Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@04:38:04 GMT

بررسی تطبیق‌پذیری ۲۰ رقم جدید علوفه‌ای در لرستان‌

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۳۳۵۷

بررسی تطبیق‌پذیری ۲۰ رقم جدید علوفه‌ای در لرستان‌

ایسنا/لرستان عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان از بررسی تطبیق‌پذیری ۲۰ رقم جدید علوفه‌ای در استان‌ خبر داد.

رضا امیری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امروزه حفظ ظرفیت تولید و رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات مختلف دامی در برنامه توسعه کشور با استفاده اصولی و مطلوب از منابع و به‌کارگیری روش‌های نوین امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی در سال‌های اخیر و فقدان مراتع کشور ممکن است در آینده و با توجه به وقوع تنش‌ها و برخی مخاطرات ازجمله سیل باعث کاهش تولید علوفه برای استان و کشور شود.

امیری افزود: بنابراین ما باید چاره‌اندیشی کنیم و به همین منظور برای کاهش واردات علوفه، فشار دام بر مراتع و حفظ توان تولید و افزایش بهره‌وری باید کشت گیاهان جدید را در دست تحقیق توسعه و پیشرفت قرار دهیم تا از این طریق به تأمین علوفه برای کشاورزان و دامداران کمک کنیم.

این عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر برای تأمین علوفه به کشور ما ظرفیت خالی زیادی وجود دارد که می‌توانیم با به‌کارگیری روش‌های جدید و یافته‌های تحقیقاتی، گیاهان جدید علوفه‌ای را با شرایط آب‌وهوایی منطقه به کشاورزان ارائه دهیم.

وی افزود: در این راستا یک طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی لرستان در دست اجراست که در آن حدود ۲۰ رقم جدید علوفه‌ای مانند انواع باقلا، خلر، نخود علوفه‌ای، اسپرس، کلزا و ... را مورد آزمایش قرار دادیم تا بتوانیم سازگاری و توان تولید کمی و کیفی این ارقام ر از لحاظ مقدار پروتئین، قابلیت هضم، مقدار الیاف و. بررسی کنیم.

امیری اضافه کرد: امید داریم بتوانیم پس از اثبات سازگاری این گیاهان با شرایط آب و هوایی منطقه در آینده نه‌چندان دور برخی از گیاهان را وارد تناوب با غلات ازجمله گندم و جو کنیم تا کشاورزان هم بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

این عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ‌یادآور شد: این طرح تحقیقاتی مستلزم گذشت چندین سال و اثبات تطبیق‌پذیری آن با منطقه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی علوفه جدید علوفه ای مرکز تحقیقات منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۳۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: این طرح‌ها در زمینه‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، گیاهان دارویی، مرتع داری و بیابان، زراعت و باغبانی، فنی و مهندسی، گیاه پزشکی، آفات و بیماری‌های گیاهان، اقتصادی و اجتماعی است.
گودرزی افزود: افزایش بهره وری و راندمان در نهاده‌های بخش کشاورزی، افزایش نفوذ دانش در بخش کشاورزی و انتقال این دستاورد‌ها به بهره برداران را از اهداف و مولفه‌های اصلی این مرکز دانست که از طریق دستورالعمل و مقاله‌های تروریجی و روز مزرعه انتقال می‌یابد.
او حضور محققان در مزرعه و حضور در مراکز خدمات کشاورزی و آموزش بهره برداران را از برنامه‌های مرکز تحقیقات کشاورزی عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۳۰ هزار نفر روز آموزش‌های مهارتی بخش کشاورزی را فرا گرفتند و در این راستا رتبه سوم کشور را کسب کردیم.
مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با پنج ایستگاه تحقیقاتی، ۹ آزمایشگاه تخصصی، دو پردیس تحقیقاتی و کشاورزی، هفت مجموعه بزرگ شامل (انار، لوبیا، گل محمدی، گیاهان دارویی، آویشن، صنوبر و پسته) و ۳۴ پژوهشگر بستر لازم را برای انجام طرح‌های تحقیقاتی فراهم کرده است.

دیگر خبرها

  • بررسی نقش مراکز مشاوره و سبک زندگی در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان
  • سلاجقه در پاسخ به قدس آنلاین / پسروی آب خزر در محدوده طبیعی و عادی است
  • سلاجقه در پاسخ به قدس آنلاین/پسروی آب خزر در محدوده طبیعی و عادی است
  • تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • تأسیس شرکت پروژه راهکاری برای تحقق جهش تولید
  • تولید ۹۶۰ تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر
  • پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی
  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا
  • آبگیری ۱۵ میلیون متر مکعبی سازه‌های آبخیزداری بندرلنگه
  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری