Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-23@22:12:14 GMT

کشف حدود ۲۰هزار اثر تاریخی قاچاق

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۰۹۴۴

به گزارش ایسنا، در یک علمیات مشترک میان سازمان جهانی گمرگ، پلیس بین‌المللی (اینترپل) و پلیس اروپا (یوروپل)، ۳۰۰ عملیات جست‌وجو در ۱۰۳ کشور جهان انجام شد که منجر به کشف بیش از ۱۹ هزار اثر تاریخی باستانی قاچاق شد. 

این اشیا شامل آثاری غارت‌شده از کشورهای جنگ‌زده و همچنین آثار هنری به سرقت‌رفته از موزه‌ها و محوطه‌های باستانی کشورها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پلیس آرژانتین با کشف ۲۵۰۰ سکه باستانی که قرار بود در یک حراجی آنلاین به فروش بروند بیشترین کشفیات را داشت و کشور لتونی نیز توانست ۱۳۷۵ سکه باستانی را کشف و ضبط کند.

در فرودگاه شهر مادرید اسپانیا نیز مجموعه‌ای نادر از آثار تاریخی دوران پیشاکلمبی شامل یک ماسک طلایی، مجسمه‌های طلا و جواهرت باستانی غارت‌شده از کشور کلمبیا کشف شده است. مقامات افغانستانی هم موفق به کشف هزار شیء تاریخی در فرودگاه کابل شدند که قرار بود به استانبول در ترکیه منتقل شوند. 

بر اساس اعلام پلیس اروپا، در این عملیات مشترک بیشتر تمرکز بر روی خرید و فروش غیرقانونی آثار تاریخی در اینترنت بود و تقریبا یک‌سوم از آثار کشف شده قرار بود در حراجی آنلاین به فروش گذاشته شوند. 

قاچاق اشیای فرهنگی معمولا از طریق همان شبکه‌های جرایم بین‌الملی انجام می‌شود که در زمینه قاچاق مواد مخدر و اسلحه نیز فعالیت دارند و پنهان بودن معاملات آثار تاریخی غارت‌شده فرصت مناسبی برای پولشویی و کاهبرداری و تامین منابع مالی برای این شبکه‌های جرایم سازمان‌یافته ایجاد کرده است. 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۰۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف سکه‌های تاریخی از یک متهم در مسافرخانه ای در فسا

سرهنگ فرهاد آراوند فرمانده انتظامی شهرستان فسا بیان کرد: در پی گزارش مردمی مبنی بر فعالیت فردی سودجو در امر خرید و فروش عتیقه جات، ماموران پلیس رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

او ادامه داد: ماموران با کنترل تردد فرد مورد نظر و اقدامات تخصصی از قصد او برای فروش تعدادی سکه تاریخی در شهرستان شیراز مطلع شدند.

سرهنگ آراوند تصریح کرد: ماموران پلیس پس از تحقیقات تکمیلی متوجه شدند که متهم در یک مسافرخانه سکونت دارد و با گرفتن نیابت قضایی او را دستگیر و به مقر پلیس انتقال دادند.

فرمانده انتظامی فسا با اشاره به اینکه در بازرسی از محل سکونت متهم ۶۸ عدد سکه مربوط به دوره اشکانی کشف شد، گفت: برابر نظر کارشناسان اداره میراث فرهنگی ارزش اموال مکشوفه ۳۵ میلیارد ریال برآورد شده است. 

این مقام انتظامی اضافه کرد: متهم پس از تکمیل پرونده و سیر مراحل قانونی روانه زندان شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • کشف بیش از ۶۰ سکه‌های تاریخی در فسا
  • کشف سکه‌های تاریخی از یک متهم در مسافرخانه ای در فسا
  • چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود
  • ۳۷ هزار نخ سیگار قاچاق در بجنورد کشف شد
  • عمارت تاریخی فکری در بندر لنگه
  • استفاده از هنرمندان برای معرفی تاریخ در مناطق کم‌برخوردار
  • مجموعه عظیم و تاریخی ریسباف در مسیر احیا
  • آزاد سازی ۲۰هزار مترمربع از اراضی کشاورزی اسلامشهر
  • «مرمت آثار باستانی» در سالن فردوس موزه سینما