Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا روز یکشنبه از اداره کل منابع طبیعی و آبخیرداری استان، علی محمدی مقدم ، در دیدار از طرحهای آبخیرداری شهرستان لردگان، با اشاره به اینکه ۳۱۱ هزار هکتار از مساحت استان را جنگل تشکیل می‌دهد، افزود: امسال طرح مبارزه بیولوژیک و مبارزه با این آفت در بیش از چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های استان اجرایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، کمبود اعتبار را مهمترین دلیل در خصوص کم‌بودن سطح مبارزه و کنترل با این آفت عنوان کرد و گفت:هم‌اکنون ۹ کانون آلوده و طغیانی به این آفات در شهرستان‌های لردگان، اردل و کیار شناسایی شده است.

محمدی مقدم افزود: با شناسایی این کانون‌ها محلول‌پاشی در سطح چهار هزار و۳۰۰ هکتار جنگل با اعتباری افزون بر ۲۷ میلیارد ریال توسط جوامع جنگل نشین و بهره برداران محلی آغاز شد.

وی، بهترین عامل کنترل این آفت را شناسایی دشمنان طبیعی از جمله سن‌ها، زنبورها، کفشدوزک‌ها و حشرات و تکثیر، پرورش و رهاسازی آن‌ها در طبیعت عنوان کرد و گفت:هم‌اکنون تعداد دشمنان طبیعی برای مبارزه با این آفات کافی نیست ، از این رو ، روش‌های بیولوژیک برای کنترل آفت جایگزین و استفاده می‌شود.

به گفته وی، در روش بیولوژیک از محلول BT و نصب تله‌های فرمونی برای مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط استفاده می‌شود که با توجه به سخت‌گذر بودن عرصه‌های جنگلی استان امکان دسترسی به خیلی از نقاط و کانون‌های آفت امکان پذیر نیست و از روش محلول پاشی از طریق سمپاش‌های تراکتوری و کوله پشتی با ترکیبات توصیه شده اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری به اقدامات  این اداره در راستای جلوگیری از تخریب جنگل گفت: یکهزار آبگرمکن خورشیدی از سال ۹۳ تاکنون در مناطق محدوده جنگل‌های این استان در قالب طرح " تغییر الگوی مصرف سوخت " توزیع و نصب شده است.

وی افزود: طرح تغییر الگوی مصرف سوخت با هدف کاهش وابستگی مردم به استفاده از چوب و زغال درختان جنگلی، برای تامین انرژی از سال ۹۳ تاکنون در استان اجرایی شده است که در این طرح آبگرمکن‌های خورشیدی به صورت یارانه‌ای بین مردم توزیع می‌شود.

به گفته وی، در استان ۲۰ هزار خانوار در محدوده جنگل‌ها در مناطق بازفت کوهرنگ، شهرستان‌های خانمیرزا،لردگان، اردل و کیار ساکن هستند، که چهار هزار خانوار این تعداد به دلیل سخت‌گذر بودن مناطق روستایی ،جمعیت کم، نبود زیرساخت‌های لازم، به هیچ‌گونه سوختی دسترسی ندارند.

وی، در ادامه به چالش بی‌آبی و کم‌آبی در استان اشاره کرد و گفت: ۱۰ دشت استان به دلیل خشکسالی‌های اخیر ممنوعه شده است که چهار دشت از این تعداد بحرانی است.

وی اظهار داشت: توجه به بحث آبخیزداری یکی از راه‌های مقابله با خشکسالی است، که تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ سازه سنگی ملاتی و ۱۰۰ سد خاکی در حوضه‌های آبریز استان برای مهار و کنترل سیلاب احتمالی احداث شده است.

محمدی مقدم،با  اشاره به اینکه میزان نزولات آسمانی یک سال زراعی در استان ۹میلیارد و ۳۰۰ متر مکعب است، گفت:  ۷۰تا ۸۰ درصد این میزان به صورت روان‌آب از استان خارج می‌شود که با اجرای اقدامات آبخیزداری می‌توان بخشی از چالش بی‌آبی استان را با تغذیه آبخوان‌ها، چاه‌ها و قنات‌ها جبران کرد.

وی با تاکید بر اینکه ۵۲ درصد جنگل‌های استان در شهرستان لردگان قرار دارد، افزود: این شهرستان یکی از شهرستان‌های مهم و راهبرد در حوزه منابع طبیعی در خصوص تولید اکسیژن، ذخیره نزولات آسمانی و حفظ رطوبت خاک است.

محمدی مقدم افزود: قاچاق چوب و زغال را از دیگر عوامل تخریب جنگل‌های بلوط استان عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت جریمه چوب  و زغال را از مهمترین راه مقابله‌ای عنوان کرد.

به گفته وی، جریمه قاچاق چوب از کیلویی هفت هزار ریال به ۳۰۰ هزار ریال و زغال را از کیلویی ۱۵هزار ریال به ۵۰۰هزار ریال افزایش داده شد.

وی اظهار داشت: برای برخورد با قاچاقچیان چوب و زغال علاوه بر ضبط محصولات جنگلی و اعمال جریمه خودروهای حامل قاچاق محصولات جنگلی نیز به مدت ۳ ماه توقیف خواهد شد. 

وی در ادامه به اجرای پروژه نیمه تمام آبخیزداری مامور سردشت اشاره کرد و گفت: این پروژه از نوع سنگی ملاتی است که با اعتباری بیش از  میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در دست اجراست.

به گفته وی، این طرح بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می‌شود تاپایان خردادماه به بهره‌برداری برسد. 

محمدی مقدم، به اجرای ۱۵ پروژه آبخیزداری در دو سال گذشته در این شهرستان اشاره کرد و افزود: تغذیه سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از سیلاب وقوع سیل از مهمترین دستاوردهای اجرای این طرح آبخیزداری است، که اثربخشی این طرح درسال‌گذشته  جاری شدن مجدد آب چشمه میلاس و رونق دوباره کشاورزی به خصوص برنج در این منطقه بوده است.

به گزارش ایرنا، در استان چهارمحال و بختیاری با ۱.۶ میلیون هکتار وسعت ۴۵ حوزه آبخیز وجود دارد که اجرای طرح‌های آبخیزداری مکانیکی و بیولوژیک و بیومکانیک در استان باید به صورت تلفیقی اجرا شود.  

مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط برای نخستین بار در کشور از سال ۸۹  در چهارمحال و بختیاری آغاز شد و طرح مبارزه با آن، هم‌اکنون در ۱۱ استان زاگرس نشین کشور شامل اصفهان، آذربایجان غربی، لرستان، فارس، ایلام، کرمانشاه، کردستان، همدان و خوزستان در حال اجراست.

پروانه جوانه خوار بلوط(Tortrix viridand)، از جمله مهمترین آفتی است که با آغاز فصل بهار در سطح جنگل‌های بلوط در ناحیه رویشی زاگرس شروع به فعالیت کرده و خسارات زیادی را به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند.
این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، ظاهر درخت را عاری از برگ می‌کند و همین باعث می‌شود بسیاری از مردم با گمان بر خشکیدگی درخت، اقدام به قطع آن در عرصه کنند.

برچسب‌ها لردگان منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لردگان منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری لردگان منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری چهارمحال و بختیاری جوانه خوار بلوط منابع طبیعی محمدی مقدم هزار ریال جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۹۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل با اجرای عملیات آبخیزداری

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در برنامه هفتم ۲۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری باید انجام شود که بر این اساس سالانه چهار میلیون هکتار تحت اجرای این عملیات قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان منابع طبیعی، حسن وحید اظهار کرد: سطوح اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری مشخص است و همواره در سطح استانی و ملی پیگیر اجرای این عملیات هستیم.

وی افزود: به‌رغم اینکه برنامه ۱۴۰۳ ابلاغ نشده، اما برای اجرای چهار میلیون هکتار حدود سه تا ۳.۵ همت اعتبار مورد نیاز است؛ در برنامه هفتم ۲۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری باید انجام شود که بر این اساس سالانه چهار میلیون هکتار تحت اجرای این عملیات قرار می‌گیرد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری ۷۰ درصد کاهش خسارت سیل را به همراه دارد، تصریح کرد: اجرای این عملیات منجر به تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی تا ۶۰۰ مترمکعب و کاهش شش تا هشت تنی فرسایش خاک در هکتار می‌شود.

وحید با بیان اینکه در سطح ۱۰ هزار قنوات عملیات آبخیزداری انجام شده است، گفت: اجرای این عملیات ۱.۵ تا سه برابر آبدهی قنوات را افزایش می‌دهد.

کد خبر 747203

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط
  • معلمان نمونه استان چهارمحال و بختیاری معرفی شدند
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • تأمین و توزیع ۴۹۰ تن شکر خانوار در چهارمحال و بختیاری
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل با اجرای عملیات آبخیزداری
  • آغاز مرحله استانی جشنواره ملی هنر‌های نمایشی در چهارمحال و بختیاری
  • مبارزه با آفات سن در هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری
  • موردی از شیوع آفت «جوانه خوار بلوط» در کردستان گزارش نشده است