Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نماینده پارلمان اروپا از کارنامه حقوق بشر عربستان سعودی انتقاد کرد و متذکر شد صادرات سلاح اروپا به کشوری مانند عربستان سعودی که در یمن جنگ به راه انداخته و از گروه‌های مسلح سوری حمایت می‌کند، امری خطرناک است. ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از القدس العربی، "تیری ماریانی" نماینده فرانسه در پارلمان اروپا از کارنامه حقوق بشر عربستان سعودی انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین از این‌که کشورش و برخی دیگر از کشورهای اروپایی با عربستان سعودی، به رغم این‌که سابقه بدی دارد، " رفتاری ممتاز" دارند، انتقاد کرد و صادرات سلاح به کشوری مانند عربستان سعودی را "امری خطرناک" خواند.

ماریانی، عضو حزب جمهوری‌خواه و از وزیران سابق در دولت فرانسه است، این اظهارات را روز گذشته در گفت‌وگو با وب‌سایت "بروکسل مورنینگ" مطرح کرد.

ماریانی تصریح کرد، پارلمان اروپا از نزدیک اوضاع حقوق بشر در عربستان سعودی را رصد می‌کند و قانون "مگنینسکی" به منظور تحریم اشخاص و دولت‌های مشارکت‌کننده در جرایم مختلف به تصویب رسیده است. در واقع، پارلمان اروپا این قانون را به دنبال قتل "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول در سال 2018 مصوب کرد.

وی درباره نقض حقوق روزنامه‌نگاران در عربستان سعودی و آنچه می‌توان در این زمینه به آنها کمک کرد، گفت: "روابط دیپلماتیک اتحادیه اروپا با کشورها مبتنی بر ارزیابی مستمر از وضعیت حقوق بشر و نیز آزادی مطبوعات در کشور ذی‌ربط است. حمایت از آزادی مطبوعات و آزادی بیان و همچنین تقویت آزادی رسانه‌ها امری بسیار مهم تلقی می‌شود."

این دیپلمات اروپایی افزود، پارلمان اروپا از نزدیک اوضاع در عربستان سعودی را رصد می‌کند و گزارش‌های برخی نهادهای غیردولتی که از اوضاع حقوق بشر در این کشور پادشاهی انتقاد می‌کنند را دریافت کرده است.

ماریانی با اشاره به "سازش بسیار جامعه جهانی با عربستان سعودی" اشاره و خاطرنشان کرد که برگزاری مجمع رسانه‌های بین‌المللی در ریاض در دسامبر 2019 در حالی برگزار شد که این کشور اقلیت شیعیان را سرکوب می‌کند و علیه یمن جنگ به راه انداخته و از گروه‌های مسلح سوری حمایت می‌کند و بانی ایجاد تنش‌ها با قطر شده است.

وی شکنجه فعالان در زندان‌های عربستان سعودی را به شدت محکوم کرد و گفت که پارلمان اروپا نباید دست‌بسته بشیند و بلکه باید رویکردی واقع‌بینانه برای برخورد با این موارد تخلفات اتخاذ کند و از عربستان سعودی بخواهد توافقنامه‌های منعقده با اتحادیه اروپا را اجرا کند.

ماریانی روابط کشورش با عربستان سعودی را "بسیار ویژه" توصیف کرد و گفت: "واضح است که تجارت تسلیحات با عربستان سعودی متوقف نمی‌شود... ولی از طرف دیگر، ما به عنوان یک دولت باید دامنه و استفاده از تسلیحاتی که فروخته می‌شود را محدود کنیم. رئالیسم، اخلاقیات را نادیده نمی‌گیرد." وی در این زمینه، به تصمیم دولت بلژیک مبنی بر ممنوعیت 17 مجوز صادرات سلاح به ریاض اشاره کرد؛ زیرا که شرایط لازم برای اطمینان از عدم استفاده از این سلاح‌ها در یمن فراهم نشده است.

انتهای پیام/

R1016196/P/S8,89,90/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "عربستان سعودی"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عربستان سعودی اخبار عربستان سعودی پارلمان اروپا عربستان سعودی عربستان سعودی حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۳۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه سعودی الشرق امروز سه شنبه در گزارشی مفصل به گام‌های جدید ایران و عربستان سعودی در راستای تقویت و اصلاح روابط دوجانبه پرداخته است.

در این گزارش به ازسرگیری سفرهای حج عمره زائران ایرانی پس از گذشت ۹ سال و همچنین تعیین سرکنسول جدید عربستان سعودی در مشهد اشاره شده است.

در متن این گزارش آمده است: روابط عربستان سعودی و ایران پس از آشتی تاریخی میان دو کشور، گام های جدیدی را در مسیر تقویت و اصلاح بر می دارد. روز دوشنبه هفته جاری فرودگاه مدینه منوره پذیرای نخستین گروه از عمره گذاران ایرانی از سال ۲۰۱۶ تاکنون بود. همچنین «عبدالله العنزی» سفیر عربستان سعودی در ایران از تعیین سرکنسول جدید عربستان در شهر مشهد مقدس خبر داده است.

کد خبر 6086499 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین از کار تعلیق شد
  • بازداشت دستیار نماینده پارلمان اروپا در آلمان به اتهام جاسوسی + عکس
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط