Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- بازار آریا-یوسف ناصری/حدود سه سال از تحریم قطر توسط همسایگانش و مصر می گذرد و بخش عمده ای از مواد غذایی و کشاورزی قطر که توسط کشورهای عربی همسایه تامین می شد، دچار مشکل در تامین شد و ایران و ترکیه اقدام به صادرات محصولاتی از قبیل تخم مرغ به قطر کردند.
در همین خصوص «بازار آریا» با فرزاد طلا کش، دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار گفت و گویی انجام داده است تا وضعیت صادرات این محصول به کشور 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7 میلیون نفری قطر مورد کند و کاو قرار بگیرد
.
*****

*حدود سه سال است که قطر توسط همسایگانش یعنی عربستان، امارات و بحرین، تحریم شده. این تحریم، از یک جهت وضعیت مناسبی بود برای این که ایران و ترکیه محصولات خودشان را به این کشور صادر کنند و از جمله این محصولات، تخم مرغ بود و یک مقدار هم از طرف ایران صادر شد.
حالا که سال از این ماجرا گذشته، فکر می کنید ترکیه استراتژی مشخصی داشت که در صادرات به قطر، بهتر از ما عمل کرد؟

-کاملاً و مثل صادرات به همه بازارهای دیگر، ترکیه بهتر از ما این کار را انجام داد. حتی ترکیه، در زمانی که با عراق مسائل و مشکلاتی داشت، نگذاشت بازار خودش در این کشور از بین برود و از طریق ایران، ترانزیت کرد و همه به عراق فرستاد و هم به قطر.
همین طور در زمانی که محصول ما از نظر قیمتی، قابل رقابت نبود، ترکیه جنس خودش را از ایران عبور داد و به افغانستان فرستاد. معلوم است که ترکیه، برای صادرات برنامه دارد.

*در زمان قدرت گرفتن داعش، ترکیه از طریق ایران به عراق صادر می کرد؟

-خیر. گاهی اوقات که ترکیه با مقامات اقلیم کردستان عراق مساله داشتند و از نظر سیاسی بین ترکیه و مقامات آن منطقه شمال عراق مساله ای به وجود می آمد، باز هم اجازه ندادند بزار صادراتی خودشان از دست برود.
به هر طریقی که شده، محصولات خودشان را از طریق ایران به عراق بردند و از طریق ایران به قطر و افغانستان، صادر کردند. هیچوقت نگذاشتند میزان صادراتی که در برنامه ریزی های خودشان داشتند، کم شود.

*اگر ترکیه به جای عبور از شمال عراق، از طریق ایران اقدام به صادرات به عراق کند چند صد کیلومتر مسافت باید بیش تر پیموده شود. این وضع، چقدر هزینه های صادراتی ترکیه را افزایش می داد؟

-قطعاً هزینه حمل و نقل به طور قابل توجهی بالا می رود ولی به خاطر این که سوبسید می دهند ارزش این را دارد که 20 درصد محصول شان با تعرفه صادر شود و در ازای آن، محصول داخلی خودشان را در ترکیه با قیمت بالاتر بفروشند تا تولیدشان ضرر نکند.
نکته دوم این که آنها یک سبد کالا برای صادرات دارند. همه کالاهای سبدشان، ممکن است سودآور نباشند. شاید در یک کالا سود داشته باشند و از آن برمی دارند و روی مرغ و تخم مرغ می گذارند.
در ایران، سبد کالایی مطرح نیست. چون متولی ندارد و هر کس کار خودش را انجام می دهد. در ایران، صادر کننده مرغ کار خودش را انجام می دهد و صادر کننده تخم مرغ هم، همین طور.

*سوبسیدی که اشاره کردید به تخم مرغ صادراتی تخصیص پیدا می کند، همه آن را دولت ترکیه به صادرکنندگان می دهد یا این که اتحادیه ها و نهادهای غیر دولتی ترکیه هم به تولید کنندگان و صادرکنندگان کمک می کنند؟

-یک بخش از سوبسید را دولت ترکیه می دهد و از طریق معافیت مالیاتی اقدام می کند. البته صادرات ما هم از مالیات معاف است ولی به هر حالف چون قیمت داخلی هیچوقت مقرون به صرفه نیست، افرادی که نظارت می کنند فقط در زمان های خاصی اقدام به این کار می کنند.
یک بخش هم در ترکیه، متولی شرکتی یا اتحادیه یا دارند ولی آنها چند شرکت مشخص دارند که صادر می کنند. این چند شرکت 20 درصد کالای خودشان را مجبورند برای بازاریابی از هر ترفندی استفاده کنند ولی 80 درصد تولید را با قیمت مناسب و با سود می فروشند.
در حالی که در ایران، مرغدار ما چه گوشتی باشد و چه تخم مرغ باشد، همواره دارد ضرر می کند و هیچوقت برای کالایش خرج نمی کند که صادر شود.

*مرغداری های ایران، تعدادشان زیاد است و چندین هزار واحد است. آیا در ترکیه، شرکت های بزرگ فعالیت دارند یا این که همین وضعیت مرغداری های ایران وجود دارد؟

-مرغداری های گوشتی ترکیه شبیه ایران نیست ولی مرغداری های مرغ تخم گذارشان شبیه ایران است. مرغ گوشتی ما در بیش از 20 هزار مرغداری تولید می شود ولی در ترکیه، تعداد مرغداری ها خیلی کمتر است.
در ترکیه، تعاونی ها مسئولیت پذیری بالایی دارند و مشارکت خوبی با مرغداران دارند ولی در کشور ما، هم مرغداری ها زیادند و هم این که با تعاونی ها ارتباطی ندارند. این بزرگترین ضربه ای است که به این صنعت وارد می شود.
در مورد مرغ تخم گذار، شرایط ما شبیه همدیگر است ولی آنها زودتر طرح زنجیره را اجرا کرده اند و شرکت های بزرگ ترکیه ای، بازار را در اختیار دارند ولی در ایران، به این سطح نرسیده ایم در حال تلاش هستیم ولی هنوز تحولی رخ نداده است.

*طی مدت سه سال گذشته، آیا ترکیه فقط از طریق زمینی و ایران، تخم مرغ به قطر صادر می کند یا این که احتمالا از طریق حمل هواپیمایی هم اقدام می کند؟

-با هواپیمایی به صرفه نیست و گران تمام می شود. اینقدر گران در می آید که بعید است با آن روش، صادرات انجام بدهند. ترکیه از طریق دریایی و ترانزیت ایران، صادرات به قطر را انجام می دهد.

*از ترکیه تا محصول به ایران وارد شود و به بنادر جنوبی ایران برسد، فاصله زیادی وجود دارد. با وجود هزینه حمل و نقل، آیا وضعیت به گونه ای هست که برای صادرات ترکیه به صرفه باشد؟

-ممکن است همیشه به صرفه نباشد ولی به خاطر اهمیتی که حفظ بازار دارد، می ارزد. بالاخره، گاهی اوقات قیمت تخم مرغ در ترکیه ارزان می شود ولی آنها به قیمت مشخصی به قطر می فرشوند. در این حالت، سود را ذخیره می کنند برای زمان هایی که مجبورند به آن یارانه بدهند.

*در همان روزهای اول تحریم شدن قطر، یک محموله 20 تنی از قزوین به قطر صادر شد. آیا فکر می کردید صادرات به قطر بتواند ادامه پیدا کند و چه چشم اندازی از صادرات تخم مرغ به قطر داشتید؟

-حتماً می توانستیم صادرات خودمان را ادامه بدهیم ولی متاسفانه صادر کنندگان ما، صادر کنندگان حمایت شده ای نیستند. در زمانی که صادرات سود دارد، صادر می کنند و در زمانی که سود ندارد، این کار را انجام نمی دهند. به خاطر این که صاحب برند و شرکت نیستند.
تولید کننده ای که صاحب برند باشد بازاری برای خودش تعریف می کند و زمانی هم که صادرات، سودی ندارد باز بعه کار خودش ادامه می دهد. افرادی که به قطر صادرات کردند، به صورت پیله وری اقدام کردند و الان هم همین نوع صادرات وجود دارد.
در روزهای گذشته، باز تخم مرغ به قطر صادر شده ولی عدد قابل توجهی نیست. هفته ای یک کانتینر یا دو کانتینر، عددی نیست که برای صنعت تخم مرغ ایران خاصیتی داشته باشد و فقط ممکن است برای صادر کننده سودی داشته باشد.

*هفته ای یک یا دو کانتینر از کدام استان توانسته صادر شده؟

-بیش تر از تهران و قزوین به قطر صادر می شود. بازارهایی که آنها پیدا کرده اند، همین دو گروه هستند و آقای بازدار از قزوین، این صادرات را انجام می دهد.

*آقای بازدار در سال 1396 هم یک محموله به قطر صادر کرده ولی متوقف شده بود. پس الان توانسته به صادرات ادامه بدهد؟

-بله. توانسته اند به صادرات ادامه بدهند ولی میزان صادرات، گسترده نیست. یک موقع ممکن است هفت یا هشت ماه صادرات نداشته باشند.

*در استان های جنوبی کشورمان مرغداری بزرگی فعالیت دارند و از جمله در رامهرمز یک مرغداری بزرگ برای صادرات مرغ و تخم مرغ اعلام آمادگی کرده بود. استان های جنوبی ما که به قطر نزدیک تر هستند، چرا نمی توانند مقدار زیادی صادرات تخم مرغ داشته باشند؟

-مهم ترین استان های ما که مزیت دارند کرمان و فارس هستند. پائین تر از این استان ها، یعنی استان های جنوبی تر ما، اصلاً مرغداری تخم گذار قابل توجهی ندارند. شاید یک یا دو مرغداری کوجک فعال هستند ولی مزیتی ندارند.
در حالی که در شیراز و لار و در کرمان، این مزیت وجود دارد ولی به هر دلیل سراغ حوزه صادرات نرفته اند اما در زمینه صادرات مرغ، بندعباس می تواند ظرفیت مهمی باشد و مخصوصاً در شهرستان هایی مثل بستَکف مرغداری های زیادی فعالند و با کیفیت خیلی خوب تولید می کنند.

*شهرستان لار، خیلی نزدیک تر از بقیه شهرها، به قطر است، چه وضعیتی دراین زمینه دارد؟

-لار هم هست و توانسته اند از آنجا صادرات انجام بدهند ولی چون برند ندارند خیلی ادامه نداده اند وگرنه در لار مرغداری خوبی داریم که می تواند این کار را انجام بدهد و تا الان هم انجام داده ولی مقطعی است.

*اطلاعات تا چه زمانی دارید که فرضاً مرغداری شهرستان لار توانسته صادر کند؟

-در دو سه ماه گذشته خیر ولی در سال 1398 صادرات انجام داده و در جریان هستم که صادرات انجام داده است.

*آقای بازدار در مورد محموله 20 تنی تخم مرغ که به قطر صادر کرده بود بابت حمل و نقل تا بندر 3 میلیون تومان هزینه کرده و 6 میلیون هم هزینه حمل دریایی از بندر ایران تا قطر بوده است.
نهایتا هزینه نهایی تا قطر حدود 5200 برای هر کیلوگرم بوده است. الان قیمت تمام شده تا به مقصد برسد چقدر می شود؟

-الان خیلی گران تر است. در ماه رمضان، قیمت تخم مرغ سقوط قابل توجهی کرده است ولی قیمت پایه ما، بالا رفته است. قطعاً برای بازاریابی، قیمت دلار است که توانسته صادرات را حمایت کند و در غیر این صورت، اصلاً امکان صادرات وجود ندارد.
فقط تفاوت نرخ دلار است که توانسته صادرات به قطر را حمایت کند و هزینه ها را پوشش بدهد وگرنه ما هیچ مزیتی نداشته ایم.

*آقای ترکاشوند (مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن) گفته قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 8 هزار تومان است.

-این قیمت هشت هزار تومان مربوط به نیمه اول اردیبهشت است ولی در روزهای اخیر، قیمت تخم مرغ بیش از 2 هزار تومان سقوط کرده است.

*الان قیمت درب مرغداری 6 هزار تومان برای هر کیلوگرم است؟

-فعلاً قیمت به 5 هزار و 500 تومان رسیده.

*آیا همین کاهش قیمت نمی تواند باعث شود که صادرات به قطر به صرفه باشد؟

-به صرفه می شود ولی مقطعی است. ممکن است به مدت دو هفته صادر شود ولی بعدا امکان دارد افزایش قیمت داشته باشیم. در عین حال، ممکن است دولت اجازه صادرات ندهد که کالا در داخل کشور گران نشود یا این که دیگر قیمت برای صادرات به صرفه نیست.

*همچنین مدیر عامل اتحادیه میهن گفته است که در سال 1398 بیش از 41 هزار تن تخم مرغ صادر شده. بیش تر از این قابلیت نداریم که به کشورهای عراق، افغانستان و قطر صادر کنیم؟

-قابلیت داریم و به راحتی تا 150 هزار تُن ظرفیت برای صادرات داریم. به شرط این که بتوانیم اعتماد مشتری را جلب کنیم و نه این که یک روز باشد و یک روز نباشد چرا که چنین وضعی خوب و شایسته نیست.
ضمن این که تعدادی از عراقی و افغان ها در ایران نفوذ کرده اند و خودشان بازارهای را در داخل ایران برای خودشان ایجاد کرده اند و خودشان کالا را برمی دارند و می برند. به دلیل این که ما به شکل پیله وری عمل می کنیم.
در صورتی که اگر به صورت شرکتی و برند باشد هیچوقت چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

*مدتی قبل گفته بودید که قطری ها تخم مرغ پوست قهوه ای می پسندند. ایا هنوز این تمایل وجود دارد یا تخم مرغ سفید هم مشتری دارد؟

-در ایران از دو سال پیش برنامه ریزی کردیم و دو، سه درصدی از ظرفیت مرغداری ها پوست قهوه ای است. البته تخم مرغ سفید هم صادر می شود. با توجه به قطر، خودش را برای جام جهانی 2022 آماده می کند، ما ظرفیت قابل توجهی برای صادرات داریم.

*آقای ترکاشوند اعلام کرده که هدفگذاری شده که 70 تا 80 هزار تُن در سال 1399 صادر شود. فکر می کنید چه مقدار از این رقم تعلق به صادرات ایران به قطر تعلق بگیرد؟

-شاید از این 80 هزار تُن، در حد 10 هزار تن تخم مرغ به قطر صادر شود.

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: گفت و گو انجام می دهد تخم مرغ به قطر طریق ایران صادرات به قطر صادرات انجام توانسته صادر مرغ تخم گذار برای صادرات قطر صادر انجام داده قابل توجهی هزار تومان مرغداری ها صادر کنند برای صادر استان ها صادر شود شود ولی صادر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۴۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی استان قزوین صادر شود

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین عطایی اظهار کرد: سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی، باغی و خشکبار از استان قزوین صادر می شود.

وی افزود: با توجه به پتانسیل خوب و مستعد بخش کشاورزی این استان سالانه این میزان صادرات انجام می شود و نگاه ما جایگزینی صادرات به جای واردات است.

وی اظهار داشت: سیفی‌جات گلخانه ای برای صادرات در اولویت است و در زمینه تولید مرغ نیز ظرفیت بالایی داریم اما باید یک بازار ثابت داشته باشیم تا صادرات محقق شود.

عطایی بیان داشت: چون تولید ثابت نداریم نمی توان روی صادرات پایدار حساب کرد اما قادریم تخم مرغ را صادر کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در هشتمین جلسه شورای هماهنگی روابط خارجی استان قزوین گفت: با راه اندازی صندوق حمایت توانسته مشکل صادرات کشمش را حل کند و آمادگی داریم ارتباط تعدادی از تولیدکنندگان نهال، کشمش و خشکبار و میوه را با طرف های بلاروس مهیا کنیم.

عطایی اضافه کرد: در بخش کشاورزی افراد توانمندی داریم که در صورت معرفی آنها می توان برای توسعه صادرات هم اقدام کرد.

کد خبر 6081177

دیگر خبرها

  • ۲۰ تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد
  • صادرات تخم مرغ به بیش از ۱۸ هزارتن رسید
  • ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا از آذربایجان‌غربی صادر شد
  • ۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد
  • مرکبات مازندران در سبد صادراتی ۱۶ کشور جهان
  • صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در قزوین
  • سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی استان قزوین صادر شود
  • حواشی «مست عشق» همچنان ادامه دارد/ چرا اکران فیلم به تعویق افتاد؟
  • مرکبات مازندران به ۱۶ کشور جهان صادر شد
  • دیدار وزیر خارجه ترکیه با نمایندگان حماس در قطر