Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@09:44:52 GMT

دستورالعمل اجرایی معاینات پزشکی حج ۹۹ اعلام شد

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۶۳۲۸۴

دستورالعمل اجرایی معاینات پزشکی حج ۹۹ اعلام شد

با وجود نامشخص بودن وضعیت برپایی حج تمتع سال جاری، دستورالعمل اجرایی معاینات پزشکی حج تمتع منتشر و معاینات پزشکی زائران خانه خدا نیز از 16 اردیبهشت ماه آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار حج و زیات خبرگزاری فارس، نام‌نویسی از متقاضیان حج تمتع سال جاری از نهم اسفندماه آغاز شد و روند ثبت‌نام همچنان نیز به دلیل عدم تکمیل ظرفیت کاروان‌های حج تمتع ۹۹ ادامه دارد؛ تا جایی که در روزهای گذشته اولویت‌های جدید از سوی سازمان حج و زیارت اعلام شده است و زائران تا پایان شهریور ۸۶ می‌توانند برای تشرف به حج ابراهیمی سال جاری اقدام به نام‌نویسی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین آموزش زائران خانه خدا از اوایل اردیبهشت‌ماه به صورت غیرحضوری و آنلاین آغاز شد. قرار بود معاینات پزشکی زائران نیز از هفته اول اردیبهشت صورت گیرد، اما این امر میسر نشد و در نهایت با تغییر رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت سازمان هلال احمر در روزهای گذشته و روی کارآمدن سیدعلی مرعشی در این سمت، زمان انجام معاینات پزشکی مشخص شد.

بر همین اساس، معاینات پزشکی زائران خانه خدا از ۱۶ اردیبهشت ماه آغاز شد و بر اساس اولویت‌های اعلامی از سوی سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی حج و زیارت، معاینات متولیان کاروان‌ها و زائران حج تمتع ۹۹ در حال انجام است.

همچنین دستورالعمل اجرایی معاینات پزشکی حج تمتع منتشر شد و برنامه‌یزی مسؤولان برای اعزام زائران سرعت گرفت که برای مشاهده دستورالعمل اجرایی معاینات پزشکی حج تمتع می‌توانید به     مراجعه کنید.

به گزارش فارس، وضعیت برپایی یا لغو حج تمتع سال جاری به دلیل شیوع کرونا در جهان مشخص نیست و تمام زائران در انتظار نظر سعودی‌ها برای وضعیت این مناسک هستند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حج پزشکی دستورالعمل خانه خدا حج تمتع معاینات پزشکی حج حج و زیارت سال جاری حج تمتع آغاز شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۳۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد

علی مرعشی،درباره معاینات حجاج گفت: تقریباً معاینات تمام شده است و ما تقریبا بالغ بر ۸۴ هزار نفر از زائران را معاینه کرده‌ایم و تایید استطاعت جسمی و روانی‌شان انجام شده‌است. همانطور که می‌دانید تعدادی از متقاضیان حج به کمیسیون‌ها معرفی می‌شوند و در کمیسیون‌های تخصصی تایید یا رد می‌شوند و یا نیاز به بررسی بیشتر دارند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد مختصری مراجعه به کمیسیون داشته‌ایم که برای تعیین تکلیف این افراد بررسی بیشتری از سوی پزشکان معاین درخواست شده است و این بررسی‌ها در حال انجام است. در مجموع از بیش از هزار و ۵۰۰ نفر که به کمیسیون معرفی شده‌اند، ۱۵۰ نفر استطاعت جسمی‌شان تایید نشده است و این متقاضیان نمی‌توانند به حج مشرف شوند. این افراد یا دارای بیماری اعصاب و روان هستند یا بیماری قلبی و ریوی این افراد به صورتی بوده است که نمی‌توانستند اعمال سنگین حج را انجام دهند. همچنین افرادی در بین این گروه بودند که سرطان پیشرفته داشتند و تحت درمان هستند. زنان باردار هم بین آنها بود یا افرادی که اعمال جراحی در سه ماه گذشته انجام داده‌اند که باعث منع سفر برای این افراد شده است. 

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تصریح کرد: افرادی که استطاعت جسمی آن‌ها تایید نشده است می‌توانند از اعضای درجه یک خانواده‌شان برای نائب معرفی کنند و حج این افراد را انجام دهند و در نتیجه هر کسی نتواند در این سفر حضور داشته باشد فرد جایگزین وی باید حتما معاینات پزشکی را انجام دهد و استطاعت جسمی و روانی فرد تایید شود. تعدادی از عوامل اجرایی هم هنوز معاینات‌شان تکمیل نشده است. در نتیجه از عموم زائران تقریبا تعداد زیادی تعیین تکلیف شده‌اند و معاینات آن‌ها تمام شده است. 

مرعشی درباره بیماری‌های شایع در حج و توصیه به زائران گفت: هر سال اینگونه است که در حج به دلیل اینکه جمعیت بسیار زیادی از کشورهای مختلف و با بیماری‌های عمومی مختلف حضور دارند، شیوع بیماری‌های تنفسی بسیار شایع است و قدرت سرایت زیادی دارند. هر سال بیشترین بیماری که زائران در حج با آن مواجه می‌شوند بیماری تنفسی و بعد از آن بیماری‌های عضلانی و بیماری‌های گوارشی است. چراکه رژیم غذایی افراد تغییر می‌کند. بنابراین سه گروه بیماری اصلی که هرساله در حج فارغ از بیماری‌های فصلی در بین تمام حجاج شایع می‌شود بیماری‌های تنفسی، عضلانی و گوارشی است. 

وی تصریح کرد: بنابراین پیشگیری از این بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های تنفسی به زائران توصیه می‌شود و زائران باید در آنجا حتما از سجاده شخصی استفاده کنند، همچنین نزدیک بودن صفوف زائران کشورهای مختلف به یکدیگر می‌تواند ضریب ابتلا به بیماری‌های تنفسی را افزایش دهد. بنابراین لازم است زائران از ماسک در تجمعات استفاده کرده و حتما بهداشت فردی را رعایت کنند و مایعات زیاد مصرف کرده تا به سلامت به این سفر رفته و بازگردند. 

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره اعزام پزشکان برای حج تمتع گفت: با اولین پروازی که عوامل اجرایی به حج مشرف می‌شوند پیش پروازهای ما نیز مشرف خواهند شد. البته یک گروه همراه با عمره گزاران برای راه اندازی درمانگاه هایمان اعزام خواهیم کرد تا مقدمات راه اندازی دستگاه‌ها را انجام دهند و دستگاه‌ها را آماده خدمات‌رسانی کنند. 

مرعشی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حضور تیم پزشکی در عمره مفرده گفت: ما دو گروه پزشکی در عمره مفرده داریم که ۱۶ ساعت در مدینه و ۱۶ ساعت در مکه در درمانگاه خدمات را به زائران در مدت زمان حضور در عمره ارائه می‌کنند. در صورتی که زائری نیاز به خدمات تخصصی و فوق تخصصی داشته باشد از خدمات سعودی برای او استفاده می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به همراه اولین گروه عمره کزار یک گروه ۶ نفره پزشکی اعزام شده است و همراه با گروه بعدی که احتمالا امروز یا فردا اعزام می‌شوند نیز یک گروه ۶ نفره پزشکی اعزام خواهند شد.

انتهای پیام/ منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد
  • استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد
  • آغاز واکسیناسیون زائران حج تمتع ۱۴۰۳ در خراسان رضوی 
  • استطاعت ۹۸ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد
  • اعلام جزئیات اعزام زائران لرستانی حج عمره به سرزمین وحی
  • آخرین اخبار حج تمتع ۱۴۰۳ / روند صدور روادید زائران آغاز شد
  • اعزام زائران حج تمتع از ۲۴ اردیبهشت
  • صدور روادید زائران حج تمتع آغاز شده است
  • اعلام تعداد زائران حج و پیگیری‌ برای ویزای عربستان
  • اعزام بیش ۸۳ هزار زائر در حج تمتع سال ۱۴۰۳