Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:45:34 GMT

گردوغبار مهمان ناخوانده آذربایجان‌غربی شد

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۷۰۲۹

گردوغبار مهمان ناخوانده آذربایجان‌غربی شد

سعید موسوی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پدیده که منشاء خارجی دارد و از طریق کشور عراق با وزش باد شدید وارد کشور شده است به تدریج در شهرستان‌های جنوبی و مرکزی استان گسترش پیدا می‌کند.

وی پیش‌بینی کرد ریزگردها تا اواخر امروز در آسمان آذربایجان‌غربی ماندگار شده و در ساعت‌های آینده به‌ویژه در شهرستان مرزی سردشت به تدریج بر میزان غلظت آنها افزوده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در ایستگاه سنجش آنلاین آلودگی هوا میزان غلظت ریزگردها به صورت سه ساعته برای شاخص لحظه‌ای اندازه‌گیری می‌شود تاکنون میزان غلظت آن به بالاتر از اندازه استاندارد نرسیده است اما پایش‌های محلی نشان می‌دهد که هم اکنون این میزان بالاتر از میزان استاندارد است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۰ ایستگاه سنجش آنلاین آلودگی هوا در شهرستان‌های مختلف استان فعال است اظهار داشت: از این تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، پنج ایستگاه در شهر ارومیه قرار دارد و در شهرهای خوی، سلماس، بوکان و سردشت نیز هر کدام یک ایستگاه دایر شده و یک ایستگاه سنجش نیز در حاشیه دریاچه ارومیه نصب شده‌ است.

معاون پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: این ایستگاه‌ها به صورت آنلاین آلودگی هوا را اندازه‌گیری کرده و داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل و سنجش آلودگی هوای شهرهای مختلف استان به اداره‌کل محیط زیست ارسال می‌کند.

«موسوی» اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که وضعیت آلاینده‌ها و گردوغبار در شهرهای جنوبی استان از شهرهای شمالی بیشتر بوده و این امر به خاطر ورود گردوغبار با منشاء خارجی به ویژه از کشور عراق است.

به گزارش ایرنا شب گذشته نیز میزان گردوغبار در هوای سردشت به ۴۵۰ میکروگرم بر متر مکعب رسید که این میزان حدود سه برابر حدمجاز بود. 

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده‌است.

آلودگی هوا عبارت است از ورود مواد ناشی از فعالیت‌های انسانی با غلظت و زمان ماند کافی که سلامت و رفاه افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ ذرات کوچکتر از ۵.۲ میکرون که به اصطلاح  ۲.۵PM خوانده می‌شود یکی از پارامترهای مهم در شاخص آلودگی هوا (AQI) است.

نفوذ این ذرات به بدن باعث ایجاد بیماریهای مختلف قلبی و ریوی می‌شود.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی واحدهای آلاینده

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی واحدهای آلاینده سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی واحدهای آلاینده آذربایجان غربی آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۷۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در اهواز

مهران معلم  اشاره به وضعیت آلودگی هوا و مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا گفت: مهم‌ترین آلاینده‌های هوا ذرات با اندازه ۲.۵ میکرون هستند و وزارت بهداشت، سالانه میزان مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا بر اساس این ذرات در کلانشهرها و شهرهای پرجمعیت کشور را محاسبه می‌کند و در اختیار مراکز ذی‌ربط قرار می‌دهد.

او  با بیان اینکه تاکنون آخرین آمار موجود از مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا مربوط به سال ۱۴۰۱ است و آمار ۱۴۰۲ هنوز در دست نیست، افزود: بر اساس آخرین آمار در سال ۱۴۰۱، در اهواز یک هزار و ۲۴۷ مورد مرگ منتسب به آلودگی هوا داشتیم، این در حالی است که در سال ۱۴۰۰، میزان مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در اهواز یک هزار و ۶۷ مورد بوده است.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا ناشی از چهار بیماری ایسکمی قلبی، سرطان ریه، انسداد ریوی یا سکته مغزی هستند.

آقای معلم  با اشاره به میزان بالای خسارت اقتصادی بیماری‌ها و مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا افزود: میزان خسارت اقتصادی مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در سال ۱۴۰۱ در اهواز ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. 

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در اهواز
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین + فیلم
  • هماهنگی عملیات حج تمتع ایستگاه «هما» در آذربایجان غربی
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • هوای ۵ شهر اصفهان سالم است/ شاخص کاشان بر مدار نارنجی آلودگی