Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهرام عکاشه، پدر علم زلزله شناسی و عضو هیئت علمی گروه ژئوفیزیک دانشگاه آزاد واحد تهران‌ شمال در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره احتمال وقوع زلزله در تهران و شدت و ضعف آن گفت: من به عنوان یک زلزله شناس، ایمان دارم که تهران بار دیگر در اثر زلزله از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر به تاریخ زلزله‌های منطقه تهران مراجعه کنیم، متوجه می‌شویم که تهران ۷ تا ۸ بار بر اثر زلزله با فاصله‌های ۱۵۰ از بین رفته است.

عکاشه افزود: آخرین زلزله در تهران از ۱۵۰ سال گذشته است. از وقوع زلزله در تهران به دلیل ابعاد شهر، سازه‌های موجود، عرض جاده‌ها و میزان جمعیت وحشت داریم و اگر زلزله‌ای به وقوع بپیوندد، فاجعه خواهد بود.

این عضو هیئت علمی گروه ژئوفیزیک دانشگاه آزاد واحد تهران گفت: برای جلوگیری از این فاجعه پیشنهاد انتقال پایتخت به شهر دیگری را داده‌ایم. دو پایتختی بودن هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ کشور‌های زیادی هستند که دو پایتخت دارند.

او بیان کرد: در ابتدا قرار بود کرج به صورت کمکی برای کاهش جمعیت تهران بیاید، ولی اکنون برای تهران مسئله ساز شده است. ریتم ۱۵۰ ساله وقوع زلزله در تهران امری واقعی است و هر چه قدر زودتر جلوی این حادثه را بگیرم، بهتر است. چون جمعیت تهران روز به روز بیشتر می‌شود.

عکاشه تصریح کرد: متاسفانه نمی‌توان جلوی زلزله را گرفت و اگر پایتخت را به جنوب و استان‌هایی مثل شیراز منتقل کنیم، قطعا خیلی بهتر است.

ایران جزو ۶ کشور اول بلا خیز دنیا است

پدر علم زلزله شناسی ایران گفت: ایران از ۴۹ بلایای طبیعی، دچار ۳۱ بلا است و جزو ۶ کشور اول بلا خیز دنیا است. زندگی در شهری که روی گسل‌های توانمند و صد‌ها گسل کوچک قرار گرفته هر لحظه امکان شروع ساعت صفر وجود دارد اما فراموش می‌کنیم و تنها در زمان وقوع زلزله کمی به فکر می‌رویم. بیش از ۹۰ درصد مردم تهران هیچ کار جدی برای مقابله با زلزله انجام نداده اند.

او گفت: آخرین زلزله بزرگ تهران ۱۸۴ سال پیش و در ۲۷ مارس ۱۸۳۴ میلادی در شرق تهران به بزرگی ۷ ریشتر به‌وقوع پیوست و مناطقی مثل شمیرانات و دماوند را ویران کرد و صدمات قابل توجهی به بازار و ساختمان‌ها وارد شد.

بیشتر بخوانید: احتمال آغاز ترم تحصیلی جدید از بهمن ماه

عکاشه افزود: در سال‌های ۷۴۳، ۹۵۸، ۸۵۵، ۱۱۷۷، ۱۲۷۳، ۱۶۶۵ و ۱۸۱۵ میلادی، زلزله‌هایی به بزرگی میانگین ۷.۷ ریشتری در تهران به‌وقوع پیوسته است. این نشان می‌دهد که ایران شرایط مطلوبی درخصوص زلزله ندارد. در چارچوب طرح آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن با تهران و ژاپن، قرار شد ژاپنی‌های طرحی اجرا کنند که در سال ۱۳۸۰ نتیجه آن منتشر شد. طرح دیگری نیز برای اطمینان از شدت درجه ۸ تا ۹ درجه تخریب انجام شد. متاسفانه فقط وقتی در کشور زلزله می‌آید به فکر می‌افتیم و بعد فراموش می‌کنیم که در پهنه تهران، روزانه زلزله‌هایی داریم.

شمال و جنوب تهران در خطر زلزله هستند

پدر علم زلزله شناسی در ادامه درباره گسل‌های موجود در تهران گفت: شمال تهران گسل‌های زیادی دارد، ولی زمین سفت است اما جنوب تهران گسل‌ها کم، ولی زمین بسیار نرم است بنابراین جنوب تهران آسیب پذیرتر است. شمال تهران خانه‌ها مقاوم هستند، ولی گسل‌ها بسیار قوی هستند. به همین دلایل پایتخت باید جا به جا شود.

احتمال وقوع زلزله در هفته های آینده بعید است

عکاشه در پاسخ به این سوال که آیا در روز‌ها و هفته‌های آینده امکان وقوع زلزله بزرگ وجود دارد یا خیر گفت: بعید می‌دانم که زلزله دیگری اتفاق بیفتد. البته نباید فراموش کرد که منطقه شمال تهران بسیار زلزله خیز است و گسل‌های زیادی دارد. تهران قدیم هم چندین بار به دلیل زلزله ویران شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بهرام عکاشه زلزله در تهران زلزله در تهران وقوع زلزله گسل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۲۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفتر اطلاع‌رسانی غزه : شمال نوار غزه با «فاجعه انسانی واقعی» مواجه است

مدیر دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه، امروز (شنبه) با اشاره به تعطیلی بیشتر بیمارستان ها و عدم ارسال هر گونه کمک به شمال این باریکه، بر وقوع فاجعه انسانی واقعی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، «اسماعیل الثوابته» در این باره گفت: از کار افتان کارخانه های تولید اکسیژن به منزله حکم اعدام برای بیماران نیازمند به کپسول اکسیژن است.

الثوابته افزود: رژیم اشغالگر از مجموع ۳۵ بیمارستان نوار غزه، ۳۲ بیمارستان را تعطیل کرده است.

مدیر دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه همچنین تأکید کرد: هیچ گونه کمکی برای منطقه شمال نوار غزه ارسال نشده است. به همین دلیل از کشورهای جهان می خواهیم به صورت فوری برای ارسال بیمارستان های صحرایی و سیار به ویژه به شمال نوار غزه اقدام کنند.

این در حالی است که سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز امروز شنبه وضعیت کودکان در نوار غزه را «دردناک و غم انگیز» توصیف کرده و نسبت به پیامدهای درازمدتِ تجاوزگری رژیم صهیونیستی بر سلامت جسمی و روانی کودکان این منطقه هشدار داده بود.

«تنس اینگرام» سخنگوی یونیسف در منطقه رفح در جنوب نوار غزه، اظهار داشت که کودکان این منطقه بدون داشتن مکان امنی که بتوانند به آن پناه ببرند، در درگیری ها و آسیب های متوالی و مداوم ناشی از جنگ رژیم صهیونیستی علیه ساکنان سرگردان شده اند.

اینگرام تاکید کرد که اگر کمک های انسانی کافی به نوار غزه برسد، هنوز فرصتی برای جلوگیری از قحطی در این منطقه وجود دارد اما دسترسی به کمک های بشردوستانه به ویژه در شمال این منطقه همچنان به شدت محدود است.

وی افزود: وضعیت غزه غم انگیز است؛ به ویژه اینکه مشاهده می شود افراد از سوءتغذیه ناشی از قطع تولید مواد غذایی و محدودیت های اعمال شده برای ورود کمک ها به این منطقه رنج می برند و در نتیجه آن کودکان جان خود را از دست می دهند.

سخنگوی یونیسف ادامه داد: اینکه حداقل ۲۳ کودک در بیمارستان کمال عدوان به دلیل گرسنگی جان باختند، بسیار غم انگیز است.

وی با بیان اینکه وضعیت نوار غزه مستلزم باز بودن این گذرگاه به چند دلیل است، افزود: دلیل اول بخاطر افزایش حجم کمک ها است. دوم رسیدن کمک ها به شمال به صورت مستقیم است تا امکان ارائه کمک به شکل سریع و در مقیاس وسیع به کودکان و خانواده ها که نیاز مبرمی به مواد غذایی و کمک های غذایی دارند، فراهم شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • زلزله ۳.۹ ریشتری در حوالی مجن شاهرود
  • زلزله ۳.۹ ریشتری حوالی مجن شاهرود رخ داد
  • هشدار ارتش رژیم صهیونیستی درباره بازگشت آوارگان به شمال غزه
  • وقوع زلزله در نصرت آباد زاهدان
  • وقوع زلزله ۶، ۳ ریشتری در حوالی پارس آباد
  • ابلاغ دستورات شهرداری به سازمان بوستان‌ها برای جلوگیری از طغیان سفید بالک ها در پایتخت
  • دستگیری سارقان بزرگراه صدر در شمال کشور
  • وقوع زلزله ۳/۷ ریشتری در سرپل ذهاب
  • دفتر اطلاع‌رسانی غزه : شمال نوار غزه با «فاجعه انسانی واقعی» مواجه است
  • دفتر اطلاع‌رسانی غزه: با فاجعه انسانی واقعی در شمال غزه مواجه هستیم