Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-19@10:09:18 GMT

شکست پروژه «نئوم» ولیعهد سعودی

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۴۹۷۳۷

شکست پروژه «نئوم» ولیعهد سعودی

شبکه خبری الجزیره به تصاویری ماهواره‌ای دست یافته که نشان می‌‎دهد پروژه نئوم ولیعهد سعودی هیچ پیشرفت قابل توجهی نکرده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، شبکه خبری الجزیره به تصاویری ماهواره‌ای دست یافته است که نشان می دهد پروژه نئوم ولیعهد سعودی طبق برنامه پیش نرفته و هیچ پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، طبق تصاویر دریافتی از ماهواره ها  شهر "ریویرای" که بخشی از پروژه نئوم است کامل نشده است و اثری از سایر شهرها که قرار بود در چارچوب این پروژه احداث شود دیده نمی شود.

تصاویر دریافتی از ماهواره ها نشان می دهد آنچه از پروژه نئوم تاکنون عملی شده است همان ساخت چندین کاخ پادشاهی و احداث یک فرودگاه کوچک است.

عربستان در چارچوب طرح 2030 اقدام به ارائه پروژه عجیب ساخت شهر خیالی نئوم در شمال غرب این کشور کرده که در واقع فرصتی برای سرمایه گذاری شرکت های صهیونیستی و عادی سازی با اسرائیل است.

از جمله ویژگی هایی که بن سلمان در رویاهای خود برای این شهر در نظرگرفته این است که در شهرنیوم، ربات ها خانه ها را تمیز می کنند و این شهر از نظر فناوری جایگزین دره سیلیکون آمریکا خواهد شد. همچنین از نظر رفاه شبیه به هالیوود و ریویرای فرانسه برای گردشگری و تفریح خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پروژه نئوم تصاویر ماهواره ای ولیعهد سعودی پروژه نئوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۹۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماستمالی شکست با عملیات رسانه‌ای

به گزارش قدس آنلاین، در این میان برخی رسانه‌های معاند کوشیدند با استفاده از تکنیک‌های عملیات روانی، پیروزی استراتژیک عملیات «وعده صادق» را باخت شرم آور ایران جلوه دهند و با به چالش کشیدن دستاوردهای جدی کشورمان، چه در عرصه نظامی و چه دیپلماتیک، سناریوهایی را در راستای جنگ روانی علیه مردم ایران در دستور کار قرار دهند. این نوع رویکرد را می‌توان در چند دسته اصلی تقسیم‌بندی کرد:

کوچک‌نمایی عملیات پیروزی
 در این نوع سناریو تلاش شده است دستاوردهای عظیم ایران توسط رسانه‌های بیگانه و حتی منتقد به چالش کشیده شود و با تمسخرسازی و بی‌ارزش نشان دادن و حتی توسل به دروغ و تقطیع اخبار به این خواسته خود دست یابند. این سناریو را می‌توان در اخبار شبکه‌های معاند فارسی‌زبان به وفور مشاهده کرد که نمونه‌ای از آن توسط سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل مطرح شد که گفت ایران در «نواتیم» شکست خورد و هواپیماهای اف ۳۵ هیچ آسیبی ندیدند.

«اسکات ریتر» افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران آمریکا به این مسئله پاسخ داده است که  پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل حفاظت شده‌ترین نقطه زمین دربرابرحملات موشکی بوده که حتی محافظت شده‌تر از کاخ سفید و کاخ کرملین است، ایران با پنج موشک آنجا را درهم کوبید و به همه ازجمله آمریکایی‌ها ثابت کرد هیچ دفاعی دربرابر موشک‌های ایرانی وجود ندارد  یا آنچه در شبکه‌های مجازی منتشر شد: « ۷ دقیقه‌ای قرار بود به اسرائیل حمله کنید چی شد فقط ۷ ساعت طول کشید که موشک‌ها و پهپادها برسه» و این مطلب در ذیل عکس روزنامه وطن امروز با تیتر« نابودی اسرائیل در ۷ دقیقه » منتشر شد، با این پاسخ مواجه است که: ایران در این حمله از جدیدترین موشک‌های خود استفاده نکرده و در مرحله اول حمله قصد استفاده از موشک‌های پیشرفته خود را با سرعت مافوق صوت نداشته است و بنا بر گزارش‌های رسیده از سپاه پاسداران نوع موشک‌ها و پهپادهای به کار رفته در عملیات، پهپاد شاهد ۱۳۶ و موشک نسل دوم عماد و موشک کروز نسل سوم پاوه بوده و موشک‌های مافوق صوت و جدیدتر به هیچ عنوان استفاده نشده است».

 شبهه دیگری نیز مطرح شد که در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد: « دویست سیصدتا موشک زدن بعد ۷ ساعت رسید اسرائیل اونوقت فقط تونستن یه بچه ده‌ساله رو در یکی از بیابان‌های نرسیده به تل‌آویو زخمی کنند. از عین‌الاسد خنده‌دارتر و مسخره‌تر بود. حالا پاسخ اسرائیل را ببینید». در اینجا جای این پرسش است که چطور سران حکومتی رژیم صهیونیستی خود در پناهگاه‌های مختلف و امن مخفی شده‌اند و از کودک ۱۰‌ساله غفلت کرده‌اند؟ ایران چندین بار قبل از حمله اعلام کرد قطعاً حمله می‌کند و رژیم صهیونیستی با آمادگی کامل برای مواجهه با ایران آماده شده بود. نکته مهم دیگر این است که ایران قصد آدم‌کشی نداشت و موشک‌ها برای ضربه‌زدن به مناطق نظامی خاص به‌صورت نقطه‌زن طراحی شده بودند و نه کشتن افراد. ایران صرفاً قصد حمله به پایگاه اطلاعاتی در جبل‌الشیخ و پایگاه نظامی النقب را داشت و این هدف اصلی ایران بود. درضمن طرح ادعای کودک دوستی برای رژیمی که ۳۵هزار کشته از زن و مرد و کودک بر جای گذاشته، بسیار مضحک است.

بزرگنمایی مشکلات داخلی
در این تکنیک مشکلات داخلی مانند افزایش قیمت‌ها از جمله قیمت گوشت، گشت ارشاد، قیمت ارز و خودرو و مشکلات ارزی دستمایه‌هایی برای تحت‌الشعاع قرار گرفتن پیروزی بزرگ هستند. رسانه‌های بیگانه تلاش می‌کنند مشکلات مردم را به صورت عینی برجسته کنند تا باورپذیر باشد و شعارنویسی و توییت زدن‌ها توسط مردم و یا گزارش‌هایی نظیر صف کشیدن مردم در پمپ بنزین نیز بارها تکرار شود.

 در فضای مجازی مطرح شد « ما نه جنگ می‌خواهیم نه با کسی کار داریم » در پاسخ باید اذعان کرد این حرف دقیقاً  همسو با منافع رژیم صهیونیستی طراحی شده است. مهم‌ترین مسئله این است که ایران عملیات «وعده صادق» را در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری خود در سوریه و شهادت سرداران و مستشاران و دیپلمات‌های ایرانی انجام داد و این کارش نوعی دفاع بود و نه حمله و براساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد ایران حق دفاع از خاک خود را دارد و این مسئله حتی توسط مخالفان ایران نظیر دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس به صراحت تصریح شد.

شبهه دیگری که پیش از حمله ایران بیان شد این بود که گفته می‌شد «اسرائیل بزن اینا جرئت انتقام ندارند» و بعد از پاسخ ایران گفتند : « ما جلو ۹۹ درصد از موشک‌ها را گرفتیم» پاسخ به این شبهات را باید در نوع رویکرد ایران جست‌وجو کرد. مستشاران و سرداران ایرانی اشراف کافی دارند که سامانه گنبدآهنین یک سامانه قوی و هوشمند است و نقطه ضعف آن در حجم بالای حمله است. بنابراین تعداد بالای موشک‌ها یک تاکتیک برای فریب سامانه گنبد آهنین است و این ترفند را حزب‌الله و گروه‌های مقاومت بارها امتحان کرده‌اند. پس حجم بالا به‌دلیل اهداف پرشمار برای حمله نبوده است، بلکه به منظور جلوگیری از رهگیری موشک‌های اصلی انجام شده است.

تکنیک ابهام همراه با ترس
پس از ایجاد تهدید، بهترین روش ایجاد ابهام مشکوک برای انحراف افکار عمومی است و انتشار شایعات دوپهلو اینجا نقش جدی دارد؛ مثلاً انتشار عکس داعش با هشتک مترو تهران، می‌تواند توجهات را از انتقام بزرگ ایران پرت کند و معطوف به نقطه مبهم پاسخ کند. از طرفی تلاش برای ایجاد دلهره و ترس در مردم نیز در همین راستا انجام می‌شود و انتشار اخبار دروغ از حمل تسلیحات به غرب کشور - که به‌دلیل روز ملی ارتش انجام شده - نیز با هدف القای ناامنی انجام می‌شود.

بازی با احساسات
کشته‌سازی یا مرور احساسات تلخ نسبت به نیروهای نظامی یا تکرار خاطراتی از سرنگونی هواپیمای اوکراینی می‌تواند بسیار مهم باشد که در راستای بازی با احساسات مردم انجام می‌شود.

تاکتیک انگاره‌سازی برد اسرائیل و شکست ایران
این تاکتیک تلاش می‌کند تصویر مطلوب از خود و تصویری مخدوش از مخاطب نشان دهد . رژیم‌صهیونیستی و هم‌پیمانانش به‌دنبال این هستند نشان دهند اسرائیل همیشه پیروز است و ایران همیشه شکست می‌خورد و جمهوری اسلامی تنها قدرتش در سرکوب مردم خود است. در اینجا باید افزود بیانیه اطلاعات سپاه برای کنترل این تاکتیک بسیار خوب بود و تاحدی توانست جلو اشاعه این انگاره را بگیرد.

البته نباید از ارتش سایبری دشمن در فضای مجازی غافل شد؛ چرا که این آلبانی‌نشین‌های همسو با اسرائیل به‌خوبی آموزش دیده‌اند تا زمین برنده را تبدیل به زمین سوخته کنند.

در اینجا شبهه‌ای که مطرح می‌‎شود این است که هیچ پهپادی به اراضی اشغالی اصابت نکرده است که به وفور خلاف آن را می‌توان در فیلم‌های منتشر شده توسط فلسطینیان و حتی رسانه‌های غربی پیش از انتشار دستور کار انگاره‌سازی دید. مردم کشورهای مختلف در پخش زنده دیدند که فیلم‌های مختلف از محل اصابت منتشر شد و حداقل ۱۴ نقطه مختلف صرفاً در فیلم‌ها به مکان‌های مدنظر اصابت کرده است.

سواری بر حساسیت‌های قومی و مذهبی
به عنوان نکته آخر باید به ادعای مضحکی اشاره کرد که توسط نماینده رژیم اسرائیل در شورای امنیت مطرح شد و آن قصد ایران برای حمله به مسجدالاقصی و انتشار شیعی‌گری است. رژیم منحوس اسرائیل که بارها به صورت مستقیم به مسجدالاقصی حمله کرده حالا مدعی حمله ایران به مسجدالاقصی شده است. در حالی که عدم اصابت حتی یک موشک به مسجدالاقصی نشان داد ایران توان نظامی بسیار بالا و نقطه‌زنی جدی داشته و خوشحالی فلسطینیان در شهرهای مختلف، مهر ابطالی بر شایعه آتش افروزی ایران در منطقه نیز بود. خوشحالی مردم فلسطینی که بارها و بارها به زبان‌های مختلف از ایران تشکر کردند، نشان داد ایران در کنار استفاده از حق مشروع، مردم بی‌دفاع فلسطین را نیز از یاد نبرده و از حقوق آنان دفاع می‌کند.

بدیهی است استفاده از واژگانی نظیر «رایش شیعی» و نشان دادن تصاویر رهبران ایرانی در کنار هیتلر برای غیرانسانی نشان دادن عمل جمهوری اسلامی و تحقیر ایران نیز در همین راستا تلقی می‌شود.

زینب اصغریان

دیگر خبرها

  • زارع‌پور: امسال ماهواره‌های سنگین‌تر با برد بیشتر پرتاب می‌شود
  • تصاویر ماهواره‌ ای دروغ صهیونیست ها را برملا کردند
  • وزیر ارتباطات: پرتاب ماهواره‌های سنگین‌ در راه است
  • شکست الهلال و افسوس بزرگ برای سپاهان
  • واشنگتن‌تایمز: حمله ایران به اسرائیل، شکست سیاست بایدن را نشان داد
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • ماستمالی شکست با عملیات رسانه‌ای
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه
  • باشگاه بارسلونا در دادگاه شکست خورد
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیر دفاع آمریکا با ولیعهد بحرین