

حائری، کارشناس صنعت نساجی نیز کیفیت پارچه تولید داخل را در حد استانداردهای جهانی می‌داند، اما به اعتقاد او تعداد خط تولید ناکافی است.

به گفته این کارشناس صنعت نساجی اگر بخواهیم بازار داخل را تامین کنیم باید خط تولید اضافه شود. افزایش قیمت این کالا، باعث شده افراد توانایی در خرید این کالا نداشته باشند، به طور مثال اگر در گذشته امکان خرید یک چادر مشکی با قیمت ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان وجود داشت، امسال برای خرید آن باید ۵۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان هزینه کرد.

گرانی چادر مشکی تنها به خاطر اسم برند!

رئیس اتحادیه پارچه فروشان هم با اشاره به واردات پارچه چادر مشکلی گفت: انواع مدل‌های چادر وارداتی است و تولیدات داخلی بسیار محدود بوده که نیاز داخل را جوابگو نیست.

محمدحسین نورائی آشتیانی با اشاره به علت گرانی چادر مشکی، بیان کرد: برند چادر باعث گرانی آن می‌شود، نوع و اینکه ساخت چه کشوری باشد به قیمت چادر بر می‌گردد و از این رو شاهد گرانی این کالا هستیم و البته نظارت چندانی در قیمت چادر وجود ندارد.

چادرهای ژاپنی و کره ای در بازار ایران!

چادرهای ژاپنی پرطرفدارترین و باکیفیت‌ترین محصولات بازار محسوب می‌شوند. قیمت چادر مشکی ساده کره‌ای نیز با افزایش ۵ برابری به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسیده‌ است.

سوالی که ذهن بسیاری را درگیر کرده، این است که وزارت صمت چرا از واردات این کالا جلوگیری نمی‌کند تا بتوانیم در تولید این کالا به خودکفایی کامل برسیم؟

تقویت تولید داخل در حوزه تولید چادر مشکی از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است. توسعه این صنعت جدا از ابعاد اقتصادی و اشتغالزایی جنبه فرهنگی هم دارد.

مشروط کردن صنعت توسعه چادر مشکی به همکاری تمام قوا نشانه خوبی از ظرفیت تولید آن نیست، توسعه صنعت پارچه مشکی نیازمند همکاری همه دستگاه‌های کشور است.

کد خبر 508489 برچسب‌ها ارز - بازار داخلی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ارز بازار داخلی تولید این کالا پارچه چادری پارچه چادر میلیون متر چادر مشکی قیمت چادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۸۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت شیر الاغ هم نجومی شد: هر کیلو ۲ میلیون تومان!

آفتاب‌‌نیوز :

با سری به سایت های فروش اینترنتی با آگهی های بسیاری روبرو خواهید شد که شرایط متفاوتی نیز دارند، برای مثال در یکی از آگهی ها فروشنده تضمین داده که شیر الاغ در حضور مشتری دوشیده می شود و هر کیلو آن با قیمت ۳۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

اطلاعات در گزارشی نوشت: آگهی بعدی با تاکید بر فواید مصرف شیر الاغ و تضمین بر اصل بودن آن با قیمت هر کیلو ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

با کمی جستجو در آگهی ها شاهد فروش شیر خر با قیمت ۲ میلیون تومان نیز خواهیم بود.

در مجموع با سری به آگهی های اینترنتی شاهد فروش شیر الاغ با قیمت هر کیلو ۳۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان خواهید بود.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • قیمت شیر الاغ هم نجومی شد: هر کیلو ۲ میلیون تومان!
  • بازرسی ۱۱ هزار و ۹۱۹ واحد صنفی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شد
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی و ۱۰ برابری صادرات میوه در مازندران
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • تاثیر قیمت جدید دلار بر بازار مصالح ساختمانی 1403
  • راه اندازی شبکه نظام‌مند توزیع کالا‌های اساسی در قم با شناسایی ۲۵۰ کاسب امین 
  • پنج تصویر فراموش‌نشدنی از بازار خودرو در سال ۱۴۰۲
  • تداوم نظارت بر بازار کالا و خدمات در مهاباد
  • فعالیت ۳۸ سیاه‌چادر در کاهش تصادفات جاده‌ای مؤثر بوده است