Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-25@00:38:54 GMT

زندان جای مجرم است نه دانشجو!

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۷۳۳۵۵

زندان جای مجرم است نه دانشجو!

علی یونسی و امیرحسین مرادی، دانشجویان نخبه دانشگاه صنعتی شریف که اخیرا توسط نیرو‌های اطلاعاتی ایران بازداشت شده اند این روز‌ها نامشان از هر رسانه‌ای به گوش می‌رسد. به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی یونسی و امیرحسین مرادی، دانشجویان نخبه دانشگاه صنعتی شریف که اخیرا توسط نیرو‌های اطلاعاتی ایران بازداشت شده اند این روز‌ها نامشان از هر رسانه‌ای به گوش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چهره معصوم و وضعیتی تحصیلی این دو نفر ممکن است هر مخاطبی را به تردید وا دارد که آیا زندان جای دانشجویان نخبه است؟

علی یونسی و امیرحسین مرادی، دانشجویان نخبه دانشگاه صنعتی شریف که اخیرا توسط نیرو‌های اطلاعاتی ایران بازداشت شده اند این روز‌ها نامشان از هر رسانه‌ای به گوش می‌رسد. چهره معصوم و وضعیتی تحصیلی این دو نفر ممکن است هر مخاطبی را به تردید وا دارد که آیا زندان جای دانشجویان نخبه است؟   صریح‌ترین و دقیق‌ترین پاسخ به این سوال را غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری روز سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در پاسخ به سوال یک خبرنگار داد.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی در خصوص دستگیری دو تن از دانشجویان که به تازگی بازداشت شده اند، گفت: در بازداشت افراد اصلا به حرفه و شغل آن‌ها توجه نداریم. در جامعه هرکس مرتکب جرم شود، علی القاعده شغلی دارد و به هیچ عنوان عملکرد ما معطوف به مشاغل این افراد نیست. ما نگاه می‌کنیم که اتهام چیست و مرتکب چه اعمالی شدند.
لازم است این دیدگاه صحیح برای همه تبیین شود که به هر حال هر مجرمی، شغل، پیشه، تخصص، تحصیلات و ویژگی‌هایی دارد که خیلی محتمل است تناسبی با عمل ارتکابی وی به عنوان جرم نداشته باشد. به عنوان مثال شهردار سابق تهران که این روز‌ها به اتهام قتل همسرش درگیر دادگاه عدل اسلامی است موید این نظریه می‌باشد. سال‌ها وزارت، مدارج عالی علمی و کسب رتبه‌های برتر آزمون‌های دانشگاهی در ایران و خارج از کشور و این آخری‌ها هم پست مهم شهرداری کلان شهر تهران به هیچ وجه تناسبی با اتهام قتل محمد علی نجفی ندارد. اصلا چه کسی باورش می‌شود یک مسئول عالی رتبه نظام، حدود یکسال اخیر در حال تلاش برای اثبات انتساب قتل غیر عمد به عمل ارتکابی خودش باشد و یک بار هم رای بدوی مبنی بر قتل عمد برای وی صادر شده باشد؛ لذا حال متهم برای دادگاه قابل احترام است، ولی ناقض ارتکاب جرم وی نخواهد بود. باری دستگاه قضا موظف است برای صیانت از حقوق عمومی و برقراری امنیت به شکل ویژه‌ای دانشجو بودن، نخبه بودن، مسئول بودن و ... را در بررسی ارتکابات یک نفر در نظر نگیرد. هر چند در دادرسی عادلانه تشکیل پرونده شخصیت میتواند ویژگی‌های فردی وی را در میزان سنگینی و سبکی رای قاضی دخیل کند. مرز باریکی بین این مقوله است.
در پرونده حاضر نیز چهره‌ی به ظاهر معصوم علی یونسی و رزومه علمی وی نباید باعث نادیده گرفتن عمل ارتکابی وی گردد. چه بسا باید این یک مطالبه‌ی عمومی باشد نه اینکه عده‌ای از سر جهل و جو زدگی و احساسات، سنگ یک متهم به اصطلاح نخبه را به سینه بزنند.

غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری اخیر خود درباره اتهامات این دو دانشجو اضافه کرد: این افراد متاسفانه به گروه‌های ضد انقلاب به ویژه گروهک تروریستی منافقین وصل شده بودند و ارتباطاتی با این مجموعه برقرار کرده بودند و تحت تعلیمات این گروهک به دنبال انجام اقدامات خرابکارانه‌ای در کشور بودند و یک اقدامات ایذایی هم انجام داده بودند که به لطف خدا نتوانستند اقدام خرابکارانه جدی انجام دهند.
سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: در بازرسی از منازل آن‌ها اقلام انفجاری کشف شد که در همین اقدامات خرابکارانه مورد استفاده قرار می‌گرفت و تحت تاثیر بیگانگان این اقدامات را انجام داده بودند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: علی یونسی حسین مرادی اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه زندان بازداشت شده اند دانشجویان نخبه علی یونسی روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۳۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم

رئیس دانشگاه شاهد از احداث اولین خوابگاه متاهلی این دانشگاه با ظرفیت ۳۳ واحد در محوطه دانشگاه شاهد خبر داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، احمد چلداوی، رئیس دانشگاه شاهد در نشست خبری تشریح برنامه‌های این دانشگاه گفت: دانشگاه شاهد شامل ده دانشکده است که در حوزه علوم پزشکی و علوم انسانی و علوم پایه است که ۳۸ کارشناسی، ۱۰۰ رشته ارشد هستند.

وی افزود: دانشگاه شاهد در مجموع ۶ هزار دانشجو دارد که در سطوح مختلف تحصیلی مشغول تحصیل هستند.


وی ادامه داد: در حوزه پژوهش بودجه پژوهشی را ده برابر کردیم که پژوهانه اساتید هم ده برابر شد.


چلداوی اضافه کرد: حدودا قرارداد‌های ارتباط با صنعت ما ۱۷ برابر و مبلغ آن هم ۱۴ برابر شد.

وی ادامه داد: هزار متر مربع مرکز نوآوری راه اندازی کردیم، مرکز رشد دانشگاه هم راه اندازی شده است.


وی با اشاره به حوزه فرهنگی گفت: دوره‌های هم اندیش اساتید برگزار می‌شود، اردو‌های راهیان نور و مشهد را داشتیم و در دو شاخص مهم فرهنگی رتبه اول را کسب کردیم.


رئیس دانشگاه شاهد گفت: پذیرش دانشجو در این دانشگاه به صورت غیر متمرکز است و ۴ برابر ظرفیت دانشجو معرفی می‌شود که با برگزاری مصاحبه دانشجویان پذیرش می‌شوند.


وی خاطرنشان کرد: دانشجویان دختر در انتخاب دانشگاه می‌دانند که پوشش برتر را دارد و در دانشگاه شاهد چادر پوشش دانشجویان است.


چلداوی گفت: جمعیت دانشجویی دانشگاه شاهد ۵۰ درصد دختر و ۵۰ درصد را نیز پسران تشکیل می‌دهند.


وی ادامه داد: ۳۴۴ عضو هیات علمی در دانشگاه شاهد داریم که سرانه مقالات بین المللی ۱/۵ به ازای هر استاد است.

چلداوی گفت: خوابگاه متاهلی نداشتیم و در اولین اقدام یک خوابگاه ۳۳ واحدی در مرحله تدوین نقشه است که در محوطه دانشگاه احداث خواهد شد.


وی افزود: دانشگاه شاهد سیاست زده نیست، اما منفعل سیاسی هم نیست در حوادث ۱۴۰۱ تعداد زیادی گردهمایی دانشجویی داشتیم و مناظره‌های سیاسی برگزار کردیم و در دو سال اخیر ۸۹۹ عنوان برنامه تشکل‌ها برگزار کردند.

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر سابق فرانسه مجرم شناخته شد
  • بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند
  • احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم
  • طغیان دانشجویان در آمریکا علیه رژیم صهیونیستی/ پلیس 100 تن را بازداشت کرد + عکس و فیلم
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان
  • حمایت دانشجو معلمان یزدی از سپاه پاسداران
  • افزایش ۳۳ درصدی استفاده از پابند الکترونیک برای زندانیان در البرز
  • رشد ۳۲ درصدی اعطای مرخصی به زندانیان جرایم غیرمهم البرز
  • نمایشگاه کار دانشگاه تهران برگزار می‌شود
  • ما نخبه نیستیم، عدالت آموزشی در اغماست! / سهم ثروت برای قبولی در رشته‌های پرطرفدار چقدر است؟ +فیلم