Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-28@22:02:38 GMT

بهترین زمان مصرف ماست و خواص آن

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۶۳۷۵۱

بهترین زمان مصرف ماست و خواص آن

امروزه در اکثر سفره های ما ایرانیان، ماست همراه غذا مصرف می شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ باید بدانیم که بهترین نحوه مصرف و خوردن ماست های مورد تایید نیز چگونه است و در گذشته، قدما چگونه آن را مصرف می کردند. باید بدانید که خوردن ماست همراه با غذا توصیه نمی شود، چرا که خلطی که با خوردن ماست همراه غذاهای پختنی مخصوصاً غذاهای گوشتی تولید می شود، خلط سالمی نمی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماست را در قدیم همراه غذا نمی خورند، بلکه به صورت میان وعده مصرف می شده است. داخل ماست لبوب مانند گردو، کشمش، بادام زمینی، پسته و فندق را می ریختند و به صورت عصرانه یا چاشت به عنوان میان وعده میل می کردند.

با این کار اولاً اثر بدی که ماست خورده شده با غذا، در تولید خلط سالم دارد از بین می رود (چرا که با یک فاصله از غذا مصرف می گردد)، ثانیاً سردی ماست نیز گرفته می شود، برای بچه ها و سالمندان خوردن ماست با مصلحات توصیه می گردد. بچه ها امروزه معمولاً ماست را خیلی دوست دارند، لذا به جای دادن ماست همراه غذا به کودکان، توصیه می گردد ماست به همراه لبوب را به صورت میان وعده یا حتی در برخی مواقع آن را به عنوان غذا (بدون این که در کنار آن غذای پختنی دیگری مصرف شود) همراه با مقداری نان سنگک به کودک بدهید.

حتی می توان با مقداری دم کرده زعفران هم سردی ماست را بگیرید و هم آن را رنگی نمایید تا برای کودکان جذاب تر گردد. آب لبوی پخته شده نیز برای جذاب کردن رنگ ماست پیشنهاد می شود.

تذکر

: - خوردن ماست با سرکه (ترشیجات) یا آبلیمو در دراز مدت باعث لک های پوستی می شود. - خوردن ماست با ماهی آن هم در یک شب زمستانی با توجه به این که هر دوی این مواد غذایی سرد هستند و طبیعت زمستان و شب نیز هر دو سرد می باشند، افراد را مخصوصاً سالمندان که طبیعت سنی آنان نیز سرد است در هنگام خواب (که آن هم دارای طبیعت سرد است)، مستعد یک سکته مغزی می کند و برگ دیگری به نام مرگ از ناآگاهی های ما در دفتر روزگار ورق می خورد

مصلحات را فراموش نکنید!

برای ماست، سه مصلح وجود دارد که ناراحتی ناشی از خوردن ماست را از بین می‌برد؛ گیاه نعناع، آویشن و زنیان را اگر همراه ماست بخورید به هضم آن کمک می‌کند. افرادی که طبع‌شان سرد است در فصل گرم و سرد (خصوصا در فصل سرد سال) می‌توانند مقدار مصلحات بیشتری را استفاده کنند ولی در مقابل کسانی که گرم‌مزاج هستند، بهتر است در فصول گرم سال مقدار کمتری مصلحات را به ماست بیفزایند اما در فصل سرد در این زمینه محدودیتی ندارند.

  5 فایده و خاصیت ماست برای سلامتی و تناسب اندام

1. ماست  بهترین جایگزین شیر

خیلی ها به شیر آلرژی دارن یا از طعم و بوی شیر بدشون میاد، بچه هایی رو تصور کنین که از خوردن شیر امتناع میکنن، مادر و پدرها همیشه باهاشون درگیرن تا شیر بخورن، ماست یه جایگزین خیلی عالیه که میتونه جای شیر رو پر کنه و موادی که ما در شیر به دنبال اون میگردیم رو از طریق ماست به دست بیاریم.

2. ماست مناسب برای دستگاه گوارش

هضم به زمانی میگن که فروپاشی مکانیکی و شیمیایی مواد غذایی به قطعات کوچکتر اتفاق میافته و با جریان خون به سراسر بدن ارسال میشه. غذاهای سبکتر زودتر هضم میشن و به هضم غذاهای سنگین نیز کمک میکنن، ماست حاوی پروبیوتیک هاست که به عملکرد سیستم گوارشی کمک میکند. ماست به دلیل فرآیند تخمیر که میگذراند حاوی باکتری های مفید نیز هست که کمک بزرگی برای سلامت و شادابی هستند.

3. ماست منبع غنی کلسیم

کلسیم یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن ما هست. کلسیم برای سلامت کلی جسم ما مهمه، تقریبا همه سلول های بدن ما به نوعی برای انجام کارهاشون به کلسیم نیاز دارن. همچنین کلسیم نقش مهمی در انقباض ماهیچه ها، انتقال پیام های عصبی و آطادسازی هرمون ها در بدن ما داره. اگر میخواهید دندانها و استخوانهای قوی داشته باشید باید عادت کنید از ماست این منبع غنی کلسیم را در سفره های خود داشته باشید.

4. ماست واسط کم کردن وزن

اگر شما هم جزو افرادی هستین که علاقه به کم کردن وزن خودتون دارین و با نخوردن شکلات و تنقلات و شیرینی دارین با چاقی خودتون مبارزه میکینین بهتون توصیه میکنم ماست رو فراموش نکنین به خصوص برای تمرینات ورزشی تون قبل از تمرین حداقل یکی دو قاشق ماست بخورید تا اثر جادویی اون رو ببینین!

5. ماست عامل تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی یک ساختار بیولوژیکی برای محافظت در برابر بیماری هاست، از این رو برای ما در حفظ سلامتی و شادابی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بعضی غذاها هستند که به شما در جهت تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک میکنن که ماست هم از این دسته خوردنی هاست. ماست با داشتن باکتری های مخمر درونش به آمادگی سیستم ایمنی بدن کمک میکنه.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ماست مصرف ماست خواص ماست سیستم ایمنی خوردن ماست ماست همراه همراه غذا ماست هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۳۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری‌هایی که علائم آن نفخ شکم است

خوشبختانه در بسیاری از موارد نفخ معده با رعایت رژیم غذایی متعادل و سالم برطرف می‌شود؛ اما اگر این مشکل ادامه‌دار و همراه با سایر علائم از قبیل موارد زیر بود، باید به دنبال بررسی‌های بیشتر پزشکی بروید.

علل عمده نفخ شامل موارد زیر است:

اختلالات گوارشی: اکثر مردم در برخورد با اختلالات مختلف گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر، کولیت اولسراتیو و بیماری سلیاک، علائمی مانند نفخ، اتساع و … را تجربه می‌کنند. برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که نفخ معده در ۹۶ درصد از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر رایج است و ۵۶ درصد از افراد مبتلا به یبوست مزمن نیز آن را تجربه می‌کنند.

احتباس مایعات یا اِدم: گاهی اوقات مایعات می‌توانند در سراسر بدن از جمله در نزدیکی شکم یا لگن تجمع کرده و باعث نفخ بیش از حد و افزایش وزن موقت شوند. شما همچنین ممکن است تورم و درد در مفاصل را در نتیجه آن تجربه کنید. این روند می‌تواند ناشی از سرطان البته در موارد نادر باشد.

کم آب شدن بدن: مصرف غذاهای شور یا نوشیدن الکل بدن را دچار پف و کم آبی می‌کند. یبوست ناشی از کم آبی بدن نیز علت دیگر تجربه نفخ است.

یبوست: یبوست ناشی از یک رژیم غذایی کم فیبر، کم آبی، کم تحرکی و استرس عامل دیگری برای احساس نفخ و ناراحتی در معده است.

حساسیت‌های غذایی: اغلب حساسیت‌های غذایی از قبیل عدم تحمل لاکتوز از دلایل شایع احساس نفخ در معده است. مواد غذایی حاوی گلوتن مانند غلات و حبوبات و برخی محصولات لبنی نیز این علامت را می‌توانند ایجاد کنند

عفونت: شما می‌توانید در برخورد با یک عفونت و التهاب ناشی از آن، احساس نفخ را تجربه کنید. برخی از نشانه‌های دیگر ابتلا به عفونت مانند تب و تورم غدد لنفاوی نیز باید بررسی شوند.

انسداد روده: این نشانه همراه با یبوست، تهوع، استفراغ و البته نفخ است. انسداد روده توسط بافت اسکار یا تومور ایجاد می‌شود. روده مسدود شده مانع از خروج مدفوع شده و شرایط دردناک را همراه با نفخ ایجاد می‌کند.

تغییرات هورمونی: سندرم پیش از قاعدگی همراه با مسائل گوارشی از جمله نفخ است و فرد را در معرض یبوست و احتباس مایعات نیز قرار می‌دهد.

سرطان: نفخ می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان روده بزرگ یا سرطان رحم باشد. در صورت تشدید و ادامه دار بودن نفخ برای شناسایی این نوع سرطان‌ها حتما با پزشک خود در تماس باشید.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، رعایت نکات پیشگیرانه زیر مفید خواهد بود:

فیبر بخورید: رژیم غذایی شما نقش مهمی در پیشگیری و یا تشدید نفخ دارد. برای پیشگیری از نفخ باید مطمئن شوید رژیم غذایی حاوی فیبر بالا دارید. مصرف فیبر باید حداقل ۲۵ تا ۳۰ گرم در روز باشد. افزودن فیبر به رژیم غذایی سخت نیست و کافیست شما سبزیجات، میوه‌ها، آجیل و دانه‌های بیشتری را مصرف کنید.

آلرژی به گندم و یا حساسیت به لاکتوز را بررسی کنید. این ۲ ماده نفخ‌آور است اما باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

از سریع خوردن پرهیز کنید: سریع خوردن غذا بدون این که خوب بجوید باعث قورت دادن هوا و نفخ معده می‌شود. غذا خوردن باید حداقل ۳۰ دقیقه طول بکشد. توجه داشته باشید که هضم غذا از دهان شروع می‌شود و با جویدن بیشتر می‌توانید نفخ معده را کاهش دهید. یک ویژگی دیگر آهسته خوردن، احساس سیری است. بررسی‌ها نشان داده که هرچه کندتر غذا بخورید، مقدار کمتری غذا خواهید خورد.

از مصرف بیش از حد نوشابه‌های گازدار پرهیز کنید: این نوع نوشیدنی‌ها حتی انواع رژیمی آنها می‌تواند منجر به گیر افتادن گاز در معده شود. به جای آن آب معدنی با طعم لیمو، پرتقال، خیار بخورید و یا مصرف روزانه نوشیدنی‌های گازدار را کاهش دهید. چای نعناع برای کاهش و تسکین نفخ معده نیز موثر است.

نمک را محدود کنید: مواد غذایی آماده سرشار از نمک و میزان پایین فیبر است که هر دو ایجاد نفخ می‌کند. هنگام خرید مواد غذایی آماده و کنسرو به محتویات آن توجه کنید.

مصرف حبوبات و سبزی‌های نفاخ را کاهش دهید: اگر به خوردن حبوب عادت ندارید، با خوردن سبزی‌هایی مانند کلم بروکلی و گل کلم، با نفخ مواجه خواهید شد. این کار به این منظور نیست که آن‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید بلکه آن‌ها را کم کم به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بدن به ترکیبات عادت کند.

به وعده‌های غذایی کوچک‌تر رو بیاورید: به جای ۳ وعده غذایی کامل به وعده‌های متعدد و کوچک‌تر بپردازید؛ این کار باعث می‌شود علاوه بر جلوگیری از نفخ، میزان قند خون و گرسنگی نیز کنترل شود. بنابراین به ۵ تا ۶ وعده غذایی کوچک‌تر در روز و مواد مغذی توصیه شده رو بیاورید.

ورزش کنید: فعال بودن به تنظیم عملکرد سیستم گوارش، مبارزه با یبوست و بهبود گردش خون کمک می‌کند و فرایند سم زدایی از بدن را تسریع می‌کند. انجام حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش برای ۵ روز در هفته نشان‌های نفخ را می‌تواند تخفیف دهد.

با پزشک خود صحبت کنید: اگر نفخ به علت بیماری‌های زمینه‌ای دیگر باشد، شما نیاز به آزمون‌های تشخیصی برای تعیین علت نفخ دارید. پزشک شما ممکن است برای تعیین علت نفخ آزمایش خون، سونوگرافی، آندوسکوپی، کولونوسکپی یا بیوپسی را تجویز کند.

منبع: عصرترکیه

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • لاغری با یک دمنوش؛ مضر و اعتیادآور هم نیست
  • قهرمان لیگ برتر گرد و خاک می‌کند: آینده هم از آن ماست
  • لاغری با یک دمنوش/ مضر و اعتیادآور هم نیست
  • چگونه جوکر با روزی سه لیتر نوشابه خوردن بهترین بازیکن جهان شد؟
  • بیماری‌هایی که علائم آن نفخ شکم است
  • قوی‌ترین مکمل غذایی و دارویی در طول روز
  • قوی ترین مکمل غذایی و دارویی در طول روز | نیازی به مصرف ناهار و شام نیست + درمان قند خون در 28 روز
  • خطر بیخ گوش ماست
  • چه طور می‌توانیم مصرف قند و شکر را به حداقل برسانیم؟
  • خواص مصرف برخی دمنوش‌های مفید در ماه مبارک رمضان