Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-16@05:44:48 GMT

کاهش ۴ درصدی بارندگی امسال یزد نسبت به سال گذشته

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۰۱۴۲۰

کاهش ۴ درصدی بارندگی امسال یزد نسبت به سال گذشته

رئیس گروه مطالعات آب‌های سطحی شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان این که علی رغم بارندگی‌های مناسب در ۲ سال اخیر هنوز آبدهی رودخانه‌های استان اختلاف قابل توجهی با میانگین آبدهی درازمدت دارد گفت: متوسط بارندگی یزد نسبت به سال گذشته ۴ درصد کاهش یافت.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری برنا؛ مهدی سلیمانی میمندی در نشست پایش آب‌های سطحی یزد در ارتباط با میزان بارندگی در استان اظهار داشت: مقدار متوسط بارندگی استان در امسال تا 15 اردیبهشت ماه 107.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

8 میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد کاهش و نسبت به دوره آماری درازمدت مشابه 21 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان این که بررسی وضعیت بارندگی شهرستان‌های استان نشان می‌دهد بیشترین بارش مربوط به شهرستان تفت به میزان 276 میلی متر است، گفت: یزد با 63 میلی متر بارش، کمترین میزان بارندگی را در میان شهرستان‌های استان دارد.

رئیس گروه مطالعات آب‌های سطحی شرکت آب منطقه‌ای یزد افزود: ایستگاه ده بالا با 496 میلی‌متر و ایستگاه محمدآباد با 52.5 میلی متر بارش به ترتیب بیشترین و کمترین میزان بارندگی را در میان ایستگاه‌های آب و هواشناسی شرکت آب منطقه‌ای یزد دارند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به بارندگی‌های مناسب فروردین و اردیبهشت ماه بیشتر رودخانه‌ها در محل ایستگاه‌های هیدرومتری دارای جریان بوده‌اند که بزرگترین سیلاب مربوط به رودخانه گاشار با حداکثر دبی لحظه‌ای 102 مترمکعب بر ثانیه و آورد 3.9 میلیون مترمکعب بوده است.

سلیمانی در پایان سخنان خود با بیان این که در سال آبی جاری رودخانه‌های گاشار، فخرآباد، ده بالا و سانیچ آبدهی بهتری داشته‌اند، تاکید کرد: علی‌رغم بارندگی‌های مناسب در دو سال اخیر هنوز آبدهی رودخانه‌های مهم استان مانند رودخانه‌های بوانات و اعظم، اختلاف قابل توجهی با میانگین آبدهی درازمدت خود دارند و همچنان شرایط خشکسالی هیدرولوژیکی در حوضه آبریز این رودخانه‌ها حاکم است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: یزد باران بارندگی میلی متر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۱۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۱ درصدی بارش‌های مطلوب در مازندران

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: با بارش‌های مطلوب در مازندران روبه‌رو بودیم که نسبت به پارسال افزایش ۴۱ درصدی داشته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، فرهاد خلردی با تاکید بر وقوع بارش‌های مطلوب در مازندران گفت: از ابتدای سال آبی جاری شاهد بارش 433 میلیمتری هستیم که نسبت به سال گذشته 41 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی نسبت به دوره درازمدت یک درصد کاهش داشت، افزود: میزان ذخیره آب ناشی از این بارندگی‌ها در سد‌های استان با بارندگی روز‌های اخیر به آورد 3.2 میلیون مترمکعبی آب به سد شهیدرجایی منجر شده است.

وی تصریح کرد: افزایش حجم آب ذخیره شده به 71 میلیون مترمکعب رسید که معادل 44 درصد از حجم مخزن شهید رجایی است.

خلردی یادآور شد: سد آیت الله صالحی مازندرانی هم با آورد 2.5 میلیون مترمکعبی به 136 میلیون مترمکعب رسید که معادل 96 درصد از حجم مخزن است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: سیلاب‌‌های اخیر حدود 1.3 میلیون متر مکعب ذخیره در سد گلورد داشت.

وی با بیان اینکه  تاکنون میزان ورودی به دشت تجن  معادل 7.3 میلیون مترمکعب بوده است، خاطرنشان کرد: بخشی از این میزان در آب‌بندان حوزه تجن ذخیره و به آبگیری آببندان‌های این حوزه منجر شده و بخشی هم صرف تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها و بخشی هم ذخیره در آببندان‌های نکارود شده است.

خلردی به آورد رودخانه‌های استان نیز اشاره و عنوان کرد: مجموع آورد رودخانه‌های استان از ابتدای سال آبی تاکنون 1170 میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته 38 درصد افزایش دارد ولی نسبت به دوره درازمدت کاهش 26 درصدی را نشان می‌دهد.

وی گفت: آورد رودخانه هراز ناشی از سیلاب با دبی ورودی 25 مترمکعب در ثانیه به 1.7 میلیون متر مکعب رسید که در آببندان‌ها ذخیره شد.

خلردی تصریح کرد: از هم استانی‌های عزیز می‌خواهیم درخصوص مدیریت مصرف آب در حوزه‌های مختلف آبی صرفه‌جویی و همراهی لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش ۴۳ درصدی تصادفات نوروز امسال در مقایسه با پارسال در خوزستان
  • آمار سفرهای نوروز و عید فطر اعلام شد / رشد ۵ درصدی اقامت‎‌ها نسبت به سال گذشته
  • فعلا خبری از بارش‌های چشمگیر در کرمانشاه نیست/ رشد ۱۶ درصدی بارش‌ها
  • کاهش ۴.۴ درصدی میانگین بارش‌های سال زراعی ۱۴۰۲ در لرستان
  • کاهش ۴.۴ درصدی میانگین بارندگی نقطه‌ای سال زراعی لرستان
  • افزایش ۴۱ درصدی بارش‌های مطلوب در مازندران
  • ۴۳۳ میلی متر بارندگی سال آبی جاری در مازندران ثبت شد
  • ۳۷۶ میلی متر بارش در کردستان به ثبت رسید
  • افزایش ۱۲ درصدی میزان بارندگی‌ها در قزوین
  • کاهش ۲۵ درصدی پرونده‌های مانده نسبت به سال‌های گذشته در البرز