Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، ملخ های صحرایی این موجودات موذی هرچند وقت یکبار یکی از مناطق استان با هجوم بی سابقه خود در برمی گیرد این بار سازناکوک ملخ ها درجاسک به صدا درآمده و کشاورزان را خانه نشین کرده است.

ملخ های صحرایی که دوسال پیش ابتدا از یمن و عربستان وارد استانهای جنوبی شده پس از به پرواز درآمدن درمسیر هرسبزی پیدا کنند می خورند و ازبین می برند تا به همسایگان شرقی می رسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم اکنون هجوم گسترده ملخ‌های صحرایی که در بازگشت از سمت سیستان و بلوچستان، بار دیگر کشاورزان روستاهای شهرستان جاسک هرمزگان را با مشکلات بیشتری روبرو کرده است.

نوع خاک و رطوبت زیاد این شهرستان زمینه رابرای تکثیر ملخ‌های صحرایی فراهم کرده و این روزها این آفت بلای جان محصولات کشاورزی شده و در راه برگشت محصولی باقی نمی گذراند.

نخستین دسته ملخ‌های صحرایی چهارم بهمن ماه سال۹۸ در بندرنخیلو از توابع بندرلنگه هرمزگان گزارش و علت مهاجرت آنها نیز نبود بارش و غذای کافی در سواحل دریای سرخ و عربستان اعلام شد که از طریق خلیج‌فارس و دریای‌عمان وارد خاک ایران شده بودند.

اسفندماه سال ۹۷ نیز شاهد هجوم دومین دسته از این ملخ‌ها در شرق هرمزگان (بخش سندرک از توابع میناب) بودیم که با عبور از کشور عمان و همچنین آب‌های دریای‌عمان به جنگل‌ها و مراتع سواحل مکران حمله کردند.

در اطلاعات منتشره سازمان حفظ نباتات ایران، با اشاره به حمله ملخ‌ها به ۱۰ استان کشور(مهر۹۷تا شهریور۹۸) از هرمزگان به عنوان موفق‌ترین استان در زمینه مبارزه با این آفت خطرناک نام برده شده است.

حمله گسترده ملخ‌های صحرایی به روستاهای جاسک

محمد رادمهر فرماندار جاسک با ابراز نگرانی از حمله گسترده ملخ‌های صحرایی به روستاهای شرقی و مرکزی این شهرستان گفت: این آفت از سوی استان‌ سیستان و بلوچستان و دریای‌عمان به لیردف هجوم آوردند.

 رادمهر افزود: دسته‌های ملخ‌های صحرایی وارد روستاهای هیمن و سدیج در بخش لیردف، گروک و نگر، آغوشک، بهمدی، کهنه و گتان در بخش مرکزی جاسک شده‌اند.

او بیان داشت: هجوم ملخ‌ها ممکن است امنیت غذایی استان را به خطر بیاندازد و برای مقابله با این آفت‌های خطرناک نیاز فوری به کمک داریم.

فرماندار شهرستان جاسک اظهار کرد: اکنون مبارزه با این آفت در شرایط کمبود امکانات ادامه دارد و به همکاری دستگاه‌های استانی و کشوری نیازمندیم.

رادمهر یادآور شد: در آبان‌ماه سال۹۸ هم ملخ‌های صحرایی به صورت انفرادی در منطقه جمکی(۱۳۰کیلومتری جاسک) هجوم آوردند که با هماهنگی‌های لازم مبارزه صورت گرفت.

مبارزه با ملخ‌های صحرایی در هرمزگان به ۲۲هزار هکتار رسید

اشرف منصوری مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: مبارزه با ملخ صحرایی در هرمزگان با فعالیت ۵۴ تیم ردیابی از آبان ماه سال ۹۸ تاکنون به ۲۲ هزار هکتار رسید.

 منصوری افزود: تاکنون ۸۳۰ هزار هکتار از مزرعه‌ها و باغ‌های استان برای مقابله با این آفت، مورد پایش و ردیابی قرار گرفته است.
او بیان داشت: مبارزه با ملخ های صحرایی در شهرستان های بشاگرد، جاسک، میناب، سیریک، بندرعباس، حاجی آباد، بندرلنگه، پارسیان، بستک و جزیره های قشم و کیش انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان تصریح کرد: تاکنون ۵۴ تن از از انواع سموم مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور و تامین تجهیزات عملیات مبارزه شامل ماسک، لباس ضدشیمیایی، کلاه و دستکش برای مبارزه با این آفت تهیه شد.

او یادآور شد: همچنین ۱۴ دستگاه سمپاشulv پاش پشت وانتی به همراه ۱۰ دستگاه سمپاش توربینی و یک فروند هواپیمای سمپاش تهیه شده است.

منصوری اظهار کرد: با وجود شیوع بیماری خطرناک کرونا و بارندگی‌های سیل آسا در هرمزگان، فعالان بخش کشاورزی به عنوان مدافعان امنیت غذایی، ردیابی و مبارزه شبانه روزی با ملخ صحرایی را انجام می‌دهند.

۶۵۰ میلیارد ریال برای مبارزه با ملخ صحرایی اختصاص یافت

محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با توجه به تداوم ریزش‌های ملخ صحرایی، عملیات مبارزه در سطح ۱۷۰ هزارو ۵۶۸ هکتار هفت استان کشور انجام شد و ۶۵۰ میلیارد ریال برای از بین بردن این آفت از سوی دولت اختصاص یافت.

محمدرضا میر درباره هجوم مجدد ملخ صحرایی از کشورهای شبه جزیره عربستان و شاخ آفریقا از ۳۰ بهمن ماه سال گذشته به استان‌های جنوبی کشور افزود: با توجه به هشدارهای فائو امسال مبارزه با این آفت در سطح یک میلیون هکتار پیش‌بینی شده است که حداقل۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

او اظهار داشت: از ابتدای عملیات مبارزه با این آفت خطرناک تاکنون ۲۰۰میلیارد ریال از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به این بخش تعلق گرفته و ۲۵۰ میلیارد ریال دیگر در حال وصول است.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص اختصاص ۵۰۰ هزار دلاری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای بودجه تکمیلی به منظور تقویت همکاری‌های فنی خود با ایران برای کنترل و مقابله با هجوم ملخ های صحرایی بیان داشت: این کمک فنی فائو برای تامین تجهیزات و ادوات و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی است.

میر یادآور شد: در پایان سال ۹۸ تفاهم نامه‌ای با فائو برای تخصیص این مبلغ به امضا رسید اما تاکنون هزینه‌ای به این بخش تخصیص نیافته و موضوع در دست پیگیری است.

او اضافه کرد: اکنون عملیات مبارزه شیمیایی با این آفت در هفت استان جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، جنوب کرمان، خوزستان و خراسان جنوبی در اجراست.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور بیشترین سطح عملیات مبارزه با این آفت را مربوط به استان سیستان و بلوچستان دانست و عنوان کرد: مبارزه با این آفت در استان‌های سیستان و بلوچستان در سطح ۶۶ هزارو ۴۳ هکتار، هرمزگان ۴۳ هزار و ۸۴۰ هکتار، بوشهر ۲۶ هزارو ۵۰ هکتار، فارس ۱۶ هزار و ۴۳۰ هکتار، جنوب کرمان ۹ هزارو ۱۵۰ هکتار ، خوزستان ۶ هزارو ۱۷ هکتار و خراسان جنوبی سه هزارو ۳۸ هکتار اجرا شده است.

میر ابراز داشت: استفاده از امکانات روز دنیا همچون پهپاد برای مبارزه با این آفت در دستور کار سازمان حفظ نباتات کشور است و طی هماهنگی با دفتر مکانیزاسیون کشاورزی امسال سعی داریم از این امکانات بهره‌مند شویم.

او تصریح کرد: تجربه سال گذشته نشان می‌دهد بهترین نوع سمپاشی و مبارزه با این آفت با کمترین ضرر در محیط زیست، استفاده از روش‌های زمینی، سمپاش‌های پشت وانتی، تربولاینر پشت تراکتوری و بکارگیری از پهپاد در مناطق صعب العبور و باتلاقی کشور است.

سبزی و صیفی خارج از فصل بهترین تغذیه برای ملخ‌های صحرایی محسوب می‌شود

بیشترین محصولات به میزان یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن شامل سبزی و صیفی خارج از فصل است که بهترین تغذیه برای ملخ‌های صحرایی محسوب می‌شوند.

ملخ صحرایی قدرت پرواز بسیار بالایی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند و از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر مهاجرت کند.

این ملخ ها سبزی خوارند ودرطول مسیر پروازی خود تمام گیاهان زراعی و باغی و حتی علف‌های هرز را درو می‌کنند که باتوجه به قدرت تخریبی که دارند باعث قحطی نیز می‌شوند.

این ملخ‌ها به علت نبود بارش و غذای کافی و حتی تغییر جهت وزش باد در سواحل دریای سرخ و عربستان به مناطق مختلف از جمله یمن، عمان و ایران (از طریق آب‌های خلیج‌فارس) مهاجرت کرده‌اند که سازمان فائو هشدار مهاجرت آن‌ها را از قبل به تعدادی از کشورها داده بود.

در جدیدترین آمارهای منتشره از سوی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، وسعت زمین‌های کشاورزی این استان ۲۵۹ هزار هکتاربا تولید سالانه افزون بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول زراعی وباغی اعلام شده است.

تجربه موج‌های قبلی ملخ‌های صحرایی به استان هرمزگان نشان می‌دهد که این ملخ‌ها با وجود وسعت زیاد، خسارت چندانی به بخش کشاورزی وارد نکرده ولی درهمین راستا ۶۰ میلیارد ریال صرف خرید سَم، سمپاشی و مبارزه بیولوژیک با این پرنده‌های مزاحم شده است.

آغازگر هجوم ملخ‌های صحرایی به استان‌های جنوبی بویژه هرمزگان از دیماه سال ۹۷ بود که بخش‌های زیادی از این استان را در برگرفت و کار به جایی رسید که علاوه بر مبارزه فیزیکی و سمپاشی، فرماندار بندرعباس در راستای کاهش این پرنده‌ها خرید هر کیلویی ملخ را ۸۰هزار ریال به مردم بویژه کشاورزان پیشنهاد داد.

 سال۹۷ مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شده بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ب



منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ملخ های صحرایی هجوم ملخ های صحرایی خلیج فارس ویروس کرونا سازمان حفظ نباتات کشور مبارزه با این آفت سیستان و بلوچستان ملخ های صحرایی عملیات مبارزه مبارزه با ملخ ملخ صحرایی میلیارد ریال هزار هکتار ملخ ها ماه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۷۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوشحالی کاپیتان بارسا: تمدید با خیال راحت

به گزارش "ورزش سه"، قرارداد فعلی روبرتو با باشگاه بارسلونا در پایان فصل جاری به اتمام می‌رسد و شایعات زیادی درباره احتمال جدایی یا ادامه حضورش در این تیم در فصل آینده در چند ماه اخیر به گوش رسیده است.

چند رسانه اسپانیایی پیش از این خبر داده بودند که او قصد دارد در پایان فصل جاری به عنوان بازیکن آزاد و به صورت رایگان از بارسلونا جدا شود و راهی لیگ فوتبال آمریکا شود تا مسیر لیونل مسی و سرخیو بوسکتس را ادامه داده باشد.

اما مدیران باشگاه بارسلونا در چند هفته اخیر تصمیم گرفتند که پیشنهادی را برای تمدید قرارداد به کاپیتان این تیم ارائه کنند و مذاکرات برای امضای قرارداد جدید را با او آغاز کنند. هرچند تصمیم ژاوی برای جدایی باعث نگرانی این بازیکن شده بود.

شب گذشته و پس از جلسه مهمی که سرمربی فعلی بارسلونا با مدیران این باشگاه برگزار کرد به صورت رسمی اعلام شد که او از تصمیمش برای ترک بارسا در پایان فصل منصرف شده و در فصل آینده هم هدایت این تیم را بر عهده خواهد داشت و یک خبر بسیار خوبی برای روبرتو است.

حالا فابریتزیو رومانو، خبرنگار ایتالیایی، مدعی شده است که مذاکرات برای امضای قرارداد جدید با این بازیکن به زودی آغاز خواهد شد، چرا که ژاوی معتقد است که او بازیکن بسیار مهمی برای بارسلونا در زمین و در رختکن است و روی حفظ او تاکید دارد.

دیگر خبرها

  • یحیی با «کریم» به تبریز می‌رود
  • خوشحالی کاپیتان بارسا: تمدید با خیال راحت
  • اصفهان، اقلیم معناست
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (6 اردیبهشت)
  • سطح مبارزه علیه ملخ های بومی به ۲۷ هزارهکتار رسید
  • ناکامی قاچاقچیان در جا به جایی ۳۸۴ کیلو تریاک
  • نیمی از دانش آموزان کشور راهی هنرستان می‌شوند
  • صحرایی خبر داد: ۱۰۰۰ هنرستان در کشور ساخته می‌شود
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (5 اردیبهشت)
  • خیال کورتوا راحت است: لونین به خوبی جایم را پر کرده