Web Analytics Made Easy - Statcounter

منتخب مردم فریدون شهر، گفت:وقتی مجلس محافظه کاری پیشه کند و از ابزارهای قانونی خود درست استفاده نکند و به جای انجام وظایف قانون گذاری به دنبال زد و بند با دولتمردان باشد کارایی خود را از دست می دهد. ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵ سیاسی مجلس و دولت ایران نظرات - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم،حسین محمدصالحی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرای مردم از حوزه انتخابیه فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بویین میاندشت  به مجلس آینده راه پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه کنیم تا مجلس دهم تکرار نشود؟| الهیان: تصویب طرح شفافیت آرا نمایندگان باید اولین دستور کار مجلس یازدهم باشدچه کنیم تا مجلس دهم تکرار نشود؟| مطهری: نماینده سوء استفاده‌گر باید از نمایندگی خلع شودچه کنیم تا مجلس دهم تکرار نشود؟| مجلس یازدهم پیشگیری از فساد را باید از خود شروع کندچه کنیم تا مجلس دهم تکرار نشود؟| میرسلیم: قانون هیئت نظارت بر نمایندگان باید اصلاح شود

منتخب مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس یازدهم در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار پارلمانی تسنیم، به موضوعاتی همچون ارتقای جایگاه مجلس، اصلاح و تقویت قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و همچنین اصلاح ساختار پارلمان  پرداخته است که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

تسنیم:چرا جایگاه مجلس در سالهای اخیر بویژه در دوره دهم تا حد زیادی از راس امور بودن خارج شده و تنزل پیدا کرده است؟ چه اشکالاتی در نماینده‌ها و چه ایراداتی در ساختار  مجلس وجود دارد که آن را به حال و وضع امروزی می‌رساند؟

محمدصالحی: بی تردید مجلس در رأس امور است که منافع کلیه ملت و نظام را در نظر بگیرد، وقتی مجلس محافظه کاری پیشه کند و از تحقیق و تفحص، سوال و پیگیری های قانونی خود درست استفاده نکند و به جای انجام وظایف قانون گذاری  به دنبال زد و بند با دولتمردان باشد کارایی خود را از دست می دهد. وقتی اکثریت نمایندگان مجلس دهم مطابق خواسته دولت عمل کردند و تنها در پی کسب رضایت دولت بودند و برای برخورد جدی با ناکارآمدی ها و بی تدبیری ها اقدام نکردند منجر به آن شد که مجلس از رأس امور بیفتد.
مجلس دهم در بخش مسائل اقتصادی واکنش چندانی نداشت و در مسائل مهم و اساسی کشور مواضع جدی اتخاذ نکرد و در بعد نظارتی نیز که اختیارات گسترده ای داشت نتوانست پاسخگوی مطالبات مردم باشد.

تسنیم: آیا منتخبان محترم قبول دارند که مجلسی که می‌خواهد برای هشتاد میلیون نفر قانونگذاری و برای یک دولت ریل‌گذاری کند، قبل از هرچیز باید اول از خود شروع و نخودش را اصلاح  کند و بهبود بخشد؟ مجلس یازدهم آیا از اصلاح خود مجلس و نمایندگان شروع خواهد کرد؟ یا خیر؟

محمدصالحی: مطابق قانون رسیدگی به صلاحیت نمایندگان تا زمان تایید اعتبارنامه بر عهده شورای نگهبان است و پس از آن بر عهده هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان؛ شکاف های جدی در حوزه اجرایی و قانونی سبب شده تا سلامت و محبوبیت مجلس در نظر مردم تنزل کند . وظایف نظارت بر عملکرد نمایندگان در ماده 32 آیین نامه داخلی پارلمان، ذیل وظایف کمیسیون اصل نود آمده است ولی متاسفانه در سال های گذشته کمیسیون اصل نود آنچنان که باید و شاید نتوانسته در حوزه عملکرد خود موفق و موثر باشد.

تسنیم: برنامه منتخبان برای ارتقای جایگاه مجلس و بازگرداندن آن به جایگاه اصلی‌اش چیست؟

محمدصالحی:مجلس یازدهم برای ارتقا جایگاه مجلس باید بکوشد تا اعتماد عمومی را بهبود بخشد و شأن و جایگاه مجلس را ارتقا دهد، لذا در مجلس یازدهم ضرورت دارد قانون گذاری در خصوص نظارت بهتر بر عملکرد نمایندگان صورت گیرد و ضمن آنکه به طور جدی با هر گونه فساد مالی و اختلال در امور اقتصادی مبارزه کند، خودش را نیز از اشرافی گری و یا هر سوء ظنی دور سازد؛ از سوی دیگر مهمترین دغدغه و مشکل اساسی مردم در این برهه بیکاری و بحران اقتصادی و معیشت است و مجلس یازدهم باید در جهت رفع موانع تولید و روند تسهیل سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال،اقدامات جدی و عاجل انجام دهد تا بخش زیادی از نقدینگی سرگردان در کشور به سمت و سوی درست و در جهت اشتغال پایدار سوق داده شود.

تسنیم: شما به  عنوان یک منتخب مجلس یازدهم چه کاری را شخصاً انجام خواهید داد و چه پیشنهادی برای اصلاح ساختار مجلس دارید تا عاقبت مجلس یازدهم به شبه‌رسوایی مجلس دهم مشابه نباشد؟ مجلسی که بخشی از آن را شورای نگهبان و بخش بزرگتری را مردم ردصلاحیت کردند و انگ مجلس سطحی، کارپرداز، فاسد و ... بر روی آن ماند؟

محمدصالحی:یک نماینده وقتی مسئولیت سنگین نمایندگی را بر دوش می گیرد باید از تمام پتانسیل ها و نیروی خود و زیر مجموعه، در جهت خدمت به مردم استفاده کند . متاسفانه در مجلس دهم بودند نمایندگانی که در کنار نمایندگی به شغل های قبلی و یا جنبی خود همچنان ادامه می دادند و فرصت چندانی برای کار نمایندگی نداشتند .
اینجانب وقتی توانستم اعتماد مردم را جلب کنم و منتخب مردم شدم بعد از دوم اسفند بیشتر وقت خود را قبل از شروع به کار مجلس ، در جهت آماده سازی برای خدمت بیشتر به مردم به کار بسته ام و ضمن بررسی دقیق وظایف یک نماینده میکوشم تا ارتباط بیشتری با مردم حوزه انتخابیه داشته باشم ، از سوی دیگر همسویی و هم اندیشی با سایر نمایندگان ملت برای رفع مشکلات کشور و در نظر  داشتن عموم مردم  و مصالح نظام اسلامی  از مواردی است که باید دقیقتر و عملیاتی تر صورت گیرد تا به عاقبت مجلس دهم گرفتار نشویم.

تسنیم: نظارت بر نمایندگان باید چگونه باشد و برای تقویت هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید چه کار کرد؟

محمدصالحی:تقویت نظارت درونی از مهمترین راهکارهایی بالا بردن سلامت عملکرد مجلس است که نیازمند تدوین قوانین جدی تری است. هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تا کنون در دوره های مختلف شاهد تخلفات برخی نمایندگان بوده ولی در جایگاه نظارتی خود موفق نبوده است و قدرت بازدارندگی نداشته ، صرفا هشدار و تذکر و توبیخ کارساز نبوده و در مواردی هم که موارد تخلف به قوه قضائیه ارجاع شده است ، چندان نتیجه بخش نبوده است؛ آشکار و واضه است که این اتفاق می افتد که برخی نمایندگان دچار تخلف می شوند اما مجلس در بحث خود نظارتی کوتاه آمده و یا جدی عمل نکرده است که باید ضمن در نظر گرفتن قوانین جدی تر در بعد اجرای قانون موجود نیز مجلس جدیت به خرج دهد.
ممکن است اجرای برخی قوانین و موارد بازدارندگی منجر به آن شود که نماینده در دور بعد نتواند کاندیدا شود ورد صلاحیت شود ، اما در طول دوره نمایندگی حق و حقوق حوزه انتخابیه و حقوق ملت نادیده گرفته می شود، لذا می طلبد تا جدیت اجرای قوانین و وضع قوانین جدیتر در دستورکار مجلس قرار گیرد.

انتهای پیام/

R1385/P/S1,15/CT2 واژه های کاربردی مرتبط مجلس

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجلس مجلس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان جایگاه مجلس مجلس یازدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۲۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسلی: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت را پیگیری می‌کند + فیلم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : رفتار دولت در قبال صنعت خودرو توهین به مردم است زیرا برای خرید یک خودروی بی‌کیفیت با هزار بدبختی ثبت نام می‌کنند و بعد از ماه‌ها به آن‌ها گفته می‌شود که خودرو نداریم .

فتح‌الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه صنعت خودرو اظهار داشت: رفتار دولت در قبال صنعت خودرو توهین به مردم است.

وی  با اشاره به مشکلات متعدد مردم در زمینه خرید خودرو گفت: مردم برای خرید یک خودروی بی‌کیفیت با هزار بدبختی ثبت نام می‌کنند و بعد از ماه‌ها به آن‌ها گفته می‌شود که خودرو نداریم و باید خودروی دیگری را انتخاب کنند.

توسلی اظهارداشت : در مقابل این بی‌نظمی، دولت هر چند وقت یکبار اعلام می‌کند که مثلاً باید ۲۰۰ میلیون تومان به حساب شرکت‌های خودروسازی واریز کنید تا خودرو تحویل بگیرید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه این رفتار‌ها قابل قبول نیست، بیان کرد: دولت باید برای دو خودروساز بزرگ کشور چاره‌ای اساسی بیندیشد.

 توسلی در ادامه به مشکلات واردات خودرو اشاره کرد و اظهارداشت : مجلس تصویب کرده بود که خودرو وارد شود، اما دولت در این زمینه کوتاهی کرد.

وی با بیان اینکه عدم واردات خودرو به نفع خودروسازان و به ضرر مردم بوده است، گفت: اگر خودرو‌های مورد نیاز مردم وارد شده بود، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کرد و خودروسازان مجبور بودند که خودشان را اصلاح کنند.

توسلی در مورد برنامه مجلس برای پیگیری مشکلات صنعت خودرو اظهارداشت : مجلس یازدهم در آستانه پایان کار خود است، اما وظیفه نظارتی خود را در قبال این موضوع به طور کامل انجام خواهد داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مجلس دوازدهم نیز پیگیر حقوق تضییع شده مردم در صنعت خودرو خواهد بود، گفت: حدود یک ماه آینده، مجلس دوازدهم شروع به کار می‌کند؛ قطعاً این موضوع در دستور کار مجلس است، و باید مجلس وظیفه نظارتی خودش را از طریق تذکر، سوال و حتی استیضاح موضوع صنعت خودرو را پیگیری کند، چون حق و حقوق مردم هست.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ماجرای عجیب رای به مصوبه جنجالی مجلس یازدهم
  • تغییر روزهای برگزاری نشست علنی مجلس
  • توسلی: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت را پیگیری می‌کند + فیلم
  • اظهارات معاون رئیسی درباره تعطیلات آخر هفته، بودجه ۱۴۰۳ و لوایح بررسی نشده در مجلس یازدهم
  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد
  • مازنی:برخوردهای خشن در خیابان‌ها با زنان براساس کدام منبع رخ می‌دهد؟ /قیمت دلار چند برابر سال ۱۴۰۰ شده اما صدایی از دولتمردان در نمی آید
  • انتقادات تند ذوالنوری از قالیباف در صحن مجلس /قدرت باید به نمایندگان برگردد
  • مجلس باید «نماینده‌محور» باشد نه رییس‎‌محور
  • نقشه جبهه پایداری برای رسیدن به هیئت رئیسه چیست؟
  • عضو جبهه پایداری: ما هر هفته جلسه داریم و یکی از موضوعات مورد بحث هم ریاست مجلس است