Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصطفوی زاده از برگزاری برنامه های ماه مبارک رمضان در فضای مجازی با عنوان خانه و خانواده در نیروی هوایی ارتش خبر داد و گفت: خانه های نورانی، غنچه های رمضان، حامیان هدایت گر، سفره سلامت، عطر عترت پنج بخش این طرح است.

خبرگزاری شبستان _گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: هر سال ماه رمضان تنور مسابقات قرآنی و محافل انس با قرآن به شکل حضوری گرم بود این محافل در غالب گردهمایی ها  و کنگره ها   با ضیافت افطاری همراه می شد و شور و اشتیاق فراوانی را در میان دوستداران قرآن در ماه مبارک رمضان ایجاد می کرد اما امسال با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا این مجالس رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و فضای مجازی تمام قد پوشش این برنامه ها را در خود جای داد در همین رابطه گفتگویی با سرگرد «سید محسن مصطفوی زاده» رییس مرکز امور قرآن، عترت و نماز اداره عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش، در مورد برنامه های ماه مبارک رمضان در نیروی هوایی ارتش  به شرح زیر ارایه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور چه تغییراتی در برگزاری برنامه های قرآنی و فرهنگی ایجاد شده است؟

 ماه رمضان ماه مهربانی، ضیافت الهی، بهار قرآن و گشوده شدن درهای آسمان به روی بندگان است. این ماه، ماه به اجابت رسیدن دعاها و به نام حضرت علی (ع) است که موجبات طهارت و تعالی انسان را فراهم می کند. مرکز قرآن، عترت و نماز اداره عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا فعالیت های فرهنگی و قرآنی خود را در فضای مجازی عرضه  و از این فرصت ارزشمند برای تبلیغات معارف دینی استفاده  می کند  این فعالیت ها با هدف ارتقای سطح معنویت، ارتقای ارزش های دینی و معنوی، حفظ سرمایه های معنوی، دیانت و تقوا در فضای مجازی برگزار می شود.

 

هدف از برگزاری مسابقات قرآنی و فرهنگی در فضای مجازی را بفرمایید؟

از اهداف این مسابقات تعمیق باورهای دینی در میان خانواده ها، تحقق تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری در جهت رشد و ارتقای اخلاق و معنویت و ترویج مسایل اعتقادی و معنوی در میان خانواده ها و کارکنان پایور و وظیفه نیروی هوایی ارتش، ارتقای بصیرت و آگاهی دینی خانواده های کارکنان پایور، ایجاد بسته های مناسب در فضای مجازی در جهت رشد و تعالی کودکان و نوجوانان، جذب جوانان و نوجوانان در فضای مجازی با برنامه های فرهنگی و قرآنی است.

 

نام طرح برنامه های قرآنی در ماه رمضان را بفرمایید؟

نام این طرح خانه و خانواده در میهمانی خدا است  که در پنج شاخه به آن پرداخته می شود؛ که عبارتند از خانه های نورانی، غنچه های رمضان، حامیان هدایت گر، سفره سلامت، عطر عترت که این پنج شاخه زیرشاخه هایی را نیز دربر می گیرد.

 

بخشهای مختلف طرح خانه و خانواده در ماه رمضان را توضیح دهید؟

از جمله بخش های این طرح« خانه های نورانی » است که در این  بخش می توان به بارگزاری فایل آموزش روخوانی و روانخوانی، تجوید قرآن کریم، برپایی محفل انس با قرآن کریم، استفاده از ظرفیت قاریان برتر و هم آوایی به همراه تدبر در آیات قرآن، بارگزاری ترتیل یک جزء از قرآن، ختم 14 هزار صلوات هر روز به نیت یکی از شهدای نیروی هوایی، دعای هر روز ماه مبارک رمضان به همراه تفسیر قبل از اذان ظهر، بارگزاری دعاهای لیالی قدر، تولید محتوا برای انس با قرآن کریم،   و همچنین بخش غنچه های قرآن کریم که در این بخش تکریم حافظان کودک خردسال و ...را در بر می گیرد اشاره کرد.

 

آیا در برنامه های ماه رمضان بخش خاصی برای کودکان و نوجوانان زیر 15 سال در نظر گرفته شده است ؟

بخش غنچه های رمضان شامل کودکان و نوجوانان زیر 15 است که محفوظات جدید از قرآن کریم را آموخته اند و مورد تقدیر قرار می گیرند و همچنین بالای 15 سال افرادی که یک جزء از قرآن کریم را آموخته اند، نیز تجلیل می شوند. در همین زیرشاخه شناسایی روزه اولی ها توسط یگان های مرجع، سی آیه سی قصه سه نقاشی قرآنی، شناسایی استعدادهای برتر در حوزه مداحی و قرآن، تصحیح قرائت نماز جوانان و نوجوانان، آموزش نماز به کودکان و نوجوانان، برگزاری مسابقه عکس رمضان از لحظات عبادت و افطار از دیگر بخش های این طرح است.

 

آیا در برنامه های ماه رمضان بخشی برای بیان احکام پیش بینی شده است ؟

 بخش بیان احکام ، پاسخ به شبهات را در بر می گیرد که شامل تبیین و تشریح بیانات رهبر انقلاب، فضیلت دینی و سیاسی، بیان سبک زندگی ایرانی اسلامی، تولید محتوا توسط روحانیون، بیان احکام مربوطه از جمله نماز از دیگر بخش های این طرح است.

 

در موضوع سلامت و تغذیه در ماه رمضان با توجه به شیوع کرونا چه برنامه ای پیش بینی شده است؟

در این بخش احادیث بهداشتی توسط روحانیون و توصیه های پزشکی برای تغذیه سالم با توجه به شیوع کرونا و برنامه های ورزشی پیرامون ورزش اصولی در ماه مبارک رمضان بیان می شود. تولید محتوا مرتبط با بخش سلامت، توصیه های روزه داری با وجود ویروس منحوس کرونا از دیگر بخش های برنامه ماه مبارک رمضان است.

 

در موضوع نهج البلاغه چه برنامه هایی در نظر دارید؟

در بخش عطر عترت نیز بخش هایی از فرازهای نهج البلاغه، بیان آموزه های نهج البلاغه، برگزاری نمایشگاه کتب مذهبی در بستر فضای مجازی، ترویج سبک زندگی اهل بیت ویژه جوانان و نوجوانان، اردوهای زیارتی، بارگزاری فایل کتابخانه صوتی و 30 روز 30 کتاب از جمله بخش های دیگر برنامه های ماه رمضان است.

 

در مورد گروه سنی شرکت کنندگان در طرح ماه مبارک و مسابقات قرآن توضیح دهید؟

 شرکت کنندگان در تمام گروه های سنی زیر 15 سال و بالای 15 سال هستند و تقریبا طرح ماه رمضان نیروی هوایی تمام رده های سنی را از کارکنان پایور و خانواده های آنها دربر می گیرد.

امسال برای اولین بار شاهد برگزاری جشنواره حدیث فرزندان زیر 15 سال  هستیم در این جشنواره نیز بیش از پنج هزار نفر شرکت کردند و شاهد استقبال بی نظیر خانواده های نیروی هوایی بودیم. این جشنواره از 15 فروردین آغاز شده و اختتامیه آن پس از ماه مبارک رمضان برگزار می شود.

 

آیا در ایام نوروز هم از فضای مجازی در برگزاری برنامه های قرآنی استفاده شده است؟

 در ایام نوروز نیز طرح هر خانه یک مسجد و مسابقه عیدانه برگزار شد. طرح عیدانه در 15 آیتم  از جمله کتابخوانی، تئاتر، سرود، همخوانی خانوادگی، حفظ سوره های کوچک، قرائت تقلیدی و حفظ سوره های کوچک و جزء 30 است./

 

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان نیروی هوایی ارتش کودکان و نوجوانان نیروی هوایی ارتش ماه مبارک رمضان توجه به شیوع برنامه های ماه خانه و خانواده فضای مجازی خانواده ها ماه رمضان برنامه ها قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۸۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بساط خیر و برکت زنانه

اگر در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان امسال سری به باغ اردوگاه خاتون زده باشید، شاهد برگزاری برنامه‌های مختلف و متنوعی بوده‌اید. برنامه‌هایی که گاهی حال و هوای عید نوروز و خریدهای نزدیک سال نو داشته، گاهی محلی برای نمایش خوراکی‌های خوش‌رنگ‌ و لعاب سر سفره افطار بوده و گاهی هم از همه این رنگ‌های دنیا فاصله‌ها داشته و با نوای الهی العفو همراه بوده است.

برنامه‌هایی از جنس ماه رمضان

باغ اردوگاه خاتون در ماه مبارک رمضان امسال میزبان برگزاری برنامه‌های مختلف مرکز امور خانواده و بانوان بنیاد کرامت رضوی بوده است.

بی‌بی زینب سیدی، مدیر این باغ اردوگاه در ابتدای توضیحاتی درباره برنامه‌های مفرحی که برای خانواده‌ها به ویژه کودکان در این ماه برگزار شده است، می‌گوید: ماه مبارک رمضان امسال باغ اردوگاه خاتون میزبان برگزاری ضیافت افطار برای برخی خانواده‌ها بود. در این مراسم که در قالب چهار برنامه برگزار شد، از ۶۰۰ نفر در وعده افطار پذیرایی شد. در کنار آن برنامه‌هایی شامل بازی و سرگرمی هم برای بچه‌ها و هم برای بزرگ‌ترها پیش و پس از افطار اجرا شد و خانواده‌ها اوقات خوشی را کنار هم گذراندند.

میهمانان یکی از این برنامه که با همت معاونت خدمات اجتماعی آستان قدس رضوی و با حضور تولیت محترم برگزار شد، نوجوانان روزه‌اولی ایتام و شهدای مدافع حرم بودند. طبق گفته سیدی در برنامه‌های دیگر هم تعدادی از خانواده‌های کارکنان آستان قدس رضوی و برخی از دیگر اقشار حضور داشته‌اند.

برنامه‌های برگزار شده در شب‌های قدر نیز دیگر فعالیت صورت گرفته از سوی مرکز امور خانواده و بانوان بنیاد کرامت رضوی در باغ اردوگاه خاتون بوده است.

سیدی در این باره چنین توضیح می‌دهد: باغ اردوگاه خاتون در مجموع سه شب قدر در ماه مبارک رمضان میزبان بیش از 4هزار نفر بود. برنامه‌ها با قرائت دعای جوشن کبیر و سخنرانی آغاز و با قرائت مناجات حضرت امیرالمؤمنین(ع)، اقامه نماز قضا و... ادامه یافت. پایان‌بخش مراسم هم سر گرفتن قرآن بود. در انتهای برنامه هم از میهمانان با توزیع وعده سحری پذیرایی شد. برگزاری این طرح با مشارکت قرارگاه امام رضا(ع) و خیران بود.

نمایشگاهی از جنس کارآفرینی

پیش از شروع ماه مبارک رمضان هم در این باغ اردوگاه نمایشگاهی برگزار شد و بانوان کارآفرین محصولات خود را برای فروش عرضه کردند.

معصومه باعدی، رئیس اداره رویدادهای اجتماعی مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی درباره برگزاری این نمایشگاه می‌گوید: این نمایشگاه با عنوان طرح مادران ارزش‌آفرین در باغ اردوگاه خاتون برگزار شد. در این رویداد که از ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ شروع شد و تا ۲۱ اسفند ادامه داشت، ۶۰ بانوی کارآفرین محصولات مرتبط با فصل بهار و ماه مبارک رمضان شامل صنایع دستی، پوشاک، مواد غذایی و محصولات بهداشتی را برای فروش عرضه کردند.

۲۰ هزار بسته دختر ماه برای دختران ۹ ساله ایران

مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی غیر از برگزاری برنامه‌هایی که در باغ اردوگاه خاتون در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان داشته، برنامه‌هایی هم به صورت ملی در کل کشور برگزار کرده که یکی از این برنامه‌ها برگزاری جشن‌های تشرف دختر ماه بوده که به صورت آیین‌هایی در سراسر کشور برگزار شده است. باعدی درباره این برنامه توضیح می‌دهد: این جشن تشرف برای دختران ۹ساله در ۳۱ استان کشورمان برگزار شد. در این برنامه بسته‌های جشن تکلیف شامل چادر، سجاده، کتاب، کارت تبریک با عنوان دختر ماه، مهر، تسبیح و بسته متبرک شامل گلاب و نمک متبرک به دختران نوجوانی که به تازگی به سن تکلیف رسیده‌اند، اهدا شد. این بسته‌ها توسط خادمیاران و در منازل افراد تقدیم شد.

به گفته باعدی در این آیین که در اسفند ماه ۱۴۰۲ و فروردین ماه ۱۴۰۳ برگزار شد، ۲۰ هزار هدیه در کل کشور توزیع شده است. او اضافه می‌کند: همزمانی برگزاری جشن‌ دختر ماه با ماه مبارک رمضان حس و حال ویژه‌ای را هم برای دختران تازه به تکلیف رسیده و هم برای همکاران خادمیار ما ایجاد کرد. لازم به ذکر است در این طرح بیش از هزار و 500 خادمیار در ۳۱ استان کشور با مرکز امور خانواده و بانوان آستان قدس رضوی همکاری داشتند.

البته طرح دختران ماه فقط به توزیع بسته‌های هدیه و متبرک ختم نشده و شامل همیاری معنوی برای دختران نوجوان هم می‌شود. رئیس اداره رویدادهای اجتماعی مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی در این باره می‌گوید: با توجه به اینکه دختران در این گروه سنی با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند، پس از توزیع بسته‌های هدایای جشن تکلیف، این عزیزان به مدت 6ماه با پشتیبانان متخصص حوزه کودک و نوجوان در ارتباط خواهند بود تا مسائل مختلف مربوط به سن بلوغ و عبادت دختران را با آنان مطرح کنند و از مشاوره‌شان بهره‌مند شوند.

طعم شیرینی عید برای نوعروسان

اقدام بعدی که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ در مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی انجام شده است، تهیه و توزیع برخی از اقلام جهیزیه برای نوعروسان مناطق محروم در ۲۴ استان کشور بوده است. رئیس اداره رویدادهای اجتماعی این مرکز با اشاره به مشارکت مطلوب مردم در این حوزه می‌گوید: برنامه دیگری که به صورت ملی انجام شده بحث «پویش ملی هدیه امام(ع)» توسط شبکه ملی حُسنی بود که در آن اقلامی برای جهیزیه میان نوعروسان مناطق محروم توزیع شد. در این طرح که در روزهای پایانی سال و منتهی به ماه رمضان انجام گرفت، ۴۰۰ سری جهیزیه شامل پنج قلم اصلی یعنی یخچال، اجاق گاز، لباسشویی، جاروی برقی و فرش تهیه و توزیع شد.

البته مردم و خیران هم در قالب شبکه‌های مختلف برای تهیه این اقلام در کنار مرکز امور بانوان مشارکت کرده‌اند؛ بودجه این طرح به صورت مشارکتی از محل نذورات آستان با نیت تأمین جهیزیه و دبیرخانه‌های خدمت رضوی از طریق خیران و شبکه‌های مردمی مانند حُسنی و شبکه حامیان سنت نبوی ازدواج تأمین شد. در کنار آن بانوانی هم که در محافل خانگی در مناسبت‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند مبالغی را با هدف مشارکت در این برنامه تأمین کردند. این طرح در ۲۴ استان کشور از جمله خراسان رضوی، گیلان، اصفهان، یزد، فارس، گلستان و... انجام گرفت.

زهرا زنگنه

دیگر خبرها

  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • بیش از 130 اجلاس نماز در ارتش برگزار شده است
  • تجلیل از فعالان و عوامل برگزار کننده محفل قرآنی در ایلام
  • حقوق واقعی کارگران دیده شود
  • لایحه تشکیل سازمان گردشگری روی میز شورای شهر تهران
  • تصویر ایران در جهان اسلام درباره اهتمام به قرآن اصلاح شد
  • عوامل ویژه برنامه‌های قرآنی در ماه رمضان تجلیل شدند
  • ۱۲ هزار خادم در قم در ماه مبارک رمضان به زائران و روزه‌داران خدمت کردند
  • ۵۶۰ هزار افطاری ساده و گرم در حرم حضرت معصومه (س) توزیع شد
  • بساط خیر و برکت زنانه