Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-23@18:08:52 GMT

چگونه همه‌گیری بیماری بعدی را زودتر کشف کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۳۴۶۴

چگونه همه‌گیری بیماری بعدی را زودتر کشف کنیم؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان معتقدند که حیوانات در ابتدا ویروسهایی را ایجاد می کنند و باعث ایجاد بیماری هایی از قبیل ابولا، آنفولانزا و کووید-19 می شوند. این بدان معناست که آنها در حیوانات شروع شده و بعداً در بین مردم پخش شدند.

احتمالاً آنفلوانزا از پرندگان وارد شده است. محققان فکر می کنند که ممکن است خفاش ها منبع ویروس ابولا و کرونا باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«تریسی گلدشتاین» ویروس شناس اعلام کرد که تقریباً 75 درصد از بیماری های همه گیر جهانی و شیوع بیماری ناشی از ویروس های جدید از جانوران وحشی ناشی می شوند. او در بین حیوانات وحشی آفریقا به دنبال ویروس های جدید است.

برای جلوگیری از شیوع بزرگ بعدی، محققان در سراسر جهان در حال بررسی نقش حیوانات وحشی در بروز بیماریهای جدید انسانی هستند. دانشمندان می خواهند بفهمند کدام گروه از حیوانات یا ویروس ها بزرگترین خطرات را دارند.

ویروس ها ذرات ریز و عفونی هستند. آنها زندگی می کنند اما از نظر فنی زنده نیستند. آنها می توانند فقط در سلولهای یک میزبان زنده تولید مثل کنند. این میزبان می تواند یک حیوان، گیاه، باکتری یا قارچ باشد.

«کوین الیوال» زیست شناس اظهار داشت که سرخک ها و زگیل های پوستی رایج نمونه ای از بیماری های ویروسی هستند. اما همه ویروس ها مضر نیستند. به نظر می رسد برخی از آنها هیچ تاثیری در بدن ندارند. همه چیز به ویروس و میزبان بستگی دارد.

وی گفت که همه پستانداران ویروس دارند. اما چیزی در مورد خفاش ها وجود دارد که کمی متفاوت یا منحصر به فرد است. به همین دلیل است که الیوال تحقیقات خود را روی خفاش ها و ویروس هایی که آنها دارند بنا نهاده است.

تصور می شود که خفاش ها میزبان تعدادی از ویروس های نسبتاً جدید هستند که می تواند افراد را آلوده کند. از جمله آنها می توان به ویروس ابولا، ویروس ماربورگ، ویروس نیپا و SARS-CoV-2 اشاره کرد.

در سال 2002 ، یک ویروس دیگر از خفاش ها باعث شیوع گسترده سارس در چین شد.

الیوال و همکارانش مشغول تحقیق درمورد عروق کرونر خفاش ها بودند که فقط در چین ، 400 گونه مختلف از این ویروس ها را پیدا کردند.

محققان 1.585 نفر از افرادی که در نزدیکی خفاش ها زندگی می کردند را مورد بررسی قرار دادند. آنها خون 1497 نفر را گرفتند. از این تعداد 265 نفر (تقریباً از هر شش نفر) در سال گذشته برخی از علائم بیماری سارس یا آنفلوانزا را داشتند. نه نفر در مورد ویروس کرونای مشابه سارس دارای تست مثبت بودند. هیچکدام از این 9 نفر به یاد ندارند که با خفاش ها تعامل داشته باشند. با این حال، افرادی که سارس یا سایر عفونت های شدید تنفسی داشتند در معرض حیوانات وحشی و دام ها قرار گرفته بودند.

محققان دقیقاً نمی دانند که چرا خفاش ها میزبان خوبی برای بسیاری از ویروس های کشنده هستند. خفاش ها تنها پستاندارانی هستند که پرواز می کنند. دانشمندان فکر می کنند پرواز باعث شده که خفاش ها سیستم ایمنی قوی تری نسبت به سایر پستانداران داشته باشند.

این سیستم ایمنی منحصر به فرد ممکن است به معنای پاسخ بی نظیر به ویروس ها باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه جدید نشان داد که بدن خفاش ها می توانند توانایی ویروس را در ایجاد التهاب خطرناک محدود می کند. این مسئله ویروس ها را به تکامل می رساند و به آنها اجازه می دهد که به سرعت از سلول به سلول دیگر سرایت کنند.

« کریستین جانسون» و همکارانش در 8 آوریل در مجموعه مقالات منتشر شده خود اعلام کردند که شکار، تجارت حیوانات وحشی، نابودی زیستگاه ها و گسترش شهرها خطر ابتلا به ویروس را افزایش می دهد. خطر فروش حیوانات وحشی در بازارها یا کوچک کردن زیستگاه طبیعی آنها دامن انسان را خواهد گرفت.

سلامت انسان حیوانات و محیط زیست به هم وصل هستند. جلوگیری از بیماری همه گیر بعدی بر عهده پزشکان، دامپزشکان و دانشمندان است و اگر همه باهم کمک کنند می توان سلامت انسانها و کره زمین را بهبود بخشید.

انتهای پیام/

178 / 336 همه گیری کرونا بیماری همه گیر

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: همه گیری کرونا بیماری همه گیر حیوانات وحشی ویروس ها خفاش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۳۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته نسبت به شیوع آنفلوانزای پرندگان در سراسر جهان ابراز نگرانی کرد موضوعی که باعث نگرانی متولیان بهداشت و درمان کشورها شده است که آیا پس از شیوع بیماری کرونا، اپیدمی دیگری در راه است و می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود و افراد زیادی را درگیر کند؟

در ایران نیز پس از انتشار این خبر در فضای مجازی، بسیاری نگران شدند که شیوع آنفلوانزای پرندگان در سراسر جهان می‌تواند به ایران هم برسد و اپیدمی جدیدی را تجربه کنیم؟

نگرانی سازمان بهداشت جهانی از اپیدمی جدید

ماجرا از این قرار است که یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری با توصیف وضعیت نگران کننده شیوع آنفلوانزای پرندگان به علت افزایش ابتلای پرندگان و پستانداران به این بیماری، اعلام کرد که این سازمان در حال ارزیابی خطر جهانی این بیماری است.

این درحالیست که آژانس بهداشت سازمان ملل آخرین بار در اوایل ماه جاری خطر آنفلوانزای مرغی برای انسان را پایین ارزیابی کرد.

در همین حال مقامات کامبوج روز پنجشنبه از مرگ یک دختر ۱۱ ساله به دلیل ابتلا به نوع H ۵ N ۱ از ویروس آنفلوانزای پرندگان خبر داده و بررسی‌ها برای تعیین ابتلا یا عدم ابتلای ۱۲ نفر از اطرافیان او را نیز آغاز کردند. تست آنفلوانزای مرغی پدر این دختر نیز که علائمی از خود نشان می‌داد، مثبت شده است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: وضعیت شیوع H ۵ N ۱ در جهان با توجه به گسترش انتشار ویروس در بین پرندگان در سراسر جهان و گزارش‌های فزاینده از موارد ابتلا در پستانداران از جمله انسان، نگران‌کننده شده است؛ بنابراین سازمان جهانی بهداشت خطر این ویروس را جدی می‌گیرد و از همه کشور‌ها می‌خواهد که هوشیاری بیشتری نسبت به آن داشته باشند.

در این گزارش همچنین تاکید شده که تاکنون موردی از انتقال فرد به فردِ این ویروس گزارش نشده است.

احتمال آغاز یک اپیدمی دیگر

در همین زمینه آمیتیس رمضانی متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا در مورد اپیدمی آنفلوانزای پرندگان اظهار کرد: این احتمال وجود دارد با توجه به تجربه‌های گذشته جهان پاندمی‌های جدیدی را تجربه کند، آنفلوانزای پرندگان نیز یکی از مواردی است که نسبت به این موضوع هشدار‌های لازم داده شده است.

وی افزود: اخیرا در یکی از موارد که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی بوده است این موضوع کشف است، حالا صحبت بر این است پرندگان وحشی و مهاجر می‌توانند بیماری و ویروس را به پرندگان اهلی منتقل کنند و باعث انتقال ویروس از پرندگان اهلی به انسان شوند.

فعلا جای نگرانی نیست؟

متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: با توجه به کشف موارد جدید فقط سازمان بهداشت جهانی هشدار‌های لازم را داده است، اما فعلا جای نگرانی نیست.

وی ادامه داد: با توجه به هشدار‌های اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی انتظار می‌رود مراکز درمانی و بهداشتی این موضوع را جدی گرفته و موارد ابتلا را بیشتر زیر نظر بگیرند، اما به طور کلی هنوز ما با پاندمی جدی رو به رو نیستیم، اما ممکن است با عدم توجه قرار دادن این موضوع مشکلات زیادی را شاهد باشیم.

آنفلوانزای فوق حاد طیور چیست؟

آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان به شمار می‌رود؛ ویروس‌های آنفلوانزا دارای سه نوع تیپ C,B,A است؛ در طیور فقط تیپ A می‌تواند ایجاد بیماری نماید.

این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می‌کند، پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند. خوک به عنوان میزبان واسط ویروس‌های آنفلوانزای طیور و پستانداران می‌باشد.

پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوانزا محسوب می‌شوند و بوسیله آنها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل و از طریق بزاق و فضله، بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند، منتقل می‌شود، انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده نیز می‌تواند به این بیماری مبتلا شود، در نوع خفیف آنفلوانزای مرغی، ابتلا به بیماری با ریزش پر‌های پرندگان و کاهش تولید تخم مشخص می‌شود و در نوع دوم، بیماری به سرعت در میان پرندگان شایع و باعث اتلاف شمار زیادی از آنها می‌شود. این بیماری از طریق تجارت پرندگان زنده و پرندگان مهاجر مانند اردک‌ها و سایر پرندگان دریایی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود.

علائم بیماری چیست؟

مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ از پرندگان حساس به بیماری هستند. سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سابقه تماس در یک هفته قبل از مرگ پرندگان آلوده یا در مرحله واگیری و سطوح آلوده به ویروس و تب بالای ‎ ۳۸درجه از علایم بیماری آنفلوانزای مرغی در انسان محسوب می‌شود. در ایران منشاء این بیماری پرندگان مهاجری عنوان می‌شود که در فصل سرد سال از مناطق سردسیر شمالی وارد مناطق گرم یا معتدل می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید
  • خطر نادیده انگاری پاندمی های جدید
  • آنفلوآنزا عامل یک بیماری همه‌گیر جدید در آینده!
  • هشدار متخصصان درباره همه‌گیریِ بعدی جهانی
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد
  • همه‌گیری بعدی احتمالا از ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود
  • هشدار دانشمندان: همه‌گیری بعدی احتمالا از ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود