Web Analytics Made Easy - Statcounter

ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با بیان اینکه پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان در غرب نی ریز قرار دارد، اظهار کرد: منطقه بختگان در سال ۱۳۵۴ از سوی شورای عالی نظارت بر صید به عنوان پناهگاه حیات وحش خوانده شد.

او با بیان اینکه حداقل ارتفاع منطقه پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان یک هزار و ۵۵۸ و حداکثر ارتفاع آن ۲ هزار و ۵۵۰ متر است، تصریح کرد: کوه‌های پیچکان، چاه روغنی و نا انجیر در شمال و کوه‌های صادق آباد و خانه کت در جنوب دریاچه بختگان از مهم‌ترین ارتفاعات منطقه پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظهرابی با بیان اینکه دریاچه طشک و بختگان از بزرگترین و پرآب‌ترین دریاچه‌های کشور هستند، تصریح کرد: سال‌های پربارش، این دو دریاچه به هم می‌پیوندند و مناطق کوهستانی بین طشک و بختگان و جزایر متعددی که در این دو دریاچه وجود دارند مجموعه طبیعی بسیار زیبا و باارزشی را بوجود آورده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه تالاب بختگان ۸۵ هزار و طشک ۴۱ هزار هکتار وسعت دارد،  افزود: در اردیبهشت امسال تالاب بختگان ۲۰ درصد و طشک ۳۱ درصد آبگیری شده است.

او گفت: چشمه گمبان واقع در شمال غربی پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان و رودخانه کر از جمله منابع تأمین کننده آب دریاچه‌های طشک و بختگان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس افزود: باغو، لیاب، ریزاب، هل، بی بی فاطمه، قلمو، باغ قاضی، ناانجیر، چاده دراز، مقنعه سر، آخوندو، امامزاده، چاه بیوک بیدمشک از جمله چشمه‌های دریاچه طشک و بختگان است.

ظهرابی ادامه داد: دریاچه طشک دارای شرایط طبیعی همچون دریاچه بختگان است، و ۱۰ جزیره بزرگ و کوچک دارد که از نظر تخم گذاری پرندگان حائز اهمیت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس تصریح کرد: پرتگاه‌ها، صخره‌ها، دره‌های عمیق، منظره‌های ویژه کوه‌ها و صخره‌ها از جلوه‌ها و چشم انداز‌های دیدنی منطقه هستند.

ظهرابی افزود: درختان و درختچه‌های بنه، بادام کوهی، تنگرس، کیکم و قیچ پوشش گیاهی پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان را تشکیل می‌دهند.

او گفت: از رده حیات وحش مهره دار، تعداد ۴۶ گونه از رده پستانداران، ۲۱۸ گونه از رده پرندگان، ۳۶ گونه از رده خزندگان و ۳ گونه ازرده دوزیستان و تعداد ۲۳ گونه ماهی در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان زندگی می‌کنند.

ظهرابی ادامه داد: همچنین از جمله حیوانات کوهستانی منطقه می‌توان به قوچ و میش، پلنگ و کل و بز و پرندگان دشتزی مانند کبک، تیهو، هوبره و دیگر پرندگان آبزی اشاره کرد.

او بیان کرد: چرای بی رویه و حفر چاه‌های غیر مجاز از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان است.
پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان در ۷۰ کیلومتری غرب نی ریز قرار دارد. نی ریز در فاصله ۲۱۶ کیلومتری شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حیات وحش پارک ملی تالاب بختگان مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس طشک و بختگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۰۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه مشترک پاکسازی حاشیه مسیر بندر گلمانخانه پارک ملی دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، همزمان با نخستین روز از هفته زمین پاک با شعار “ مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین" بخش‌هایی از محدوده دهکده ساحلی چی چست و حاشیه مسیر بندر گلمانخانه پارک ملی دریاچه ارومیه از وجود زباله و پسماند پاکسازی شد.    این برنامه صبح امروز با مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست اذربایجان غربی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان و شهرداری ارومیه و با حضور سرپرست معاونت محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و جمعی از مسئولین و روسای ستادی به مناسبت هفته زمین پاک و هفته سلامت برگزار شد.

دیگر خبرها

  • بازدید کارشناسان مرکز بهداشت مهاباد از پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • اجرای برنامه مشترک پاکسازی حاشیه مسیر بندر گلمانخانه پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه مرد ساروی چیست؟
  • تصویری تازه از حیوان کمیابی که در ایران متولد شد
  • دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد
  • ماجرای پرسه‌زنی گرگ‌ها در تهرانپارس چه بود؟
  • تولد دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • چرا شغال‌های نزدیک تهران خوشحال و چندقلوزا شده اند؟