Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@19:13:58 GMT

۶۰ درصد مراکز نیکوکاری در مساجد و محلات است

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۸۲۶۴۸

۶۰ درصد مراکز نیکوکاری در مساجد و محلات است

دستاری با بیان اینکه ۳ هزار و ۷۰۰ مرکز نیکوکار در کشور وجود دارد گفت: ۶۰ درصد مراکز نیکوکاری در مساجد و محلات که به صورت داوطلبانه در راه خیر و احسان فعالیت می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، مسجد می شود محل خیر و احسان برای نیازمندان محله، بازار می شود منشاء خیر برای مستمندان، دانشگاه می شود مسیر همدلی برای یاری دانشجوها تمام این خیر ها را می توان در مراکز نیکوکاری یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیته امداد امام خمینی (ره) با استفاده از ظرفیت مردمی مراکز نیکوکاری در خیلی از جاها راه اندازی کرده است که بدست مردم اداره می شود و با شناسایی نیازمندان کمک های لازم اعطا می شود.

 

در همین ارتباط، با «بهمن دستاری»، مدیر کل هماهنگی شبکه‌های مردمی و مؤسسات عام المنفعه کمیته امداد به گفتگو پرداختیم که در زیر می خوانید:

 

درباره  جزییات مراکز نیکوکاری توضیحاتی را ارایه دهید؟

مراکز نیکوکاری در بخش های مختلف با رویکرد محله محور و مسجد محور، صنف محور، دانشگاه محور و در مدارس علمیه حوزه خواهران فعال است. انجام یکی از وظایف اسناسنامه هماهنگی تشکل های مردمی است که با استفاده از ظرفیت مردمی تبادل تجربه میان کمیته امداد و نهاد های حمایتی صورت گیرد.

هیات عامل مراکز نیکوکاری به صورت داوطلب حضور دارند و مستقل اداره می شود. تشکیلات سازمان یافته نیست، تشکل مردم نهاد است که یک شبکه نیکوکاری تشکیل شده است.

هر مرکز در درون خود مثل یک شبکه نیکوکاری فعالیت می کند. به صورت یک شبکه اجتماعی در راه خیر و احسان فعال هستند و هر مرکز برای نمونه در دانشگاه، مدرسه، اداره، مسجد و حتی رسانه  ابتدا در محدوده خود نیازمندان و خیرین را شناسایی و کمک های لازم صورت می گیرد.

همچنین برخی از مدارس حوزه علمیه و دانشگاه ها معین مراکز دیگر می شوند یا محلات برخودار معین محلات کم برخوردار می شوند. یعنی ابتدا نیازهای محدوده خود را شناسایی و کمک می کنند و مازاد آن را در مناطق دیگر توزیع می کند. مراکز نیکوکاری میزان نیازها را  در همه جا مشخص کرده اند، و از توانمندی جامعه به صورت عادلانه در مسیر خیر استفاده می شود.

اولویت مراکز نیز مجموعه داخلی است برای نمونه در دانشگاه ها ابتدا اولویت کمک به دانشجو نیازمند آن دانشگاه است، سپس مازاد را به دیگر مناطق می دهند.

کمک ها صرفا نقدی و مالی نیست. برای نمونه ما مرکز نیکوکاری رسانه داریم، اهالی رسانه با انتشار اخبار و اطلاع رسانی در این مسیر یاری می رسانند. معلم با تدریس رایگان این انفاق را می کند. پزشک ویزیت رایگان می گیرد. هر کسی با هر توانمندی که دارد به این مراکز کمک می کنند.

در مراکز نیکوکاری موازی کاری اتفاق نمی افتد، توسط هیات عامل ها نیازها تعیین و مشخص شده است که برای کدام منطقه است. یک سیستم نیرومند در اختیار مراکز است.

نقش کمیته امداد چیست؟

کمیته امداد امام خمینی (ره) پشتیبان کننده وحمایت کننده از این مراکز  است که فعالیت های آن توسط مردم صورت می گیرد.

 

چه تعداد مراکز نیکوکاری در کشور وجود دارد؟

تعداد سه هزار و700 مرکز داریم و پیش بینی ما این است که به هفت هزار مرکز نیز برسانیم اما شیوع ویروس کرونا ممکن است کمی این پیش بینی را تغییر دهد و با وقفه پیش رویم. چون به دلیل شیوع این بیماری و رعایت فاصله اجتماعی نمی توانیم تشکل ها را جمع کنیم.

 

این مراکز به چه میزان در مساجد فعال هستند؟

 

60 درصد از مراکز نیکوکاری در مساجد و محلات فعال هستند.

برای توسعه مراکز نیکوکاری، سایت «سخا» که سایتی برای خیر و احسان  است توسط کمیته امدا راه اندازی شده است. در این سایت نیازها شناسایی شده و ظرفیت های که در بخش های مختلف وجود دارد مشخص شده است.

 

در سال گذشته توسط این مراکز به چه میزان کمک جمع آوری شد؟

بیش از هزار و 100 میلیارد به صورت نقدی و غیرنقدی کمک به نیازمندان شد.

 

کرونا در فعالیت و کمک این مراکز تاثیر گذاشته است؟

مقام معظم رهبری به همدلی مومنانه تاکید کرده اند.در چنین ایام و بحران مردم فعالتر هستند و کارهای بسیار ارزشمندی صورت گرفته است. اقلام بهداشتی، بسته های معیشتی، تولید ماسک، توزیع مواد شوینده از طریق مردم و مراکز نیکوکاری انجام گرفت.

تمام دستگاه های حمایتی فعال بودند و کمک های ویژه ای سپاه و بسیج کرده است. باید تاکید کنم حضور در مراکز نیکوکاری کاملا داوطلبانه است و مردم خود فعال هستند. مساجد و دانشگاه و صنوف که خود مکان دارند و دیگر نیاز به هزینه های جانبی نیست و از این ظرفیت در راه خیر و احسان استفاده می کنند.

 

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: دستاری مراکز نیکوکاری مساجد مراکز نیکوکاری کمیته امداد امام خمینی ره مراکز نیکوکاری کمیته امداد خیر و احسان فعال هستند کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۲۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراکز هسته‌ای کشور در امنیت کامل است/ در صورت خرابکاری هسته‌ای به سرعت مقابله به‌مثل می‌کنیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سردار سرتیپ پاسدار احمد حق طلب فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای کشور درباره اقدام احتمالی رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات پیروزمندانه «وعده صادق» مبنی بر حمله به تاسیسات هسته‌ای کشور اظهار کرد: این تهدیدات مربوط به امروز و دیروز نیست، از سال‌های قبل رژیم جعلی صهیونیستی علاوه بر تهدید، نسبت به اقدامات خرابکارانه و تروریستی در حوزه صنعت هسته‌ای کشور مبادرت ورزیده است.

وی افزود: هر چند بر اساس پروتکل‌ها و استاندارد‌های جهانی و قوانین و مقررات آژانس بین‌المللی هسته‌ای همه کشور‌ها از حمله به تاسیسات هسته‌ای پرهیز داده شده‌اند؛ در عین حال جمهوری اسلامی ایران همواره و از همان  ابتدا آمادگی مقابله با این تهدیدات را داشته است.

سردار حق طلب با اشاره به اینکه اخیراً رژیم صهیونیستی در یک اقدام جنایتکارانه با حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور سوریه همه قوانین و مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشت، تصور نمی‌رفت مجددا در اقدام مذبوحانه دیگری  بخواهد تهدید حمله مراکز هسته‌ای کشورمان  را مطرح کند، بیان کرد: به لطف الهی و با تدابیر مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا و تلاش فرزندان ملت ایران در نیرو‌های مسلح با استفاده از طرح‌های پدافند غیرعامل و همچنین امکانات و تجهیزات بسیار پیشرفته و نیز به واسطه پراکندگی مجموعه‌ها و تاسیسات هسته‌ای کشورمان در سرزمین پهناور ایران، آمادگی مقابله با هرگونه تهدید رژیم صهیونیستی را داریم.

فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای کشور با تاکید بر اینکه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در آمادگی کامل بسر می‌برند، خاطرنشان کرد: مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی شناسایی و اطلاعات لازم از همه اهداف در اختیار ما است و به اصطلاح برای پاسخ به اقدام احتمالی آنها، دست‌ها روی ماشه شلیک موشک‌های قدرتمند برای نابودی اهداف مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در صورتی که رژیم صهیونیستی بخواهد اقدامی علیه مراکز و تاسیسات هسته‌ای ما انجام دهد حتماً و قطعاً با واکنش ما مواجه و برای مقابله به مثل با سلاح‌های پیشرفته مراکز هسته‌ای رژیم مورد تهاجم و عملیات قرار خواهد گرفت، تاکید کرد: اگر رژیم جعلی صهیونیستی بخواهد از تهدید حمله کردن به مراکز هسته‌ای  کشورمان برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده ابزاری کند، تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

سردار حق طلب با تاکید بر اینکه به فرمایش مقام معظم رهبری امروز دیگر دوره بزن در رو گذشته است، گفت: اگر رژیم صهیونیستی اقدام تجاوزکارانه‌ای علیه ایران انجام دهد، نوع پاسخ با تدبیر نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و آنها مطمئن باشند ضربه‌ای که از نیرو‌های مسلح دریافت می‌کنند به مانند عملیات «وعده صادق» در تاریخ یادگار خواهد ماند.

وی در پایان تصریح کرد: به مردم عزیز و شریف ایران اطمینان می‌دهیم، فرزندان انقلابی شما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش غیور و قدرتمند جمهوری اسلامی ایران و همچنین سایر نیرو‌های نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی کشور با استفاده از طرح‌های پدافند غیرعامل و همچنین ابزار‌ها و تجهیزات پیشرفته حفاظتی و امنیتی از تاسیسات مراکز و مجتمع‌های هسته‌ای کشور حفاظت و صیانت می‌کنند، لذا مراکز هسته‌ای کشورمان در امنیت کامل است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور
  • توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست
  • مراکز هسته‌ای کشور در امنیت کامل است/ در صورت خرابکاری هسته‌ای به سرعت مقابله به‌مثل می‌کنیم
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می‌شوند
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می شوند/ ضعف نظام آموزشی
  • شبکه گسترده رسانه‌ای توسط نوجوانان در محلات اردبیل ایجاد می‌شود
  • معدوم سازی بیش از ۱۶۰ هزار کیلو گرم از فرآورده‌های خام دامی در مازندران
  • ضرورت بکارگیری معاون پرورشی در مدارس غیردولتی
  • با قطع سامانه بیمه سلامت خدمت به بیمه‌شدگان خللی ایجاد نکرده است
  • پیش بینی خرید تضمینی ۸۰۰هزار تن گندم از کشاورزان کرمانشاه