Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعالیت و گسترش روزافزون فرقه بهائیت در دوران پهلوی ابعاد سیاسی اقتصادی و اجتماعی را در بر می‌گرفت. نفوذ بهائیت در ارکان حکومت پهلوی در عالی ترین سطوح، که نخست وزیر و وزرا و حتی پزشک مخصوص شاه را نیز شامل می‌شد این موقعیت را برای آنان فراهم می‌کرد تا بدون مانع به تبلیغ مرام خود پرداخته و امکانات مادی و موقعیت های فراوانی را به نفع خود ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرقه بهائیت در اقصی نقاط ایران فعالیت داشت ولی فعالیت آن در آذربایجان با توجه به تنوع اقوام ایرانی و موقعیت جغرافیایی و مذهبی اهمیت ویژه ای داشت.

از این رو مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای تبیین نقش این فرقه سیاسی در تاریخ معاصر ایران با ارائه کتاب بهائیت در آذربایجان، فعالیت این فرقه را در آذربایجان مورد بررسی قرار داده است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

بهایی های سیسان حداقل سه برابر مسلمانان بودند. بین مسلمانان و بهاییان آمد و رفت بود. بیشتر همسایه های ما بهایی بودند و در خیر و شرهای هم شرکت می‌کردند. حتی دخترانشان را هم به ازدواج جوانان یکدیگر درمیاوردند.

 زن عموی من بهایی بود و عمویم مسلمان. اتفاقا بعد از ازدواجشان زن عمویم مسلمان واقعی شد. بعدها که دختر مسلمانشان به سن ازدواج رسید او را به یک جوان بهایی دادند و بعدها دخترعموی ما بهایی شد.

یعنی محیط زندگی خانوادگی در مسلمان یا بهایی شدن و باقی ماندن بسیار موثر بود.

اتفاقا هر سال با نظر محفل بهائیان تبریز چند تا پزشک به سیسان رفته و به مداوای بیماران بهایی و مسلمان میپرداختند. مردم که میدیدند وزارت بهداری پهلوی با ان همه بودجه و شعارهایی مثل پیش به سوی تمدن بزرگ و انقلاب سفید شاهنشاهی و عدالت برای همه به امر بهداشت اصلا توجه ندارد اما تشکیلات بهایی ها با اعزام پزشکان بهایی به مداوای دردها و رنج های آنان می‌پردازند محبتشان نسبت به بهایی ها بیشتر میشد. دکترهای بهایی هم با این کار هم به سلامتی بهایی ها کمک می‌کردند و هم مسلمانان را جذب می‌نمودند...

بخش اول کتاب پیش رو شامل سه فصل است که فصل اول  مربوط به آشنایی با بهائیت رهبران و خلاصه زندگی آنهاست. در فصل دوم به فعالیت ها و تکاپوهای بهائیان در دوره حکومت پهلوی اول و دوم پرداخته می‌شود. فصل سوم به مبارزه و مقاومت روحانیون و مردم مسلمان ایران با این فرقه ضاله می‌پردازد.

در بخش دوم کتاب براساس خاطرات مبلغان بهایی و اسناد برجای مانده از شهربانی و ساواک، چگونگی گسترش بهاییت در آذربایجان از زمان عبدالبهاء تا اواخر رژیم پهلوی توضیح داده شده است.

 بخش پایانی کتاب شامل ارائه اسناد و تصاویر است. اسنادی که در این بخش به مخاطب ارائه میشود بیش از ۱۷۰ سند از اسناد ساواک و شهربانی قبل و بعد از انقلاب است.

این کتاب به قلم اصغر حیدری نتیجه بررسی حیات بهاییت در طول ۴۰ سال یعنی ۱۳۲۰ لغایت ۱۳۶۰ در آذربایجان است و در ۴۵۰ صفحه با قیمت ۵۲ هزار تومن در اختیار علاقه مندان به این حوزه تاریخ معاصر است.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی همچنین برای حفظ سلامت مردم و رفع بخشی از دغدغه‌های فرهنگی آنها، بسته‌بندی بهداشتی و ارسال رایگان همه کتب را برای مخاطبین خود خواهد داشت.
خوانندگان می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی به راحتی کتاب‌های مورد نیازشان را تهیه و در کمترین زمان دریافت کنند.

برچسب‌ها تبریز آذربایجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تبریز آذربایجان تبریز آذربایجان بهایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۱۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم صهیونیستی در آتش خشم ملت‌های مسلمان از بین می‌رود


 مهدی کوچکزایی  بیان کرد: طبق فرمایش امام راحل که این غده سرطانی باید از بین برود، تفکر انقلاب اسلامی هم این بود که رژیم صهیونیستی باید به دست مسلمانان و انقلاب اسلامی از بین برود.

وی افزود: این انگیزه از همان روز شروع شد و امروز به اوج خود رسیده است، و همانطور که مقام عظمای ولایت فرمود اسراییل ۲۵ سال آینده که نه؛ ممکن است چند سال آینده را هم نبیند و به دست خودش باعث نابودی خودش می شود.

مسئول بسیج طلاب تصریح کرد: پیام ما به بدخواهان، فریب خوردگان و کسانی که دلشان در گرو غرب و جسمشان اینجاست، این است که اعلام می‌کنیم وعده الهی محقق می‌شود چون قرآن و صادق است و مستضعفین بر دنیا حاکم می‌شود و ظالم‌ترین گروه در بشریت هم اسرائیل غده سرطانی است.

وی اظهارکرد: به دوستداران انقلاب اسلامی و جبهه مستضعفین این پیام را می‌دهیم که ایمان خودشان را حفظ کنند و به وعده الهی ایمان داشته باشد و گوش به فرمان ولی فقیه زمان باشند که حتماً زمینه ظهور آماده می‌شود و اسرائیل از بین می‌رود و نه تنها اسرائیل بلکه همه فریب خوردگان و بدخواهان بلاخص سردمدارشان آمریکا جنایتکار به سزای کارهایشان خواهند رسید.

 مهدی کوچکزایی یادآورشد: دشمنان جمهوری اسلامی ایران بدانند که این نه اولین حرکت بود و نه آخرین حرکت خواهد بود، اسرائیل و جبهه استکبار از انقلاب اسلامی ضربه‌های متعددی در عناوین مختلف، شرایط مختلف، جاهای مختلف و به دست همین مردم، رزمندگان و امت حزب الله خورده است.

وی تشریح کرد: امروز چه آن کسی که در سراسر دنیا در آمریکای لاتین به اسم امپرالیسم مبارزه می‌کند و چه در خاورمیانه به اسم استکبار آمریکا اسرائیل و رهروان آنها ضربه خوردند و این سیلی گوشمالی بود که بفهمند طبق فرمایش ولی فقیه دوره بزن در رو تمام شده است، دوره‌ای که اسرائیل و آمریکا با چکمه‌های خود می‌آمدند که در کشور ایران جریان کاپیتولاسیون را اجرا کنند تمام شده است.

 کوچکزایی خاطرنشان کرد: اسرائیل حتی قدرتش به مردم مظلوم فلسطین نرسید و نخواهد رسید چه برسد به جمهوری اسلامی ایران که امید همه مردم ستم دیده دنیا و آزادگان جهان و انقلاب هستند چرا که جمهوری اسلامی ایران دقیق و هدفمند همان پایگاهی را زد که از آن سمت به کنسولگری ایران مورد اصابت قرارگرفته بود.

وی افزود: مردم ایران به صورت یکپارچه خواستار عزت ملی شدند و این در شرایطی است که ما دیدگاه‌های فرهنگی و اقتصادی متفاوتی را داریم اما دیدگاه ملی دیدگاهی نیست که منشا اختلاف نظر باشد، عملیات نظامی وعده صادق در صورتی اتفاق افتاد که پهپادهای جمهوری اسلامی ایران در منطقه باعث خوشحالی و شادمانی مردم غزه شد و مردم غزه بعد از مدت‌ها شب آرامی را پشت سر گذراندند همچنین تحلیلگران جمهوری اسلامی آن را بزرگترین عملیات موشکی و پهبادی تاریخ معرفی کردند و بی‌سابقه از لحاظ حجم عملیات توصیف کردند و در نتیجه هیچ رسانه غربی نمی‌تواند حجم این عملیات را نادیده بگیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • رژیم صهیونیستی در آتش خشم ملت‌های مسلمان از بین می‌رود
  • نظامی آمریکایی:‌حمله ایران یکی از برترین نمایش‌های نظامی تاریخ معاصر بود!
  • روایت تاریخی سرگذشت فلسطین در «قضیۀ فلسطین»
  • «تاریخ» حلّال مسائل روز جامعه/ خواندن برای مدرک گرفتن آفت است
  • شکارسری با نقدهایش بر شعرهای شاعران به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • تاریخ حلال مسائل روز جامعه/ خواندن برای مدرک گرفتن آفت است
  • برای ساختن فیلم از شخصیت‌های تاریخی عجله نکنیم/ اگر فیلمساز بودم، فیلمی درباره «شیخ بهایی» می‌ساختم
  • ‌عملیات وعده صادق برگی نوین در تاریخ معاصر ایران رقم زد
  • ‌عملیات «وعده صادق» برگی نوین در تاریخ معاصر ایران رقم زد
  • بامداد ۲۶ فروردین یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ معاصر رقم خورد