Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-24@22:37:33 GMT

بررسی کارنامه فوتبال پنج ستاره ایران در عصر جدید!

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۷۰۵۴۳

بررسی کارنامه فوتبال پنج ستاره ایران در عصر جدید!

چهار سال پیش در چنین روزی مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال برگزار شد که سرانجام آن، مهدی تاج به عنوان جانشین علی کفاشیان انتخاب و رئیس فدراسیون فوتبال شد.

به گزارش "ورزش سه" 18 اردیبهشت 95 در محل آکادمی ملی المپیک مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال با موضوع انتخاب 34امین رئیس این فدراسیون، برگزار شد؛ برخلاف دوره قبل اما خبری از حضور علی کفاشیان برای هت‌تریک در ریاست فدراسیون فوتبال نبود و مهدی تاج نایب رئیس اول کفاشیان، به عنوان کاندیدای ریاست وارد گود شد و کفاشیان هم خود را نایب رئیس تاج معرفی کرد!

 

سیاستی که مشابه آن در ریاست جمهوری روسیه میان دمیتری مدودف و ولادیمیر پوتین رخ داده بود و رئیس و معاون جای خود را برای به دست آوردن کرسی عوض کرده بودند؛ اما هر چه بود برنامه کفاشیان و تاج برای پیروزی دوباره در انتخابات به ثمر نشست و مصطفی آجرلو و عزیزالله محمدی با 15 رأی و 6 رأی نتوانستند مقابل 50 رأی مهدی تاج موفقیتی به دست آورند تا بازی تاج و تخت ساختمان خیابان سئول به سود مهدی تاج به پایان برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تاج که کارنامه‌‎ای ورزشی داشت و فارغ از نایب رئیسی فدراسیون فوتبال، پست های مهمی چون ریاست سازمان لیگ فوتبال، مدیرعاملی باشگاه سپاهان، رئیس هیئت مدیره باشگاه ذوب آهن و عضو هیئت مدیره باشگاه باشگاه پرسپولیس را پیش از رسیدن به صندلی ریاست فوتبال ایران تجربه کرده بود، کابینه‌اش را شبیه به دوران علی کفاشیان چینش کرد.

 

صعود دوباره با تیم ملی به جام جهانی و رسیدن به قهرمانی جام ملتهای آسیا دو ماموریت مهم تاج با کارلوس کی روش سرمربی پرتغالی بود؛ سرمربی که رابطه خوبش با کفاشیان، هرگز در دوران تاج تکرار نشد هر چند که او توانست با تیم ملی به جام جهانی هم دوباره صعود کند تا ایران برای اولین بار، دو دوره متوالی 2014 و 2018 حضور در جام جهانی را تجربه کند اما همیشه کی‌روش ساز جدایی می‌زد.

 

مشکلات کی روش و تاج، شاید پس از پایان و حذف ایران از جام جهانی به رغم نمایش خوب در گروه مرگ شدت گرفت؛ جایی که ایران باید خودش را برای حضور در جام ملتهای آسیا 2019 آماده می‌کرد و همزمان، موفقیت های برانکو ایووانکویچ با پرسپولیس باعث شده بود تا از او به عنوان چهره آلترناتیو کی‌روش صحبت به میان آید. آغاز دو قطبی کی‌روش و برانکو و دعاوی رسانه‌ای آنها، کار را برای مهدی تاج هم سخت کرد.

 

حتی شکاف‌ها آنقدر عمیق شد که در آستانه جام ملتهای آسیا 2019 نزدیک بود کی‌روش تیم ملی را تحویل بدهد و ایران را ترک کند؛ هر چند که او اینکار را نکرد اما در کنفرانس خبری در بازی های جام ملتها، تکرار می‌کرد که حضورش در تیم ملی ایران با پایان جام ملتهای آسیا 2019 ژاپن به پایان خواهد رسید.

 

حذف ایران در نیمه نهایی جام ملتهای آسیا، نقطه پایان قصه پرحاشیه تاج و کی‌روش بود اما رشد خوب فوتبال ایران در دوران کی‌روش، انتظارات را برای انتخاب جایگزین کی‌روش به اوج رسانده بود؛ سخنان عجیب سخنگوی وزارت ورزش با مطرح کردن نام افرادی چون زیدان و مورینیو شرایط فوق العاده ویژه‌ای را در دوران پساکی‌روش به وجود آورده بود.

 

بدون تردید نخستین گزینه برانکو بود که مشکلات مالی پرسپولیس و طلب سنگین او، حضور دوباره‌اش روی نیمکت تیم ملی را منتفی کرد؛ پس از حواشی فراوان هروه رنار و ویلموتس دو گزینه نهایی فدراسیون فوتبال پس از مطرح شده اسامی مختلف بودند. هر چند که شایعه شد رنار گزینه نهایی فدراسیون فوتبال است اما ویلموتس به عنوان جانشین کی روش انتخاب شد.

 

انتخابی که هیچ‌وقت نتوانست انتظارات را برآورده کند و در همان دور نخست انتخابی جام جهانی 2022، ایران را در معرض حذف قرار داد تا خیلی زود از سمتش برکنار شود؛ برکناری که شنیده می‌شود هزینه‌ای گزاف را به فوتبال ایران تحمیل کرده است و به زودی رأی فیفا درباره آن صادر خواهد شد. برکناری ویلموتس، شروع قصه ای دوباره برای تاج بود، قصه‌ای که البته با بیماری قلبی برای مهدی تاج دیگر حاشیه ساز نتوانست باشد چرا که او ماه‌ها زودتر از رسیدن به سررسید چهار ساله‌اش، استعفا داد تا بهاروند مسئولیت انتخاب جایگزین ویلموتس را برعهده داشته باشد.

 

هر چند که همیشه مهدی تاج کارنامه دوران ریاست‌اش را موفق می‌خواند و کلیدواژه "فدراسیون پنج ستاره" در دوران ریاست او بود که با موفقیت مقطعی تیم های پایه فوتبال ایران و تیم فوتبال ساحلی و فوتسال، پدیدار آمد و حتی ورود بانوان به استادیوم‌ها هم پس از فشارهای فراوان فیفا سرانجام در دوران ریاست او به انجام رسید؛ اما در مقابل معضلات جدایی کی‌روش، آمدن و رفتن ویلموتس، مشکلات عدیده و بدهی‌های سنگین مالی، حل نشدن موضوع حق پخش تلویزیونی، مشکلات تبلیغات محیطی، حواشی پیرامون برگزاری مسابقات، مشکلات فوتبال و فوتسال بانوان، عدم موفقیت دوباره در جام ملتهای آسیا با تیم ملی بزرگسالان فوتبال و ... همیشه صف طولانی از منتقدان را مقابل موفقیت های به دست آمده فوتبال ایران در دوران مهدی تاج قرار داد.

 

جدایی پرحاشیه او از ساختمان سئول هم به ابهامات دوران ریاست‌اش اضافه کرد تا برای نمره دادن به کارنامه سه سال و چند ماهه او، تاریخ را گواه قرار دهیم؛ چرا که او گفته می‌خواهد درباره ابهامات فدراسیون فوتبال در دوران ریاستش مفصلا صحبت کند و از آنطرف، پرونده های ایران در فیفا هنوز مفتوح است. پس نمره دقیق به کارنامه تاج شاید پس از استخراج این دو فاکتور مهم شدنی باشد!

 

اما آنچه روشن است، پایان بازی تاج با تخت ریاست فدراسیون فوتبال است؛ هر چند که انتخاب جایگزین او، با ورود فیفا برای اصلاح اساسنامه و شیوع کرونا حداقل تا مهرماه به تعویق افتاده است و فعلا سکان کار در اختیار حیدر بهاروند است.

مهدی تاج (رئیس فدراسیون) فدراسیون فوتبال

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: مهدی تاج رئیس فدراسیون فدراسیون فوتبال فدراسیون فوتبال جام ملتهای آسیا فوتبال ایران دوران ریاست جام جهانی مهدی تاج تیم ملی کی روش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۰۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فحش های پول ساز / ۴۵۰ میلیون درآمد فدراسیون از ۳ پرونده

دنيای اقتصاد نوشت: به نظر می‌رسد بی‌انضباطی‌ها و برخی حواشی فوتبال ایران برای هر که آب نداشته باشد، برای فدراسیون «نان» دارد! در شرایطی که همه با هم بام تا شام در حال تاکید بر ضرورت بهبود فرهنگی فوتبال ایران و نزدیک شدن آن به یک پدیده «حال خوب کن» هستیم، متاسفانه این اتفاق به دلایل مختلف رخ نمی‌دهد؛ حالا گاهی عوامل تیم‌ها به رفتارهای آماتورشان ادامه می‌دهند و گاهی خوانش فدراسیون فوتبال از بعضی اتفاقات طوری است که موجب دلسردی می‌شود.
 
از این مقدمات که بگذریم، بد نیست بدانید تنها ۳ پرونده ملتهب این روزهای فوتبال ایران درآمدی ۴۵۰ میلیون تومانی را برای فدراسیون به همراه آورده است. داستان عجیب حسین حسینی و آن هوادار خانم ابتدا جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی او را به دنبال آورد، بعد که گلر استقلال به موضوع واکنش نشان داد، فدراسیون ضمن محروم کردن او به مدت یک جلسه، ۳۰ میلیون تومان دیگر هم به این جریمه افزود.
 
همچنین باشگاه استقلال هم به خاطر همین پرونده ۶۰میلیون تومان جریمه شد. در حاشیه بازی استقلال و شمس‌آذر قزوین هم فیلمی از فحاشی کیانوش رحمتی منتشر شد و حالا مربی استقلال علاوه بر تحمل یک جلسه محرومیت، ۲۰ میلیون تومان جریمه شده است. در بازی پرسپولیس با نفت آبادان هم دانیال اسماعیلی‌فرد مرتکب شادی بحث‌برانگیزی شد که نتیجه آن هم یک جلسه محرومیت و ۴۰ میلیون تومان جریمه بود. 
 
ارقام همین سه پرونده را که جمع ببندید، به رقم چشمگیر ۴۵۰ میلیون تومان می‌رسید و البته که در طول فصل ده‌ها پرونده دیگر هم روی میز کمیته انضباطی قرار دارد. به عنوان مثال می‌توانید جریمه ۲۰۰ میلیون تومانی امید عالیشاه بابت مصاحبه‌اش بعد از بازی با گل‌گهر را به یاد بیاورید. خدا بدهد برکت!

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سرپرست فدراسیون فوتبال: ایرادهای مدنظر فیفا برطرف شد بازیکنان معروف متخلف خدمت سربازی محروم نمی‌شوند!

دیگر خبرها

  • عکس| ستاره سابق تیم ملی دبیرکل فدراسیون شد
  • ستاره سابق تیم ملی رسماً دبیرکل فدراسیون شد
  • ژیمناستیک ایران، آماده خروج از دوران برزخ
  • دیگر هیچ مسابقه‌ای رایگان نیست
  • فحش‌های پول‌ساز! ۴۵۰ میلیون درآمد فدراسیون از ۳ پرونده
  • فحش های پول ساز / ۴۵۰ میلیون درآمد فدراسیون از ۳ پرونده
  • فوتبال تاجیکستان ۵ ستاره می‌شود؟ + جدول
  • اعتراف اوسمار درباره دوران فوتبال بازی کردنش
  • تقسیم غنائم در ۳۰روز؛ تقوی رییس، منظمی دبیر؛ مرادی همه‌کاره! تسخیر خزنده فدراسیون والیبال / نایب‌رئیس، سرپرستی تیم‌ملی و سفرها را قبضه می‌کند
  • تقسیم غنائم در ۳۰روز؛ تقوی رییس، منظمی دبیر؛ مرادی همه‌کاره! تسخیر خزنده والیبال ایران