Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- آخرین ساعت هر روز، چند دقیقه‌ای برای بیان عبارات تاکیدی‌اش وقت می‌گذارد و با تمرکز روی انرژی‌های مثبت، چشمانش را می‌بندد تا بخوابد؛ معتقد است این اتفاق تاثیر فوق‌العاده‌ای روی زندگی‌اش گذاشته و حتی این روزها که همه با ویروس کرونا زندگی می‌کنند، با فکر کردن به روزهای خوب و بیان جمله‌های مثبت، خودش را از استرس دور نگه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«زهرا» مدتی است تصمیم گرفته به اتفاق‌های خوب فکر کند و معتقد است این کار بهتر از آن است که مرتب به نداشته‌ها و مشکلات مالی فکر کند و این حداقل کاری است که در شرایط فعلی می‌تواند انجام دهد. او مدتی است با خواندن کتاب‌های روانشناسی موفقیت هم آشنا شده و از وقتی که خواندن این کتاب‌ها را شروع کرده فکر می‌کند به نتایج مثبتی هم رسیده است؛ کتاب‌هایی که طرفداران خاص خودش را دارد و بسیاری از افرادی که چندان اهل مطالعه نیستند هم کتاب‌های روانشناسی موفقیت از جمله «چهار اثر از فلورانس اسکاول شین» را که سال گذشته در دسته کتاب‌های پرفروش هم قرار گرفته، برای یک بار هم که شده خوانده‌اند. برخی نتیجه‌های مثبتی از آن گرفته‌اند و برخی هم هیچ تاثیری از آن نگرفته‌اند و ترجیح می‌دهند وقتشان را صرف مطالعه کتاب‌های مهم‌تری کنند.
اما همه‌ی خوانندگان این کتاب‌ها مثل هم فکر نمی‌کنند و نظرات متفاوتی دارند. برخی جمله‌های نوشته‌شده در آن را سطحی می‌دانند و برخی دیگر هم معتقدند هر کتابی، جمله قابل تاملی هم دارد. مثلا «مهزاد» کتاب‌های این چنینی را زمانی که در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کرده، خوانده و می‌گوید: «من هنوزم بعضی از جمله‌های کتاب چهار اثر از فلورانس اسکاول شین رو حفظم. قبلنا دوست داشتم ولی الان متنفرم ازشون. به درد همون سالای آخر دبیرستان می‌خوردن ولی بعضی جمله‌های تاکیدیشون خوبه. سال سوم دبیرستان انگار رو ابرا راه می‌رفتم و قوی شده بودم. قبلا از آنتونی رابینز می‌خوندم و اگه بخوام برگردم به خوندن این کتابا ترجیح میدم کتاب‌های اونو بخونم».
«امیر» که فارغ التحصیل رشته حقوق است و از ایران به کانادا مهاجرت کرده، معتقد است: «تاثیر این کتابا فوق‌العاده‌ست. البته اگه تو مدار باشی و فرکانست مثبت باشه وگرنه یه مشت کلمه‌ست که منظم پشت هم چیده شده».
«مهدی» هم می‌گوید: «خوندن این کتابا توی سنین پایین و قبل از آشنایی با اندیشه‌های اندیشمندان مهم‌تر تاثیر داشتن ولی الان تقریبا هیچی. اما از هر کتاب و نوشته‌ای بالاخره یه چیزای به‌دردبخوری درمیاد ولی در مجموع اندیشه و مثبت‌اندیشی این نویسنده‌ها سطحیه».
«آیسان» هم که تجربه خواندن کتاب‌های این‌چنینی را دارد، معتقد است: «کتاب چهار اثر از فلورانس اسکاول شین خوبه. شاید اگه با موضع بهش نگاه نکنیم واقعا یه درسای خوبی داره. مثلا فلورانس یه جایی میگه اگه میخوای به چیزی برسی شرایط لازم حضورشو مهیا کن». 
مثبت‌اندیشی و صحبت‌کردن درباره اتفاقات خوب را حتی برخی از مربیان یوگا و روانشناسان هم مطرح می‌کنند.
مریم مفاخری - روانشناس - که پیش از این روی روانشناسی هنر تمرکز داشته و پروژه «سنگ صبور» را در مراکز درمانی و برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، سرطان و ام‌اس انجام داده است، حالا پروژه «سفر درون» را آغاز کرده است.
او حالا در مراحل درمان از عبارات تاکیدی هم استفاده می‌کند و در این‌باره به ایسنا می‌گوید: «افرادی که به خواندن این کتاب‌ها روی آورده‌اند می‌توانند بدون شرکت در کلاس‌های مختلف یا مشاوره‌گرفتن هم به خودشان کمک کنند زیرا انسان‌ها قدرت بسیاری دارند. ما پتانسیل‌های درونی زیادی داریم و قادریم کارهای خارق‌العاده‌ای انجام دهیم. حتما نباید کسی از بیرون یکسری کارها را برای افراد رقم بزند. فقط در صورتی که فرد با یک مشکل روانشناسی مواجه است می‌تواند همزمان با کمک‌گرفتن از یک روانشناس، به مطالعه کتاب‌ها ادامه بدهد تا این مسیر را با موفقیت بیشتری سپری کند. این روزها هم که در حال دست و پنجه نرم کردن با بحران‌های ویروس کرونا هستیم بیشترین کسی که هر روز می‌بینیم و با او در ارتباطیم، خودمانیم. پس بیشترین قرارهای ملاقات و ارتباط را با خودمان داریم و برعکس شرایط قبل از کرونا که وقتی می‌خواستیم از چیزی خلاص شویم از آنها رد می‌شدیم و دور خود را شلوغ می‌کردیم، در شرایط فعلی باید با آن روبه‌رو شویم و حلش کنیم. بنابراین هر فردی که برای خودش بیشتر وقت می‌گذارد، با کتاب‌هایی که می‌خواند و مراقبه‌هایی که انجام می‌دهد، در خلوتش می‌تواند خودش را بهتر ببیند و بشناسد و بداند اگر اختلافی بین او و خانواده‌اش وجود دارد و یا اگر اعتمادبه‌نفس انجام کاری را ندارد ریشه و دلیل کار کجاست و برای آن راهکار پیدا کند. دوران قرنطینه این شرایط را ایجاد کرده است که برای آرامش و بقای خود راه حلی به جز اینکه یکسری مسائل را برای خودمان حل کنیم، وجود ندارد. در غیر این صورت، افراد خیلی راحت به تنش‌های جدی برمی‌خورند و نمی‌توانند زندگی را در چارچوب‌های درست ادامه دهند.»    
این روانشناس درباره استفاده از عبارات تاکیدی بیان می‌کند: «در حالت عادی همه‌ی ما باورها و خودگویی‌هایی داریم که در ذهنمان ماندگار شده‌اند. برای مثال ممکن است فکر کنیم ما جذاب و دوست‌داشتنی نیستیم یا نمی‌توانیم کارها را درست انجام دهیم یا مثلا آدم بدشانسی هستیم. این باورها موجب می‌شود ما به سبک خاصی با محیط رفتار کنیم و زمانی که شروع به گفتن جمله‌های تاکیدی می‌کنیم در واقع برخی از باورهایمان را نشانه می‌گیریم. حالا ممکن است بپرسید یعنی با تکرار جمله‌ها ما تغییر می‌کنیم؟ ممکن است من چند روز جلوی آینه بایستم و بگویم خودم را قبول دارم اما وقتی یکی می‌گوید فلان رنگ لباس به تو نمی‌آید اعتماد به نفسم زیر سوال برود و دوباره به حالت قبل برگردم، اما وقتی عبارات تاکیدی را به صورت مستمر و با برنامه انتخاب و تکرار می‌کنیم، برخی از باورهای نهادینه در ذهنمان را تغییر می‌دهیم. بنابراین زمانی که باورمان تغییر کند احساس و رفتارمان هم در مقابل اتفاق‌های بیرونی تغییر می‌کند. ممکن است سوال شود که چگونه عبارت‌های تاکیدی درست را انتخاب کنیم و با چه نظمی آنها را برای خود تکرار کنیم که باعث شود باورهایمان تغییر کند. در روانشناسی، تحقیقی انجام شده که نشان می‌دهد خواسته‌ها و نیازهای ما می‌توانند در چهار حیطه قرار گیرند. این چهار حیطه شامل ارتباطات، ثروت، سلامت و ابراز وجودند. پس ما می‌توانیم بر اساس این چهار حیطه اصلی عبارت‌های تاکیدی را انتخاب کنیم تا تمام ابعاد وجودی ما در نظر گرفته شود. البته هر کدام از این چهار حیطه خودشان به شاخه‌های کوچک‌تری هم تقسیم می‌شوند. مثلا در مورد ارتباطات، ارتباط با خود، خانواده، اجتماع، خالق و ... گنجانده می‌شود پس ما نیاز داریم بر اساس هر کدام از آنها عبارت‌های تاکیدی خاصی را انتخاب کنیم. عبارات تاکیدی مثل رنگی می‌ماند که می‌توانیم به زندگی‌مان بدهیم. عبارات تاکیدی می‌تواند در زندگی ما تاثیرگذار باشد زیرا ذهن ناخودآگاه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به تغییر احساس درونی ما نسبت به خودمان، دیگران و جهان هستی کمک می‌کند. این تغییر موجب می‌شود بتوانیم در زندگی‌مان دستاورد خلق کنیم.»
مفاخری در سال‌هایی که کار کرده، به این نتیجه رسیده که «در بسیاری از مواقع، ما خودمان را نمی‌شناسیم و باور نداریم؛ به همین دلیل خودمان را عمیقا دوست نداریم و برای آنکه یکسری از آسیب‌ها و ویژگی‌های درونی خود را نبینیم از خودمان فاصله می‌گیریم و نقاب می‌زنیم. این موضوع موجب می‌شود برای آنکه تایید دیگران را بگیریم همیشه کوتاه می‌آییم و احساسات منفی را درون خودمان جمع کنیم. این موضوع در درون و بیرون خودمان بی‌تعادلی ایجاد می‌کند که در نهایت منجر به آسیب‌های جدی در سطح روان و حتی جسم ما می‌شود».
او اضافه می‌کند: «از طرف دیگر به این باور رسیدم که ما چیزی را می‌توانیم در جهان بیرون خلق کنیم که اول آن را در جهان درون خودمان باور کرده باشیم. پس اگر در درون من عشق به خویشتن باشد می‌توانم آن را بیرون از خودم هم منتشر کنم ولی اگر به جای عشق به خویشتن، از خودم خشمگین باشم و خودم را دوست نداشته باشم چیزی که در بیرون از خودم هم می‌آفرینم طرد شدن و مورد قدرنشناسی قرار گرفتن است. برای مثال وقتی لوییزهی در کتاب شفای زندگی، داستان زندگی خودش را می‌گوید اشاره می‌کند که همسرش مرد خوبی بوده است و به او علاقه زیادی داشته است اما در نهایت او را رها می‌کند و عاشق زن دیگری می‌شود. پس ممکن است زمانی برسد که همه چیز در زندگی فرد خیلی خوب و ایده‌ال باشد اما وقتی او احساس طردشدگی و بی‌ارزشی می‌کند، نمی‌تواند امکانات و موفقیت‌های زندگی را حق خودش بداند و به صورت ناخودآگاه همه چیز را به سمتی می‌برد که به خودش ثابت کند دوست‌داشتنی نیست و همیشه در حال طردشدن است. پس لازم است بین باورها و احساس‌های درونی خود و خواسته‌های بیرونی هماهنگی ایجاد کنیم و با پیداکردن باورهای ناکام‌کننده‌ و ترمیم آنها به خودمان اجازه‌ی آن تجربه‌ را در جهان بیرون بدهیم».

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: چهار حیطه جمله ها کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۹۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد تند امام جمعه اهل سنت از رهن میلیاردی و هزینه سرسام آور اجاره خانه / امام جمعه گرگان: اگر حمایت های آمریکا نباشد، اسرائیل چیزی نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امام جمعه سنندج گفت: این‌روزها افزایش سرسام‌آور و رهن میلیاردی و اجاره خانه‌ زندگی را بر مردم تلخ کرده است.

آنگونه که تسنیم روایت کرده، ماموستا فائق رستمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته که در مسجد جامع این شهر اقامه شد، ضمن قدردانی از حضور مسئولان و برپایی میزخدمت اظهار داشت: برپایی میز خدمت در مساجد، گامی در جهت خدمت‌رسانی و فرصت مغتنمی است که مسئولان با دغدغه مردم در سطوح مختلف آشنا شوند و بی‌واسطه در جریان مشکلات مردم قرار گیرند.

وی همزمانی بهار دل‌ها با آغاز رویش طبیعت فرصتی برای تحول، تفکر، پیوند دل‌ها و بندگی برای حق‌تعالی گفت: امیدواریم بتوانیم از برکات و فضیلت ماه مبارک رمضان و این فصل جدید بهره‌مند شویم.

امام جمعه سنندج با اشاره به حضور بیش از یک میلیون نفری مهمانان نوروزی در این استان؛ تأمین امنیت مسافران توسط نیروهای نظامی و انتظامی را قابل تقدیر خواند تصریح کرد: امنیت در سراسر استان برقرار و همه مردم در سایه امنیت زندگی کرده و آن را احساس می‌کنند.

وی کردستان را مرکز معنویت، وحدت، عرفان و پرورش هزاران انسان‌های بزرگ، متدین، اولیا، ایمان‌دار و متدین خواند و در واکنش به برخی هنجارشکنی‌ها تصریح کرد: حرمت‌شکنی در ماه مبارک رمضان جایز نیست. رعایت حجاب و حرمت هم‌نوعانمان در جامعه اسلامی الزامی است.

ماموستا رستمی با اشاره به در پیش رو بودن روز قدس؛ به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اشاره و بیان کرد: این جنایتکاران هیچ ارزشی برای انسانیت قائل نیستند. انتظار می‌رود سازمان ملل قطعنامه‌ای برای محکومیت اسرائیل و آتش بس خونریزی صادر کند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به عنوان شعار سال، بر ضرورت همکاری و یکپارچگی مسئولان و اقشار مختلف مردم در اجرای راهبرد «جهش تولید با مشارکت مردم» تأکید و اظهار کرد: تحقق شعار سال منشاء سعادت و پیروزی جامعه است، اگر مردم در مسائل اقتصادی و تولیدی مشارکت کنند، یقیناً کشور به سمت ترقی و پیشرفت خواهد رفت که این نیازمند تحصیل، مدیریت، زیرساخت، استفاده از ظرفیت نخبگان و دانشمندان و کارشناسان است.

نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: "جهش تولید با مشارکت مردم" سرفصلی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور بوده و باید با تلاش هر چه بیشتر در جهت تحقق شعار سال گام برداریم.

وی با اشاره به ظرفیت مرزهای استان برای صادرات محصولات عنوان کرد: همه ما مخالف قاچاق سازمان یافته و واردات کالاهای غیرمجاز به کشور هستیم و اگر از موادمخدر، قاچاق و اسلحه جلوگیری نشود، خیانت محسوب می‌شود اما فردی که یک یخچال جابجا می‌کند، قاچاقچی نیست.

امام جمعه سنندج در بخش پایانی سخنان خود با انتقاد از افزایش سرسام‌آور رهن و اجاره خانه که زندگی را بر مردم تلخ کرده است، هر گونه فرصت‌طلبی و پول‌های اضافی گرفتن از مستأجران را خیانت و حرام خواند و گفت: متأسفانه میزان ودیعه‌ها به یک میلیارد تومان رسیده است، قشر ضعیف جامعه از کجا تأمین کنند. متمکنین اگر صدها کار خیر و حج هم بروند، مادامی که رحم و عطوفت نداشته باشند و حرمت یک فقیر و نیازمند را نگیرند، ارزشی نخواهد داشت.

ماموستا رستمی با اشاره به فضیلت و اهمیت راز و نیاز در شب‌های قدر؛ مسلمانان را به حضور در مساجد دعوت کرد و ابراز داشت: امیدواریم خداوند متعال امنیت و آسایش کنونی را حفظ و همه ما را از آتش تفرقه و اختلاف دور کند.

تعجب دنیا از الزام‌آور نبودن قطعنامه آتش بس سازمان ملل در غزه

همچنین آنگونه که ایسنا روایت کرده، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی امروز «جمعه ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۳» در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گرگان که با حضور مردم روزه دار در مصلای بزرگ وحدت برگزار شد، اظهار کرد: در تقویم کشورمان، ۱۰ فروردین ۱۳۴۰ سالگرد پیوستن «آیت‌الله سید حسین طباطبایی بروجردی (ره)» به لقاءالله است.

وی با بیان اینکه این عالم فرهیخته از مخالفان حکومت رضاخانی بود، ادامه داد:‌ ایشان سال‌ها در نجف اشرف به تحصیل پرداخت و سپس به کشور بازگشت و در طول زندگی خود مرجع شیعیان جهان اسلام در آن دوران بود و به همین دلیل یکی از شخصیت‌های وارسته به شمار می‌رود.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با تأکید بر اینکه یکشنبه ۱۲ فروردین «روز جمهوری اسلامی» است، ادامه داد: در نخستین روزهای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، مردم با رأی عجیب و غیرقابل باور خودشان اتفاقی منحصربفرد را در دنیا رقم زدند که نشانگر علاقه درونی آنها به امام خمینی (ره) و انقلاب بود.

وی با اشاره به برخی تحلیل‌های شخصیت‌ها و سیاست‌مداران جهان در خصوص امام خمینی (ره)، افزود: این شخصیت برجسته که سیدی روحانی با اعتقادات معنوی بود، تحولی بزرگ را در دنیا به وجود آورد و به همین دلایل این روز برای ملت ایران نیز بسیار با اهمیت است.

وی در ادامه از آغاز لیالی قدر از امشب و اهمیت این شب‌ها در نزد مؤمنان سخن گفت و خاطرنشان کرد: دستور قرآن است که می‌گوید در شب قدر درهای بسته باز می‌شود.

نورمفیدی با تفسیر و تبیین سوره‌هایی از کلام‌الله مجید در خصوص شب‌های قدر، گفت: دعا و التماس در این شب‌ها برای بشر بسیار حائز اهمیت است.

وی در بخش پایانی سخنان خود به اتفاقات و جنایت‌های رژیم غاصب صهونیستی در نوار غزه اشاره کرد و یادآور شد: این برای جهان جای تعجب دارد که پس از مدت‌ها قطعنامه‌ای برای آتش‌بس فوری در نوار غزه اعلام شود ولی این رژیم کودک کش برای اجرای مفاد این قطعنامه ملزم نشده است.

امام جمعه گرگان همه فسادها و گرفتاری‌های عالم را زیر سر آمریکایی‌ها دانست و تصریح کرد: اگر حمایت‌های آمریکا نباشد، «اسرائیل» چیزی نیست و امیدواریم خداوند متعال همه ملت‌های جهان را از شر این رژیم در امان نگه دارد.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1889241

دیگر خبرها

  • غزه مهمترین مساله امروز جهان اسلام است
  • انتقاد تند امام جمعه اهل سنت از رهن میلیاردی و هزینه سرسام آور اجاره خانه / امام جمعه گرگان: اگر حمایت های آمریکا نباشد، اسرائیل چیزی نیست
  • راز‌های عجیب و غیرقابل باورِ تاریخی؛ از زنده بودن هیتلر تا رابین هود واقعی!
  • انتقاد سخت امام جمعه شیراز: اگر نمی‌توانید مدیریت کنید، به سبک خودم مدیریت کنم
  • فیلم| انتقاد امام جمعه شیراز: اگر نمی‌توانید مدیریت کنید، به سبک خودم مدیریت کنم
  • (ویدئو) ️انتقاد امام جمعه شیراز: اگر نمی‌توانید مدیریت کنید، به سبک خودم مدیریت کنم
  • چگونه هدف خود را در زندگی پیدا کنید؟
  • باور کنید، این برزیل هیچوقت تسلیم نمی‌شود
  • چرا تصمیمات سال نو خیلی زود به بن‌بست می‌خورد؟/ چند راهکار مفید
  • بدترین عید زندگی مسعود پزشکیان