Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرماندار سرخس گفت: منطقه آزاد سرخس با قرارداشتن در مسیر تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی و همجواری با کشورهای دارای منابع انرژی فسیلی آسیای مرکزی، به منطقه تبادل (سوآپ) انرژی منطقه تبدیل می‌شود.

محمد رضارجبی مقدم روز چهارشبه افزود: ترکمنستان به عنوان صادر کننده منابع نفت و گاز نیازمند صادرات این اقلام و فرآورده‌های آن و ارتباط با شرکای تجاری اروپایی است و منطقه آزاد سرخس با دارا بودن زیرساخت‌های لازم به محل سوآپ و تبادل این منابع تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تامین نیاز انرژی سایر کشورهای آسیای مرکزی و صادرات تولیدات آنها در بخش محصولات و مشتقات نفتی و مواد معدنی نظیر گوگرد نیز با راه‌اندازی شرکت‌هایی که خدمات فنی و تخصصی حوزه انرژی در سرخس ارائه دهند می‌تواند نقش منطقه آزاد سرخس را پررنگ تر نماید.

وی گفت: هم اکنون ارزان‌ترین گوگرد جهان در منطقه آسیای مرکزی تولید می‌شود که نیازمند فرآوری برای صادرات است لذا در برنامه های آتی تا هفته دولت ۲ واحد فرآوری این ماده معدنی در این منطقه آزاد راه‌اندازی خواهد شد.

رجبی مقدم ایجاد منطقه آزاد تجاری سرخس را در راستای اهداف کلان مناطق آزاد کشور یعنی توسعه صادرات دانست و افزود: هم اکنون سرخس با بهره‌گیری از زیرساخت‌های مناسب برای ترانزیت و صادرات کالا دارای تراز مثبت صادراتی در تبادل تجاری با آسیای مرکزی است لذا به سرنوشت برخی مناطق آزاد که به محل واردات کالا تبدیل شده‌اند گرفتار نخواهد شد.

وی ادامه داد: از طرفی سرخس تنها منطقه آزاد تجاری در کشور است که زیرساخت‌های آن توسط بخش غیردولتی یعنی آستان قدس رضوی ایجاد شده است که این شاخصه نیز در راستای اهداف مناطق آزاد تجاری است.

وی گفت: حدود ۲۰ سال است که همه زیرساخت‌های خدماتی از جمله آب، برق، انرژی و  حمل و نقل مانند راه آهن، جاده و فرودگاه در این منطقه آزاد توسط بخش غیر دولتی تامین شده و پس از ۲۳ سال مطالبه مردم سرخس برای تبدیل این منطقه ویژه تجاری به منطقه آزاد محقق شده است.

براساس نظر کارشناسان یکی از ابزارهای لازم برای توسعه صادرات و ایجاد اشتغال در کشور کاهش موانع قانونی است که این امر از طریق تاسیس مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی میسر است.

در این راستا و به منظور رفع موانع رشد و توسعه و ایجاد رونق اقتصادی، لایحه منطقه آزاد سرخس و دوغارون که در دهم شهریور ماه سال گذشته در هیات وزیران به تصویب رسیده بود هفته جاری در مجلس نیز به تصویب رسید./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: منطقه آزاد سرخس آسیای مرکزی مناطق آزاد آزاد تجاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۰۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

به گزارش "ورزش‌سه"، رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به مرحله نیمه نهایی رسیده و جالب اینکه در بین 4 تیم راه یافته به مرحله نیمه نهایی خبری از ژاپن نیست و 3 تیم از منطقه آسیای مرکزی هستند تا تنها تایلند باشد که توانسته خودش را از منطقه جنوب شرقی آسیا به این مرحله برساند.

در این بین رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن کنایه‌ای هم به مهدی رئیس فدراسیون فوتبال ایران و حضورش در ریاست کمیته فوتسال آسیا را دلیل بر رشد این رشته در منطقه آسیای میانه توصیف کرده است. جالب اینکه رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن در یک مصاحبه دیگر افغانستان که توانست در جام ملت‌های آسیا 2024 برای اولین مرتبه به این مسابقات راه پیدا کند و سپس اولین صعود خود را نیز با یک مربی ایرانی تجربه کرد، تیم دوم ایران خوانده است.

هر چه هست رشد فوتبال و فوتسال در منطقه آسیای مرکزی طی سال‌های اخیر ملموس بوده و پس از نتایجی که تیم‌هایی نظیر تاجیکستان در جام ملت‌های فوتبال آسیا کسب کردند، حالا حضور 3 تیم از منطقه کافا حسابی مورد توجه اهالی فوتبال در آسیا قرار گرفته و البته با حسادت کشورهای جنوب شرقی آسیا و در راس آنها ژاپن به عنوان جدی‌ترین رقیب ایران در فوتسال طی سال‌ها و دهه‌های اخیر نیز همراه شده است.

دیگر خبرها

  • تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا
  • تمرکز ایران برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی گازی منطقه/ از تمدید قرارداد گاز عراق تا تکمیل ساخت خط لوله صلح
  • تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم| حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید
  • توسعه 16 هکتاری پایانه ترانزیت و صادرات ارس / کریدور سبز برای تسهیل تجارت ایجاد می شود
  • در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی شرکت می‌کنیم/ هدفمان اصلاح تکنیک است
  • تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از ۳۱۳ میلیون دلار رسید
  • ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار
  • ۵۰۵ میلیون دلارحجم صادرات و صادرات دوباره از قشم
  • توسعه همکاری‌های منطقه ای ایران در جهت تبدیل شدن به‌هاب گازی منطقه
  • وزیر خارجه انگلیس در دوشنبه