Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@16:12:51 GMT

رأی مثبت نمایندگان به امکان عزل حقوقدان شورای نگهبان

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۱۰۶۵۵

رأی مثبت نمایندگان به امکان عزل حقوقدان شورای نگهبان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اکثریت آراء به امکان عزل حقوقدان شورای نگهبان، در صورت نداشتن صلاحیت، رأی مثبت دادند. ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ سیاسی مجلس و دولت ایران نظرات - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(دوشنبه، 22 اردیبهشت 99)، در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس که به نحوه انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان اختصاص دارد، با پیشنهاد محمدجواد فتحی نماینده مردم تهران موافقت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصوبه جدید مجلس درباره نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبانحجت‌الاسلام پژمانفر: رویکرد سیاسی در پُشت طرح نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان استادیانی: طرح نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان برای مجلس و مردم هزینه‌بر استنحوه معرفی حقوقدانان شورای نگهبان از سوی رئیس قوه‌قضائیه تغییر کرد

طبق پیشنهاد فتحی، اعتراض نمایندگان به عملکرد اعضای حقوقدان شورای نگهبان با تقاضای کتبی 25 نفر یا به درخواست کمیسیون آیین‌نامه داخلی صورت میگیرد و پس از تشکیل هیئت رسیدگی به اعتراض از سوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی موضوع رسیدگی می‌شود و در صورتی که اکثریت اعضای هیئت رأی بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند، عضویت وی تعلیق خواهد شد، سپس گزارش در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در جلسه علنی مجلس به رأی گذاشته خواهد شد و در صورت رأی مجلس به ردصلاحیت فرد، وی مستعفی شناخته خواهد شد.

همچنین، در جریان بررسی پیشنهاد فتحی، برخی نمایندگان عنوان کردند که در حال حاضر مجلس امکان نظارت بر عملکرد اعضای حقوقدان شورای نگهبان و امکان عزل آنها را ندارد که با تصویب این پیشنهاد این امکان فراهم شد.

انتهای پیام/

R1011202/P/S1,15/CT11 واژه های کاربردی مرتبط حقوقدانان شورای نگهبان شورای نگهبان نمایندگان مجلس دهم نمایندگان مجلس مجلس

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حقوقدانان شورای نگهبان شورای نگهبان نمایندگان مجلس دهم نمایندگان مجلس مجلس حقوقدانان شورای نگهبان شورای نگهبان نمایندگان مجلس دهم نمایندگان مجلس مجلس حقوقدانان شورای نگهبان حقوقدان شورای نگهبان نمایندگان مجلس نحوه انتخاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۰۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وتو امریکا در برابر 12 رای مثبت به عضویت فلسطین در سازمان ملل (فیلم)

امریکا با رای وتو مانع از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد شد. 12 عضو شورای امنیت رای مثبت و سوئیس و بریتانیا رای ممتنع دادند.

به گزارش عصرایران به نقل از یورونیوز، امریکا روز پنجشنبه با وتوی قطعنامه‌ای در شورای امنیت، عملا سازمان ملل را از به رسمیت شناختن کشور فلسطین بازداشت. این قطعنامه عضویت کامل فلسطینیان در این نهاد جهانی را تأیید می‌کرد.

 آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را وتو کرد که راه رای برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد باز می کرد.

این پیش نویس، به مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۹۳ عضو توصیه می‌کرد «دولت فلسطین به عضویت سازمان ملل متحد پذیرفته شود».

لحظه رای وتو امریکا به طرح عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد

 

 

رابرت وود، معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، به شورا گفت: «ایالات متحده همچنان از راه‌حل دو دولتی به شدت حمایت می‌کند. این رأی مخالفت با حق تشکیل کشور فلسطین را نشان نمی‌دهد، بلکه اذعانی است به این که این امر تنها از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین حاصل خواهد شد.»

محمود عباس، رئیس دولت فلسطین (تشکیلات خودگردان)، در بیانیه‌ای وتوی آمریکا را «ناعادلانه، غیر اخلاقی و غیرقابل توجیه» خواند.

رياض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل، پس از رأی‌گیری به شورا گفت: «این واقعیت که این قطعنامه تصویب نشد، اراده ما را نمی‌شکند و عزم ما را سست نمی‌کند. ما در تلاش خود متوقف نخواهیم شد.»

تلاش فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل، شش ماه پس از حمله حماس به اسرائيل و متعاقب آن حملات گسترده ارتش اسرائيل به نوار غزه که به کشته شدن بیش از ۳۳ هزار فلسطینی انجامیده صورت می‌گیرد. در عین حال اسرائیل در حال گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری اشغالی است که سازمان ملل آن را غیرقانونی می‌داند.

پس از تصمیم شورای امنیت، اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، از ایالات متحده  امریکا برای وتوی این قطعنامه قدردانی کرد.

گیلعاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل نیز خطاب به ۱۲ عضو شورای امنیت که به پیش‌نویس قطعنامه رأی مثبت داده بودند، گفت: «این بسیار غم‌انگیز است زیرا رأی شما فقط فلسطینیان را جسورتر می‌کند و صلح را تقریبا غیرممکن می‌سازد.»

فلسطین در حال حاضر یک کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل است. 
با این حال پذیرش این کشور برای عضویت کامل در سازمان ملل باید توسط شورای امنیت و سپس دست‌کم دو سوم مجمع عمومی تایید و نهایی شود. 

یورونیوز نوشت: شورای امنیت سازمان ملل متحد مدت‌هاست که در زبان و بیان از چشم‌انداز دو کشور مسلمان و یهودی حمایت می‌کند اما در عین حال اقدام عملی در این چارچوب صورت نمی‌دهد و عملا این اسرائيل است که هر روز بر اشغال خود می‌افزاید و سرزمین‌های فلسطینی بیشتری را تحت تسلط خود در می آورد و با شهرک‌سازی‌های غیرقانونی عرصه را بر فلسطینی‌ها تنگ‌تر می‌کند. 

عمار بن‌جمعه، نماینده الجزایر در سازمان ملل، پیش از رأی‌گیری استدلال کرد که پذیرش فلسطینیان در سازمان ملل به جای تضعیف راه‌حل دو دولتی، آن را تقویت می‌کند و افزود: «صلح از شمولیت فلسطین حاصل می‌شود، نه از انزوایش.»

حماس در بیانیه‌ای اقدام آمریکا را محکوم کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا «از مبارزه مردم فلسطین و حق مشروع آن‌ها برای تعیین سرنوشت خود حمایت کنند.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، پیشتر به شورا گفته بود: «شکست در دستیابی به راه‌حل دو کشوری تنها باعث افزایش تنش‌ها می‌شود و خطر و تهدید را برای افرادی که مدت‌هاست تحت خشونت و تهدید دائمی زندگی می‌کنند ادامه خواهد داد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: وتوی آمریکا به طرح پایان دیپلماتیک اشغالگری اسرائیل در فلسطین فلسطین به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد فلسطین بار دیگر به عضویت کامل سازمان ملل در نیامد

دیگر خبرها

  • «محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد
  • وتو امریکا در برابر 12 رای مثبت به عضویت فلسطین در سازمان ملل (فیلم)
  • دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان
  • دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان
  • مطالبات دانشگاهیان دانشگاه آزاد مشهد از منتخبان مردم در مجلس
  • تلاش نمایندگان مجلس آمریکا برای لغو معافیت 10 میلیارد دلاری ایران
  • رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است
  • غضنفرآبادی: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند
  • صدور اعتبار نامه نمایندگان منتخب تهران در مجلس دوازدهم
  • آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند