Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-18@07:53:22 GMT

باغ‌شهر سمنان، دوستدار زنبور عسل

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۸۹۷۴

باغ‌شهر سمنان، دوستدار زنبور عسل

بهره‌گیری بیش از اندازه از آفت‌کش‌ها باعث می‌شود که نه تنها حشرات مخرب نابود شوند، که حشرات مفید مانند زنبور عسل یا حشرات خنثی نسبت به محصول نیز تحت تاثیر قرار گیرند و کشته شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، قدیمی‌ترین رابطه عاشقانه در تاریخ، رابطه میان زنبور عسل و گل است. این رابطه بیش از 100 میلیون سال پیش آغاز شد؛ هنگامی که طبیعت راهی مؤثرتر از باد برای باروری گیاهان ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر حدود 80 درصد از گونه‌های گیاهی از حیوانات یا حشرات برای انتقال دانه‌های گرده از قسمت نر گیاه تا قسمت ماده استفاده می‌کنند. عطر و بوی خوش و شهد شیرین آن‌ها همه برای جلب گرده‌افشان‌ها طراحی شده است.

تقریبا هر لقمه‌ای که می‌خوریم به گرده‌افشانی زنبورها بستگی دارد! از جمله بیشتر میوه‌ها و سبزیجات، آجیل، ادویه‌جات، محصولات روغنی و همچنین قهوه. آن‌ها در کنار هم بخش عمده‌ای از مواد مغذی را در رژیم غذایی انسان تأمین می‌کنند. علاوه بر این، محصولات علوفه‌ای، داروهای گیاهی از قبیل آسپرین و الیافی مانند پنبه همه گرده‌افشانی شده‌اند.

این روزها  باغ‌شهر ارگانیک سمنان میزبان این موجودات الهی است. متأسفانه کشاورزی مدرن باعث از بین رفتن زنبورهای عسل شده است. کشاورزی متمرکز به عکس کشاورزی گسترده به علت استفاده از کود شیمیایی و آفت‌کش‌ها دارای ضایعات کم کشاورزی است. کشاورزی و دامداری متمرکز بر سه پایه اصلی به منظور بالا بردن بهره‌وری زمین و انرژی استوار است که به ترتیب زیر هستند:

1.از میان بردن گیاهان خودرو و رقیب محصول در زمین کشاورزی 2.جلوگیری از تغذیه جانوران از آن محصولات کشاورزی 3.نگهداری جانوران دامی در مکان‌های سربسته و محافظت‌شده

این سیاست‌ها توسط به کارگیری مواد آفت‌کش یا هرزکش اعمال می‌شوند. مواد آفت‌کش و هرزکش باعث می‌شوند که محصولات نه تنها انرژی بیشتری برای رشد به دست آورند، که از هدر رفت انرژی ذخیره شده در آن‌ها توسط خورده شدنشان به دست جانورانی چون پرندگان و حشرات جلوگیری شود. دامداری نوین نیز در حفظ انرژی ذخیره شده در بدن دام‌ها مؤثر است چرا که مانع از راه رفتن زیاد آن‌ها و تخلیه این انرژی در محیط می‌شود.

مخالفان کشاورزی و دامداری متمرکز بر این باورند که سیاست‌های اعمالی برای پیشبرد این گونه کشاورزی اثرات مخرب و بدی بر محیط‌زیست و انسان می‌گذارند. برای نمونه بهره‌گیری بیش از اندازه از آفت‌کش‌ها باعث می‌شود که نه تنها حشرات مخرب نابود شوند، که حشرات مفید مانند زنبور عسل  یا خنثی نسبت به محصول نیز تحت تاثیر قرار گیرند و کشته شوند.

چنین چیزی باعث کاهش تنوع زیستی می‌شود. ورود مواد شیمیایی به بدن نیز اثرات بدی بر تندرستی انسان دارند. اکثریت علفزارهای گلدار که زمانی رژیم غذایی مغذی زنبورها را تامین می‌کردند، شخم زده شده و پرچین‌ها از هم پاشیده شده‌اند تا زمینه را برای زمین‌های عظیمی از مواد شیمیایی آماده کنند. خطر از بین رفتن زیستگاه، استفاده از سموم دفع آفات و بیماری‌های زنبور عسل باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود.

 خوشبختانه شهر سمنان یک باغ‌شهر ارگانیک است که با استفاده از کشت گسترده و  با ایجاد زیستگاه مناسب برای زنبور عسل  و گرده‌افشانی سهمی مهم در حفظ حیات این موجود الهی دارد. در این باغ‌شهر استفاده از سموم گسترده نیست با این وجود کشاورزان باید تشویق شوند که از سموم شیمیایی استفاده نکنند. کشاورزان سمنانی نباید دیگر به سراغ کشت محصولاتی مثل زردآلو که نیاز به کود شیمیایی دارد بروند.

مردم با خرید و استفاده از محصولات ارگانیک باغ‌شهر، کشاورزان را به حفظ گیاهان و درختان ارگانیک تشویق می‌کنند و باعث حفظ زیستگاه زنبور عسل می‌شوند؛ از طرفی یارانه کشاورزی هم باعث تشویق این قشر برای کشت ارگانیک می‌شود. گرده‌افشان ها برای محیط‌زیست ما ضروری هستند. خدمات اکولوژیکی که این گرده‌افشان‌ها ارائه می دهند برای تولید مثل بیش از 85 درصد گیاهان گلدار جهان از جمله بیش از دوسوم گونه‌های زراعی جهان ضروری است.

ایالات متحده به تنهایی بیش از 100 محصول زراعی را تولید می‌کند که به گرده‌افشان‌ها نیاز دارند یا از آن‌ها بهره‌مند می‌شوند و ارزش اقتصادی این گرده‌افشان‌های بومی سالانه 3 میلیارد دلار در ایالات متحده است. میوه‌ها و دانه‌های حاصل از گرده‌افشانی حشرات بخش عمده‌ای از رژیم تقریباً 25 درصد از کل پرندگان و پستانداران را شامل می‌شود.

این روز در نقاط دارای منظر روستایی شهر سمنان زیبا کندوهای عسل مستقر شده‌اند و زنبورهای عسل در این شهر پراکنده شده‌اند. مطمئنا گردشگری ارگانیک باغ‌شهر و خود زنبور عسل و چگونگی تولید عسل و کار با تجهیزات آن برای گردشگران بسیار مهیج خواهد بود و می‌تواند ماندگاری گردشگر را در فصل بهار در سمنان زیاد کند.

جا دارد در این ایام کرونا مدیران شهری  با تبلیغات شهری و معرفی زنبور عسل هم فضایی شاد برای همشهری‌ها و کودکان فراهم کنند و هم نقشی در معرفی زنبور عسل و معرفی زیست بوم سمنان داشته باشند.

*حسین ترحمی

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: گرده افشان ها گرده افشانی زنبور عسل شده اند باغ شهر آفت کش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۸۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واحد تولیدی خوراک دام با حضور وزیر جهاد کشاورزی در گرمسار افتتاح شد

نیکبخت در سفر به شهرستان گرمسار واحد تولیدی خوراک دام که به همت تعاونی عشایر این شهرستان احداث‌ شده است را در قالب برنامه های سفر دوم دولت سیزدهم به استان سمنان افتتاح کرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی عشایر گرمسار، درباره جزئیات این طرح اقتصادی گفت: این واحد تولیدی به مساحت ۱۳ هزار مترمربع با ۲ خط تولیدی و ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال احداث شد.

علیرضا یوردخانی با بیان اینکه این طرح به همت عشایر غرب استان سمنان احداث شد، اضافه کرد: ۲۰۰ میلیارد ریال برای ساخت این واحد تولیدی هزینه شده است و ۲۰ میلیارد ریال نیز تسهیلات از محل صندوق کارآفرینی امید تخصیص‌یافته است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • افتتاح کارخانه خوراک در شهرستان‌های گرمسار و آرادان
  • واحد تولیدی خوراک دام با حضور وزیر جهاد کشاورزی در گرمسار افتتاح شد
  • وزیر جهاد کشاورزی از پروژه ملی سیلوی گرمسار بازدید کرد
  • زنبور عسل ملکه تا یک هفته زیر آب زنده می‌ماند
  • ملکه‌ای که ۷ روز پس از غرق شدن، زنده شد
  • بارش باران بهاری و جاری شدن سیل در رودخانه شور دهستان گرده کوه +فیلم
  • تولید پاک کننده های فاقد مواد سمی، به همت دانشجویان قمی
  • ساز ناکوک آلرژی در بهار
  • دردسرهای آلرژی در زیباترین فصل سال!
  • اجرای طرح و برنامه‌های محله دوستدار کودک