Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-20@03:13:39 GMT

نکات تغذیه‌ای برای "افطار" و "شام" در روز‌های کرونایی

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۶۰۲۳

نکات تغذیه‌ای برای 'افطار' و 'شام' در روز‌های کرونایی


بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در وعده افطار باید ضمن پرهیز از پرخوری، از غذا‌های سبک و در عین حال پر انرژی استفاده شود، سعی شود غذا به آرامی جویده شود. در هنگام افطار، بدن نیاز به یک منبع انرژی به شکل گلوکز دارد که کاهش قند خون در ساعات روزه داری را جبران کند.


موارد زیر برای وعده افطار توصیه می‌شود:

- مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار

- استفاده از غذا‌های سبک مثل فرتی، شیر برنج، نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی ایرانی در این ایام است

- شستشوی کامل و ضد عفونی کردن سبزی مصرفی باید براساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



- انواع سوپ کم چرب، آش کم حبوبات و سبک، حلیم بدون روغن (حلیم منبع خوبی از مواد نشاسته‌ای، فیبر، پتاسیم و منیزیوم است) غذای مناسبی برای افطار است. خوردن آش‌های غلیظ و چرب که مقدار زیادی پیاز داغ و نعناع داغ دارد و همچنین حبوبات فراوان بدلیل ایجاد مشکلات گوارشی در وعده افطار توصیه نمی‌شود.

- سیب زمینی آب پز، سبزی‌های پخته مثل کدو، کلم، گل کلم، هویج و نخود فرنگی، تخم مرغ آبپز، کره و عسل غذا‌های مناسبی برای افطار هستند.

- مصرف زولبیا و بامیه که دارای مقادیر زیادی قند و چربی، اسید‌های چرب اشباع و ترانس است، بسیار محدود شود.

- به طور کلی زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا، شله زرد خیلی شیرین در وعده افطار علاوه بر اینکه منجر به اضافه دریافت انرژی و چاقی می‌شود، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

در عین حال باید توجه کرد که شام به عنوان یکی از وعده‌های غذایی مهم در روزه‌داری باید مورد توجه قرار گیرد. بهتر است افراد روزه‌دار حدود یک ساعت پس از صرف یک افطار بسیار ساده و سبک، اقدام به خوردن شام کنند.

- در وعده شام می‌توان از گروه گوشت، مرغ یا ماهی، حبوبات، نان یا برنج، به شکل پلو و خورش، کوکو‌ها و کتلت کم روغن، خوراک‌های مختلف با نان سبوس دار همراه با سبزی و سالاد، ماست و یا دوغ استفاده کرد.

- غذایی که در وعده شام خورده می‌شود باید کم چرب و کم نمک باشد.

- پس از شام و تا قبل از خواب مصرف میوه و مایعات برای جبران کم آبی بدن و حفظ سلامت و ایمنی بدن توصیه می‌شود.

- مصرف سبزی، سالاد در هنگام افطار و خوردن میوه بین افطار و شام و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از ویتامین C. و پیش ساز ویتامین A. است، برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود. سبزی‌ها و میوه‌ها همچنین دارای مقادیر کافی فیبر هستند که به پیشگیری از یبوست کمک می‌کنند.

- در وعده شام به جای مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند انواع نوشابه‌های گازدار، ماءالشعیر، آب میوه‌های صنعتی و انواع شربت‌ها، توصیه می‌شود از آب آشامیدنی سالم، دوغ و عرقیات سنتی و شربت‌های خانگی بسیار کم شیرین استفاده شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: تغذیه وعده افطار پارسی خبر ماه رمضان توصیه می شود وعده افطار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۶۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،شهردار کوهسرخ در حاشیه این مراسم با بیان اینکه ریواس یکی از محصولات ویژه شهرستان کوهسرخ است، گفت: بهترین ریواس کشور در کوهسرخ تولید می‌شود.

محمد امین افزود: بر اساس آنچه در کتب آمده وجه تسمیه شهر ریوش تغییر یافته کلمه ریواس است که الف آن حذف و سین به شین تبدیل شده است «ریواس، ریوش».

وی گفت: تلاش می‌شود امسال چند جشنواره دیگر از جمله گیلاس و آلبالو و سایر محصولات را برگزار کنیم، همچنین پیگیر هستیم که جشنواره ریواس به نام کوهسرخ ثبت ملی شود.

شهردار کوهسرخ افزود: خوشبختانه امروز استقبال بسیار خوبی از این جشنواره شد به طوری که میزبان میهمانانی از شهر‌های مختلف خراسان رضوی بودیم.

وی گفت: شهرستان کوهسرخ و شهر ریوش قابلیت‌ها و پتانسیل‌های متنوعی از نظر گردشگری، صنایع‌دستی، معادن و برخی محصولات بومی و محلی دارد که باید به خوبی معرفی شوند.

امین با اشاره به اینکه هر ساله استقبال از این جشنواره بیشتر می‌شود، افزود: شهرستان کوهسرخ که از آن به عنوان بهشت گمشده خراسان رضوی نام برده می‌شود همچنان نیاز به معرفی و شناساندن به تمام نقاط کشور دارد.

وی گفت: کشاورزان کوهنورد در این جشنواره محصول ریواس و سبزی‌های بومی را از صبح زود جمع‌آوری و بدون واسطه و تازه همین امروز به دست مصرف کننده رساندند.

در حاشیه برپایی این جشنواره نمایشگاهی در چندین غرفه شامل صنایع‌دستی و انواع محصولات و غذا‌های محلی شامل ریواس و فرآورده‌های آن، سبزی‌های بومی، عرقیجات، عسل بهاره، لبنیات، انواع آش محلی، چون کوریا و رشته و انواع تافتون و کلوچه که همگی محصول و دسترنج مردمان کوهسرخ است به شرکت کنندگان و میهمانان عرضه و فروخته شد.

 

 

دیگر خبرها

  • برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ
  • حذف قند از رژیم غذایی چه عوارضی دارد؟
  • تثبیت قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی از اهداف عملیات وعده صادق بود
  • تثبیت قدرت بازدارنگی جمهوری اسلامی از اهداف عملیات وعده صادق بود
  • اصول تغذیه سالم در خانواده + فیلم
  • سبزی کوهی؛ نچینیم و نخریم؛ چرا؟
  • فواید بی‌نظیر ریواس
  • ریواس کجا می‌روید؟ چند است؟ فواید ریواس چیست و چطور باید آن‎را خورد؟
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • اگر هر روز نوشابه بخوریم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟