Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام رجبی نیا با بیان این که اعمال شب قدر مقدمه و ابزار رشد و تعالی انسان است، گفت: به دلیل تعطیلی مساجد، عبادات فردی و گفت و گوی خلوت و شخصی با حضرت باری تعالی بسیار مهم است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، به شب های پرفضیلت قدر نزدیک می شویم که در میان ایام سال، با عظمت ترین ایام و لیالی محسوب می‌شود، شب هایی که مقدرات انسان برای یک سال رقم می خورد و انسان می‌تواند با دعا و مناجات و البته اصلاح وضعیت قبلی خود امیدوار به رقم خوردن سرنوشتی نیکو برای خود باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در عظمت شب قدر سخن های زیادی گفته شده و قلم های زیادی به کار افتاده است اما هرچه بیشتر در دریای فضائل و مناقب این شب ها سیر می کنیم بیشتر از گذشته به فقر و جهل خود نسبت به قدر پی می بریم؛ در حقیقت خداوند این فرصت بزرگ را در اختیار انسان قرار داده تا بتواند مسیر صد ساله را یک شبه طی کرده و به مراتب عالی اخلاق و عرفان برسد.

 

البته ذکر این نکته ضروری است که چه بسا انسانی در شب های قدر غرق در دعا و مناجات شده و از نمازهای مستحبی غافل نباشد، ولی نتوانسته باشد حقیقت قدر را درک کند چون فردی بوده که نسبت به اطرافیان و حقوق عامه مردم بی توجه باشد، فردی که عادت به خوردن مال مردم کرده، مسؤولی که همه چیز جز مردم برای او اهمیت دارند، دلالی که تنها به پرکردن جیب خود فکر می‌کند و اهل قلمی که سخن راست نمی نویسد، چطور می‌تواند با یک دعا و یک نماز در شب قدر به اوج برسد؟

 

اما در کنار موضوع شب های قدر بحث دیگری که در این ایام از اهمیت خاصی برخوردار بوده لزوم توجه به محرومان، نیازمندان، مساکین و به ویژه آسیب دیدگان از بیماری کرونا است که رهبر معظم انقلاب آن را مطرح کرده و طی عنوان «رزمایش همدلی» بر آن تأکید کردند.

 

با توجه به اهمیت این دو موضوع با حجت الاسلام «داود رجبی نیا» عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه و معاون پژوهش مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه های علمیه به گفت‌وگو نشسته ایم. متن گفتگوی یاد شده در ادامه تقدیم می گردد:

 

اولا تبیینی از جایگاه و عظمت شب های داشته باشید و بفرمایید دلیل تأکید بر لزوم درک این لیالی چیست؟

 

برای عظمت شب قدر همین قدر بس است که قرآن کریم با جمله «و ما ادراک ما لیله القدر» در سوره قدر به نحوی فهم این عظمت را سخت و یا دست نیافتنی می داند مگر برای کسانی که دل به آسمان سپرده باشند. فوری جواب کمی و عددی می دهد تا انسان ها مایوس نشوند، لذا ادامه میدهد «خیر من الف شهر» یعنی شب قدر از هزار شب هم برتر است.

 

دلایل سه گانه عظمت شب قدر

 

در حقیقت تدبیر  بهترین ها و برترین ها در این شب است که به سه امر مهم آن اشاره می کنم:

 

یک؛ نزول آخرین و کامل ترین کتاب انسان ساز یعنی قرآن، کتابی که پس از آن دیگر اثری نفرستاد چون آن پاسخگوی نیازهای قرنها و حالات بوده است، برخلاف کتب مقدس پیشین که پس از مدتی نسخ و کتاب بعدی را برای تکمیل و هدایت بیشتر پیروان فرستاد.

 

دو؛ تقدیر، تحکیم و تثبیت اعمال در سه شب  برای یک سال پیش رو به ترتیب در 19، 21 و 23 رمضان یعنی تربیتی که در سه شب به نتیجه می رسد نیاز ندارد که یک سال آموزش و پرورش فعال باشد.

 

سه؛ شب های قدر زمان پاک سازی درون است، به تعبیری اگر این شب پاس داشته شود، پاکی سال را تضمین می کند و اگر بی خیال طی گردد چه بسا سال از دست برود  لذا حضرت رسول(ص) فرمودند: «من ادرک لیله القدر فلم یغفر له فابعده الله» انسانی که از بخشایش شب قدر استفاده نکندخود را از رحمت خدا دور و محروم کرده است»(بحار.ج94.ص80.ح47).

 

چطور می توان از این شب نهایت استفاده را ببریم؟ به ویژه این که امروز جامعه ما و کل جهان درگیر یک بیماری بزرگ شده است.

 

اگرچه ممکن است امسال برخلاف سال های قبل از مراسم شب های قدر در مساجد ، تکایا و حرم های مقدس بی بهره باشیم اما به سبب شیوع کرونا ویروس، رویکرد جدیدی در ارتباط با خداوند برایمان فراهم آمده است که قبلا چندان بدان توجه نمی کردیم و آن اهمیت به عبادات فردی و گفت و گوی خلوت و شخصی با حضرت باری تعالی است،  چیزی که عرفا همواره به سکوت، سکون و خلوت گزینی تاکید می کردند.

 

تجربه ای جدید در دوران کرونا برای خلوت با معبود

 

این تجربه جدید می تواند، شیرجه به درون را فراهم آورد تا مرواریدهای درون یافته شود و به یقین در این شنای انفس، معایب زیادی را جهت تخلیه می توان یافت.

 

نکته حائز اهمیت این است که اعمال و برنامه های سفارش شده در این شب ها که عمدتا در مفاتیح الجنان نیز به آنها اشاره شده است نباید به عنوان هدف در نظر گرفت بلکه این اعمال و ادعیه، ابزار رشد به حساب آیند وگرنه خود آسیبی و مانعی برای درک واقعی شب قدر خواهند بود لذا از این سفارش ها باید برای تعالی روح و در نهایت نزدیکی و قرب به خدا استفاده کنیم.

 

از کجا می توانیم پی ببریم که شب قدر را درک کرده ایم؟

 

همانطور که گفتیم دعا و مناجات و نمازهای وارد شده در این شب از اهمیت و ارزش ویژه ای برخوردار است ولی همه این ها ابزار و مقدمه درک وجود خداوند در محضر خودمان است که باید در این شب ها به آن برسیم، وقتی فرازهای دعای جوشن کبیر یا آیات نورانی قرآن کریم را می خوانیم باید به این حقیقت برسیم که در محضر خدا هستیم تا در آینده از گناه در محضر او شرم و حیا کنیم.

 

راه تشخیص هم این است که در هنگامه عمل و بهره مندی از این برنامه ها، احساس سبکی، رشد و انقلاب درونی نماییم یعنی متوجه شویم که وقتی شب قدر به انتها می رسد تغییری در وجود ما ایجاد شده باشد نه این که صرفا چند جمله دعا خوانده باشیم و شب را به صبح رسانده باشیم.

 

باید پس از شب های قدر احساس سبکی و انقلاب درونی کنیم

 

البته منظور از احساس سبکی و انقلاب درونی این نیست که لزوما در وجود همه انسان ها در طی این شب ها تحولی شگرف به وجود بیاید که البته ایجاد این تحول درونی در انسان مطلوب است، ئلی همین که فرد احساس اتصال به خدا نماید و از عباداتش لذت ببرد به معنای رسیدن به هدف است و توانسته  عظمت و جایگاه شب قدر را درک کند.

 

اما در محور دوم؛ به عقیده شما رسیدگی به محرومان و نیازمندان به ویژه در شرایط کرونایی فعلی که خیلی از افراد کار و کاسبی شان از دست رفته یا مختل شده است چه ضرورتی دارد؟

 

رهبر معظم انقلاب به درستی در نیمه شعبان به این مسأله اشاره کرده و با عنوان «رزمایش همدلی و مواسات» اعلام کردند که باید همیشه به فکر دیگران باشیم و اساسا از جمله لذت های روحی و روانی همه انسان ها این است که پس از کمک و انفاق، احساس رضایت به وجود می آید. حال اگر این احساس را داشته باشد که واقعا به نیاز کسی پاسخ درست داده است، لذت معنوی بیشتری می برد.

 

کمک های غیر ملموس افزایش پیدا کند

 

امسال به سبب فشار اقتصادی از یک سو و اپیدمی ویروس کرونا از سوی دیگر ، درآمد بسیاری از افراد با مشکلاتی مواجه شده است از این رو کمک غیر ملموس می تواند افزون بر این که گره از کار فردی بگشاید، رضایت روحی و روانی را نیز در ما پدید آورد، به عبارت دیگر نیاز ما در کمک به دیگران، از نیاز آنان به ما بیشتر است.

 

مردم ایران اسلامی نشان داده اند که در مشکلات، بیشتر و بهتر به محرومان و نیازمندان رسیده اند و اساسا توجه به محرومان یکی از راه های مهم در تامین سلامت فردی و اجتماعی آحاد جامعه است و می تواند ایران اسلامی را بیمه کند و نظر لطف خدا را به جامعه ما بیشتر نماید.

 

به عقیده شما رعایت کرامت انسانی در کمک به نیازمندان تا چه میزان اهمیت دارد؟

 

دو ابتکار مقام معظم رهبری در آغازین روزهای شیوع کرونا جالب توجه و الگو بوده که تأثیر زیادی بر جامعه ایران و حتی جهانی گذاشت و به مردمی که نگرانی شدیدی داشتند آرامش خاصی بخشید و به نوعی جو جامعه را عوض کرد.

 

یکی این که در اوج شیوع ویروس کرونا و ناهماهنگی میان نهادها و مراکز دولتی و خصوصی و هم چنین نگرانی بسیار مردم، حضرت آقا با آرامشی خاص، جلوی دوربین آمده و ضمن دعوت همگان به آرامش و رعایت بهداشت، بر دو نکته اساسی تاکید کردند اول هماهنگی همگان با ستاد مقابله با کرونا در وزارت بهداشت و درمان و دوم توسل و تمسک به آموزه های دینی مانند دعای هفتم صحیفه سجادیه.

 

ابتکار رهبر انقلاب در طرح مسأله کمک مؤمنانه

 

دیگر از ابتکارات ایشان این بود که در آغاز کمک به دیگران، مساله رزمایش کمک های مومنانه را مطرح کردند که در این سخن نکاتی نهفته است؛ اولا این که باید به صورت رزمی و حماسی باشد و ثانیا کمک و یاری دیگران باید در دستور همگان یعنی دولت و ملت قرار گیرد و ثالثا باید مومنانه باشد یعنی کار و کمک از روی ایمان باشد زیرا کاری که در آن ایمان دخالت دارد ، نیت الهی و قرب الهی  در نظر گرفته می‌شود،  از این رو لازم می آید در عین کمک به بندگان خدا ، کرامت انسانی را که خدا به ایشان بخشیده ، حفظ گردد.

 

در این مسیر ، شیوه های حضرات معصومان(ع) به ویژه امامان منتسب به ماه مبارک رمضان یعنی امام علی(ع) و امام حسن مجتبی(ع) می تواند الگو باشد، از قبیل کمک متناسب با نیاز در سکوت و خلوت، به دور از ریا ، همراه با محبت، آگاهی از تاثیر کمک بر زندگی نیازمند، مشارکت با دیگران یا مشارکت جویی از دیگران، سرکشی غیر مستقیم ، ایجاد تنوع در کمک مانند نقدی و غیر نقدی و غیره.

 

متشکریم از این که فرصت خود را در اختیار ما قرار دادید.

 

بنده هم از شما و عزیزان پرتلاش خبرگزاری شبستان تقدیر و تشکر دارم و برای شما آرزوی موفقیت می کنم.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: رزمایش همدلی کمک مومنانه رزمایش مواسات و همدلی شب قدر رزمایش شب های قدر عظمت شب شب قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۲۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعمال انسان بدون پذیرش عملی ولایت هیچ ارزشی ندارد

آیت الله احمد توکل شامگاه جمعه در محفل اشک هیات خام الرضا علیه‌السلام که به مناسبت سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع در سالن همایش غدیر کتابخانه آیت الله خامنه ای قم برگزار شد گفت: انسان باید نسبت به کارهایی که در زندگی انجام می دهد نگاه الهی داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: روزی می آید که انسان عزیزترین های خود از برادر و زن و فرزندش فرار می کند و همه تلاش دارند تا از مهلکه روز قیامت جان سالم به در ببرند و همه دنبال گرفتاری خود هستند.

وی عنوان کرد: خداوند با کسی تعارف ندارد و با ملاک عمل خود انسان سنجیده می شود و بر همین اساس سقوط می کند و یا درب برکات به روی او باز می شود.

آیت الله توکل ادامه داد: خداوند می فرماید به انسان جزا داده نمی شوید مگر به عملکردش و ایمان و عمل صالح موجب عزت انسان می شود.

وی افزود: بین انبیای الهی ۵ نفر در راس هستند که دارای شریعت و کتاب بودند که حضرت نوح از جمله آنان است اما پسر او به دلیل آنکه مسیر انحرافی را انتخاب کرد، دچار عذاب و بلای الهی شد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: نباید از خداوند ترسید چرا که در درگاه الهی ظلمی رخ نمی‌دهد و انسان از ظالم می‌ترسد و آنچه که موجب ترس انسان است اعمال و کردار خود انسان است و باید از روزی که پرده ها کنار می رود ترسید که در روز محشر همه این صحنه پیش انسان ظاهر می شود.

وی با بیان اینکه در صحرای محشر عظمت و قدرت الهی به همگان نشان داده خواهد شد افزود: در آن روز جهنم را می آوردند و وقتی درپوش آن برداشته می شود، همگان شعله های فروزان آن را می بینند.

آیت الله توکل بیان کرد: به تعبیر امام راحل آتش دنیا سرد و آتش جهنم گرم و سوزان است که مراد این است که آتش سرد دنیا قدرت سوزاندن روح را ندارد، اما آتش آخرت روح را ذوب می کند و به همین دلیل آتش دنیا نعمت است که انسان با استفاده از آن پخت و پز می کند.

وی با اشاره به صحنه های روز قیامت بیان کرد: پلی بالای جهنم نصب است و به همگان برگه ای داده می شود که با آن باید بر روی این پل که ایستگاه های مختلفی دارد حرکت کند و در هر ایستگاه از انسان سوالاتی می‌پرسند که در صورت پاسخ درست، از این ایستگاه ها عبور پیدا می کنند و در نهایت انسان به بهشت راه می‌یابد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر انسان برگه ای که ولایت اهل بیت علیهم السلام است را در دست داشته باشد، می‌تواند بر روی پل صراط حرکت کند که اگر انسانی این برگه را نداشته باشد به جهنم سقوط می کند.

وی ابراز کرد: در روایت آمده اگر انسانی عمر نوح داشته باشد و در تمام این مدت عبادت کند و روزه داشته باشد و حج برود و در کنار کعبه به عبادت مشغول باشد، اگر اعمال او رنگ و بوی ولایت نداشته باشد هیچیک از اعمالش به دردی نخواهد خورد.

این استاد اخلاق بیان کرد: از انسان ولایت در مقام عمل خواسته شده و انسان باید اهل ولایت باشد.

وی اضافه کرد: ولایت در کلام امام علی علیه السلام این است که با ظالم باید جنگید و یاور مظلوم باشیم که اگر انسان اینگونه عمل کرد در خط امیرالمومنین علیه السلام است در غیر این صورت پذیرش ولایت تنها در مقام شعار است.

آیت الله توکل با بیان اینکه مرام و سیره سیدالشهدا علیه السلام کنار نیامدن با ظالم است افزود: انسان باید اینگونه عمل کند و در روایت داریم ظالم و مظلوم هر دو جهنمی هستند، چرا که ظالم به خاطر ظلم و مظلوم به خاطر سکوتش که به ظالم میدان می دهد اهل جهنم خواهند بود.

وی تصریح کرد: انسان باید در لحظات حساس و خطر که در معرض امتحان الهی قرار می گیرد، آخرت را به دنیا نفروشد و اگر در این عرصه خود را نگه داشت، می‌تواند سربلند باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان باید چشم خود را باز کند و مرد میدان عمل باشد افزود: امروز انقلاب اسلامی به عده ای عمار جان به کف نیاز دارد و باید بلاها را به جان بخریم.

وی بیان کرد: امروز شهدا و رهبر معظم انقلاب نیازمند کمک هستند و ما امروز همچنان شهید می دهیم اما برخی ها در خیابان ها بدون رعایت حجاب اسلامی تردد دارند.

آیت الله توکل تاکید کرد: اعتقاد ما این است که این نظام متصل به امام زمان عج الله می شود و باید در این عرصه یارو و یاور رهبری باشیم‌.

کد خبر 6082856

دیگر خبرها

  • اعمال انسان بدون پذیرش عملی ولایت هیچ ارزشی ندارد
  • ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است
  • بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه 
  • ۱۸۰۰ واحد مسکونی ویژه محرومان در البرز احداث می‌شود
  • قدردانی آیت الله نورمفیدی از تلاش‌ها و خدمات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان 
  • امید شاخصه بارز آثار هنری توانخواهان بهزیستی اردبیل است
  • ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید با مراجعه به سامانه سوت‌زنی
  • سند تحول و تعالی دانشگاه نظام فناوری را به جامعه نوآور تبدیل می‌کند
  • سند تحول و تعالی دانشگاه نظام فناوری به جامعه نوآور تبدیل می‌کند
  • رهبر انقلاب با قدرت و حکمت امروز در حال اداره کشور است