Web Analytics Made Easy - Statcounter

انسان‌ها در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تغییرات جدی در میزان گرمای کره زمین خواهند بود و زندگی بسیار متفاوتی را تجربه خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اینکه انسان‌ها در طول هزاران سال ثابت کرده‌اند موجودات هوشمندی هستند و می‌توانند خود را با آب و هوای متغیر در نقاط مختلف کره زمین هماهنگ سازند ولی تحقیقات جدید حاکی از آن است که آینده از لحاظ تغییرات اقلیمی بسیار دشوارتر از شرایط کنونی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زندگی در آب و هوای صحرای آفریقا

اکنون جمعیت محدودی از انسان‌ها امروز در سردترین و گرم‌ترین نقاط کره زمین زندگی می‌کنند ولی احتمالا در چند سال آینده میلیون‌ها نفر مجبور هستند در شرایطی سخت‌تر زندگی کنند. مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد دمای کره زمین تا پنجاه سال آینده به شدت گرم‌تر شده و بسیاری از مردم زندگی در شرایط آب و هوایی مانند صحرای آفریقا را تجربه می‌کنند.

گروهی از دانشمندان دانشگاه نانجینگ کشور چین پس از بررسی زندگی 6 هزار ساله انسان در نقاط مختلف سیاره زمین به این نتیجه رسیده‌اند که اکثر جمعیت کره زمین تا کنون در آب و هوایی با میانگین 15 درجه سانتیگراد زندگی کرده‌اند. اما تا پنجاه سال دیگر میانگین دمای سیاره خاکی به شدت تغییر کرده و به عدد 29 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. یعنی در شدیدترین حال بیش از 3.5 میلیارد نفر در آب و هوایی مانند منطقه صحرای آفریقا زندگی خواهند کرد.

تغییر سریع دمای کره زمین

انسان‌های کنونی که در مناطق بسیار گرم مانند صحرای آفریقا زندگی می‌کنند خود را با میانگین دمای 25 تا 27 درجه سانتی‌گراد هماهنگ کرده و بدون آسیب جدی بدنی عمر خود را سپری می‌کنند. البته این هماهنگی تنها در عرض یک سال یا دو سال اتفاق نیوفتاده و ساکنان این منطقه طی صدها سال به چنین توانایی بدنی رسیده‌اند اما اگر در مدت کوتاهی دمای کره زمین افزایش یابد آیا انسان‌ها بازهم قادر به مقاومت و هماهنگ‌سازی خود با شرایط محیطی جدید خواهند بود؟

آتش سوزی، استفاده بی رویه از منابع طبیعی و تولید آلودگی از مهم‌ترین عوامل گرمایش کره زمین است. این عوامل نه تنها زندگی انسان بلکه زندگی همه موجودات زنده در کره زمین را به خطر انداخته است. امروزه 75 درصد از غذای مردم از 12 نوع گیاه و 5 گونه جانوری تامین می‌شود.

کشاورزان در مناطق نامساعد برای کشت محصولات زراعی به محل‌های خوش آب و هواتر و معتدل‌تر می‌روند. متاسفانه توجه نداشتن مردم به حفاظت از محیط زیست سبب شده مناطقی که هم‌ اکنون برای کشاورزی مناسب هستند به تدریج شرایط آیده‌آل خود را از دست بدهند.

بحران غذایی غذا نزدیک‌تر از همیشه

با ادامه چنین روندی در سال‌های آینده انسان زندگی بسیار سختی را تجربه خواهد کرد و کشاورزان در کشورهای گوناگون نمی‌توانند غذای مورد نیاز جمعیت شهر یا روی محل سکونت خود را تامین کنند. لذا یکی از بحران‌های آینده، بحران جهانی غذا است.

آینده آب و هوای کره زمین

بررسی‌های دقیق علمی نشان می‌دهد تنها 2 درجه افزایش دما در مقیاس کلی کره زمین می‌تواند فاجعه‌هایی جبران ناپذیری را به بار آورد. قطعا با بالا رفتن دمای کره زمین منابع آب شیرین به سرعت کاهش خواهد یافت و مردم علاوه بر بحران جهانی غذا با بحران آب هم دست به گریبان خواهند شد.

برای نجات کره زمین باید هرچه سریع‌تر اقدام کرد

شی ژوئا سرپرست گروه محققان دانشگاه نانجینگ گفت: اگر همین حالا برای مقابله با گرمایش کره زمین اقدام کنیم بسیار دیر شده و قطعا خشکسالی‌های عظیم‌تری را تا پنجاه سال آینده شاهد خواهیم بود ولی نباید فراموش کرد برای نجات کره زمین هنوز هم فرصت وجود دارد.

تقریبا همه تحقیقات علمی نشان داده است استفاده از انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشید، باد و دریا  به جای منابع انرژی فسیلی می‌تواند تاثیر زیادی روی کاهش میزان آلودگی موجود در کره زمین داشته باشد. مثال ساده‌ای که این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا و کمتر شدن استفاده مردم از وسایل نقلیه شاهد آن بودیم بهتر شد وضعیت آلودگی هوا در مناطقی از زمین بود که سال‌های زیادی با این مشکل درگیر بودند.

شاید مردم مناطق مختلف کره زمین نتوانند خود را به سرعت با شرایط آب و هوای گرم و خشک هماهنگ سازند ولی اگر تدابیری مناسبی برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد زمین اندیشیده شود قطعا میزان خسارت‌های جانی و مالی کاهش خواهد یافت و بیش از 3.5 میلیارد نفر از جمعیت جهان که در گزارش‌های جدید ملزم به زندگی در دمایی برابر با گرمای صحرای آفریقا هستند دیگر چنان شرایط حادی را تجربه نخواهند کرد.

محدودیت‌های شدید کشاورزی با بالا رفتن دمای زمین

با اینکه فناوری در دهه‌های اخیر با سرعتی باورنکردنی پیشرفت کرده ولی هنوز در مناطق زیادی از دنیا به خصوص کشورهایی که با مشکلات مالی فراوان درگیر هستند کشاورزان به دلیل کمبود منابع آب به صورت دیم محصولات خود را پرورش می‌دهند. این نوع کشاورزی تماما وابسته به میزان بارندگی سالیانه است و اگر باران نبارد عملا محصولی نیز به بار نخواهد آمد.

حتی اگر باران نیز به اندازه کافی ببارد به دلیل بالا رفتن دمای هوا بهره‌وری کارگران و کشاورزانی که روی زمین‌های زراعی فعالیت می‌کنند کاهش یافته و نمی‌توانند مانند شرایط عادی ساعت‌ها کار کنند.

دولت‌ها باید در کنار مردم تلاشی جهانی برای مقابله با گرمایش کره زمین را آغاز کرده و زمین را برای آیندگان حفظ کنند. شاید مسیر زندگی ما تا پنجا سال آینده چنان روی زمین تاثیر بگذارد که دیگر به سختی بتوان از هر روز عمر لذت برد و اگر تغییر رویه کلی در سیاست‌های محیط زیستی در سطح جهان اتفاق بیافتد احتمالا دنیایی بدون بحران‌های اساسی در پیش روی همه مردم قرار خواهد داشت.

انتهای پیام/4144/

منبع: آنا

کلیدواژه: آب و هوا تغییرات اقلیمی گرمای کره زمین صحرای آفریقا دمای کره زمین صحرای آفریقا سال آینده آب و هوای انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۰۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسدودیت میلیاردها یورو دارایی روسیه در سوئیس

کشور سوئیس با وجود ادعای بی طرفی حدود ۱۳ میلیارد یورو از دارایی‌های روسیه را مسدود کرده که این امر جنجال‌هایی را در این کشور به لحاظ تاریخی بی طرف به راه انداخته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "فوکوس" آلمان، سوئیس دارایی های حدود 13 میلیارد یورویی روسیه را مسدود کرده و باعث ایجاد اختلاف در مورد بی طرفی تاریخی این کشور شد.

سوئیس حدود 13 میلیارد فرانک سوئیس (تقریبا 13 میلیارد یورو) از دارایی های روسیه در این کشور را مسدود کرده است.

همانطور که شرکت رسانه ای آمریکایی "بلومبرگ" گزارش می دهد، این شامل بیش از 7 میلیارد فرانک ذخایر و دارایی های بانک مرکزی روسیه است.

در مجموع 17 ملک و همچنین خودروهای لوکس، آثار هنری و مبلمان روسی در سوئیس مسدود شدند.

تصمیم سوئیس برای تصویب این تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه پس از آغاز جنگ اوکراین، جنجال قابل توجهی را در این کشور به طور سنتی بی طرف ایجاد کرده است. اگرچه فشارهای بین المللی برای انجام بیشتر این گونه اقدامات بر سوئیس وجود دارد، این گام در حال حاضر در داخل این کشور بحث برانگیز است.

به گزارش بلومبرگ فعالان برای برگزاری همه پرسی در مورد بی طرفی سوئیس به اندازه کافی امضا جمع آوری کرده اند. هدف آنها تثبیت این موضوع در قانون اساسی و جلوگیری از مشارکت در اقدامات اجباری غیرنظامی است که شامل تحریم نیز می شود.

وعده انگلیس برای ارائه بزرگترین بسته کمکی به اوکرایندرخواست زلنسکی برای تغییر توجه غرب از اسرائیل به اوکراین

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی
  • افزایش ۳۲ درجه‌ای دمای هوا در اردبیل
  • افزایش ۳۲ درجه‌ای دمای هوا در اردبیل تا هفته آینده
  • ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس
  • مناطق کوهستانی طارم مه آلود است
  • پیش‌بینی وضعیت هوا طی روزهای آینده/ کدام استان‌ها بارانی میشوند؟
  • تا یکشنبه آینده کدام مناطق ایران باران می بارد؟
  • تا یکشنبه آینده کجای ایران باران می بارد؟
  • مسدودیت میلیاردها یورو دارایی روسیه در سوئیس
  • گرمای شدید در بنگلادش ۴ قربانی گرفت