Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@19:54:19 GMT

کم حافظه اید؟ شاید از تیروئیدتان باشد!

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۸۰۶۱

کم حافظه اید؟ شاید از تیروئیدتان باشد!

خبرگزاری آریا -

تیرویید از جمله غدد مهم بدن است که در تمام طول عمر فعال می باشد و با ترشح هورمون تیرویید، اعمال حیاتی مهمی را در درون بدن کنترل می کند.
به طور مسلم، اختلال در تولید این هورمون باعث ایجاد علایم و عوارض متعددی در بدن می شود.
آنچه درباره عملکرد غده تیرویید و همچنین اختلالات مربوط به ترشح هورمون های آن اهمیت دارد، این است که عوارض بیماری های تیرویید در سنین گوناگون، متفاوت است و در هر سنی، علایم مخصوص همان سن بروز می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین این اختلالات هورمونی ممکن است در هر سنی از بدو تولد تا دوران کهولت در افراد بروز کند و به علت اعمال بسیار مهم و حیاتی هورمون تیرویید در بدن افراد، تشخیص به موقع بیماری تیرویید از عوارض خطرناک این بیماری ها در بدن جلوگیری خواهد کرد.
به طور معمول، افزایش سن در افراد با بیماری ها و علایم جسمی خاصی همراه است که اغلب افراد به آنها آگاهی دارند.
بسیاری از سالمندان نیز حالات گوناگون و علایمی را که در ذهن و جسم خود احساس می کنند، به سن بالای خود مربوط می دانند و با این توجیه که این علایم به دوران کهولت اختصاص دارد و اغلب درمانی ندارد، به آن نشانه ها توجه نمی کنند؛ برای مثال، اگر یک فرد سالمند به کاهش تمرکز و یا کم حافظگی مبتلا شود، آن را با افزایش سن خود توجیه می کند. حتی در صورت بروز تپش قلب و درد قفسه سینه ، بیماری قلبی اولین گزینه مورد توجه شخص و اطرافیان اوست.
تمام این مسایل که افزایش سن می تواند موجب آن شود، در یک نگاه اجمالی، منطقی به نظر می رسد، اما لازم به تذکر است که بسیاری از علایم بیماری ها در دوران سالمندی با دوران میانسالی و جوانی متفاوت است و نباید همه آنها را با افزایش سن توجیه کرد، به طور مثال، بیماری های تیرویید از جمله بیماری هایی هستند که باید در دوران سالمندی مورد توجه قرار بگیرند، زیرا کم کاری یا پُرکاری تیرویید روی عملکرد شناختی سالمندان تاثیر می گذارند.
در سالمندان، اختلالات غده تیرویید به شکل غیرمعمول ظاهر می شوند، برای مثال، پرکاری تیرویید با حالت های بی خوابی، فراموشی و کاهش تمرکز حواس همراه است. کم کاری تیرویید نیز به شکل کندی حرکات جسمی و ذهنی ، ضعیف شدن حافظه، کاهش تمرکز و ضعیف شدن قدرت شناخت در افراد بروز می کند. برخی از سالمندان مبتلا به پرکاری تیرویید، اغلب از دردهای قلبی و تپش قلب شکایت می کنند، غافل از این که این علایم به علت اختلال در غده تیرویید فرد بروز می کند و تا زمانی که این مشکل درمان نشود، علایم بیماری از بین نخواهد رفت.
همچنین نباید علایم مربوط به کم حافظگی و تمرکز نداشتن فرد سالمند را همیشه مربوط به کهولت سن دانست. بسیار دیده شده است که درمان کم کاری تیرویید در بیماران سالخورده موجب به وجود آمدن شرایط بهتر ذهنی در بیمار شده است.
بنابراین توصیه می کنم اگر به مشکلات حافظه دچار شده اید، از پزشک تان بخواهید بررسی غده تیرویید را هم مد نظر قرار دهد.
منبع:aftab.ir


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: غده تیرویید افزایش سن بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۸۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش حساسیت بینایی ۱۲ سال قبل از ابتلا به آلزایمر / تاثیر فرکانس ۴۰ هرتزی بر توقف بیماری

عضو هیئت مدیره انجمن اعصاب ایران با اشاره به کاهش حساسیت بینایی ۱۲ سال قبل از ابتلا به آلزایمر گفت: ایجاد فرکانس ۴۰ هرتز در مغز با استفاده از نور یا صدا می‌تواند منجر به پاک شدن پروتئین مضر منجر به ایجاد آلزایمر در مغز شود.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پیش‌بینی آلزایمر از تغییرات قدرت بینایی انسان اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، ۱۲ سال قبل از ابتلای افراد به بیماری آلزایمر، حساسیت بینایی آنها کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ممکن است فرد بسیار زودتر از تغییرات حافظه، متوجه به وجود آمدن تغییراتی در بینایی خود شود، افزود: تغییرات بینایی از جمله کاهش توان تشخیص لبه‌ها، کاهش توان تشخیص طیف رنگ آبی از سبز و کاهش مهار کنترل حرکتی چشم در برابر عوامل حواس‌پرت‌کن، از جمله تغییراتی است که در بینایی افراد در معرض ابتلاء به آلزایمر بروز می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن اعصاب ایران تصریح کرد: در صورتی که افراد متوجه وجود تغییر در بینایی خود شدند در نخستین گام باید به پزشک متخصص آسیب‌های چشم مراجعه کنند و در صورتی که بینایی آنها پس از معاینه توسط پزشک متخصص مشکلی نداشته باشد، می‌توانند با دیدن فیلم، تماشای تلویزیون یا خواندن کتاب، قدرت بینایی خود را تقویت کنند.

صفری با اشاره به راهکاری برای متوقف کردن بیماری آلزایمر در افراد درگیر با این بیماری ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده در خصوص بیماری آلزایمر، ایجاد فرکانس ۴۰ هرتز در مغز با استفاده از نور یا صدا می‌تواند منجر به پاک شدن پروتئین مضر منجر به ایجاد آلزایمر در مغز شود.

وی گفت: در واقع نور یا صدای دارای فرکانس ۴۰ هرتز می‌تواند با افزایش تخلیه glymphatic و افزایش کارکرد عروقی با افزایش ترشح vip از اینترنورون‌ها باعث پاک شدن آمیلوئید بتا از مغز مدل آلزایمری شود.

نوروفیزیولوژیست و عضو هیئت مدیره انجمن اعصاب ایران اضافه کرد: به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری آلزایمر، استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند مؤثر واقع شود و در مقابل، استرس و اضطراب دو عامل مهمی به شمار می‌رود که به سلول‌های ذخیره کننده حافظه مغز آسیب وارد می‌کند.

کد خبر 745623

دیگر خبرها

  • بیماری ایدز چیست؟ + فیلم
  • کفش هوشمندی که به کمک افراد آلزایمری می‌آید
  • فوائد تماشای تلویزیون | چشم‌های‌تان به شما دروغ نمی‌گویند
  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • آنچه باید درباره اختلال شخصیت ضد اجتماعی و عوامل بروز آن بدانید
  • کاهش حساسیت بینایی ۱۲ سال قبل از ابتلا به آلزایمر / تاثیر فرکانس ۴۰ هرتزی بر توقف بیماری
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری
  • می‌توان با بررسی سطح بینایی، زوال عقل را ۱۲ سال زودتر پیش‌بینی کرد