ابراز محبت خدا به امام عصر(عج) و محبانش در جریان معراج
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۰۶۷۲۶
یکی از معجزات منتسب به پیامبر اکرم(ص) «معراج» است که بنا بر مشهور، در شب هفدهم ماه مبارک رمضان رخ داد. ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۷ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، یکی از معجزات منتسب به پیامبر اکرم(ص) «معراج» است که بنا بر مشهور، در شب هفدهم ماه مبارک رمضان رخ داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
درباره کیفیت معراج نبوی گفته شده معراج پیامبر، جسمانى و در بیدارى بوده، نه در خواب و با روح و اصل آن از ضروریات دین و مورد اتفاق همهى فرقههاى اسلامى است تا جایی که امام رضا علیه السلام تکذیب آن را تکذیب رسالت پیامبر معرفی کرده فرمودند «مَنْ کَذَّبَ بِالْمِعْرَاجِ فَقَدْ کَذَّبَ رَسُولَاللَّهِ(ص)؛ کسی که معراج را انکار کند، رسولالله را تکذیب کرده است». (صفات الشیعة شیخ صدوق، ص50)
روایات متعددی درباره حدیث معراج در روایات به ثبت رسیده است؛ از جمله روایتی از امام محمد باقر(ع) که نُعمانی از راویان بزرگ شیعه در اوایل قرن چهارم هجرى در کتاب "الغیبة" خود به آن اشاره کرده است که در ادامه به آن اشاره میشود.
«رسول خدا فرمود خداى عزّ و جلّ شبى که مرا به معراج برد، به من وحى کرد اى محمّد از امّتت در زمین چهکسى را بهجاى خود گذاشتى ــ و خدا بهتر آگاه بود ــ عرض کردم: بارالها برادرم؛ فرمود: اى محمد علىّبن ابىطالب را؟ عرض کردم بله پروردگارا. فرمود: اى محمد، من توجه ویژهاى بر زمین کردم و تو را از زمین برگزیدم پس هر جا یادى از من بشود از تو هم در ردیف من یاد مىشود. پس منم محمود و توئى محمد؛ إِنِّی اطَّلَعْتُ إِلَى الْأَرْضِ اطِّلَاعَةً فَاخْتَرْتُکَ مِنْهَا فَلَاأُذْکَرُ حَتَّى تُذْکَرُ مَعِی فَأَنَا الْمَحْمُودُ وَ أَنْتَ مُحَمَّد.
سپس توجه دیگرى بر زمین کردم و علىبن ابىطالب را از زمین برگزیدم پس او را وصى تو قرار دادم. تو سرآمد انبیائى و او سرآمد اوصیا است. سپس از نامهاى خودم براى او نامى مشتق کردم؛ پس منم اعلى و اوست على، اى محمد؛ ثُمَّ إِنِّی اطَّلَعْتُ إِلَى الْأَرْضِ اطِّلَاعَةً أُخْرَى فَاخْتَرْتُ مِنْهَا عَلِیَّبْنَ أَبِیطَالِبٍ فَجَعَلْتُهُ وَصِیَّکَ فَأَنْتَ سَیِّدُ الْأَنْبِیَاءِ وَ عَلِیٌّ سَیِّدُ الْأَوْصِیَاءِ ثُمَّ شَقَقْتُ لَهُ اسْماً مِنْ أَسْمَائِی فَأَنَا الْأَعْلَى وَ هُوَ عَلِیٌّ یَا مُحَمَّد.
من، على و فاطمه و حسن و حسین و امامان را از یک نور آفریدم، سپس ولایت آنان را بر ملائک پیشنهاد کردم؛ هرکس پذیرفت از نزدیکان شد و هرکس انکار ورزید از کافران شد. اى محمد، اگر بندهاى از بندگان من آنقدر مرا بپرستد که اعضایش از هم بگسلد، سپس مرا ملاقات کند در حالى که ولایت آنان را انکار دارد من او را به آتش مىاندازم؛ إِنِّی خَلَقْتُ عَلِیّاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ نُورٍ وَاحِدٍ ثُمَّ عَرَضْتُ وَلَایَتَهُمْ عَلَى الْمَلَائِکَةِ فَمَنْ قَبِلَهَا کَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ وَ مَنْ جَحَدَهَا کَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ یَا مُحَمَّدُ لَوْ أَنَّ عَبْداً مِنْ عِبَادِی عَبَدَنِی حَتَّى یَنْقَطِعَ ثُمَّ لَقِیَنِی جَاحِداً لِوَلَایَتِهِمْ أَدْخَلْتُهُ نَارِی.
سپس فرمود: اى محمد، دوست دارى آنان را (در این جایگاه) ببینى؟ عرض کردم: بله؛ فرمود: جلوتر برو. جلوتر رفتم؛ دیدم علىبن ابىطالب، حسن، حسین و علىبن الحسین و محمدبن على و جعفربن محمد و موسىبن جعفر و علىبن موسى و محمدبن على و علىبن محمد و حسنبن على و حجت قائم را که همچون ستارهای فروزان در میان آنان بود؛ ثُمَّ قَالَ یَا مُحَمَّدُ أَتُحِبُّ أَنْ تَرَاهُمْ فَقُلْتُ نَعَمْ فَقَالَ تَقَدَّمْ أَمَامَکَ فَتَقَدَّمْتُ أَمَامِی فَإِذَا عَلِیُّبْنُ أَبِیطَالِبٍ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ عَلِیُّبْنُ الْحُسَیْنِ وَ مُحَمَّدُبْنُ عَلِیٍّ وَ جَعْفَرُبْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَىبْنُ جَعْفَرٍ وَ عَلِیُّبْنُ مُوسَى وَ مُحَمَّدُبْنُ عَلِیٍّ وَ عَلِیُّبْنُ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنُبْنُ عَلِیٍّ وَ الْحُجَّةُ الْقَائِمُ کَأَنَّهُ الْکَوْکَبُ الدُّرِّیُّ فِی وَسْطِهِم.
عرض کردم پروردگارا اینان کیانند؟ فرمود: اینان امامانند و آن که ایستاده، کسى است که حلال مرا حلال میکند و حرام مرا حرام میکند و از دشمنان من انتقام میگیرد. اى محمد، او را دوست بدار که من دوستش میدارم و هرکس که او را دوست بدارد، او را دوست خواهم داشت؛ فَقُلْتُ یَا رَبِّ مَنْ هَؤُلَاءِ قَالَ هَؤُلَاءِ الْأَئِمَّةُ وَ هَذَا الْقَائِمُ مُحَلِّلٌ حَلَالِی وَ مُحَرِّمٌ حَرَامِی وَ یَنْتَقِمُ مِنْ أَعْدَائِی یَا مُحَمَّدُ أَحْبِبْهُ فَإِنِّی أُحِبُّهُ وَ أُحِبُّ مَنْ یُحِبُّهُ.» (الغیبة (للنعمانی)، ص93 و 94)
کتاب حدیث ولایت منتشر شدانتهای پیام/+
R1392/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط ماه مبارک رمضان پیامبر اکرم (ص)| رسول اکرممنبع: تسنیم
کلیدواژه: ماه مبارک رمضان پیامبر اکرم ص رسول اکرم ماه مبارک رمضان پیامبر اکرم ص رسول اکرم عرض کردم على بن اى محمد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۶۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اهمیت حلالیت طلبی برای ادای حج و عمرهای مقبول
در آستانه اعزام اولین گروه از زائران عمره مفرده پس از 9 سال به سرزمین وحی و در حالی که در پایان ماه جاری، اولین گروه زائران حج تمتع نیز راهی مدینه منوره میشوند، حجتالاسلام والمسلمین حسین شهامت، استاد حوزه و از روحانیون کاروانهای عمره و حج تمتع به تشریح یکی از مهمترین اقداماتی که زائران حج و عمره قبل از سفر باید انجام دهند پرداخت و گفت: انسانها رو به رشد و تعالی حرکت میکنند؛ همانطور که گیاهان احتیاج دارند هر چند وقت یکبار هرس شده و اضافات آنها زده شود تا دوباره در بهار رشد مجدد کنند، در روحیات و اعتقادات ما انسانها نیز به مرور زمان حتماً اشکالاتی پیش میآید و نقایص، عادات و باورهای غلطی در روشهای زندگی ما ایجاد میشود.
وی ادامه داد: در طول زندگی برای ما انسانها فرصتهایی پیش میآید که میتوانیم از این فرصتها برای اصلاح، هرس کردن و بازسازی و بازیابی خودمان استفاده کنیم. یکی از بهترین فرصتها، زیارتها، حضور در مکه و مدینه و عتبات عالیات است که مرحله جدید و نقطه عطفی در زندگی ما پیش میآورد که میتوانیم از این فرصت استفاده و در کنار دستاوردهای معنوی این سفرها، نقایص خودمان را برطرف و خودمان را بازسازی کنیم.
حجتالاسلام شهامت تصریح کرد: یکی از مواردی که نیاز است به شدت به آن توجه کنیم این است که مراقب باشیم در این سفرهای معنوی دل و دعای خیر دیگران همراه ما باشد و در پرونده ما دل شکستن، ظلم، تحقیر، بیاعتنایی، استهزاء و ... به دیگران نباشد.
وی با اشاره به اینکه ممکن است گاهی ناخواسته دلی را شکسته باشیم یا موجب زائل شدن حقی از کسی شده باشیم، گفت: رفتن به زیارت بهانه خوبی است که به سراغ افرادی که غالباً با آنها در ارتباط هستیم برویم، آنها را ببینیم و از آنها حلالیت بطلبیم. غالب اطرافیان ما هنگام حلالیت طلبیدن بدون منت اظهار رضایت میکنند و حتی اگر از ما دل شکسته باشند، به حرمت سفری که قرار است برویم از ما اظهار رضایت میکنند و اگر در دلشان هم کدورت یا دلشکستگی بود، راضی و خوشحال میشوند.
حلالیت بگیرید
این روحانی کاروانهای حج و عمره افزود: اگر احیاناً موردی هم وجود دارد که فرد بر حلال نکردن ما پافشاری میکند، باید حساس شویم و به دیدن آن فرد برویم و هر طوری شده از وی حلالیت بگیریم. سفر عمره و حج فرصت معنوی مغتنمی است که دل مؤمنان را متوجه خودمان کرده و اگر آسیبی وجود دارد را برطرف کنیم و از همه مهمتر اینکه دعای مردم و اطرافیانمان را بدرقه راهمان و پیش زمینه قبولی طاعات و زیارتمان کنیم.
حجتالاسلام شهامت گفت: وقتی فردی فوت میکند، در مراسم تشییع او، توصیه شده است که 40 مؤمن بر خصلتهای خوب آن فرد شهادت دهند تا مورد لطف خداوند قرار گیرد. حال فردی میخواهد به سفر حج و عمره برود وقتی تعدادی از مؤمنان از اطرافیان او از فرد اظهار رضایت کرده و دعایشان را بدرقه راه آن زائر میکنند، موجب سلامتی زائر در مسیر سفر و قبولی زیارت وی میشود.
وی با تأکید بر اینکه وقتی از همه حلالیت گرفتیم با خیال آسودهتری به زیارت مشغول میشویم چراکه میدانیم همه از ما راضی و خوشحال و دعا گوی ما هستند، گفت: وقتی همه زائر را حلال کردند، او با دلی پاک و نورانی برای اطرافیان خود دعا میکند و خوشحال است که دیگران هم برای او دعا میکنند.
نشاط معنوی بیشتر با حلالیت گرفتن
وی به خاطرهای از یکی از زائران حج اشاره کرد و گفت: راهی منا و عرفات بودیم که یکی از زائران نزد من آمد و گفت مشکلی با یکی از بستگان نزدیک خود داشتم که موجب کدورت طولانی شده است؛ با صحبتهایی که شما در خصوص حلالیت گرفتن داشتهاید، تصمیم گرفتم با اینکه 10 سال است که قهر هستیم، به او زنگ بزنم. وی به فامیل خود زنگ زد و با او صحبت کرد و حلالیت گرفت. فردای آن روز آن زائر پیش من آمد و گفت، شب گذشته بهترین شب 10 سال عمر من بود که با آن فرد صحبت و آشتی کردم. این کار باعث شد سبک شوم. انسانهایی که روح عالی دارند از اینکه گرد و غبار روی روحشان باشد اذیت میشوند لذا وقتی حلالیت بطلبند نشاط معنوی و توفیق بیشتر به آنها دست میدهد و لیاقت پیدا میکنند محضر پیامبر اکرم(ص) و ائمه بقیع بروند.
حجتالاسلام شهامت اظهار کرد: پیامبر(ص) رحمه للعالمین است؛ مگر میشود برای منی که فرد سنگدلی هستم و غم و شادی و راضی بودن و نبودن دیگران برایم تفاوتی ندارد، وقتی به محضر پیامبر(ص) مشرف میشوم بتوانم از این فیض بهره کامل را ببرم؛ چگونه میتوان با دلی آکنده از سنگدلی با پیامبر رحمت سخن گفت؟
وی تصریح کرد: اگر میخواهیم نزد پیامبر رحمت للعالمین برویم باید دل رحیم و مهربان همچون پیامبر داشته باشیم. این همه به پیامبر(ص) جفا کردند و بر سر ایشان خاکستر ریختند اما حضرت رسول(ص) برای همه آنها دعا کردند و گفتند خدایا این افراد را کمک و هدایت کن. وقتی میخواهیم به محضر پیامبر(ص) برویم باید بدانیم به محضر فردی میرویم که باید از او الگو بگیریم، چراکه خداوند فرمود او الگوی حسنه است.
بدون ولیمه هم میتوان حلالیت گرفت
این روحانی کاروانهای حج با اشاره به اینکه در گذشته ولیمههای سنگین و با تشریفات زیاد قبل از سفر عمره و حج برگزار میشد و اطرافیان پیش زائر میرفتند و از آنها حلالیت گرفته میشد، گفت: البته اکنون که این ولیمهها کمتر شده بهتر است چون ممکن بود در این مراسم ریا، خودنمایی و فخرفروشی به سفره و ... وجود داشته باشد. اکنون که ولیمهها کمتر شده، زائران میتوانند با تلفن حلالیت بگیرند یا با مراسم خودمانی و ساده افراد را مهمان کنند یا با شیرینی نزد افرادی بروند که کدورتی بین آنها وجود دارد و حلالیت بگیرند.
این استاد حوزه افزود: به دست آوردن دلها حتماً وابسته به شرایط خاصی نیست و در هر شرایطی میتوان برای انجام این کار مهم برنامهریزی کرد. صله ارحام و حلالیت گرفتن زمینه قبولی عمره را فراهم میکند. رفتن و حلالیت گرفتن نشانه این است که آن فرد لیاقت تشرف به عمره و حج را پیدا کرده است اما کسی که حاضر نیست غرور خود را بشکند و حلالیت بگیرد، مثل کسی است که بعد از سالها انتظار وقتی که به مرحله تراشیدن موهایشان در حج میرسد، هزار بهانه میآورند که از سر تراشیدن مو شانه خالی کند در حالی که یک عمر انتظار کشیده تا در محضر خداوند حاضر شود و میخواهد موهای سرش را به نشانه بندگی بتراشد و باید به این افتخار کند؛ همچنان که بسیاری از افراد به آن افتخار میکنند.
وی به زائران عمره و حج توصیه کرد طوری عمل کنند که وقتی پای هواپیما رسیدند احساس کنند از هیچ کس ناراحت نیستند و هیچ کس از آنها ناراحت نیست غیر از دشمنان خدا که حساب آنها از بقیه جداست.
حجتالاسلام شهامت یادآوری کرد: «خدا در ظن و گمان مؤمنان است» وقتی ظن مؤمنان نسبت به ما خوب بود، خداوند نیز ما را خوب محاسبه و از ما خوب پذیرایی میکند و ما را مهمان خوب خود تلقی میکند. حضرت علی میفرماید: مردم که به حج و عمره میروند مثل برههای تشنه هستند که در تابستان آب قنات گوارا میبینند؛ آنها چطور به سمت آب میدوند؟ مردم در حج و عمره نیز همانطور به سوی کعبه میروند و مردم مثل کبوترانی هستند که به آشیانه میروند. اگر قرار است مثل کبوتر باشیم باید سبکبال شویم تا بتوانیم پرواز کنیم.
وی تصریح کرد: اگر میخواهیم در عمره و حج سبکبال باشیم و از عمق جان لبیک بگوییم باید از وبال دنیایی و منیت، حسادت، غضب، چشم و هم چشمی و ... خود را سبک کنیم والا اگر اینها به پای ما بسته شده باشد، نمیتوانیم اوج بگیریم.
این استاد حوزه افزود: عمره و حج سرفصل درخشانی در زندگی است که خداوند برای اوج گرفتن و رشد ما فراهم کرده است و غیر از مسائل مادی که پول این سفر باید از طریق حلال به دست آمده باشد و حساب و کتاب ما صحیح باشد، مسئله رضایتمندی خلق خدا و بستگان فرد در موفقیت این سفر میتواند مؤثر باشد.