Web Analytics Made Easy - Statcounter

دلیل تداوم ورود نقدینگی به بازار سهام، افزایش ۴۲ درصدی تسهیلات اعطایی ریالی بانک توسعه صادرات در سال ۱۳۹۸، دلار در کانال ۱۶ هزار تومان، ارزش پرتفوی سهام عدالت به ۴۲۹ هزار میلیارد تومان رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه شبستان به شرح زیر است:

دلیل تداوم ورود نقدینگی به بازار سهام

«ابراهیم خلیلی» با اشاره به تداوم روند رو به رشد شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها و به نوعی کلیت بازار سهام، گفت: این روزها اقبال سرمایه‌گذاران بیشتر به سمت سهام شرکت‌های بزرگ بویژه پالایشی‌ها، بانک‌ها و فلزات اساسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این در حالی است که با بازگشایی نماد بانک سایپا و ایران خودرو پیش‌بینی می‌شود به دلیل موضوعاتی چون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در نمادهای این گروه و همچنین بازماندن از رشد بازار، صنعت خودرو نیز به جمع نمادهای مورد اقبال بازار اضافه شده و به عنوان پیشران بازار سهام و شاخص بورس موجب صعود نماگر بازار سهام به ارتفاع یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شود.

وی اضافه کرد: با توجه با حمایت‌هایی که توسط متولیان اقتصادی از بازار سرمایه می‌شوند و همچنین رکود حاکم بر سایر بازارها، روند ورود نقدینگی به سمت بازار سهام کاکمان در حال جریان است؛ بنابراین تا مادامی که جریان ورود و حضور نقدینگی در این بازار ادامه‌دار باشد، رشد و رونق بازار سهام ادامه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: علاوه بر این شدت جریان نقدینگی در بازار سرمایه موجب شده تا اصلاح و استراحت کلیت بازار مقعطی و یکی دو روزه باشد. بنابراین به تازه‌واردان و همچنین سایر سهامداران توصیه می‌شود با توجه به روند کلی و رو به رشد بازار سهام، به افت یکی دو روز قیمت‌ها دقت نکنند و با دید میان مدت اقدام به سهامداری کنند.

 

افزایش ۴۲ درصدی تسهیلات اعطایی ریالی بانک توسعه صادرات در سال ۱۳۹۸

تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات ایران طی سال ۱۳۹۸ به مبلغ ۸۴ میلیارد و ۳۵۹ میلیون ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن یعنی ۱۳۹۷، ۳۵ درصد رشد داشته است. لازم به ذکر است که رقم تسهیلات اعطایی بانک در سال ۱۳۹۷، مبلغ ۶۲ میلیارد و ۶۴۲ میلیون ریال بوده است.


بانک توسعه صادرات ایران به منظور تقویت بنیه مالی خود جهت حمایت مالی از شرکت ها و موسسات صادراتی، اقدام به سپرده گیری از صندوق توسعه ملی نموده است. مبلغ سپرده گذاری صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ بالغ بر ۳۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بود که در مقایسه با رقم ۲۶میلیارد و۲۰۰ میلیون ریالی سال ۹۷، رشد ۲۶ درصدی را تجربه نموده است.


حمایت مالی از شرکت های دانش بنیان یکی دیگر از بخش هایی است که در سال گذشته مورد توجه ویژه بانک توسعه صادرات ایران بوده، بر همین اساس در سال ۹۸، بانک اقدام به اعطای تسهیلات به مبلغ یک میلیارد و۸۵۱ میلیون ریال جهت پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان نموده که این رقم نسبت به سال ۹۷، با رشد ۲۲ درصدی مواجه بوده است. قابل توجه اینکه در سال ۹۷ مبلغ تسهیلات اعطایی به این بخش رقم یک میلیارد و ۵۱۴ میلیون ریال بوده است.


در سال ۹۸ یکی دیگر از بخش هایی که در بانک توسعه صادرات ایران با اعطای تسهیلات ریالی و ارزی مورد توجه قرار گرفته است، شرکت های کوچک و متوسط می باشند. در این بخش بانک با اعطای اعتباراتی به مبلغ ۸ میلیارد و ۱۳۰ میلیون ریال، رشد ۸.۵ درصدی را نسبت به سال ۹۷ تجربه کرد. بر همین اساس تسهیلات اعطایی در سال ۹۷ و در بخش مذکور، مبلغ ۷ میلیارد و ۴۹۳ میلیون ریال گزارش شده است.

 

هر گرم طلای ۱۸ عیار ۶۶۶ هزار و ۵۰۰ تومان/دلار در کانال ۱۶ هزار تومان

امروز (دوشنبه 22 اردیبهشت) هر گرم طلای 18 عیار 666 هزار و 500 تومان، هر گرم طلای 24 عیار 888 هزار و 700 تومان و هر انس طلا در بازارهای جهانی 1709 دلار ارزشگذاری شده است. امروز سکه بهار آزادی طرح قدیم 6 میلیون و 600 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 872 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 500 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 960 هزار تومان و سکه یک گرمی 990 هزار تومان است.

 

امروز (دوشنبه 22 اردیبهشت) در بازار آزاد ارز دلار 16 هزار و 210 تومان، یورو 17 هزار و 609 تومان، پوند 20 هزار و 509 تومان، درهم امارات 4528 تومان، یوان چین 2347 تومان و لیر ترکیه 2339 تومان معامله می شود.

 

این در حالی است که روز گذشته (یکشنبه 21 اردیبهشت) هر گرم طلای 18 عیار 661 هزار و 400 تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی 1703 دلار، هر گرم طلای 24 عیار 881 هزار و 900 تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 6 میلیون و 700 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 863 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 450 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 950 هزار تومان و سکه یک گرمی 980 هزار تومان بود.

 

همچنین روز گذشته (یکشنبه 21 اردیبهشت) در بازار آزاد ارز دلار 15 هزار و 804 تومان، یورو 17هزار و 203 تومان، پوند 20 هزار و 432 تومان، درهم امارات 4511 تومان، یوان چین 2338 تومان و لیر ترکیه 2330 تومان بود.

 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز (دوشنبه ۲۲ اردیبهشت) اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۴ ارز از جمله پوند انگلیس افزایش و ۱۳ ارز از جمله یورو کاهش یافت همچنین دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند.

 

ارزش پرتفوی سهام عدالت به ۴۲۹ هزار میلیارد تومان رسید

بر اساس آخرین آمارها تعداد شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت، ۴۹ شرکت هستند که ارزش مقطع واگذاری آنها ۲۶۶ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال است.

بر این اساس با توجه به تورم اقتصادی و در پی آن رشد شاخص و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، ارزش روز پرتفوی بیش از ۴۹ میلیون مشمول سهام عدالت افزایش یافته و در حال حاضر به ۴۲۹۸هزار و ۴۶۶میلیارد ریال رسیده است.

در این خصوص نگاهی به پرتفوی سهام عدالت نشان می‌دهد از ۴۹ شرکت حاضر در این سبد تعداد ۳۶شرکت بورسی هستند که ارزش مقطع واگذاری آنها ۲۲۷ هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال می‌باشد و ارزش روز آنها به ۴۲۶۲هزار و ۵۰۱میلیارد ریال افزایش یافته است که حکایت از رشد بیش از ۱۶.۱۵درصدی ارزش اسمی سهام عدالت مشمولان دارد.

بعلاوه این که در این پرتفوی، ۱۳ شرکت غیربورسی نیز حضور دارند که ارزش مقطع واگذاری آنها ۳۵هزار و ۹۶۵میلیارد ریال و ارزش روز آنها همین مبلغ برآورد شده است.

گفتنی است ۴۲۹۸هزار و ۴۶۶میلیارد ریال اشاره شده، بیشترین افزایشی که ارزش کل پرتفوی سهام عدالت از سال ۸۵(که طرح توزیع سهام عدالت در کشور اجرایی شده است) تاکنون داشته است.

 

مصرف برق کشور از ۴۲هزار مگاوات فراتر رفت

میزان مصرف برق روز گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال  که ۴۱هزار و ۵۵۴ مگاوات به ثبت رسیده که نشان دهنده رشد ۲ درصدی مصرف است. میزان مصرف برق صنایع نیز براساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران به چهار هزار و ۷۷۴مگاوات افزایش یافت.

میزان ذخیره برق در بیست و یکمین روز اردیبهشت به سه هزار و ۴۴۶مگاوات بالغ شده و تولید برق از منابع تجدید پذیر نیز به پنج هزار ۱۵۹مگاوات رسید.

روند افزایش مصرف برق امسال از ابتدای اردیبهشت ماه و پس از آغاز بکار فعالیت هایی که بر اثر شیوع کرونا متوقف شده بود، شروع شد.

 

بخش خصوصی زیر فشار بحران‌هایی است که در ایجاد آن نقشی ندارد

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه‌ای خطاب به عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، ضمن انتقاد مجدد از بخشنامه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، عدم حضور بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها را موجب اتخاذ تصمیمات غیرعملیاتی دانست و به ارایه پیشنهادهایی با هدف بهبود شرایط تولید پرداخت.

«غلامحسین شافعی» در این نامه ۱۲ بندی، جوابیه رئیس کل بانک مرکزی به نامه قبلی رئیس اتاق ایران در زمینه شرایط رفع تعهد ارزی صادرکنندگان را مورد توجه قرارداده و نکاتی را درباره مفاد این جوابیه، مطرح کرده است.

رئیس اتاق ایران تاکید کرده است که در اطلاعیه بانک مرکزی تحت‌عنوان «نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات سال‌ ۹۸ و رفع تعهد ارزی سال ۹۹»، مسئله ۲۰درصد مرتبط با تعدیل میزان صادرات حذف شده که این موضوع نه تنها بر خلاف توافق صورت گرفته، بلکه در تناقض با اطلاعیه رسمی آن بانک است.

به باور شافعی، تحریم‌های ظالمانه شرایط خاصی را برای فعالان اقتصادی به‌خصوص در بخش صادرات ایجاد کرده و عملاً سیستم بانکی و مبادلات عادی جهانی را درهم ریخته است. در چنین شرایطی ضمن اینکه بار هزینه‌های اضافی برای بازاریابی مجدد کالاهای صادراتی ایجاد کرده، عملاً توان رقابتی بنگاه‌های داخلی را نیز به شدت تضعیف و صادرکنندگان داخلی را ناگزیر کرده تا با شرایط ناعادلانه‌تری، از منظر قیمت و دریافت وجه، با بازرگانان خارجی مقابله کنند. کما اینکه این موضوع درخصوص نفت و سایر مشتقات نفتی که دولت محترم به طور مستقیم درگیر آنهاست، صدق می‌کند.

او در این نامه با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی، تاکید کرده است: باوجود سال‌ها درخواستِ بخش خصوصی مولد جهت قرارگیری در مراکز تصمیم‌گیری اقتصادی، همچنان حتی در این شرایط بحرانی اقتصادی از این مهم غفلت شده و تصمیمات اقتصادی بدون حضور نمایندگان بخش خصوصی، ازجمله در کمیته موضوع ماده (۲) اتخاذ می‌شود. اگر چنانچه نمایندگان بخش خصوصی در این کمیته حضور می‌داشتند، مطمئناً تصمیمات به صورت منطقی‌تر و منطبق‌بر امکانات اجرایی کاربردی تحت شرایط فعلی، اخذ می‌شد.

 

آغاز پروازهای هواپیمایی هما به هلند بعد از ۲ ماه وقفه

اسفند ماه سال گذشته بود که همه گیری ویروس کرونا در جهان، عامل اصلی محدودیت های پروازی ایران ایر به کشورهای اروپایی شد؛ از آن روز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای کسب مجوز تنها توانست پروازهایی به ایتالیا، اسپانیا و اتریش داشته باشد، امروز اما خبر داد که یک مقصد اروپایی جدید برای پرواز به اروپا را دریافت کرده است.

 روابط عمومی هما، درباره جزییات این پرواز نوشت: پرواز به هلند با کسب مجوز از وزارت بهداشت و سازمان هواپیمایی  کشوری و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، روزهای پنج‌شنبه هر هفته از فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) به مقصد فرودگاه  آمستردام انجام می شود.

براساس مجوز صادر شده، شهروندان کشور هلند، دارندگان کارت اقامت، ویزای بلند مدت و افرادی که ویزای  (MVV)تایپ D دارند، شهروندان اتحادیه اروپا، انگلیس و سوئیس، دپیلمات‌ها، اعضای سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های بشر دوستانه و پرسنل نظامی، دیپلمات‌هایی که از وزارت امور خارجه ایران نامه‌ای مبنی بر آغاز فعالیت در کشور هلند داشته باشند، کادر بهداشت و درمان، پرسنل بخش حمل ونقل کالا و کارگران مرزی، می توانند به هلند مسافرت کنند.

همچنین افرادی که به دلایل غیرمترقبه خانوادگی نیاز به سفر داشته باشند و بتوانند مستندات دلایل خود را ارائه کنند، افرادی که به دلایل فوریتی یا مسائل بشر دوستانه نیاز به سفر داشته باشند و بتوانند مستندات مربوطه را ارائه کنند؛مسافران تراتزیت که دارای بلیت تایید شده باشند در همان روز در مسیر دوم می‌توانند به هلند مسافرت کنند.

پروازهای برنامه‌ای "هما " در ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه روزهای پنج‌شنبه هر هفته از فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) انجام و در ساعت ۱۲ به وقت محلی وارد فرودگاه آمستردام می‌شود. 

روابط عمومی هما توضیخ داد:این پرواز، همان روز در ساعت ۱۴ به وقت محلی فرودگاه آمستردام را ترک و در ساعت ۲۱ و ۵۵ دقیقه وارد فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) می‌شود.

هموطنان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۴۶۶۲۱۸۸۸ تماس گرفته و جهت تهیه بلیت به دفاتر "هما" در تهران و آمستردام مراجعه کنند./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار بانک توسعه صادرات ایران سکه بهار آزادی طرح پرتفوی سهام عدالت ورود نقدینگی تسهیلات اعطایی بازار سرمایه میلیارد ریال میلیون ریال گرم طلای هزار تومان بازار سهام بانک مرکزی بخش خصوصی مصرف برق شرکت ها سال ۹۷

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۲۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم

نایب رئیس شورای شهر قم گفت: تلاش شده با اختصاص ده هزار میلیارد ریال بودجه به محلات کم برخوردار، فاصله توسعه‌ای بین محلات را کم کنیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حسن طلایی با ارائه گزارشی از عملکرد کمیته توزیع عادلانه خدمات و امکانات با رویکرد محله محوری، گفت: در این کمیته تلاش شده توسعه محلات کم برخوردار و اختصاص بودجه به آن به‌صورت عملیاتی پیگیری شود.

وی از اختصاص نزدیک به 10 هزار میلیارد ریال بودجه به محلات کم برخوردار در سال 1403 خبر داد و افزود: بیشترین بودجه عطف به این مهم در منطقه 6 با مبلغ 1830 میلیارد ریال، منطقه یک با مبلغ 1470 میلیارد ریال و منطقه 5 در رتبه بعدی قرار دارد.

عضو کمیته توزیع عادلانه خدمات و امکانات با رویکرد محله محوری تصریح کرد: ذیل به تحقق عدالت منطقه‌ای در محلات شهر قم، برای توسعه‌بخشی از این محلات، بودجه‌ای از اراضی 48 و 32 هکتاری با عددی بالغ‌بر 3 هزار و 465 هزار میلیارد ریال است.

وی توجه به تعداد محلات و رعایت توازن در اختصاص بودجه مناطق را مهم خواند و بیان کرد: بر اساس مطالعات و نیازسنجی که از محلات کم برخوردار انجام‌شده، این بودجه اختصاص داده‌ شده و تلاش شده عدالت در اجرای پروژه‌های عمرانی در همه محلات رعایت شود.

طلایی کم شدن فاصله محلات کم برخوردار از سایر محلات را یکی از دستاوردهای کمیته دانست و خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده توسعه خوبی در این محلات اتفاق افتاده و اجرای پروژه‌های عمرانی با نگاه عدالت محوری و ایجاد توازن است.

وی تأکید کرد: امروزه شاهد هستیم که تعادل نسبی مناسبی در اجرای پروژه‌های شهری در تمام حوزه‌های مختلف رعایت شده است و امیدواریم به‌زودی با افتتاح پروژه‌های در دست اقدام در مناطق مختلف قم شاهد بهره‌مندی مردم شریف قم از این پروژه‌ها باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • سایه روشن ورود توصیه‌ای بانک‌ها به واگذاری سرخابی‌ها
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم