Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-19@09:55:52 GMT

لزوم حمایت از ۹۲۷ واحد تولیدی نیمه فعال و غیر فعال در فارس

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۷۶۹۹۸

لزوم حمایت از ۹۲۷ واحد تولیدی نیمه فعال و غیر فعال در فارس

نجیبی گفت: ۷۰۰ واحد نیمه فعال و غیر فعال در شهرک های صنعتی فارس و ۲۲۷ واحد در حوزه صنایع غذایی و صنایع تبدیلی استان وجود دارد که باید مورد حمایت قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سید عبدالنبی نجیبی»، امروز (جمعه 19 اردیبهشت) در جلسه ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی استان در اتاق بازرگانی فارس گفت: برای توسعه فضای کسب و کار در فارس، سال گذشته، کارگروه حمایت قضایی ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دادگستری فارس با بررسی 629 پرونده، موجبات احیای برخی شرکت های تولیدی را فراهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دادگستری فارس افزود:با توجه به نامگذاری امسال با عنوان «جهش تولید» باید در مقایسه با سال های گذشته در حوزه تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی در فارس به شکلی عمل کنیم که تاثیرات آن در زندگی مردم قابل مشاهده باشد.

وی اضافه کرد: ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دادگستری فارس به بررسی آسیب های حوزه های بانکی، کارگری، نهادهای عمومی، ثبت شرکت ها و ... برای رفع مشکلات بنگاه های اقتصادی استان نیز می پردازد.

نجیبی اعلام کرد: در این بررسی ها مشخص شده است که 700 واحد نیمه فعال و غیر فعال در شهرک های صنعتی فارس و 227 واحد با همین شرایط در حوزه صنایع غذایی و صنایع تبدیلی استان وجود دارد که باید مورد حمایت قرار بگیرند.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از فضای کسب و کار در شهرستان های استان، عنوان کرد: راه اندازی کارگروه حمایت قضایی در شهرستان ها در این حوزه نقش کارآمدی دارد.

 

پایان پیام/664

منبع: شبستان

کلیدواژه: جهش تولید در فارس اتاق بازرگانی فارس اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال حمایت از کالای داخلی حمایت از تولید ملی دادگستری فارس واحد تولیدی شیراز ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۶۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار سال محقق شد؟ | آنچه آمارها می گویند

به گزارش همشهری آنلاین، سال۱۴۰۲ از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال «مهار تورم، رشد تولید» نامگذاری شد. این نامگذاری در پی آن انجام شد که اقتصاد ایران از سال۱۳۹۷ وارد دوران تازه‌ای شده بود. طبق آمارها از ابتدای سال۱۳۹۷ در پی تشدید تنش‌ها، نرخ تورم شیب صعودی پیدا کرد و این روند صعودی همه ارکان اقتصاد ایران را تحت‌تأثیر قرار داد.

در چنین شرایطی مهار تورم به سیاست اصلی کشور در زمینه اقتصاد تبدیل شد. بر همین اساس دولت سیزدهم برنامه‌های مفصلی را برای کنترل تورم آغاز کرد که چارچوب اصلی آن افزایش انضباط مالی دولت، کنترل ترازنامه بانک‌ها و کاهش انتظارات تورمی بود. با این سیاست‌ها دولت تلاش کرد در گام نخست رشد نقدینگی را کاهش دهد و در گام بعدی از طریق افزایش دیپلماسی اقتصادی انتظارات تورمی را کاهش دهد. این اقدامات آن طور که آمارها نشان می‌دهد اثر زیادی بر کاهش تورم در سال۱۴۰۲ داشت.

آمارها چه می‌گویند؟

نگاهی به شاخص قیمت مصرف‌کننده که بیانگر میزان تورم در اقتصاد ایران است نشان می‌دهد که در ابتدای سال‌جاری نرخ تورم نقطه به نقطه به محدوده ۵۵.۵درصد، تورم خانوارهای شهری به محدوده ۵۴.۵ و تورم مناطق روستایی به ۶۱درصد رسیده بود اما اجرای سیاست‌های مؤثر پولی در زمینه کاهش رشد نقدینگی و کنترل ترازنامه بانک‌ها و در عین حال انجام اقداماتی در زمینه افزایش انضباط مالی دولت منجر شد که از اردیبهشت شیب تورم نزولی شود و ابتدا در خردادماه یعنی پایان بهار نرخ تورم کل به ۴۲.۶درصد و سپس در پایان تابستان به ۳۹.۵درصد برسد. طبق آمارهای موجود با تداوم رویه نزولی نرخ تورم در نهایت در پایان پاییز به محدوده ۴۰درصد رسید و حالا در پایان سال به ۳۵.۸درصد رسیده است و انتظار می‌رود این روند نزولی همچنان ادامه داشته باشد.

همه این ارقام به‌معنای این است که میزان تورم کل در اقتصاد ایران از ابتدای سال‌جاری تاکنون نزدیک به۲۰درصد(۱۹.۷درصد) کاهش یافته که به خوبی بیانگر مؤثر بودن سیاست‌های به‌کار گرفته شده برای کاهش تورم است.

نکته قابل توجه در مورد سیاست‌های موفق در مهار تورم کاهش نرخ تورم خانوارهای روستایی است. طبق اطلاعات مرکز آمار ایران نرخ تورم خانوارهای روستایی که در ابتدای سال به ۶۱درصد رسیده بود در پایان سال به ۳۳.۶درصد رسید که نشان می‌دهد تورم روستایی در طول سال‌جاری ۲۷.۴درصد کاهش یافته است.

در مناطق شهری نیز نرخ تورم از محدوده ۵۴.۵درصد در ابتدای سال به ۴۲.۵درصد در پایان بهار رسید و سپس در پایان تابستان در محدوده ۳۹.۶درصد قرار گرفت. طبق این اطلاعات نرخ تورم خانوارهای شهری در نهایت درسال‌جاری با ۱۸.۳درصد کاهش در محدوده ۳۶.۲درصد قرار گرفت.

بیشتر بخوانید

رئیسی: تورم، هم مهار و هم کاهشی شده‌ است | این خوشحال‌کننده است مهار نقدینگی؛ کلید کنترل تورم

یکی از عوامل کلیدی در مهار تورم از سوی دولت کاهش رشد نقدینگی بود. آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد نرخ رشد ۱۲‌ماهه نقدینگی از ۳۴.۱درصد در پایان دی‌ماه۱۴۰۱ طی یک روند نزولی به ۲۵.۴درصد در پایان دی‌ماه۱۴۰۲ کاهش یافت که دستیابی به این رقم برای نخستین‌بار از خردادماه۱۳۹۸ محقق شد. همچنین رشد ماهانه نقدینگی در دی‌ماه۱۴۰۲ معادل ۰.۸درصد بوده است. کاهش مستمر و قابل ملاحظه رشد نقدینگی طی ۲سال اخیر و رسیدن آن به ارقام هدفگذاری‌شده(۲۵درصد) حاکی از تحقق برنامه پولی تنظیم شده و توفیق بانک مرکزی در اجرای سیاست کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها و در نهایت کنترل رشد نقدینگی در سال۱۴۰۲ است. همچنین، نرخ رشد ۱۲‌ماهه پایه پولی در پایان دی‌ماه۱۴۰۲ با ۶.۵واحد درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل(۳۸.۲درصد در دی‌ماه۱۴۰۱) به ۳۱.۷درصد رسید. نکته قابل توجه تداوم روند نزولی رشد پایه پولی است. به‌طوری‌که رشد ۱۲‌ماهه پایه پولی در ادامه روند نزولی خود از ابتدای سال۱۴۰۲ از ۴۵.۰درصد در فروردین‌ماه به ۳۱.۷درصد در دی‌ماه کاهش یافته است. رئیس‌کل بانک مرکزی دراین باره می‌گوید: هدف نرخ رشد نقدینگی در پایان سال‌جاری حدود ۲۵درصد تعیین شده است که در دی‌ماه نیز نرخ رشد نقدینگی معادل ۲۵.۴درصد بوده است. باید توجه کرد نرخ رشد ۲۵درصد معادل نرخ رشد نقدینگی تعادلی بلندمدت اقتصاد ایران در ۴۰سال اخیر است. دستیابی به این مهم به‌معنای عبور و پشت سر گذاشتن یک دوره پرفشار نقدینگی ۴ساله و رسیدن به شرایطی باثبات براساس متغیرهای اقتصاد کلان است. محمدرضا فرزین درباره نرخ تورم توضیح می‌دهد: برای پایان سال‌جاری نیز برآورد می‌شود نرخ تورم نقطه به نقطه در سطح مناسبی از کانال ۳۰درصد قرار گیرد که این امر مطابق با هدف از پیش تعیین شده است. فرزین تصریح می‌کند: بانک مرکزی قصد دارد در سال۱۴۰۳، نرخ رشد نقدینگی را به محدوده ۲۳درصدی با دامنه نوسان ۲درصد برساند و هدفگذاری تورمی این نهاد برای اسفند۱۴۰۳، ورود تورم نقطه‌به‌نقطه به کانال ۲۰درصدی است.

کد خبر 839914 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها اقتصاد - تورم وزارت امور اقتصاد و دارایی اقتصاد تولید کنندگان

دیگر خبرها

  • 22 واحد به جمع تولیدکنندگان منطقه آزاد قشم اضافه شدند / واحدهای تولیدی قشم به 230 رسید
  • آیت الله جوادی آملی: اقتصاد مقاومتی با بانک ربوی ممکن نیست / پیشنهاد 81 سال پیش فداییان اسلام: بهترین شخص برای وزارت اقتصاد یک بقال با ایمان است
  • «با دست فرمان فعلی بانک مرکزی تورم مهار نمی‌شود»
  • صمصامی: با دست فرمان فعلی بانک مرکزی تورم مهار نمی‌شود
  • شعار سال محقق شد؟ | آنچه آمارها می گویند
  • افزایش شمار واحد‌های تولیدی فعال در جزیره قشم
  • انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی؛ وضعیت صنعت دارو بحرانی است
  • هیچ واحد تولیدی در رکود نیست/ فضای همسویی در حمایت از تولید
  • لزوم انتشار اوراق خاص برای کنترل نقدینگی/ افزایش مالیات تولید؛ ممنوع
  • لزوم ایجاد نیروگاههای تجدیدپذیر در آذربایجان شرقی