Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعلام دستوررئیس جمهور در ساماندهی بازار خودرو باعث شده تا شوک جدیدی در بازار ایجاد و قیمت ها در برخی از خودروهای داخلی ۵ تا ۱۰ میلیون تومان کاهش پیدا کند. به اعتقاد فعالان بازار ما بلاتکلیف هستیم و نمی دانیم سرنوشت قیمت ها به چه صورت خواهد شد.

به گزارش مشرق، تعیین قیمت خودرو این روزها در کشمکش جلسات مختلف مسئولان قرار دارد و همین امر تأثیرات منفی خود را بر تغییرات قیمتی انواع خودروها در بازار گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوایل هفته گذشته بود که براساس توافقات به عمل آمده در ستاد تنظیم بازار قرار شد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان  نسبت به اعلام قیمت های جدید خودرو اقدام کند اما دو روز بعد از این توافق رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد"شورای رقابت باید هفته آینده فرمول قیمت‌گذاری خودرو را ارائه می‌کند و قیمت خودرو بر اساس این فرمول تعیین می‌شود".

بیشتر بخوانید: رایزنی برای ادامه تولید پراید غیر استاندارد کارنامه مدعیان اصلاحات در صندوق عقب پراید ۹۰ میلیونی

 این نقل قول ها در اعلام قیمت های جدید خودرو باعث شد تا بازار درگیر قیمت های کاذب انواع خودروهای داخلی شود به نحوی که برای یک خودروی پراید که پیش از این 70 میلیون تومان بود رقم های 85 تا 90 میلیون تومانی مطرح شود. ثبت این رقم های کاذب که فقط بر روی کاغذ بود و در عمل خبری از خرید و فروش نبود عاملی شد تا بازار با التهابات بسیاری روبه رو و نگرانی مردم هر روز افزایش پیدا کند.

برای بررسی این موضوع وزیر صنعت با صدور دستور ویژه به رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، از مسئولان این سازمان خواست تا با توجه به وجود برخی قیمت های غیر متعارف و فاصله دار نسبت به قیمت واقعی خودرو در بازار آزاد اقدام کنند. اما با گذشت چند روز از دستور وزیر صنعت اتفاقی در بازار به وجود نیامد و همچنان روند صعودی قیمت خودروهای داخلی در بازار رکودهای مختلفی را ثبت کرد.

در نهایت روز گذشته رئیس جمهور به موضوع گرانی خودرو ورود پیدا کرد با اعلام اینکه "افزایش قیمت خودرو به این شکل خلاف مصوبه ستاد اقتصادی دولت بوده و قابل پذیرش نیست، وزارت صمت را موظف به رسیدگی سریع این موضوع و  برخورد با متخلفان افزایش قیمت خودرو کرده است".

همین اعلام این دستور باعث شد تا شوک جدیدی در بازار ایجاد و قیمت ها در برخی از خودروهای داخلی 5 تا 10 میلیون تومان کاهش پیدا کند. به اعتقاد فعالان بازار ما بلاتکلیف هستیم و نمی دانیم سرنوشت قیمت ها به چه صورت خواهد شد. این روزها کمتر معامله ای انجام می دهیم بازار شایعه و اعلام قیمت های کاذب در سطح فضای مجازی داغ است اما در عمل خبری از معامله در بازار نبوده و همه منتظر قیمت های جدید خودرو هستند.

در حال حاضر مشتریان از خود می پرسند مگر چه اتفاقی در بازار افتاده که خودروها با این حجم از افزایش قیمت ها مواجهه شده اند.

برای پاسخ به این پرسش تئوری های مختلفی در چرایی رکورد 90 میلیون تومانی برای پراید مطرح است که نخستین آن را باید اعلام خبر حذف آن از بازار دانست چراکه بسیاری از کسانیکه توان مالی کافی نداشتند با شنیدن آن احساس خطر کرده و به سراغ بازار خودروآمدند تا لااقل بتوانند یک پراید خریداری کنند. در این شرایط با افزایش تقاضا طبیعی است که قیمت ها روند صعودی پیدا کند.

در حال حاضر پراید در رده خودروهای ارزان قیمت بازار است که خبر حذف آن از خط تولید بیشتر مورد توجه دلالان و سودجویان بازار قرار گرفته و امروز این خودرو حتی در بازار کمیاب هم شده است.

علاوه براین نباید از شگرد خودروسازان هم غافل شد زیرا هر زمان که خبر حذف تولید یک خودرو را مطرح می کنند بازار  واکنش منفی نشان داده و کاهش عرضه رشد قیمت ها را ایجاد می کند.

نکته مهم دیگر را باید چالش افزایش نقدینگی و سرمایه های سرگردان در کشور عنوان کرد؛ در این شرایط مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود به سراغ کالاهای سرمایه ای می روند که در این شرایط خودرو بهترین گزینه است.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا ماهواره نور زلزله تهران اخبار بورس قیمت خودرو ستاد تنظیم بازار وزارت صمت سازمان بازرسی کل کشور شورای رقابت خودروهای داخلی قیمت خودرو قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۸۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش قیمت سکه در بازار تهران

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در معاملات امروز (چهارشنبه ۲۹ فروردین) بازار طلای تهران و بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با یک میلیون و ۴۰۷ هزار تومان افزایش نسبت به دیروز، ۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شد.

سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۴۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

امروز نیم سکه با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به دیروز، به قیمت ۲۶ میلیون تومان داد و ستد شد.

همچنین ربع سکه با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، ۱۶ میلیون تومان قیمت خورد.

سکه گرمی نیز با رشد ۱۰۰ هزار تومانی، هفت میلیون و ۲۰۰ تومان داد و ستد شد.

امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار طلای تهران با ۶۰ هزار تومان افزایش به قیمت سه میلیون و ۸۲۲ هزار تومان قیمت خورد.

 

دیگر خبرها

  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • سکه در یک قدمی ۴۵ میلیون تومان
  • ایستادگی سکه در کانال ۴۴ میلیون تومانی
  • پژو پارس ۹۰۰ میلیون تومانی در راه است؟
  • فولکس‌واگن‌های ارزان‌قیمت آماده ورود به بازار
  • افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت پژو پارس درب کارخانه/ دلار در مرکز مبادله ثابت مانده است/ جا برای خودرو‌های وارداتی در بنادر نداریم/ واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها
  • افزایش قیمت سکه در بازار تهران
  • شیب کاهش قیمت خودرو تند شد/ آخرین قیمت سمند، کوییک، شاهین، ساینا، دنا و تارا + جدول
  • افزایش ۱۵۱ میلیون تومانی قیمت پژوپارس در فروردین ماه
  • آخرین قیمت طلا و سکه در بازار