Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رهادخت رستگار- اکنون دو سال از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام می‌گذرد، در طول این مدت طرف‌های این توافق همگی فراز و نشیب‌های گوناگونی را از سر گذرانده‌اند؛ دونالد ترامپ رئیس کاخ سفید زمانی که خروج آمریکا از برجام را مقابل خبرنگاران علنی کرد، تمام تحریم‌ها را علیه ایران بازگرداند و با متوسل شدن به ابزار‌های زور و تهدید، برای ادامه همکاری شرکت‌های خصوصی با ایران هم موانعی را ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه جامع اقدام مشترک از جهات گوناگونی برای همه طرف‌های برجامی اهمیت داشت؛ نخست اینکه با امضای این قرارداد ثابت شد فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز است و همچنین نوید برداشته شدن تحریم‌ها و دسترسی مجدد به بازار‌های بین المللی را می‌داد؛ ایران در سال ۲۰۱۶ و پس از امضای برجام، نزدیک به ۲/۵ میلیون بشکه نفت فروخت، به سرمایه بین‌المللی که پیشتر مسدود شده بود، دسترسی پیدا کرد و با ادامه این روند به تدریج تورم کاهش و نرخ رشد در کشور افزایش یافت؛ اما جدای از دستاورد‌های اقتصادی برجام برای ایران، این توافق دستاورد‌های سیاسی متفاوتی برای طرف‌های دیگر هم داشت، که از جمله آن می‌توان به نزدیک شدن روابط ایران با کشور‌های اروپایی اشاره کرد.

اما علی رغم تداوم همکاری‌ها، اروپا در حفظ برجام چندان موفق نبود و شاید برجسته‌ ترین اقدام آنها را بتوان راه اندازی ساز و کار مالی «اینستکس» دانست که آن هم چندان کارایی برای ایران نداشته است، اما پس از خروج آمریکا از برجام، ایران هم دست روی دست نگذاشت و در پاسخ به همه بدعهدی‌ها و ناکارآمدی‌های غرب، پنج گام را در راستای کاهش تعهدات برجامی برداشت؛ در این گزارش نگاهی به اقدامات دو طرف پس از اردیبهشت ۹۷ خواهیم انداخت.

ایران در مسیر کاهش تعهد برجامی و اروپایی که دست و پا می‌زند

ایران مرحله نخست گام های کاهش تعهدات برجامی را در اردیبهشت ۱۳۹۸ یعنی در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام برداشت؛ در چارچوب گام اول، جمهوری اسلامی در فرصتی دو ماهه به اروپا اعلام کرد که فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین را متوقف می‌کند اما چون بعد از گذشت ۶۰ روز از این مهلت اقدام عملی از سوی کشورهای اروپایی مشاهده نشد، گام دوم خود را برداشت و از میزان  ۳.۶۷ غنی‌سازی اورانیوم که برجام تعیین شده عبور کرد.

گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای هم چهار ماه بعد و در شهریور آغاز شد؛ در این گام ایران محدودیت‌های لحاظ شده در توافق هسته‌ای را کنار گذاشت و تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفوژ‌ها و سانتریفوژ‌های جدید را آغاز کرد.

در گام چهارم هم آقای روحانی رئیس جمهور کشورمان اعلام کرد که «طبق برجام ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در فردو داریم که قرار بود آنها بچرخند، اما به آنها گاز تزریق نکنیم، اما در قالب این گام گازدهی را در فردو آغاز می‌کنیم. ما حساسیت‌های طرف مقابل را می‌دانیم و همچنین می‌دانیم که ممکن است آنها سر و صدا کنند، اما هر وقت آنها به تعهدات خود عمل کردند این گام ما قابل بازگشت خواهد بود.»

اما شاید بتوان مهم‌ترین گام های کاهش تعهداتی را در گام پنجم دانست؛ مطابق این گام که پس از ترور شهید حاج قاسم سلیمانی برداشته شد، جمهوری اسلامی اعلام کرده آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژ‌ها را کنار می‌گذارد و طبق اظهارات دولت «برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و از این پس برنامه هسته‌ای ایران صرفاً بر اساس نیاز‌های فنی خود پیش خواهد رفت». مطابق این بیانیه، ایران همچنان به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد و در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن از منافع برجام، «آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود» خواهد بود.

آنچه منجر به کاهش تعهدات برجامی ایران شد

اما چه چیز منجر به کاهش تعهدات برجامی ایران شد؟ مسلما آنچه بیشتر از همه موارد ایران را به کاهش تعهدات برجلامی ترغیب کرد، بدعهدی و انفعال طرف‌های دیگر بود.

ابوالفضل ظهره‌وند عضو سابق تیم هسته‌ای کشورمان با اشاره به انفعال اروپایی‌ها در برجام، آنها را به ایران بدهکار می‌داند و اظهار می‌کند که «اروپایی‌ها هم‌اینک آچمز شده‌اند، هم از جنبه‌ای در نوعی آبروریزی به‌سر می‌برند و هم نخواهند توانست خلأ نبود آمریکا را در برجام پر کنند.»

او همچنین شرایط کنونی را به نفع ایران و به ضرر اروپا می‌داند و تاکید دارد که «ایران با ۵ گام متوازن‌کننده، بخشی از ظرفیت‌های از دست‌ رفته را احیا کرده است که موقعیت و شرایط برای چانه‌زنی‌های احتمالی در هر نوع مذاکره‌ای «با طرف اروپایی» برای ایران ارتقا یابد؛ البته شخصاً معتقدم این گام آخری نیست و می‌توان گام‌های دیگری نیز برداشت.».

اما نکته دیگر این است که اکثرا بر این باورند گام پنجم آخرین گام جهت کاهش تعهدات برجامی بود، اما ظهره‌وند در این باره تصریح می‌کند که «عده‌ای به هر دلیلی اعلام کرده‌اند گام پنجم ایران گام آخر است، ولی این‌گونه نیست؛ ما هنوز از برجام خروج نکرده‌ایم و باید به این مسئله توجه داشته باشیم، از طرفی فرایند برجام به‌گونه‌ای است که می‌توان تا ۲۰۲۳ همچنان گام‌های کاهش تعهدات دیگری برداشت.»

اما اخیرا در گزارش نیویورک تایمز خبر‌های تازه‌ای از جانب پمپئو وزیر خارجه آمریکا منتشر شده که مطابق آن این کشور قصد دارد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را که مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ در اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شود، تمدید کند، البته برخی کارشناسان معتقدند آمریکا با این ترفند به دنبال فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران است.

آنچه آمریکا پس از دو سال همچنان برای به دست آوردنش تلاش می‌کند

واشنگتن در تمام دو سال گذشته همواره به دنبال تحریم کامل ایران بوده و هست، اما اخیرا در تلاش است با استفاده از مکانیسم ماشه در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ایران را از بعد تسلیحاتی هم تحریم کند؛ اما به عقیده برخی از آنجا که آمریکا دیگر نقش و سمتی در برجام ندارد نمی‌تواند از منافع و حقوق یک عضو این توافق بهره ببرد؛ هم اگر هم قصد بازگشت به توافقنامه را داشته باشد باید تمام مسئولیت خروج را به عهده بگیرد که این موضوع هم نیازمند حسن نیت کاخ سفید است درحالی که در این مدت چنین چیزی از طرف آمریکایی دیده نشده است.

همچنین اگر واشنگتن قصد داشته باشد تحریم‌های تسلیحاتی ایران را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کند، به احتمال بسیار زیاد از سوی چین و روسیه وتو خواهد شد و این تیر کاخ سفید هم به سنگ می‌خورد.

البته جدای از واکنش چین و روسیه، ایران هم نسبت به این اقدام هشدار داده است؛ سید عباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خبری خود تاکید کرد در صورت وقوع چنین اتفاقی، پاسخ جمهوری ایران قاطع خواهد بود، او همچنین تصریح کرد «آمریکا می‌خواهد دستاورد برجام را از بین ببرد، اما فکر نمی‌کنم موفق شوند، چون از برجام خارج و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کردند. با اعضای باقیمانده برجام در تماس و رایزنی نزدیک هستیم و مطمن هستیم آمریکا در اقدام جدید موفق نخواهند بود، چون کارشان خلاف بین است، دنیا نباید به زورگویی آمریکا تن دهد و آمریکا می‌خواهد بقیه این قطعنامه را نقض کنند.»

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان هم با اشاره به دومین سالگرد خروج آمریکا از برجام با بیان اینکه آمریکایی‌ها دو ماه است که از خواب غفلت خارج شدند و متوجه شدند که اشتباه بزرگی انجام دادند و راه پس و پیش ندارند، تاکید کرد که آمریکا در این ۲ سال در هیچ راهی موفق نبود، تلاش کرد اروپا را به سمت خود بکشاند، اما نتوانست؛ حتی تلاش کرد در سازمان ملل جلسه‌ای با حضر ترامپ برگزار کند، اما ناموفق ماند؛ ما امروز در یک مقطعی قرار گرفتیم که آمریکا فکر می‌کند در ماه‌های آینده ما مطابق با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به یک پیروزی بسیاربزرگی می‌رسیم و آن برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی و صادر کردن سلاح‌های لازم است.

اما نظر به اینکه اتفاقات بین المللی و تصمیمات رهبران کشورها در چشم بر هم زدنی ممکن است تغییر کند و هیچ چیز در صحنه جهانی قابل پیش بینی نیست، برای سرانجام این موضوع هم باید منتظر ماند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: توافق هسته ای تحریم های آمریکا تحریم تسلیحاتی حسن روحانی خروج آمریکا از برجام کاهش تعهدات برجامی قطعنامه ۲۲۳۱ بین المللی تحریم ها ایران هم هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۸۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عاقبت کسی که برای هموطنانش از ترامپ درخواست تحریم کرد+عکس

زیر پرچمی ایستاده و عکس گرفته که سرکردگانش طی حدود ۱۷۰ روز بیش از ۳۱ هزار انسان غیرنظامی و بی‌گناه شامل زن و کودک را کشته است و با حمایت از آنها با هشتگ اسرائیل می‌نویسد: «آنها برای دفاع از خود نیازی به اجازه شما ندارند.»

 این درحالی است که سطح این جنایات انقدر زیاد بوده که آمریکا در آخرین حرکت جهانی در سازمان ملل برای توقف این فاجعه انسانی با همه حمایت‌هایش مجبور شد رای ممتنع به پیش‌نویس قطعنامه آتش بس جنگ علیه غزه بدهد.

" احمد باطبی" نه تنها یک عنصر ضدانقلاب بلکه نماد یک نگرش فکری و کلکسیونی از وطن فروشی است. از روزی که وی آن پیرهن به اصلاح خونین را روی دستش گرفت و عکس گرفت و رسانه‌های ضدانقلاب آن را پیراهن عثمان کردند تا به امروز که زیر بیرق صهیونیست‌ها عکس می‌گیرد ۲۵ سال گذشته است. 

باطبی که سلبریتی ضدانقلاب است و پروژه کشته‌سازی را به نوعی با وی کلید خود که تا به امروز ادامه دارد با همان عکس ویزای اقامت در آمریکا را گرفت؛ عکسی که بعد‌ها وی اعتراف کرد که آغشته به خون مرغ بوده است. روایتی سراسر دروغ از فردی که نه دانشجو بود و نه زیرپیراهنی که در دست گرفته بود خون انسان!

روز شنبه ۱۹ تیر۷۸ روزنامه اصلاح‌طلب خرداد در تیتر درشت صفحه اول خود نوشت: «کوی دانشگاه به خون کشیده شد» و در کوی دانشگاه پلاکارد‌هایی با مضمون پنج شهید به نام‌های ذاکری، سهرابی، امامی، رهبری و نادری، در میان دانشجویان توزیع شد در حالی که به سرعت مشخص گردید تمامی اسامی مذکور جعلی بوده است! بعد‌ها عکس باطبی روی جلد مجلات امریکایی نقش بست.

او حتی دیدار‌های با جرج بوش، اوباما و وزاری خارجه آمریکا داشته و روزگاری در رسانه صدای آمریکا مشغول به کار بود، اما بعد از مدتی اخراج شد. درواقع این اخراج بعد حدود ۳ سال نشان داد وی به عنصری سوخته در اردوگاه ضدانقلاب تبدیل شده است.

وی در زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ نیز به همراه ۲۹ تن از عناصر ضدانقلاب طی نامه‌ای به رئیس جمهور آمریکا ارسال خواستار تشدید تحریم ملت ایران شدند؛ این نامه خائنانه بازتاب زیادی در بین مردم ایران داشت و به‌عنوان سندی بر مزدوری مخالفان جمهوری‌اسلامی شناخته شد.

باطبی در سال ۲۰۱۹ با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و مایک پنس معاون او دیدار و دربارهٔ ایجاد فضای رسانه‌ای علیه ایران در جنگ حداکثری صحبت کردند.

حالا وی با پرچم رژیم صهیونیستی عکس انداخته است. البته از کسی که برای هموطنانش از رئیس جمهور پیشین آمریکا درخواست تحریم می‌کند، دفاع از رژیمی که کشتار مردم و کودکان غزه را ادامه می‌دهد، این اقدام موضوع دور از ذهنی نیست؛ منتها به نظر می‌رسد باطبی به عنوان یک مهره سوخته به درجه‌ای رسیده که دنبال کارفرما جدید است و ماحصل آن نیز این عکس می‌شود که پیام جالب توجهی از عاقبت امثال وی را حکایت می‌کند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • «بازگرداندن آمریکا» به سبک بایدن
  • سناتور آمریکایی ضد ایران درگذشت/ جو لیبرمن چه می گفت؟
  • عاقبت کسی که برای هموطنانش از ترامپ درخواست تحریم کرد+عکس
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • بن گویر: همین حالا باید وارد رفح شویم
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟
  • ظریف : چون از آمریکا آمدم خودی محسوب نمی‌شدم/ برای کشت بادمجان در این دولت گفتند شش ماه صبر کنید، از برجام توقع داشتند یکی دو ماهه جواب دهد!
  • ۸ بار درخواست ملاقات از طرف ترامپ داشتم | از اسنپ‌بک استفاده می‌کرد کار خیلی سخت‌ می‌شد | دو شرط ترامپ برای بازگشت به برجام چه بود؟