Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-20@00:16:26 GMT

پرسه ادامه‌دار موش‌های گردن کلفت در پایتخت

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۸۰۹۸

پرسه ادامه‌دار موش‌های گردن کلفت در پایتخت

یکی از دغدغه‌های همیشگی شهروندان تهرانی زیادشدن موش‌ها است که وجودشان مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت. پرسه زدن و جولان موش‌ها به منطقه مشخصی از پایتخت محدود نمی‌شود و آن‌ها را همه‌جا می‌توان دید.

خبرگزاری فارس از تهران؛ رضا افراسیابی: چند سالی می‌شود که زیادشدن موش‌ها در شهر تهران تبدیل به یکی از دغدغه‌های شهروندان شده است و از مدیریت شهری درخواست می‌کنند تا اقدام لازم برای حل این مشکل را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موش‌ها در مقایسه با گذشته درشت‌تر شده‌اند و به‌راحتی در جوی‌ها و پیاده‌روها جولان می‌دهند. انگار که در مقایسه با گذشته گربه‌ها دیگر موش نمی‌خورند و ذائقه‌شان تغییر کرده است. زیادشدن موش‌ها در شهر می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌هایی شود که برای شهروندان دردسرهای زیادی را به دنبال خواهد داشت.

جولان موش‌ها در جوی‌های آب

ابتدای خیابان ولیعصر(عج) در ضلع جنوبی میدان تجریش ایستاده‌ام و به جریان آب در جوی عریض اینجا نگاه می‌کنم. کمی پایین‌تر مقداری زباله راه‌آب را بسته و همین موضوع موجب ایجاد بوی نامطبوع و منظره‌ای زشت شده است. دو موش درشت حوالی زباله‌ها از این‌سو به آن‌سو می‌روند. آن‌قدر سریع حرکت می‌کنند که تعقیب کردن‌شان با چشم کار سختی است.

«هاشم بارانی» از کسبه این حوالی است: «این موش‌ها راحت در پیاده‌رو میان عابران پرسه می‌زنند. اگر غفلت کنیم وارد مغازه می‌شوند و همه‌جا را به هم می‌ریزند. افرادی زباله‌های خود را کف خیابان رها می‌کنند و نسبت به مشکلات این کار بی‌تفاوت هستند.»

نقش گربه‌های خانگی

نگهداری حیوانات خانگی چند سالی توسط شهروندان زیاد شده است و بعضی‌ها نگهداری حیوان در خانه را نشانه مدرن و به روز بودن می‌دانند. حیوانات خانگی از امتیازات بیشتری نسبت به آن‌هایی که کف خیابان روزگار می‌گذرانند برخوردار هستند. البته گربه‌های خانگی موش نمی‌خورند و سبک زندگی‌ آن‌ها با گربه‌های خیابان تفاوت‌های اساسی دارد.

«احمد» می‌گوید:«چند روز پیش در یکی از بوستان‌ها مردم برای گربه‌ها غذا می‌ریختند و درحالی‌که کمی آن‌طرف‌تر چند موش در جوی پرسه می‌زدند. برای من جالب بود که گربه‌ها کوچک‌ترین توجهی به موش‌ها نمی‌کردند.» 

شهر ما خانه ما؛ فراموش شده و جدی گرفته نمی‌شود

اگر شعار معروف «شهر ما خانه ما» جدی گرفته شود مشکلات در این حوزه و سایر موارد کاهش چشمگیری خواهد داشت. بدون تردید میزان زباله تولیدی از سوی شهروندان همچنین نحوه نظافت توسط مدیریت شهری در زیادشدن مشکلات و معظلات، بیماری‌ها، فراوانی حیوانات و حشرات موذی از جمله موش‌ها تأثیرگذار است.

میزان زباله تولیدی در شهر تهران از بسیاری کلان‌شهرهای دنیا بیشتر است که موجب شده تا در بعضی از نقاط چند بار در شبانه‌روز پسماند جمع‌آوری شود. به گفته مدیران شهری شهروندان با مدیریت مصرف نقش مهمی در تولید زباله دارند. در این زمینه نباید مقصر را فقط مدیران شهری دانست و شهروندان هم باید بیش‌ از پیش حس مسؤولیت‌پذیری نسبت به محل زندگی را در خود تقویت کنند. مدیران شهری بارها گفته‌اند که همکاری شهروندان در این زمینه بسیار مهم است.

رهاسازی زباله در کوچه، خیابان و هرجایی در کنار فرآوری، تولید و نگهداری نامناسب محصولات همچنین رویه غلط میزان تولید، تفکیک و انتقال پسماند توسط شهروندان همگی دست به دست هم داده است تا شرایط خوب و چهره زیبایی را در شهر در این زمینه‌ها شاهد نباشیم.

ریختن راحت و بدون دغدغه پسماند در هر کوی و برزنی قابل قبول نیست و عادت کردیم فقط در چنین مواقعی بگوییم وظیفه شهرداری است و این کار نشان می‌دهد هیچ تعلق خاطر و تعهدی نسبت به محل زندگی خود نداریم.

یادآوری، تکرار و استفاده از شعار قدیمی «شهر ما خانه ما» برای زندگی در قرن ۲۱میلادی اصلاً زیبنده فرهنگ غنی ایرانی نیست و رعایت نظافت محیط پیرامون و ننداختن زباله در هر جایی به جز محل مناسب آن از الفبای وظایف شهروندی در زندگی شهری است و نباید برای کم کردن معضلات و مشکلات شهر و محله خود از رسالت اجتماعی خود غافل شویم و فقط منتظر مسؤولان بمانیم و همه چیز را از آن‌ها توقع داشته باشیم.

باید با نریختن زباله در جوی‌ها، سطح شهر و محله شرایط زیست مناسب را از موش‌ها بگیریم.

طعمه‌گذاری برای موش‌ها 

اینطور که آمارها نشان می‌دهد سکونت موش‌ها در مناطق ۱، ۶، ۹، ۱۱، ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ به نسبت بقیه مناطق پایتخت بیشتر است.

عجیب است که بعضی از شهروندان زباله‌‌های خود را به‌جای داخل مخزن کنار آن می‌اندازند. وقتی سراغ آن‌ها می‌روم تا دلیل این کار را بپرسم سؤالم را بی‌جواب می‌گذارند. اما جوانی حدوداً ۳۰ساله که بطری نوشابه‌ای را کنار مخزن رها کرده است، می‌گوید: «وقت ندارم هر زباله‌ای که داخل سطل نمی‌افتد را از کف خیابان جمع کنم. در ضمن عده‌ای برای انجام نظافت خیابان‌ها دستمزد می‌گیرند.» مشغول صحبت با تلفن همراه  شده و از من دور می‌شود.

خانمی در همین حین از همسایه خود گلایه می‌کند و به ما می‌گوید: «هر روز در کوچه ما سر زباله و جای پارک دعوا است و باید هر چند ساعت یکبار سروصدای درگیری سر این دو موضوع را تحمل کنیم. وقتی به همسایه طبقه چهارم می‌گوییم زباله خود را از پنجره وسط کوچه رها نکن ناراحت شده و با همسرش برای بحث و جدل در خانه ما می‌آید و به راحتی می‌گوید به کسی مربوط نیست.»

یکی از خواسته‌های شهروندان تهرانی از مدیریت شهری این است که با شناسایی نقاط تجمع این جانور موذی و طعمه‌گذاری، برای بهبود وضعیت موجود اقدام کنند. البته اگر شهروندان زباله‌های خود را کف خیابان بریزند شرایط را برای رشد موش فراهم کرده‌اند. طعمه‌گذاری برای مقابله با موش‌ها نقش مهمی برای حفظ فیزیکی آن‌ها دارد و پس‌ از آن باید کاری کرد تا دیگر شرایط برای زندگی این جانور موذی فراهم نشود.

تفکیک پسماند تر و خشک

شاید برای شما این‌ سوأل پیش‌آمده باشد که تفکیک پسماند نقشی در این زمینه دارد؟ باید بگویم که تفکیک زباله تر و خشک از هم نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری در کاهش موش دارد. چند سال است که مدیریت شهری در سطح وسیع برای فرهنگ‌سازی در این زمینه با اجرای برنامه در فرهنگسرا و سرای محله مناطق مختلف سعی در بالا بردن آگاهی شهروندان در این زمینه دارد.

موش‌ها قوی‌تر از گربه‌ها

«زهره عبادتی» کارشناس محیط‌زیست می‌گوید: «عوامل بسیاری در زیاد شدن موش‌ها نقش دارند که از جمله آن‌ها می‌توان از فضای مناسب زندگی، تولید مثل و تجمع زباله نام برد. نگهداری گربه‌ها در خانه در ایجاد شرایط مناسب برای رشد موش‌ها تأثیر چندانی ندارد. گربه‌ها کاری به موش‌ها ندارند و بعضی وقت‌ها حریف یک موش نمی‌شوند. به این دلیل که موش‌ها از سرعت عمل بالایی برخوردار هستند و پنجه‌های قوی دارند که این ویژگی‌ها قدرت دفاعی آن‌ها را افزایش داده است.»

وی در ادامه توضیح می‌دهد: «شناسایی نقاط تجمع این جانور موذی و طعمه‌گذاری این محل‌ها نقش مهمی در کاهش موش‌ها دارد. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که این جانوران موذی موجودات باهوشی هستند و خیلی زود این نقاط را شناسایی خواهند کرد که به همین دلیل طعمه‌گذاری هم پس از مدتی دیگر تأثیری نخواهد داشت از طرفی این مواد برای سلامتی کارگران هم ضرر خواهد داشت.»

شهرداری تهران درگیر مسائل حاشیه‌ای شده است

محمدرضا محبوب فر عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران می‌گوید: «طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها وظیفه کنترل جمعیت و مبارزه با جانوران موذی بر عهده شهرداری‌ها است. بهبود کیفیت زندگی و ارتقاء سطح سلامت شهروندان یکی دیگر از موضوعاتی هستند که باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی توسط شهرداری‌ها انجام شود. متأسفانه شهرداری تهران به جای توجه به وظایف اصلی درگیر حاشیه‌ها شده و زیاد شدن موش‌ها در شهر تهران حاصل همین وضع است.»

وی با بیان اینکه جمعیت موش‌ها در شهر تهران افزایش داشته است ادامه می‌دهد: «البته سابقه حضور موش‌ها در پایتخت سابقه‌ای طولانی دارد و از دوران قاجار این جانوران موذی در شهر تهران دیده شدند. ادامه این وضع در شهر تهران آثار مخربی روی سلامت شهروندان می‌گذارد و شهروندان هم باید با آموزش‌های کاربردی متوجه نقش مهم خود در این حوزه شوند. در حال حاضر هم به مرور زمان با کاهش جمعیت گربه‌ها در تهران بر تعداد موش‌ها اضافه شده است. موش‌های تهران از هوش بالایی برخوردار هستند و آن‌قدر مقاوم شده‌اند که دیگر گربه‌ها هم حریف‌شان نمی‌شوند.»

افزایش مخازن زباله در سطح شهر

بعضی از اوقات در سطح شهر مخزن زباله پرشده و شهروندان به‌ناچار زباله‌های خود را روی زمین قرار می‌دهند. به همین دلیل مسؤولان در شهرداری تهران باید نسبت به افزایش مخازن زباله همچنین تخلیه آن‌ها تمهیدات لازم را بیاندیشند.

هرچند در سال‌های گذشته تصمیم قطعی برای نوع جمع‌آوری پسماندها گرفته نشده است و روزی صحبت از جمع‌آوری مخازن فعلی از سطح شهر می‌شود و در این شرایط هم کمتر کسی حاضر است به دلیل مشکلات زیست محیطی و بوی تعفن این مخازن در چند متری خانه و محل کارش این مخازن وجود داشته باشد و برای این مشکل نیز یک‌بار باید برای همیشه بهترین، اصولی‌ترین و علمی‌ترین تصمیم گرفته شود.

شهرداری از کاهش تعداد موش خبر می‌دهد

«مجید محمدی» رئیس اداره ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری منطقه یک می‌گوید: «هرسال با شرکت‌های واجد شرایط بخش خصوصی برای مبارزه با این جانور موذی قرارداد بسته می‌شود. در حال حاضر ۱۰ نیروی آموزش‌دیده و یک کارشناس هر روز از ساعت ۸ کار خود را در محله‌های شمیران شروع می‌کنند. البته برای آگاه‌سازی اهالی هم برنامه‌هایی مثل آموزش چهره به چهره و توزیع کتابچه‌های آموزشی را به‌طور مستمر اجرا می‌کنیم.»

وی با بیان اینکه طبق آمارها تعداد موش در محله‌های شمیران کاهش یافته، در ادامه توضیح می‌دهد: «مبارزه با موش به دو شیوه شیمیایی و مکانیکی انجام می‌شود. در روش شیمیایی از نانو پودر و در روش مکانیکی از لانه کوبی استفاده می‌کنیم. البته موادی که استفاده می‌شود برای محیط‌زیست و سلامت شهروندان کاملا بی‌ضرر است. در هر نقطه از شمیران که راسته تجاری باشد میزان موش هم بیشتر است که شاخص‌ترین قسمت هم‌میدان قدس و بازار سنتی تجریش است.»

جولان موش‌ها در پایتخت پیش از آن که حیوان سال ۹۹ موش باشد وجود داشته است و منوط به یک یا چند سال اخیر نیست اما به نظر می‌رسد با عزم موجود برای کاهش این معضل در زندگی شهری و ادامه‌دار بودن این شرایط و اینکه طرح مناسبی از سوی شهرداری در این زمینه وجود ندارد، در آینده‌ای نه چندان دور پایتخت با چالش جدی‌تری نسبت به این موضوع مواجه خواهد بود.

انتهای پیام/ ۶۷۰۶۵/گ/س

منبع: فارس

کلیدواژه: موش ها مدیریت شهری تهران کیفیت زندگی جانور موذی موش ها در شهر شهر تهران شهروندان هم مدیریت شهری طعمه گذاری کف خیابان زباله ها چند سال خانه ما گربه ها سطح شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۸۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید| تاجگردون: هیچکس حاضر نیست لایحه عفاف و حجاب را گردن بگیرد /کسی از دولت نمی‌پرسد این چه لایحه‌ای بود!

غلامرضا تاجگردون، نماینده ادوار مجلس در گفتگویی در «کافه خبر» خبرگزاری خبرآنلاین درباره جنجال ها بر سر لایحه عفاف و حجاب گفت: هیچ کسی از دولت سوال نمی کند که چرا این لایحه را دادید. مجلس باید بگوید این لایحه دولت است و من هک و اصلاح کردم.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1887623

دیگر خبرها

  • اعتراض روزنامه شهرداری تهران به حس «نوع‌دوستی» به زباله‌گردها؛ آن‌ها بیچاره نیستند، درآمد‌های چند ده میلیونی دارند
  • گروه هفت مقابل گردن‌کشی‌های رژیم صهیونیستی بایستد
  • ببینید| تاجگردون: هیچکس حاضر نیست لایحه عفاف و حجاب را گردن بگیرد /کسی از دولت نمی‌پرسد این چه لایحه‌ای بود!
  • اشد مجازات برای سارقان سابقه دار/ به هیچ عنوان به سارقان مرخصی داده نمی شود
  • تتوی روی گردن یک سرباز در رژه ارتش خبرساز شد
  • شهرداری زباله‌های قابل بازیافت شهروندان تهرانی را می‌خرد!
  • مدال نقره قهرمانی کشوری بر گردن کاراته کار قمی
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی 
  • برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف همکار با عوامل زباله گردی
  • احیای دوچرخه‌سواری در پایتخت