Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@07:18:09 GMT

یادداشت| توسعه منطقه آزاد انزلی چه مسائلی را در پی دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۶۳۷۸۷

یادداشت| توسعه منطقه آزاد انزلی چه مسائلی را در پی دارد؟

مناطق آزاد باهدف ایجاد اشتغال، توسعه اقتصاد منطقه‌ای، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه صادرات ایجادشده است اما هم‌اکنون شاهد واردات، قاچاق، فرار مالیاتی هستیم و تا تعیین ساختار مناسب و اصلاح قوانین مدیریتی، توسعه محدوده مناطق آزاد نقض قانون است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، بشری کاظم پور در یادداشتی نوشت: روز گذشته خبر تصویب لایحه «توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی» به گوشمان رسید، این یعنی مردم این مناطق فقیرتر می‌شوند، قاچاق و واردات بیش‌ازپیش می‌شود، فرار مالیاتی افزایش می‌یابد؛ زیرا در حال حاضر شورای عالی مناطق آزاد توانایی کنترل محدوده فعلی را ندارد چه برسد به توسعه بیشتر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فقر این مناطق بیشتر و تولید کمتر می‌شود زیرا:

یکی از استدلال‌های رایج که برای تأسیس مناطق آزاد مطرح  می‌شود، بهبود معیشت و اقتصاد ساکنان آن مناطق است؛ درحالی‌که عمدۀ فعالان اقتصادی این مناطق افراد غیربومی هستند و مردم منطقه عملاً نقشی در اقتصاد آن ندارند و به کارگران  شرکت‌هایی تبدیل‌شده‌اند که صاحبان آن‌ها بومی این مناطق نیستند.

بررسی شاخص‌های مهم نشان می‌دهد معیشت ساکنان و اوضاع تولید این مناطق غالباً بدتر از گذشته شده است؛ به‌عنوان نمونه میزان رشد تعداد کارگاه‌های تولیدی در استان هرمزگان در یک بازۀ ۱۰ساله (۹۲-۸۲) ۵/۱ برابر بوده درحالی‌که همین شاخص در منطقه آزاد قشم فقط ۲/۰ گزارش‌شده است. همچنین میزان رشد کارگران در همین بازه زمانی در استان هرمزگان ۸/۰ اما در منطقه آزاد قشم نصف این میزان بوده است. بررسی میانگین سالانۀ اشتغال ایجادشده در بازۀ سال‌های ۹۲ تا ۹۶ نیز نشان می‌دهد سهم مجموع مناطق آزاد کمتر از ۴ درصد کل کشور بوده است.

قاچاق و واردات بیش‌ازپیش می‌شود زیرا:

مسؤولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقدند؛ واردات کالا به مناطق آزاد و ویژه بیش از ۶ برابر صادرات از این مناطق است و تنها نتیجه مناطق آزاد برای ما، ایجاد بازارچه‌های مرزی برای کالای وارداتی بوده است. در واقع عدم کنترل و نظارت بر ورود کالا به این مناطق، کالاهای قاچاق از مناطق آزاد به‌راحتی وارد کشور و درنهایت باعث آسیب جدی به تولید داخلی و منافع ملی می‌شوند‌.

فرار مالیاتی گسترش می‌یابد زیرا:

از دیگر آسیب‌های توسعه محدوده افزایش تأسیس شرکت‌های صوری است که در ظاهر امر مشغول فعالیت تجاری در مناطق آزاد هستند تا بتوانند از معافیت‌های مالیاتی این مناطق استفاده کنند و این یعنی گسترش فرار مالیاتی.

مناطق آزاد باهدف ایجاد اشتغال، توسعه اقتصاد منطقه‌ای، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه صادرات ایجادشده است اما هم‌اکنون شاهد واردات، قاچاق، فرار مالیاتی هستیم و تا تعیین ساختار مناسب و اصلاح قوانین مدیریتی، توسعه محدوده مناطق آزاد نقض قانون است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: مناطق آزاد اشتغال توسعه سرمایه گذاری خارجی توسعه محدوده فرار مالیاتی منطقه آزاد مناطق آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۳۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب مدیر راهبردی توسعه منطقه ویژه علم و فناوری خلیج‌فارس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر با صدور حکمی اسما لک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر را به‌عنوان نماینده استاندار و مدیر راهبردی توسعه منطقه ویژه علم و فناوری خلیج‌فارس منصوب کرد.

در متن حکم انتصاب اسما آمده است:‌ با عنایت به نقش فزاینده حوزه‌های علم و فناوری در توسعه همه جانبه و در اجرای مصوبه مورخ ۱۵ فروردین ۸۹ هیئت محترم وزیران موضوع نحوه تأسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری کشور، نظر به تجارب و شایستگی علمی جنابعالی و به موجب این حکم به‌عنوان نماینده استاندار و مدیر راهبردی استقرار و توسعه منطقه ویژه علم و فناوری خلیج‌فارس منصوب می‌شوید.

به گزارش آنا، اسماً لک با مدرک دکتری تخصصی مهندسی برق مخابرات، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۹۰ تاکنون بوده و در سوابق اجرایی وی نیز، ریاست باشگاه پژوهشگران جوان واحد گناوه، مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر، مسئول امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر، دبیر علمی کنگره ملی بانوان اثرگذار ۱۴۰۲ و مسئول دبیرخانه دومین جشنواره ملی مشاعره علوی ذکر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امضای یادداشت تفاهم راه توسعه میان ترکیه، عراق، قطر و امارات
  • پایانه‌های مرزی و افزایش پرواز‌ها میان ایران و پاکستان توسعه می یابد
  • رمزارزها به یکی از بسترهای فرار مالیاتی تبدیل شده اند
  • بازگشت سپاهان در انزلی؛ فرار بزرگ شهریار در رقابت آقای گلی
  • جلوگیری از فرار مالیاتی چند همتی با شناسایی ۱۴۰ شرکت صوری
  • بیله‌سوار نقطه آغاز منطقه آزاد تجاری اردبیل شد
  • انتصاب مدیر راهبردی توسعه منطقه ویژه علم و فناوری خلیج‌فارس
  • مقابله با فرار‌های مالیاتی با قدرت دنبال می‌شود
  • طرح توسعه‌ فضای سبز مناطق هشتگانه کرمانشاه در منطقه پنج کلید خورد
  • مشوق های مالیاتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به گونه ای دیده شده که تولید را در این مناطق تقویت کند